Impartir accions formatives amb Moodle
3.- Creació d'una aula

3.1.- Introducció

El docent en Moodle és el centre de l'acció formativa, té una gran capacitat d'actuació i poder de decisió sobre:

Figura 2. Aula de Moodle
  • Quins continguts mostrar.
  • De quina manera s'avaluarà un apartat.
  • Mostrar o ocultar continguts.
  • Afegir nous elements per reorientar una formació que no acaba de funcionar.

És per això que veurem que, tot i que hi ha accions que tenen un nivell superior, com per exemple donar d'alta a usuaris, assignar-los als cursos, etc., el docent té una gran llibertat per confeccionar un curs a mida.

Normalment trobarem que l'administrador del sistema o la gestió acadèmica ens ha donat d'alta a un curs amb el rol de professor. Amb les dades d'accés, quan entrem al curs veurem moltes opcions que no veuríem si entréssim com alumnes. Per això, per poder veure les coses com ells, podem canviar de rol. Això ho detallarem més endavant.

Per entendre el nostre paper com a docents, hem de comprendre com funcionen les següents característiques de Moodle que veurem més endavant:

  • Editar i crear un curs.
  • Grups.
  • Bloc "Administració".
  • Edició de continguts del curs.
Idea principal

Per moure'ns amb Moodle, hem de tenir en compte els següents consells:

  • Subscriviu-vos a tots els fòrums dels vostres cursos, així us mantindreu informats de tota l'activitat.
  • Aconselleu a tot l'alumnat perquè editi el seu perfil d'usuari (fotografies incloses) i llegiu-los tots. Això us ajudarà a proporcionar un cert context a les seves contribucions posteriors i a respondre'ls de manera adequada a les seves necessitats.
  • Responeu ràpidament als estudiants, no només perquè és fàcil quedar saturats amb el volum que es pot generar, sinó perquè és una forma crucial per construir i mantenir un sentiment de comunitat dins el curs.
  • No tingueu por d'experimentar, investigar i canviar coses. És difícil espatllar res dins un curs de Moodle i, encara que ho fem, normalment és fàcil d'arreglar.
  • Utilitzeu la barra de navegació de la capçalera de cada pàgina. Això hauria d'ajudar a recordar on sou, i així evitar de perdre-us.

3.2.- Models d'aula

Quan creem una aula de Moodle podem triar el model de curs que més ens convingui. Disposem de tres tipus de models.

El format social està organitzat a partir d'un fòrum en el qual es poden debatre diferents temàtiques. Aquest format no permet utilitzar altres recursos o activitats de Moodle.

El format social no fa servir gaire contingut, i es basa únicament en un fòrum, que es mostra a la pàgina principal del curs.

Aquí tenim un bon exemple del que es pot fer amb el format social d'un curs de Moodle, En Pere i el Llop del Servei Educatiu de l'Alt Maresme.

En el format per temes el criteri d'organització ve donat per les temàtiques establertes per a cada curs, cada una de les quals constitueix un bloc de continguts, tema. Aquest format sí que permet utilitzar els recursos per publicar informació i plantejar activitats diferents a cada bloc.

Crear un curs que tingui un format de temes, no implica que no puguem tenir l'eina de fòrums. Al contrari, el format de temes o el de setmanes incorporen un fòrum principal de debat i podem afegir tants fòrums associats als temes com desitgem.

El format per setmanes, tal i com el seu nom indica, permet organitzar el curs per setmanes, on cadascuna està constituïda per un bloc, en el qual es poden utilitzar els diferents recursos per a agregar informació i activitats.

Els formats per temes i per setmanes són molt semblants en la seva estructura. La diferència principal és que, en el format setmanal, cada bloc cobreix exactament una setmana, mentre que en el format per temes, cada bloc pot cobrir allò que nosaltres vulguem.

Per exemple, si volem crear un curs amb una data d'inici i final acotada i que els alumnes evolucionin a la vegada, seleccionaríem el format per setmanes. Si, al contrari, el que busquem és crear un curs amb un nombre "x" d'apartats, seleccionaríem el format per temes.


Per tant, en alguns casos, Moodle serà una eina que actuarà com a repositori de continguts i recursos, que després el docent, mitjançant sistemes de comunicació, s'encarregarà d'orientar als participants perquè els puguin utilitzar. Altres vegades, l'accent estarà en les activitats a realitzar i es mostraran com a principals en el bloc central.

Pel curs que estàs pensant, li convé una estructura per setmanes o per temes?

O potser és un curs on el que busques és un treball focalitzat en un debat central?

En altres casos, l'organització pot ser complexa i mantenir una estructura més tutorial, on cal treballar per temes que es van succeint i cal accedir a uns continguts primerament, per poder realitzar després les activitats i avaluar l'aprenentatge.

En cada cas, el nostre model formatiu ha de prevaldre sobre la plataforma i hem de saber construir l'entorn perquè sigui clar i evident per als alumnes.

Idea principal

Malgrat que la plataforma té unes estructures marcades, el més important és que cada docent pugui organitzar la informació en el sistema de la manera que li sigui més pròpia i còmode per treballar amb els participants, segons el seu estil formatiu.

3.3.- Configuració d'aula

Figura 3. Configuració d'un curs

Abans de començar a afegir materials a un curs, es necessari que es configurin una sèrie d'elements generals que ens definiran la data d'inici del curs, la tipologia, l'idioma, el mode d'inscripció, el nombre de temes o setmanes, entre d'altres. Gràcies a aquests paràmetres es pot crear un tipus de curs o un altre. Normalment aquests paràmetres no els especifica el docent del curs, sinó el dissenyador o administrador d'aquest.

Evidentment, tots aquests paràmetres es poden definir millor un cop hem pensat quin model formatiu volem fer servir, quins objectius volem associar als alumnes i com són els nostres destinataris clau.

Idea principal

Per configurar l'aula heu de tenir en compte:

  • L'idioma afecta a la interfície del campus (els botons, l'ajuda, etc.), però no als continguts, que no es tradueixen. Si traduïm els continguts, haurem de crear el material dues vegades, un per idioma, i buscar un model de visualització dels continguts que permetin filtrar a l'usuari per idioma.
  • Moodle conté una icona com aquesta al costat de cada un dels camps que hem d'introduir. Si hi fem un clic a sobre, accedirem a una explicació clara i concisa, elaborada per la comunitat de Moodle, de cada paràmetre.

Paràmetres generals d'un curs

A la pantalla de configuració d'un curs podem modificar:

  • Categoria. Els cursos de Moodle es poden incloure en categories, que l'administrador haurà creat prèviament, i que permetran localitzar i organitzar els cursos amb més facilitat.
  • Nom del curs.
  • Nom curt del curs. És la forma abreujada del nom del curs. El nom curt es pot utilitzar en aquelles ocasions en què el nom complet no és adequat.
  • Resum. Aquí es pot fer un breu resum del curs, que els usuaris de Moodle visualitzaran com a descripció del curs en la seva presentació al campus virtual.
  • Format del curs. Moodle permet configurar diversos tipus o formats de curs. Com hem vist a una unitat anterior, els més habituals són:

    • Format social.
    • Format per temes.
    • Format per setmanes.
  • Nombre de setmanes o temes. És el nombre de seccions que tindrà el curs.
  • Data d'inici del curs. És la data en que començarà el curs. La data final ve donada pel nombre de setmanes o temes que s'hagin introduït.

Figura 4. Configuració d'un curs: 1a part


  • Temes ocults. Si es vol que alguns temes no siguin encara visibles per l'alumnat o que només es llegeixi el títol.
  • Notícies a mostrar. El nombre de notícies que apareguin al seu bloc.
  • Mostrar qualificacions. Si es vol que els participants puguin veure les qualificacions al llarg del curs.
  • Mostrar informes d'activitat. Si es vol que els participants puguin veure les vegades que han participat als fòrums, llegit els continguts, etc.
  • Mida màxima de càrrega. El pes que poden arribar a tenir els arxius que entreguin els participants, ja siguin en fòrums, enviament de treballs, etc. Però també es pot delimitar el pes dins de cada activitat.
  • Mode d'inscripció. Aquí s'ha de decidir el valor per defecte d'inscripcions al curs i el rol dels usuaris inscrits. Habitualment aquest rol serà de l'alumne. A més a més, es pot decidir si els participants es poden inscriure ells mateixos al curs i el període i durada d'aquesta inscripció. L'administrador del campus determina quins són els modes d'inscripció habilitats per a tot el campus i, normalment, determina i fixa la forma d'alta i el procés de gestió administrativa dels participants, deixant al professorat la gestió acadèmica dels participants i els continguts.
  • Notificació de venciment d'inscripció. Normalment no s'usa. És per avisar als participants que acaba el seu temps de permanència al curs.
  • Grups. Aquí es decideix quin tipus de grups tindrà el curs, és a dir, si seran separats, visibles o no n'hi haurà. A més, té més desplegables per si es vol imposar els grups o agrupar-los per defecte. Com hem comentat, només recordar que en alguns formacions el treball en equip i el treball col·laboratiu aporten moltes possibilitats en l'aprenentatge. Moodle permet controlar l'activitat i les comunicacions no només d'un gran grup sinó de petits grups separats en un mateix curs on-line.

Figura 5. Configuració d'un curs: 2a part


  • Disponibilitat del curs. Es pot triar si el curs està disponible o no per l'alumnat i si es permet l'entrada de visitants amb o sense clau. Els visitants són usuaris que accediran al curs i podran visualitzar-ne els continguts, però no podran realitzar cap de les activitats. El seu accés és únicament de lectura. El curs pot estar disponible pels visitants sense cap clau d'accés o podem requerir que introdueixin una clau.
  • Idioma. Es pot escollir si s'imposa un idioma al curs. Quan s'imposa un idioma, tots els participants veuran el curs amb aquest idioma, mentre que si no l'imposa, els participants podran escollir l'idioma amb el qual volen visualitzar el curs. Els idiomes possibles de visualització del curs hauran estat introduïts per l'administrador de Moodle.
  • Canvi de nom de rol. Es poden canviar els noms dels rols de Moodle de professor i alumne. Així, per exemple, el rol de professor es pot visualitzar amb el nom de tutor, i el d'alumne pel de participant.

Figura 6. Configuració d'un curs: 3a part

3.4.- Rols

En un curs Moodle podem treballar amb diferents rols. A continuació us presentem un material recomanat. Aquest no ens interessa com a professors i professores, ja que no hi tenim accés a les següents eines, però sí com a responsables d'un curs, ja que aquest contingut ens pot ser útil si volem progressar en l'ús de l'eina i fer-la servir de manera flexible segons les nostres necessitats. Cal conèixer doncs, les possibilitats que tenim amb Moodle. Per fer-ho pots consultar la teoria relacionada d'aquest apartat.

Però de totes maneres, també cal recordar que, per començar, nosaltres serem professors-editors d'un curs i, per tant, tindrem unes limitacions d'acció lligades a l'administració del sistema.

Podem tenir rols diferents en diferents cursos. A un lloc podem ser professor i en un altre alumne.


Figura 7. Desplegable de canvi de rol

El rol de professor ens permet canviar com veiem les coses, podem veure el curs com ho fan els alumnes, sense haver de canviar d'usuari. Es fa a través del desplegable que hi ha a la part superior dreta de la pantalla principal del curs, que es diu "Canvia rol a...".

Per veure el curs com els alumnes hem de seleccionar el nom del seu rol. Per veure-ho com a professor un altre cop hem de seleccionar el botó "Torna al meu rol normal", que haurà substituït el desplegable anterior.

A continuació podem veure dues imatges, les dues són la mateixa aula en el mateix moment, però una vista com a professor i l'altre com a alumne.

Figura 9. Aula com a alumne
Figura 8. Aula com a professor

Gestionar les altes i l'assignació de rols

Alta d'usuaris a Moodle

Encara que aquesta funcionalitat no és pròpia del rol de professor, és convenient entendre com funciona la plataforma en aquest sentit de la gestió d'usuaris.

Per poder accedir a Moodle i tenir accés als cursos de la plataforma, primer de tot hem de registrar-nos. Cada persona té un únic accés per a tota la plataforma, independentment de la quantitat de cursos en els que participi i del rol que tingui assignat a cada un d'ells.

Moodle permet diversos mètodes per a donar d'alta als usuaris, entre els quals destacarem:

  • Autentificació per e-mail: quan l'usuari s'inscriu, escollint el seu propi nom d'usuari i contrasenya, Moodle li envia un e-mail de confirmació a l'adreça de correu electrònic que ha facilitat. Aquest e-mail conté un enllaç segur a una pàgina on l'usuari pot confirmar el seu compte.
  • Inscripció manual: cada usuari ha de ser creat per l'administrador. Aquest mètode impedeix la creació automatitzada d'usuaris.
  • Sense autentificació: els usuaris poden registrar-se i crear comptes vàlids de manera immediata, sense una autentificació enfront d'un servidor extern i sense una confirmació a través d'e-mail. Aquesta opció pot donar problemes de seguretat i d'administració.

L'administrador també pot realitzar una alta massiva d'usuaris des d'un arxiu de text que s'hagi creat prèviament, és a dir, una llista.

Assignar rols i cursos a usuaris

Com ja hem vist, un participant de Moodle pot tenir diferents rols, segons el curs en el que estigui matriculat.

L'administrador de Moodle és qui assigna els diferents rols d'usuari (administrador, professor, professor no editor i alumne) a cada usuari de la plataforma. L'administrador pot assignar un rol a un usuari que sigui vàlid per a tota la plataforma Moodle o pot assignar els rols d'usuari per a cada curs concret, excepte en el cas del rol administrador, que ho és per a tota la plataforma.

A més a més d'assignar rols d'usuari, l'administrador pot assignar els usuaris als diferents cursos. Tot i que ho pot fer de manera manual, l'administrador també pot habilitar una opció d'inscripció a cada curs, que trobarem als paràmetres de configuració d'un curs i permetrà als usuaris de Moodle inscriure's ells mateixos al curs durant un període determinat de temps, que pot ser també indefinit.

La possibilitat que hi hagi aquestes opcions (autoregistre, inscripció automàtica, invitació, etc.) dependran de la configuració que l'administrador i els seus responsables de formació hagin decidit aplicar en el curs específic.

3.5.- Participants

Figura 10. Llista de participants

Al bloc de persones de la columna lateral esquerra hi ha l'espai de participants. Com en el cas dels alumes, els docents també veiem la llista de participants del curs.

Quan un docent entra dins d'un participant, hi ha més pestanyes amb el rol de professor que de l'alumne.


Com a docents dels altres participants podem veure:

Figura 11. Fitxa de participants vista amb el rol de professors
  • El resum del seu perfil.
  • Els missatges que ha escrit als fòrums i els debats que ha encetat.
  • La bitàcola.
  • Anotacions: podem afegir una anotació a un participant que només la pugui veure ell, tots els participants del curs o tots els de la plataforma.
Figura 12. Fitxa de participants vista amb el rol de professors, pestanya d'informes
  • Informes d'activitat: en aquest punt entrarem amb més detall quan tractem les qualificacions. Però a mode d'introducció s'ha de dir que serveix per fer el seguiment dels participants. Permet veure un informe complet de totes les accions que ha fet el participant dins de l'aula i presentar-lo en forma d'esquema; veure els registres del dia o de tot el curs, on podem veure el nom de l'usuari, l' hora de connexió, des de quin ordinador, quina acció ha fet i sobre què i les seves qualificacions.

3.6.- Gestió de grups

Moodle utilitza el concepte grups per a referir-se a "classes" separades d'alumnes que segueixen una mateixa assignatura o curs comú, ja sigui amb el mateix docent o separats per diferents docents.

Per exemple, els grups d'un curs poden ser els diferents semestres en els quals es realitza una mateixa assignatura; o una segmentació per tipus d'usuari, com per exemple, la categoria professional. Però també es pot fer servir per crear grups de treball diferenciats, on els altres participants poden veure la feina que fan els membres de cada grup però no participar-hi.

Una segmentació per grups ens permetrà tenir una divisió per nivell o graus de competències dins d'un mateix curs. Quan dividim els participants per grups, els fòrums, el docent, l'avaluació i el seguiment també poden ser segmentats, però mantenint els continguts com a comuns.

Més endavant veurem que les activitats d'un mateix curs de Moodle permeten triar entre aquestes opcions de grup.

Les opcions de grups d'un curs de Moodle són les següents:

  • Sense grups.
  • Grups separats: el membre d'un grup no veu l'existència d'altres grups del curs.
  • Grups visibles: el membre d'un grup pot veure la resta de grups del curs, però no pot interactuar amb els participants dels altres grups, pot llegir però no participar.

3.7.- Creació de grups

Tant l'administrador com el docent poden crear i gestionar els grups d'un curs. Aquesta opció ens pot facilitar el treball amb l'alumnat d'un curs. Per crear nous grups d'alumnes haurem de seguir els passos que veureu al vídeo de la dreta.

Un cop hem creat el grup, podem començar a afegir els usuaris. Per fer-ho haurem de seguir les indicacions que veureu al vídeo de l'esquerra.

És important recordar que a nivell metodològic podem pensar en aquest sistema com un simulacre d'una aula real i, per tant, podem treballar algunes activitats o fòrums amb tot el gran grup i alhora organitzar tasques concretes, missatges o debats per a grups separats.


Per crear i gestionar els grups, hem d'anar al bloc d'administració de la columna lateral esquerra i seleccionar l'opció de grups. Allà trobem 3 pestanyes: grups, agrupaments i resum.

Com hem vist als vídeos, és on creem els grups i els gestionem. Podem afegir o eliminar membres i editar els paràmetres. A més tenim l'opció de crear grups automàticament.

Per exemple, en el cas que ens interessi crear grups cada 50 participants o 4 grups i que els participants quedin repartits entre ells.

Podem imposar el mode de grups a un curs i així s'aplicarà a totes les activitats d'aquest grup. Aleshores, les opcions de grup de cada activitat seran inhabilitades.

A l'hora de seleccionar participants per als grups, podem realitzar una recerca segons determinades dades dels participants, de manera que ens sigui més senzill localitzar els diferents membres dels grups.

Serveix per fer grups dels grups, és a dir, ens permet fer activitats que siguin aplicables a una part dels grups d'alumnes i unes altres a la resta.

Ens permet veure els diferents grups en els quals està dividit el curs i els membres que pertanyen a cada un d'ells.


Figura 13. Grups al bloc d'administració

3.8.- Bloc d'administració

Figura 14. Bloc d'administració

El bloc d'administració està situat a la columna lateral esquerra i ens permetrà accedir a les diverses opcions d'administració del curs que tenim com a professors.

Aquestes opcions són les més habituals en un campus de Moodle, però cada administrador pot determinar que es pugui tenir accés, o no, a determinades funcions.


A continuació us explicarem cada opció d'administració, heu de tenir en compte que aquesta és una explicació breu, perquè veurem més endavant aquestes opcions del bloc d'administració detalladament:

Aquesta opció està duplicada, tant tenim l'opció al bloc d'administració com un botó a la part superior de la pantalla, al costat del desplegable de canvi de rol. Aquest botó ens dóna l'opció d'agregar o modificar activitats al curs. Ho veurem a "Edició d'un curs".

Són aquells elements més generals que us permetran configurar el curs. Els paràmetres a configurar són: la data d'inici, l'idioma, el format del curs, el nom, si té grups, pes màxim dels arxius, etc. Ho hem vist a "Configuració d'aula".

Ens dóna accés a dues pestanyes, el qualificador, on podem veure les puntuacions i crear els criteris de la qualificació del curs, i l'altra pestanya és per definir les preferències que volem posar als informes. Els alumnes tenen la mateixa opció al bloc d'administració, però a ells només els hi dóna accés a la seva taula de qualificacions. Ho veurem detingudament al final del curs, "Qualificacions".

Permet gestionar i visualitzar els nostres grups d'alumnes. Ho hem vist a "Gestió de grups".

Ens permet accedir i configurar com volem que es presentin els informes d'activitat dels diferents usuaris del curs, no només podem descarregar els dels alumnes, sinó també podrem consultar els nostres informes d'activitat com a docents. Els informes es poden consultar, per exemple, per dies o per activitat. Ho veurem a l'apartat sobre informes d'activitat.

És interessant que els participants sàpiguen que el docent pot veure les seves accions i revisar tot el procés de treball que fa temporalment en el campus virtual. A la vegada, aquesta informació aporta al docent una visió clara de quin tipus d'eines es fan servir més, quins materials resulten més importants pels participants i quins ritmes de treball porta tot el grup.

Accedirem al banc de preguntes que poden ser utilitzades en els qüestionaris del curs. A través d'aquest enllaç podrem accedir també a la gestió de les preguntes. A l'apartat de qüestionaris ho veurem més detalladament.

Si volem treballar amb qüestionaris d'avaluació o autoavaluació, és important crear un banc de preguntes que podem utilitzar en qualsevol moment i podem fer créixer a mesura que avanci el curs.

És l'espai per carregar arxius i on es col·loquen tots els que s'han pujat al curs. Són els fitxers que els participants podran veure com a recursos a la zona de temes o setmanes del curs. Els arxius que podem pujar poden ser de tot tipus, tant poden ser fitxers de text o fulls de càlcul, com imatges, vídeos, webs, etc. Per carregar un arxiu al campus virtual hem de seguir els passos que veurem al vídeo de l'esquerra.

El sistema de fitxers ens permet tenir els continguts del curs, que s'han treballat externament al campus, tots junts en un espai comú i integrar-los a l'aula Moodle quan els necessitem.

Com passava amb les qualificacions, aquest és un espai comú amb el rol d'alumne. Ens dóna accés directe al nostre perfil per veure què mostrem, per editar-lo, ens dóna accés als nostres missatges de fòrum, a la bitàcola, a les anotacions i als nostres informes. Per veure els altres usuaris hem d'anar a participants. L'alumnat té el mateix accés, però amb menys opcions.


A més a més de les opcions que hem vist, n'hi ha d'altres que normalment estan deshabilitades per a un professor i són més pròpies de l'administrador o del dissenyador del curs, ja que afecten al funcionament d'aquest. Però és bo conèixer-les, ja que si necessitem alguna d'aquestes opcions ens podrem adreçar o bé al dissenyador o bé a l'administrador.

Idea principal

Quan gestionem arxius a l'espai de fitxers hem de tenir en compte:

  • Podem fer altres accions que pujar arxius dins l'espai de fitxers, com ara agrupar-los en carpetes i moure'ls d'una carpeta a l'altra o bé suprimir-los i comprimir els fitxers en un fitxer zip.
  • Moodle també permet carregar arxius comprimits i descomprimir-los directament des del servidor. D'aquesta manera, podem pujar gran quantitat de fitxers. Però per evitar que hi hagi una pujada excessiva d'arxius, Moodle estableix un límit en el pes dels fitxers, normalment entre 2MB i 10 MB, segons s'hagi delimitat als paràmetres del curs.

Opcions avaçades del bloc d'administració

A dins del bloc d'administració trobem les següents opcions avançades:

  • Assignació de rols. Ens permet modificar o afegir nous rols a cada participant.
  • Còpia de seguretat. Ens permet fer una còpia en format zip de tot el contingut del curs. Podem escollir quines característiques del curs volem copiar: activitats, recursos, usuaris, fòrums, missatges, etc. Per defecte, aquesta còpia se'ns guarda al directori backupdata de l'espai de fitxers del curs.
  • Restaura. Ens permet posar un curs amb l'aspecte que tenia a l'inici o com està a la còpia de seguretat. Podem escollir 3 opcions:

    • Nou curs. Ens el deixarà com estava quan el vam començar a modificar.
    • Curs existent, esborrant el primer. Modificarem el curs amb els criteris de la còpia de seguretat i esborrarà tot el que ja hi ha fet al curs.
    • Curs existent, agregant informació. Modificarem el curs amb els criteris de la còpia de seguretat, però aquesta vegada mantenint tot el que s'hagi fet ja al curs.
  • Importa. Ens permet copiar les dades d'un curs previ (activitats, recursos o fitxers) al nostre curs actual. Per fer-ho, han de pertànyer a la mateixa categoria o hem de ser també el professor d'aquell curs. Podem triar cada element que volem importat d'un en un.

    Hi ha un conjunt de dades que no es poden importar. Aquestes són: els paràmetres de configuració del curs, els noms de les seccions temàtiques o setmanals, els usuaris, els informes d'activitat dels usuaris i les seves qualificacions.

    Dins de l'espai d'importar arxius, també tenim una segona opció per carregar els grups dels altres cursos. Però per fer-ho, és necessari exportar un arxiu amb els grups del curs d'origen.

  • Reinicia. Ens permet buidar diferents elements d'un curs (usuaris, algunes activitats, recursos o paràmetres), a la vegada que en mantenim d'altres. Així, per exemple, podrem eliminar els usuaris, tots els missatges del conjunt de fòrums del curs i suprimir tots els comentaris de les entrades del glossari.

Aquestes opcions, encara que no ho sembli, per a un professor que fa diferents cursos amb Moodle, són una de les eines més utilitzades, atès que et permeten traslladar o copiar tots els continguts, arxius, dades, activitats, enllaços, etc., a una altra aula Moodle quan calgui. Això estalvia molt de temps a un professor que, per exemple, fa la mateixa assignatura cada semestre amb diferents alumnes.

Els blocs de les columnes laterals que trobem a la nostra aula vénen definits per l'administrador o el dissenyador dels cursos. Per afegir-ne de nous, a la part inferior de les columnes dels blocs laterals, hi ha uns desplegables que ens permeten afegir-ne de nous.

3.9.- Edició d'un curs

Figura 15. Botó d'activar i desactivar edicióloc d'administració

Per editar un curs, com ja hem vist, tenim dues opcions. Podem activar l'opció d'edició des de l'espai d'activar edició del bloc d'administració, o bé des del botó que hi ha a la part superior dreta de la pantalla, damunt del calendari. Un cop activada l'edició podrem començar a afegir i editar recursos i activitats. El mateix botó ens permet desactivar l'edició i tornar a l'estat normal de l'aula.

A les següents imatges podem comprovar com es veu un curs abans de tocar el botó d'edició i un cop l'hem seleccionat.

Figura 17. Aula amb el botó d'edició seleccionat
Figura 16. Aula sense el botó d'edició seleccionat

Els botons que ens apareixen al costat de cadascun dels recursos o activitats un cop hem seleccionat l'opció d'edició serveixen per modificar aquests elements.

Significat de les icones d'edició dels elements


Icona

Significat

Ocultar o mostrar l'element.

Moure l'element a un altre tema o dins del mateix tema.

Sagnar l'enllaç de l'element cap a la dreta. Es pot entrar tant com es vulgui seleccionant-lo diverses vegades.

Elimina el sagnat i fa que els enllaços als elements avancin cap a l'esquerra.

Per eliminar elements ja creats.

Per editar els paràmetres dels elements. Tornem a la mateixa pantalla que hem vist quan hem creat els elements.

No grups, grups visibles i grups separats.

Per marcar el tema com a tema actual.

Mostrar als alumnes només el tema que estem marcant.

És una breu descripció de l'element o opció que té al costat.

Bibliografia