7.1.-
Tipus d'activitats
Tenim 16 opcions d'activitats per col·locar als temes de l'aula. Aquestes activitats són:
Totes les activitats poden ser avaluades pel docent i permeten l'opció de grups, així
podrem muntar-los com a grups separats, grups visibles, i sense grups. Aquesta separació es pot fer per a totes les activitats,
utilitzant els paràmetres de curs, o per activitat, editant-les per separat. Com passava als recursos, totes les activitats
tenen un títol i una descripció o resum. També tenen l'opció de visibilitat (ocultar o mostrar), agrupament,
un ID i, al contrari que els recursos, tots tenen un sistema de qualificació diferenciat.
Com heu pogut veure a la llista d'activitats, els fòrums i els xats, a més a més de ser eines de comunicació, són una tipologia
d'activitats, ja que són eines d'aprenentatge que necessiten de l'acció del participant perquè es duguin a terme. A part d'aquestes
dues activitats, a continuació veurem detingudament la resta d'activitats més utilitzades.
|
7.2.-
Bases de dades
Les bases de dades ens permeten crear una informació que podem elaborar entre els diferents usuaris de l'aula. Depenent
del model de formació que vulguem, més o menys actiu per part dels participants, poden formar part de l'elaboració
dels continguts. Amb les bases de dades podem fer que l'alumnat:
- Faci recerques i les comparteixi amb la resta del grup.
- Busqui més informació del qual ha proporcionat el contingut del curs.
- Aporti nous coneixements que haguessin sigut impossibles de tenir sense aquesta modalitat d'activitat.
- S'impliqui més amb el curs i se'l faci més seu.
- Treballi de manera col·laborativa amb la resta de participants.
Una base de dades està composta per entrades. Com a docents definim el tipus d'entrades que volem que
els participants creïn a partir de la combinació dels tipus de camps:
Per exemple, volem que els alumnes creïn una base de dades de fotografies. Podem crear tres camps: text, pel títol; imatge,
per carregar la fotografia; i text o àrea de text perquè els participants afegeixin una descripció. Quan creem els camps hem
de posar un text perquè els alumnes puguin identificar el camp i què han d'afegir.
- Botons de grup.
- Data.
- Fitxer.
- Imatge.
- URL.
- Nom.
- Text.
- Etc.
Un cop hem creat tots els camps, hem de definir com els entraran els participants i com els podran veure. Aquí podem apreciar
la principal diferència entre el que es veu amb el rol d'alumne i el rol de professor. Com alumne només podem visualitzar
entrades, fer cerques i crear entrades. Als següents apartats veurem què és el que es pot fer amb el rol de professor.
|
Quan hem creat la base de dades l'hem de començar, sinó els alumnes o altres participants no hi poden participar.
Del grup de pestanyes que hem vist a la imatge anterior, s'ha de començar a treballar per la pestanya de camps.
|
7.3.-
Creació de la base de dades
 
Figura 31. Fitxa de creació d'una base de dades
Per crear una base de dades hem de posar les dates de disponibilitat i de visibilitat, les entrades que ha de fer cada
participant, les entrades que han de fer per poder veure les altres entrades, nombre màxim d'entrades, si es poden fer comentaris,
si requereixen aprovació per part del docent per ser publicades o la qualificació.
Com a professorat, podem configurar un conjunt d'elements de les bases de dades que ens permetin visualitzar
i gestionar la informació que hi trobem.
 
Figura 32. Visualització d'una base de dades amb el rol de professor
A continuació veurem què implica cadascuna de les pestanyes de la fitxa de creació de la base de dades:
 
Figura 33. Pestanya de camps de la base de dades
Per crear el camp, seleccionem primer el tipus de camp que vulguem i després omplim els continguts
que ens demana. A cada tipus de camp, els requisits són diferents. La pestanya camp també ens mostra els camps que ja estan
fets, a partir d'una taula amb el nom, el tipus, la descripció i els botons d'edició i d'eliminació.
 
Figura 34. Pestanya de predefinits de la base de dades
La pestanya predefinits ens permet exportar i importar les plantilles de la base de
dades. Això ens permetrà utilitzar una plantilla en diferents bases de dades i desar-les de manera que qualsevol usuari de
Moodle pugui editar-la.
 
Figura 35. Pestanya de plantilles de la base de dades
Les plantilles ens permeten veure de manera diferent les pantalles de visualització de les entrades (llista o per entrada),
criteris de recerca d'entrades o la seva fitxa de creació.
El concepte d'etiquetes és important a les plantilles. Les etiquetes són uns indicadors de posició,
que es reemplaçaran pel contingut dels camps o per uns botons quan visualitzem o editem una entrada a la base de dades. Només
podem utilitzar les etiquetes disponibles per a cada plantilla.
De la manera que nosaltres definim aquestes plantilles és com els participants veuran cada una de les pantalles. Les
plantilles que hem d'editar a Moodle són les següents:
- Plantilla de llista. Ens permet triar els camps de les entrades i la seva distribució quan visualitzem
múltiples entrades de la base de dades.
- Plantilla d'entrada única. Podem triar els camps de les entrades i la seva disposició quan es visualitza
només una entrada de la base de dades.
- Plantilla de cerca avançada. Ens permet definir com a possibles criteris de recerca quins camps de
les entrades poden seleccionar els participants en una cerca avançada.
- Plantilla d'Introducció. Podrem triar els camps de les entrades i la seva distribució quan inserim
o editem una nova entrada.
- Plantilla RSS. Mitjançant la plantilla RSS podem controlar el contingut dels RSS de les entrades
de la base de dades.
- Plantilla CSS. Defineix estils CSS locals per a les altres plantilles.
- Plantilla Javascript. El mateix que l'anterior, però amb la programació Javascript.
Dins de cada fitxa de plantilles tenim el botó de reiniciar la plantilla. Quan creem per primera vegada
una base de dades, Moodle crea una plantilla per defecte. Si, en una segona vegada i posteriors, afegim més camps a la base
de dades fent un clic al botó de reiniciar la plantilla, Moodle afegirà els nous camps de la mateixa manera que els camps
introduïts la primera vegada. Però nosaltres podem editar les plantilles com més ens convingui.
 
Figura 36. Pestanya d'exportació de la base de dades
A partir d'aquesta pestanya podem fer una exportació de les entrades.
Les següents pestanyes les comparteixen tant els docents com l'alumnat.
Podrem veure les entrades de la base de dades que hem fet nosaltres o els participants en forma de llista. La informació
de cada entrada es veurà abreujada. A sota de la llista tenim uns camps de cerca que veurem més endavant.
Podrem veure les entrades de la base de dades que hem fet nosaltres o els participants d'una en una. La informació de
cada entrada es veurà completa.
 
Figura 37. Fitxa de cerca d'una base de dades
La pestanya de "cerca" té la mateixa informació que la part inferior de la pestanya de "visualitza llista". Tenim dues
opcions de cerca en una base de dades: simple i avançada.
Els docents som els que creem les bases de dades i els camps d'aquestes bases, però tots els usuaris del curs poden crear
entrades. Segons els tipus de camps que haguem creat, en aquesta pestanya entrarem un tipus de dades diferents en cada cas.
Potser entrem un text pla, una imatge, un arxiu, etc. Cada un funciona d'una manera diferent.
Fora de les pestanyes, a la part superior dreta de la pantalla, hi ha el botó d'actualització de la base
de dades que ens permet accedir als paràmetres d'edició de la base de dades, la fitxa que hem fet servir per crear la base
de dades.
|
|
Cerques de la base de dades
Cerca simple: ens permet buscar una paraula o paraules en una base de dades. Aquestes paraules es
poden trobar en qualsevol dels camps que contenen les entrades de la base de dades.
Cerca avançada: podem accedir a les opcions de cerca avançada marcant la casella amb aquest nom. A
continuació ens apareixeran els nous camps que podem omplir. Aquesta opció ens permetrà fer cerques combinant els diferents
camps de les entrades:
- Entrades per pàgina: ens permet decidir el nombre d'entrades que volem veure a cada pàgina.
- Ordenar per: ens permet ordenar les entrades segons els camps que ha marcat el creador de la base de
dades o les que vénen per defecte al campus, com per exemple el nom de l'autor, quan es va crear o modificar.
|
7.4.-
Glossari
Els glossaris són llistes de definicions, com un diccionari. Una de les seves utilitats més destacades
és que permet als alumnes crear i mantenir una llista de definicions de tots els termes emprats en el curs.
Una bona manera de treballar és que el docent creï un glossari, però podem fer que el completin els alumnes quan es vagin
trobant amb termes poc familiars. Pot servir de punt de col·laboració durant tot el curs. A cada participant li podeu assignar
un terme, una definició o un comentari. Quan ells mateixos siguin responsables de crear definicions, és més probable que comprenguin
millor i recordin cada concepte.
Els termes del glossari es poden enllaçar automàticament als continguts del curs, de manera que cada vegada
que aparegui una paraula del glossari a qualsevol lloc del curs, ja sigui, per exemple, un missatge d'un fòrum o un qüestionari,
si hi fem un clic a sobre, en podrem consultar la seva definició.
Com en el cas de les bases de dades, els glossaris són una bona eina de treball col·laboratiu, ja que
es poden construir nous continguts a partir de les aportacions dels usuaris, es poden donar visions diferents dels mateixos
conceptes, ampliar allò estudiat o reflexionar-hi a partir de buscar una definició sintètica.
|
Et presentem alguns suggeriments a seguir quan creeu un glossari:
- És molt recomanable que s'estableixin les categories prèviament per a facilitar la seva classificació i localització.
- Utilitzeu imatges, com si fos un diccionari il·lustrat, per donar més força al contingut.
|
Creació d'un gossari
La fitxa de creació de glossari té:
- El títol.
- La descripció.
- El nombre d'entrades per pàgina que visualitzarem.
- El tipus de glossaris: principal o secundari. Només pot haver un glossari principal per curs.
- Si permetrem entrades duplicades.
- Si permetrem comentaris a les entrades.
- Si es podrà visualitzar per imprimir tot el glossari.
- Estat d'aprovació: si les entrades fetes pels alumnes es veuen directament o han de tenir el vist-i-plau previ del professorat.
Format de visualització:
- Complet amb autor.
- Complet sense autor.
- Continu sense autor.
- Enciclopèdia.
- Llista d'entrades.
- PMF (preguntes més freqüents).
- Simple, tipus diccionari.
- Mostrar enllaç especial: si podem incloure caràcters de text com són @, €...
- Navegació per alfabet.
- Mostrar-ho tot.
- Edita sempre: si els alumnes de l'entrada poden editar-les un cop publicades.
- Qualificació: tipus de qualificació, escala que s'utilitzarà i termini.

Figura 38. Fitxa de creació d'un glossari
|
7.5.-
Qüestionaris
Els qüestionaris són eines individuals que els docents podem utilitzar per fer activitats d'autoavaluació
del participant o per examinar els seus coneixements. Poden tenir una data d'inici i una
data límit, que no permetrà al participant accedir al qüestionari fora d'aquestes dades.
La retroacció de l'activitat per part de l'alumnat és molt important a l'entorn d'aprenentatge, i l'autoavaluació
és una de les activitats més importants en l'educació. Com a educadors, no podem saber què està passant pel cap del participant,
necessitem una eina que els faci manifestar el que entenen i el que no entenen. Una prova ben dissenyada o un test d'opcions
múltiples, poden proporcionar informació crítica sobre el rendiment de l'alumnat. Si la retroacció és suficientment ràpida,
pot ser també una bona eina perquè els mateixos estudiants siguin més conscients del seu rendiment i pot ajudar-los a millorar.
El mòdul qüestionari té una gran quantitat d'opcions i eines que el fan molt flexible. Es poden generar qüestionaris amb
diferents tipus de preguntes i generar-los a l'atzar a partir d'un conjunt de qüestions. També podem permetre
als estudiants repetir intents sobre una pregunta o que responguin el qüestionari més d'un cop, obtenint una puntuació final
calculada automàticament.
Quan dissenyem un qüestionari, aquest pot constar de preguntes de diferents tipus:
- Opció múltiple (tipus test).
- Vertader o fals (tipus test).
- Aparellament de conceptes.
- Respostes per redactar.
- Calcular fórmules.
- Respondre amb una paraula.
Per exemple, podem crear una categoria per qüestionari o per nivell de dificultat.
Les preguntes es mantenen en una base de dades, classificades per categories, i es poden reutilitzar en
tots els vostres cursos. Si creem categories i col·loquem cada grup de preguntes en una d'elles, després és molt més fàcil
localitzar-les.
Un qüestionari pot permetre intents repetits. Cada intent es puntua automàticament i el professorat pot
triar si es proporciona retroacció o es mostren les respostes correctes. Aquest mòdul també proporciona facilitats per qualificar.
|
Una de les tasques més difícils d'aconseguir amb èxit en una classe és que els estudiants completin els treballs que
els exigeixi informar-se (llegir, buscar informació, etc.). Crear un petit qüestionari per a cada activitat d'informació (lectura
d'un text, visitar una pàgina web, veure un vídeo, etc.) soluciona nombrosos problemes. En primer lloc, anima als participants
a fer la lectura per poder fer bé el qüestionari. Segon, els participants poden veure quin nivell de comprensió tenen.
|
7.6.-
Edició d'un qüestionari
 
Figura 40. Fitxes de dins del qüestionari
Si accedim a un qüestionari amb el rol de professor, entrem a una pantalla amb diferents pestanyes:
La pantalla prèvia a l'entrada del qüestionari que veuran els alumnes.
Per veure i treure informes sobre el progrés dels alumnes en aquell qüestionari.
Per veure el qüestionari com si fóssim els alumnes.
Per col·locar les preguntes dins d'un qüestionari, crear les preguntes, les categories, per importar preguntes o tot
el contingut d'una categoria per exportar.
Quan col·loquem les preguntes dins de l'examen podem decidir si posem totes o només algunes preguntes d'una categoria o
de diferents. També podem decidir si posem totes les preguntes d'una categoria, però que només es mostrin un nombre determinat
per a cada participant de manera aleatòria. També podem decidir el valor de cada pregunta dins del qüestionari.
Cada pregunta té una fitxa diferent de creació amb camps diversos. Per això, us recomanem que visiteu les vostres aules
taller i entreu dins dels qüestionaris, hem creat exemples de cada tipus.
A la dreta podeu veure un vídeo amb un exemple de creació de qüestionari, categoria i preguntes, és molt breu donades les
possibilitats que es poden fer dins la creació de qüestionaris.
|
Creació d'un qüestionari
La fitxa de creació del qüestionari és de les més àmplies de totes les creacions d'activitats. Com la resta d'activitats,
consta de títol, introducció, grups, ID i visibilitat. I a més a més, hi podem trobar:

Figura 39. Fitxa de creació d'un qüestionari
|
7.7.-
Enviament de materials o tasques
La majoria dels docents utilitzen les tasques per recopilar documents realitzats pels participants. També
es poden utilitzar per recopilar un enviament concret de fitxers. Els participants es poden baixar les presentacions, recursos,
fer una fotografia digital o completar una fulla de càlcul, o un treball amb una eina informàtica i enviar-la per a la seva
avaluació, etc. Seria el més semblant a entregar un treball en una aula.
L'enviament de treballs és una manera d'entregar activitats molt més guiada i acotada, que si els participants enviïn els
seus documents, com per exemple, per un correu extern o pel fòrum del curs.
Hi ha quatre tipus diferents de tasques:
- Càrrega avançada de fitxers. Permet que el participant ens enviï des d'1 fins a 20 fitxers, els podem
revisar, fer comentaris en notes i permet que el participant els revisi i, quan així ho decideixi, passin de l'estat d'esborrany
a definitiu, moment en què nosaltres podrem qualificar la tramesa, posar una puntuació i retornar comentaris.
- Activitat en línia. Permet a l'alumnat editar text mitjançant les eines d'edició habituals. Els docents
podem qualificar i incloure comentaris.
- Penjar un fitxer. Permet al participant pujar un fitxer de qualsevol tipus. Aquest fitxer podria ser
un document realitzat amb un processador de textos, o bé, una imatge, un fitxer comprimit o quelcom que es demani que enviïn.
Els docents podem qualificar en línia les tasques enviades d'aquesta manera.
- Activitat fora de línia. És útil quan la tasca es realitza fora de la plataforma. El participant pot
veure una descripció de la tasca, però no pot pujar fitxers. No obstant això, podem qualificar a tots els participants i la
nota quedarà recollida a la taula de qualificacions.
Quan creem les tasques, podem decidir si volem que els alumnes puguin afegir notes o comentaris i que
els docents rebin un correu electrònic cada vegada que un participant pugi un arxiu. En alguns casos podem permetre als alumnes
suprimir els arxius pujats, delimitar el nombre d'arxius o el pes d'aquests, crear un botó per enviar de manera definitiva
els arxius, etc.
 
Figura 41. Taula de qualifiacacions d'un enviament
Quan entrem a una d'aquestes tasques, sigui del tipus que sigui, tenim sota el botó d'actualitzar un link
amb el nombre de trameses que hem rebut. Ens dóna accés a una taula on hi ha recollits tots els arxius dels
alumnes, les seves notes i un espai perquè puguem posar qualificacions i fer comentaris, la qualificació final i l'estat de
l'activitat de cada participant.
|
7.8.-
SCORM
Com hem vist a l'apartat sobre recursos, una altra manera de presentar materials a l'alumnat és l'SCORM. Aquests són materials
més complexos que els que hem vist als apartats sobre recursos de Moodle.
Es tracta de continguts pedagògics estructurats que poden ser exportats i reutilitzats fàcilment, ja que estan creats fora
de la plataforma i poden aplicar-se a diferents tipus de campus virtual. El material que esteu consultant en aquest moment
està fet amb aquest mètode.
Un paquet SCORM pot incloure pàgines web, gràfics, programes Javascript, presentacions Flash i qualsevol altra programació
que funcioni en un navegador web. El mòdul SCORM permet carregar fàcilment qualsevol paquet que segueixi l'estàndard SCORM,
la programació bàsica d'aquests paquets, i convertir-lo en part d'un curs.
|
Aquest tipus de material no només és més complex i ens permet més varietat de recursos, sinó que també registra el
percentatge d'allò que ha llegit o visitat el participant en el material, ja que fa un seguiment de la interacció
de l'usuari amb el material.
|
7.9.-
Enquesta i consulta
L'enquesta i la consulta són altres elements de comunicació que ens permeten conèixer l'opinió de l'alumnat sobre el seu
procés d'aprenentatge i sobre altres qüestions generals.
A continuació us expliquem cada una d'aquestes activitats.
Les enquestes són un conjunt d'instruments verificats que s'han demostrat útils per avaluar i estimular l'aprenentatge
en contextos d'aprenentatge en línia. Els docents les podem utilitzar per recopilar dades dels nostres alumnes
que ens ajudin a aprendre tant del curs com de l'ensenyament que hem impartit.
Actualment Moodle ofereix 3 tipus principals d'enquestes amb les preguntes ja preparades:
La plataforma ja dóna les preguntes i les possibles respostes.
- ATTLS. Tipus test, serveix per avaluar de quina manera aprenen els alumnes i així poder-la adaptar al
nostre curs.
- Incidents crítics. Respondre preguntes sobre esdeveniments de la setmana per veure com ha repercutit
en els participants.
- COLLES. Tipus test, sobre com han aprés en una unitat. Al contrari del tipus ATTLS no és per veure el
tipus d'ensenyament-aprenentatge que generalment funciona amb aquells participants, sinó per avaluar la qualitat de l'ensenyament
que s'està impartint.
Quan fem una consulta, el docent realitza una pregunta i especifica una sèrie de respostes entre les quals han d'escollir
els participants. Es pot utilitzar com una votació.
Els resultats d'una consulta es poden mostrar de manera anònima o amb el nom complet dels estudiants.
L'alumnat pot visualitzar els resultats de la consulta:
- En tot moment.
- Només quan l'hagi contestada.
- Quan finalitzi el període, que com a professorat, haureu definit perquè la consulta resti oberta. Un cop finalitzat aquest
període, l'alumnat podrà consultar els resultats, però no podrà contestar-la.
|
7.10.-
Altres activitats
Com hem vist al principi d'aquest tema sobre les activitats, n'hi ha més dels que hem vist. Aquests són:
- Diari. És una activitat de reflexió. El docent pot demanar a l'estudiant que reflexioni, durant un llarg
període, sobre un tema determinat. El participant pot anar ampliant el contingut i editar-lo. El diari només el pot llegir
el seu autor i el professorat, que pot fer comentaris i qualificar-lo.
- LAMS. S'utilitza per dissenyar, manejar i desenvolupar activitats d'aprenentatge on-line.
- Lliçó. És una barreja entre activitat i presentació de continguts. Sol ser un nombre indeterminat de
pantalles que acaben amb una pregunta i un grup de respostes. Han de triar una de les opcions, segons quina hagin seleccionat,
avançaran a la següent o retrocediran.
- Qüestionari Hot Potatoes. Hot Potatoes és un software que permet fer un gran
nombre d'activitats interactives des del nostre ordinador. Aquest tipus de qüestionari de Moodle ens permet pujar les interactivitats
Hot Potatoes i altres programes semblants.
- Retroalimentació/enquesta. Es pot fer una consulta personificada.
- Taller. És una activitat que permet que els participants avaluïn els projectes dels altres o els d'exemple.
Permet recollir i coordinar aquestes avaluacions.
- Wiki. Un wiki permet crear documents col·lectivament per mitjà d'un navegador web,
usant un llenguatge d'etiquetes senzill. Podem modificar les entrades i estan obertes a tots els usuaris.
|
|