Impartir accions formatives amb Moodle
8.- Eines d'avaluació i seguiment

8.1.- L'avaluació

Com hem vist anteriorment, quan dissenyem un curs hem de pensar com l'avaluarem si s'han acomplert els objectius de l'acció formativa. Per tant, des del principi de la impartició s'està duent a terme l'avaluació.

És important fer un seguiment tutorial apropiat tant per la formació que s'està impartint com pels participants a qui va dirigida. Com a docents, busquem que el procés d'ensenyament-aprenentatge tingui èxit, on el participant i el seu progrés són l'eix vertebrador de la formació.


Perquè sigui així, és necessari que l'avaluació sigui una eina dinàmica i flexible que ens ajudarà a quantificar el progrés des del mateix procés que realitza el participant durant tota la formació fins arribar a l'assoliment dels objectius.

L'avaluació es dissenya abans de la formació i pot fer que el curs canviï durant la impartició:

  1. Quan comencem un curs hem de fer una avaluació prèvia dels participants i de les seves necessitats, així podrem acotar la formació a qui serà el destinatari final.
  2. Durant la impartició farem una avaluació formativa o continuada per comprovar que els destinataris estan aconseguint els objectius que s'han plantejat assolir. L'avaluació continuada ens permetrà guiar els alumnes a partir dels feedbacks que els retornem.
  3. Per acabar, farem una avaluació final o sumativa, normalment relacionada amb una activitat final o global que ajudarà a l'alumnat a posar en pràctica, de manera integral, els diferents aprenentatges i competències adquirides al llarg de tota la formació.

8.2.- Tipus i criteris d'avaluació

A més a més d'aquests estadis d'avaluació, podem dividir-la en tres tipus:

  • La heteroavaluació: és aquella que avalua el docent en funció de les accions del participant, amb la finalitat d'ajudar a millorar el seu progrés.
  • La coavaluació: és la que té relació amb els treballs en grup. És l'avaluació de la feina col·laborativa.
  • L'autoavaluació: el participant revisa la seva feina i li permet veure els seus errors i punts forts. Està molt relacionada amb les activitats d'aprenentatge.

En Moodle queda molt clar que l'avaluació forma part del mateix procés d'ensenyament-aprenentatge, ja que totes les activitats es poden quantificar a l'avaluació final. Les activitats poden ser simplement d'aprenentatge, però es poden tenir en consideració per valorar el progrés de l'alumnat. També podem tenir en compte:

  • La implicació i la participació en l'acció formativa.
  • La manera com ha treballat el participant.
  • Si el participant ha treballat de manera col·laborativa al llarg de la formació.
  • Com han interactuat els grups de treball.
  • Els resultats de les activitats individuals i les de grup.
  • Si l'alumnat ha fet feina de recerca d'informació.
  • Si els participants han compartit experiències.
  • Etc.

Per quantificar l'avaluació que fa el docent respecte l'alumnat, Moodle disposa de diferents eines. Dins de cada activitat podem crear criteris de qualificació que després es recolliran al bloc de qualificacions. Tant els criteris de qualificació com els informes d'activitat de cada alumne ens serveixen per avaluar la feina i els progressos fets. No és només posar la nota d'un examen, sinó que també podem avaluar el temps i la constància de dedicació al curs.

8.3.- Feedback

Al llarg del curs, el docent ha de dinamitzar la formació dels participants, a la vegada ha de fer el seu seguiment i donar feedback de totes les seves preguntes, activitats, etc. El feedback o retroalimentació és també una eina d'aprenentatge, ja que a partir de les indicacions podem donar pistes als participants, engrescar-los a continuar o tot el contrari.

És per això que a l'hora de transmetre el feedback al participant, cal tenir present l'assertivitat en la manera de fer-ho.

Hem de tenir molta cura amb el llenguatge utilitzat, sobretot si el feedback ha de ser negatiu, ja que estem treballant amb un mitjà de comunicació escrita. Les formes permetran aconseguir, de manera satisfactòria, la capacitat d'incrementar la confiança del participant i l'aprenentatge d'allò que està treballant al llarg del curs.

Idea principal

Quan retorneu un feedback als alumnes heu de seguir els següents suggeriments:

  • Es recomanable citar en primer lloc els aspectes positius de la intervenció de l'alumne i, en segon terme, els aspectes que s'haurien de millorar.
  • Cal evitar l'ús d'adjectius qualificatius.
  • Els feedbacks han de centrar-se en aspectes que el participant pugui modificar perquè pugui millorar el seu aprenentatge.
  • És important centrar-se en el desenvolupament i evolució del participant al llarg de l'activitat concreta o de l'acció formativa en general.
  • És convenient donar aquestes retroalimentacions als participants el més aviat possible.
  • Cal estar obert a possibles respostes i rèpliques dels participants on exposin les seves diferències en la valoració.

8.4.- Qualificacions

Les qualificacions són diferents per a cada tipus d'activitat. Quan dissenyem les activitats hem de pensar si volem que siguin activitats avaluatives (heteroavlauació) o d'aprenentatge (autoavaluació), el pes que tindran dins de la formació i com es donarà la retroalimentació. I quan les creem, especifiquem la manera com seran qualificades: fent mitjana, com a nota única, etc., i si es farà numèricament o per lletres, equivalent a aprovat, notable, etc.

A dins de cada activitat tenim l'opció de veure les qualificacions, aquest espai ens permet veure l'evolució del participant i valorar-lo:

  • En el cas dels qüestionaris, depenent del tipus de pregunta, les qualificacions poden ser automàtiques, però també poden ser modificades manualment. Al mateix qüestionari poden conviure preguntes tancades i obertes, llavors hauríem d'entrar dins de les segones i avaluar-les manualment a partir de les reflexions que haurà fet el participant.
  • Quan creem un enviament de treballs, automàticament se'ns fa un espai on queden recollides les activitats de l'alumnat i un espai per qualificar-los.
  • Si ho hem marcat d'aquesta manera, també podem qualificar els fòrums o xats. En els xats podem valorar simplement el nombre d'intervencions o el seu contingut.
Idea principal

Una bona manera de treballar és informar als participants, quan comenci el curs, sobre el sistema d'avaluació. Per això, normalment es crea un pla docent, on es detallen els criteris avaluatius i quins són els objectius del curs, les competències que adquiriran un cop finalitzat, quins temes es tractaran, etc.

8.5.- El qualificador

Figura 42. Taula qualificacions

Figura 43. Espai per editar els càlculs del qualificador

Un cop hem decidit com es qualificarà cada activitat, podem posar el seu valor a la nota final. Per fer-ho, hem d'anar a "Qualificacions" del bloc d'administració. Si seleccionem el botó d'edició, podem crear una fórmula que calculi automàticament la qualificació final a partir de les notes de cada una de les activitats. Per tant, hem d'identificar cada activitat amb un ID (codi) per tal de crear la fórmula que ens donarà la nota final.

A l'espai de qualificacions tenim accés directe a cada activitat de cada usuari per avaluar-les, així ens facilita la feina perquè tot queda més recollit. Però aquest mateix espai ens permet modificar les notes manualment de cada activitat o la final.


També podem crear espais per quantificar aspectes de la formació que no formen part de cap activitat concreta, però que volem tenir en compte.

Idea principal

Per accedir tant a les qualificacions com a les característiques dels informes, hem d'anar a l'espai de qualificacions del bloc d'administració.

8.6.- Informes

A més a més de les qualificacions de cada activitat, podem veure els informes de participació o acció a l'aula.

Els informes no només serveixen per avaluar els participants o fer-hi un seguiment, sinó també són un bon indicador de com funciona el curs i si n'hem fet un bon disseny, si és adequat a l'alumnat o té una càrrega excessiva d'activitats.

Figura 44. Fitxa de preferències dels informes

Els informes no són unes eines tancades, sinó que podem donar els criteris amb els quals volem veure-les. Això es veu a través de la pestanya de les "Meves preferències d'informes", de les qualificacions del bloc d'administració. Allà tenim la fitxa que veureu a la imatge de la dreta que ens permet acotar tot allò que vulguem veure.

Un cop hem acotat com volem veure els informes, per crear-los hem d'anar a l'espai d'informes del bloc d'administració, on podem accedir als registres complets i sense resumir. Podem veure els registres d'última hora, l'informe d'activitat, l'informe de participació i, de vegades, les estadístiques.

Idea principal

Hi ha diferents maneres d'accedir als informes de participació:

  • Si volem, podem tenir oberts els informes a l'escriptori tot el dia, ja que en tot moment podrem veure si hi ha hagut algun tipus d'activitat, i així podrem respondre com més aviat millor.
  • A més a més, podem accedir als informes d'activitat de cada participant a partir de la pestanya d'informes del seu perfil. Així podem fer un seguiment més personal.

Bibliografia