1.1.-
Característiques de la formació on-line
La formació on-line es distingeix per tenir les següents característiques:
- Interactivitat: relació entre la plataforma i l'usuari. Permet la construcció del contingut de manera
compartida.
- Flexibilitat: s'adapta a les necessitats de cada usuari.
- Sincronia i asincronia: la formació on-line permet treballar als participants, al mateix moment,
des de diferents punts geogràfics o en diferents moments seguint el seu ritme.
- Cooperativisme: potencia la interacció entre els usuaris i permet que el participant s'identifiqui com
a part d'un procés col·lectiu.
- Multimèdia: es treballen amb diferents tipus de recursos i mitjans.
- Obertura: els materials i les activitats es poden actualitzar- constantment.
- Accessibilitat: els usuaris poden treballar des de qualsevol lloc.
Un curs de formació on-line s'estructura sobre quatre apartats que han de permetre i recolzar el procés d'aprenentatge
del destinatari de la formació. Aquests els trobem representats a la següent imatge.

Figura 1. Estructuració de la formació on-line
|
1.2.-
Contingut i materials de suport
El contingut i els materials de suport d'un curs on-line són tots aquells materials de tipus informatiu i
documental que es faciliten al participant per al desenvolupament del curs.
El material es presentarà en format multimèdia (web amb gràfics, animacions i vídeos), d'acord a
les necessitats del curs. En aquest sentit, heu de pensar en els diferents tipus de recursos i materials
que podem crear avui dia, com per exemple:
- Textos, exercicis, enllaços i activitats de reflexió.
- Gràfics, animacions i infografies.
- Àudios i vídeos.
- Interactius multimèdia i jocs on-line.
- Materials de treball col·laboratiu (construcció d'esquemes on-line, blogs, wikis, fòrums, etc.).
- Etc.
És interessant que el contingut presenti una estructura modular, ja que facilitarà el procés d'aprenentatge per part
del participant, així com les possibilitats de seguiment i control d'aquest procés per part vostra, els professors i les professores.
Heu de tenir en compte que la fragmentació del material en petites unitats o paquets d'informació contribuirà a presentar
diferents models pedagògics que s'adaptin a les necessitats específiques de cada participant,
de tal manera que sigui capaç d'intervenir directament en el seu procés d'adquisició de coneixements i de cada contingut segons
els objectius que es persegueixin.
Els apartats que hauríeu de tenir en compte a l'hora de definir un recurs on-line poden ser els següents:
Tot i així, heu de pensar que aquest és només un model orientatiu, no tots els cursos han de tenir aquests elements i en
poden tenir molts més. Però és important definir els apartats que tindrà el curs abans de
crear-lo. Aquests apartats es defineixen un cop hem creat el pla docent i abans de començar a redactar els continguts.
|
Tots els aspectes relacionats amb els continguts i materials d'un curs han d'estar organitzats i presentar una planificació
adient a les necessitats i disponibilitats dels participants. De forma que, a l'inici del curs, es pugui plantejar als alumnes
el pla de treball i la metodologia a seguir per poder comentar i millorar la seva adequació. D'aquí la conveniència de plasmar
en un calendari l'estructura didàctica d'un curs i de les accions que s'han de desenvolupar.
|
1.3.-
Les activitats pràctiques
Per això és important treballar amb les activitats mitjançant eines d'enviament de materials, qüestionaris, consultes i
sistemes de creació i producció, així com recursos externs al campus virtual que poden aportar creativitat a les activitats.
Un curs virtual de formació a distància no es pot plantejar sota una perspectiva única d'accés a la informació, ja que
el participant no pot ser un receptor passiu d'aquesta, sinó que és necessari generar entorns que promoguin la seva participació
i una actitud activa orientada tant cap a l'acció individual com cap al treball en equip
en funció dels objectius d'aprenentatge.
Les activitats que realitzen els participants són la clau del seu procés d'aprenentatge i s'han de pensar i dissenyar en
relació amb els continguts, i depenent de les qüestions clau en l'ensenyament i l'aprenentatge:
- Quins són els destinataris, en el nostre cas, quin és el nostre alumnat.
- Quins objectius volem aconseguir amb el procés d'aprenentatge de l'alumnat.
- Quin és el context en el qual s'imparteix l'ensenyament.
Tot i que sembli lògic, en molts casos no es prioritzen ni els participants ni els objectius educatius, i en són la clau.
Les activitats d'aprenentatge i avaluació que es realitzin han de tenir en compte els objectius educatius establerts i les
necessitats, interessos i coneixements previs de l'alumnat.
|
1.4.-
Comunicació
En un curs on-line l'única manera de comunicar-se entre els diferents participants (docents i alumnes) de la formació
és a través del llenguatge escrit i, pet tant, la comunicació escrita inclou moltes més funcions que en un curs presencial.
Com veurem més endavant, una de les principals característiques que es valora d'un bon docent d'un curs on-line
és la seva habilitat comunicativa. Aquest ha de ser capaç de:
- Captar l'interès dels participants.
- Transmetre bé la informació.
- Conduir-los.
- Acompanyar-los correctament.
- Crear situacions que facilitin l'aprenentatge.
També veurem quines són les pautes i els recursos per una bona comunicació en un campus virtual.
Un altre element clau de la formació on-line és l'aprenentatge entre iguals, per això les eines
de comunicació són essencials en el desenvolupament d'un projecte en equip perquè permeten aquesta interrelació. Des de la
construcció col·lectiva de continguts, passant per la realització de tasques en petits grups i fins a les comunicacions de
debat i ajuda via fòrum o missatge, podem trobar una varietat important de propostes per al treball del grup.
Però, a més a més, la comunicació pot fer-se servir com una activitat per avaluar l'aprenentatge dels
alumnes. Els debats es poden utilitzar com eines de creació compartida de coneixement, però també per exposar les idees i
teories dels alumnes un cop han fet una feina de recerca i de documentació.
La comunicació en un espai virtual no sol ser d'una sola direcció, sinó que les diferents eines ens permeten crear converses
i debats entre els diferents usuaris, en diferents direccions i en moments i llocs no compartits.
|
1.5.-
Sistemes d'avaluació
Un altre aspecte important que s'ha de tenir en compte són els criteris d'avaluació del progrés de l'alumnat.
En entorns tipus on-line, sovint, combinem dades quantitatives (quant de temps ha estat un participant
dins d'un curs, el nombre d'intervencions, comparatives entre el progrés individual i de grup, etc.), amb valoracions més
qualitatives de les tasques realitzades per l'alumnat. Així podem obtenir avaluacions globals quantificades,
ja siguin numèriques o categòriques.
Segons el tipus de treball que busquem perquè realitzin els participants, podem optar entre diferents models d'aula, des
d'un model orientat a la col·laboració amb moltes eines de dinamització i contacte, fins a models tutoritzats però amb molt
de pes respecte el treball individual o les metodologies autoformatives.
A part, tenim els sistemes on l'autoaprenentatge és molt rellevant, de manera que podem crear eines que
permetin al participant un seguiment de si mateix a través d'una autoavaluació continuada del propi avenç. Aquestes eines
permetran al participant gestionar el procés d'aprenentatge segons al seu ritme i les seves necessitats. No només els ajuden
a saber si estan aprenent i amb quin grau, sinó que a la vegada són eines d'aprenentatge que ajuden a portar a la pràctica
els conceptes teòrics que han estudiat, exemplifiquen els continguts, qüestionen allò que han entès o aprenen a partir de
l'error.
Les eines d'avaluació tenen un doble sentit, ja que també serveixen per valorar la impartició. A partir
de les valoracions dels alumnes, els seus feedbacks i les seves qualificacions, podem veure si la formació està acomplint
els seus objectius envers l'alumnat. En cas que no els compleixi, la mateixa avaluació ens dóna pistes de com adaptar la formació
abans de finalitzar-la. Recordeu que la formació on-line ha de ser flexible per adaptar-se a les necessitats del
l'alumnat i del curs.
|
De la mateixa manera que dissenyem continguts i activitats en la planificació del curs, l'avaluació ha d'estar pensada
en conjunt, i ha d'atendre les qüestions clau que, com ja hem vist, són els objectius d'aprenentatge i l'alumnat destinatari.
És important que l'avaluació estigui lligada als objectius planificats inicialment de manera que el docent pugui mesurar si
s'han assolit. I més rellevant encara, s'ha d'establir un lligam clau entre les activitats d'aprenentatge i d'avaluació, que
poden ser, en alguns casos, les mateixes.
|
|