6.1.-
Tipus de recursos
Tenim 6 opcions de recursos per col·locar als temes de l'aula. Aquests recursos són:
Tot i que no tots els tipus de recursos s'utilitzen generalment, a continuació veurem amb detall cadascun d'ells. Els menys
utilitzats només els veurem a mode d'apunt per saber amb què es diferencien dels altres. I finalment recuperarem algun tema
més a tenir en compte de la resta de recursos.
|
6.2.-
Insereix una etiqueta
Les etiquetes són textos curts que posem al tema, són visibles directament a l'aula i no són un enllaç. S'utilitzen com
a títols dins dels temes i ens permeten separar els recursos i les activitats.
Les etiquetes són molt útils per crear zones separades a la nostra aula. Amb les etiquetes podem plasmar
clarament un disseny a l'aula. També serveixen per guiar als alumnes dins de l'aula ja que no només separen
les zones, sinó que les identifiquen i orienten els participants.
 
Figura 23. Fitxa de creació d'etiquetes
Tenim la possibilitat que els textos tinguin color, negretes, etc., a través de la barra d'eines. Si voleu podeu modificar
els textos a través del llenguatge HTML a partir del botó i llavors copiar el mateix aspecte per a totes les etiquetes.
A la fitxa de creació d'etiquetes, pel contrari de la resta de recursos o activitats, no tenim espai per títol de recurs
ni descripció.
 
Figura 24. Exemples d'etiquetes
A l'esquerra veureu com queden diferents tipus d'etiquetes aplicades a l'aula.
|
No és tant comú, però el text de les etiquetes pot ser substituït per una imatge.
|
6.3.-
Compon una pàgina de text
 
Figura 25. Fitxa de creació d'una pàgina de text
El recurs pàgina de text és el format més senzill per crear materials. Correspon a un escrit que, normalment,
s'ha escrit directament a l'espai pel text, que no té cap tipus d'estils (negreta, cursiva, etc.) ni d'estructures (llistes,
taules, etc.). Això no vol dir que el format d'un recurs de text no pugui contenir estils com llistes o enllaços, sinó que
s'han d'especificar aquests elements mitjançant una sintaxi explícita, és a dir, llenguatge HTML.
A part dels elements comuns a tots els recursos (títol, descripció, grups, visible i ID), té l'espai per escriure el text
que veurà el participant com a contingut i un desplegable per dir si volem que l'escrit es carregui a la mateixa finestra
de l'aula o en creï una de nova. Si seleccionem el botó d'opcions avançades podem definir les característiques de la nova
finestra.
 
Figura 26. Text resultant
A continuació podeu veure un exemple del contingut resultant.
|
Podem utilitzar l'opció copiar i enganxar quan la nostra font sigui un document generat per a un processador de textos
(Word, Write, etc.).
|
6.4.-
Compon una pàgina web
 
Figura 27. Fitxa de creació d'una pàgina web
El recurs de compondre una pàgina web (HTML) és per crear un contingut que, a més a més de text, pot tenir textos amb estils
(negretes, colors, subtítols, etc.), imatges, vídeos i enllaços a altres continguts del campus o a l'exterior.
Aquest recurs és molt utilitzat, no només per crear materials, sinó també per crear pantalles
prèvies que estructurin materials fets amb altres formats (PDF, Word, arxius de text, etc.), per tant, ens pot servir
com a índex.
La fitxa de creació d'aquest recurs és molt semblant a la de crear un text, però amb la diferència que a l'espai d'introduir
el contingut, disposem d'una barra d'eines.
Podem crear els textos i afegir tots els estils i altres elements a partir de la barra d'eines o bé copiant el text que
hem creat en un editor de text i enganxant-lo al requadre de text, ens mantindrà els estils (llistes, taules, etc.). També
els podem modificar a través del botó que ens permet veure el codi HTML , però hem de conèixer aquest llenguatge.
A continuació podeu veure un exemple del contingut resultant.
|
Quan composem una pàgina web hem de tenir en compte els següents consells:
- En aquestes pàgines, podem incloure enllaços a altres pàgines web (creades per nosaltres o externes), afegir codis EMBED
per afegir vídeos o presentacions, animacions amb Flash, gràfics i enllaços a fitxes. Així que, amb aquesta eina, pots construir
un lloc web complet dins de Moodle.
- És recomanable utilitzar aquests recursos en els continguts de caràcter obligatori, materials curriculars propis o personalitzats
i relativament estables durant el curs.
|
6.5.-
Enllaça un fitxer o lloc web
 
Figura 29. Fitxa de creació d'un enllaç a un fitxer o lloc web
Ens permet realitzar un enllaç, mitjançant una URL, a qualsevol pàgina web o arxiu descarregable tant
intern del curs com extern. Els materials interns que vulguem enllaçar s'han de col·locar
prèviament a l'espai de fitxers del bloc d'administració.
Aquest recurs és molt usat per col·locar arxius que hem creat nosaltres però que tenen un nivell de complicació més alt
que el que ens permeten els recursos anteriors. Són accessos directes als arxius amb els continguts del curs, per exemple
PDF, webs dinàmiques, imatges, vídeos, etc.
La fitxa per crear l'enllaç s'assembla molt a les dues anteriors, només canvia l'espai destinat al text, que se substitueix
pel lloc on posarem l'URL on cercarem l'arxiu.
|
6.6.-
Visualitza un directori
 
Figura 30. Fitxa per visualitzar un directori
Mitjançant aquest recurs, els participants podran accedir a un directori o carpeta del curs que contindrà un conjunt de
fitxers que es podran descarregar.
Per exemple, aquest recurs ens podria servir per vincular un directori a on prèviament haguem publicat materials de treball
o de consulta que els alumnes hagin d'utilitzar al curs o com a part d'una activitat.
La fitxa només es diferencia en el desplegable que t'ensenya totes les carpetes que hi ha a l'espai de fitxers. Fa un enllaç
directe a alguna d'aquestes carpetes.
|
6.7.-
Desplega un paquet de continguts IMS
Per acabar, i a mode d'apunt, parlarem dels continguts IMS. Aquest tipus de recurs rarament l'utilitzareu, però és bo saber
de què es tracta.
El IMS és un sistema de gestió de continguts basats en XML per representar l'estructura dels cursos. Això ens permet utilitzar-lo
en varis entorns virtuals d'aprenentatge.
|
6.8.-
Altres aspectes a tenir en compte
El nostre objectiu com a docents no és tant crear continguts complexos sinó detectar les necessitats de contingut i avaluar
quines eines poden satisfer les nostres necessitats, ja sigui a través d'una web, d'una sèrie d'enllaços i fòrums o de la
creació de material específic.
A part dels recursos que hem vist que serveixen per presentar continguts als alumnes, hi ha un altre model, que en realitat
forma part de les activitats. Més endavant ho veurem més desenvolupat, però ara en farem una breu presentació.
Un cop has llegit aquest tema sobre recursos. Quin tipus de continguts necessitaràs per crear el teu curs?
Aquest model es desenvolupa utilitzant models complexos, com per exemple el material del curs que estàs consultant en aquest
moment. Per fer-ho es necessita un desenvolupament específic que permeti al participant veure les diferents seccions, carregar
continguts de diferents tipus i guardar la navegació. Aquest model conegut com SCORM és un sistema de creació
de continguts pedagògics multimèdia estructurats, que permet exportar i reutilitzar els materials.
|
|