1.1.-
1.1. Introducció a les tècniques de negociació
Podem dir que la negociació és un joc en què les regles només estan escrites parcialment. Un procés
de negociació implica conèixer la realitat, però no tota la realitat; significa donar i esperar rebre, establir unes noves
vies de relació a cada negociació, conèixer els nostres desigs i les necessitats de l’altra part.
Les ciutats, de la mateixa manera que les societats i que les persones, evolucionen permanentment, i per tant es van modificant
les necessitats, les responsabilitats i les habilitats necessàries per assumir amb garanties d’èxit la gestió municipal local.
Negociar és una activitat que les persones desenvolupen constantment i com a tal necessita d’unes habilitats
que ens poden facilitar l’assoliment dels objectius que perseguim en la nostra organització.
Tenint en compte els reptes de la interadministrativitat i la transversalitat, aquest assoliment es veu afavorit de forma
encara més rellevant pels reptes plantejats per les noves tecnologies i per l’augment de polítiques d’actuació transversal,
en què l’ajustament de les actuacions entre administracions i institucions per oferir servei al ciutadà/ana planteja múltiples
situacions de negociació.
Aquest programa pretén que les persones que hi participen puguin tenir les eines i els instruments que els faciliti la
seva tasca diària, tant pel que fa als seus mecanismes de relació, com a millorar els seus processos de reflexió i anàlisi,
o a aplicar els coneixements tècnics adquirits.
En definitiva, aquest programa:
- Us permetrà descobrir noves conductes que us ajudaran en els diferents processos de negociació que haureu de dur a
terme en el vostre centre de treball.
- Us facilitarà observar des d’una altra perspectiva allò que succeeix cada dia a l’organització.
- Us permetrà veure amb una òptica diferent la vostra habilitat i el vostre joc com a persona negociadora.
- Per damunt de tot, us ajudarà a millorar la vostra forma de negociar.
|
Hi ha una diferència qualitativa entre una persona negociadora bona i una bona persona negociadora: la primera actua
correctament, la segona, a més, sap per què ho fa.
|
1.2.-
1.2. Cal negociar a l’Administració Local?
El municipi és una entitat administrativa format per un territori clarament definit, per un terme municipal de límits
fixats i amb una població identificada que l’habita. De fet, podríem determinar, de manera senzilla, que l’ajuntament és l’administració
d’un municipi i que aquesta administració va dirigida tant a donar servei a les persones que hi viuen, com a conservar, millorar
i transformar el territori que administra.
Aquest doble vessant de la gestió municipal és important en el moment de desenvolupar les dimensions de la seva responsabilitat.
De manera general, podem identificar tres grans demandes que es fan a les administracions: servei,
garanties i transformació.
Demanem a les administracions que ens ofereixi serveis. Serveis com ara:
Manteniment del clavegueram.
Recollida d’escombraries.
Accés a guarderies.
Gestió de la mobilitat, entre d’altres.
També li demanem a les administracions que ens garanteixi els nostres drets a:
Gaudir d’espais públics de qualitat
Una convivència cívica.
No ser marginat/ada per la condicions de gènere, creença o raça.
Viure en un habitatge segur i amb unes condicions mínimes garantides.
A més, demanem a les administracions que siguin el motor de transformació del municipi que,
a través dels seus projectes, les seves inversions i els seus serveis impulsin un cert model de desenvolupament futur del
municipi.
Aquesta darrera dimensió correspon, sempre, a l’equip de Govern polític de l’ajuntament.
Sigui com sigui, la determinació d’un territori, una població que l’habita i unes dimensions a cobrir no ens evita que
hi hagi diferents sensibilitats, diferents interessos, diferents punts de vista que puguin generar tensions i, en certs casos,
confrontacions i conflictes.
És, en aquest punt, en que sorgeix la necessitat de comptar amb professionals de l’Administració local capaços de negociar
amb habilitat i competència.
Però amb quin objectiu? D’entrada, però sobre tot, cal tenir ben clares quines són
les orientacions del govern municipal que és el que té potestat de definir cap on vol orientar la dimensió de la transformació
local i del servei als seus ciutadans i ciutadanes.
I la llei? Doncs el que marca la llei en cap cas és negociable. La llei, com a marc
de convivència social ha de ser acceptada per totes les parts i no és mai susceptible de ser negociada, ni interpretada esbiaixadament,
segons els nostres interessos.
Finalment, i abans d’entrar en com millorar la nostra habilitat negociadora, caldria revisar amb qui
haurà de negociar un/a professional de l’administració local.
Principalment, un/a professional de l’administració local haurà de negociar amb ciutadans i ciutadanes, associacions,
empreses proveïdores i personal tècnic d’altres municipis o d’altres institucions.
Amb els ciutadans i ciutadanes sempre haurem de negociar en termes de millora i d’adequació
dels serveis que l’ajuntament els ofereix i, en cap cas, l’increment o la disminució de les garanties que l’administració
atorga basant-se en les lleis.
És un cas similar a l’anterior, però també pot succeir que una associació vulgui fer alguna
transformació, territorial o de serveis, al municipi. En aquest cas, cal sempre estar alineat amb les directrius del govern
municipal.
En tot moment, cal negociar amb esperit d’aconseguir els productes i els serveis més
adequats, eficients i a menys cost per al municipi.
Personal tècnic d’altres municipis o d’altres administracions. Caldrà analitzar en tot moment
la situació i fer-ho de comú acord amb el govern municipal i, sempre, amb un compromís d’eficiència en el resultat.
|
|
1.3.-
1.3. Com cal negociar?
Aplicat a l’habilitat de negociació, remarquem com a destacables les competències de:
Compromís amb el servei al ciutadà/ana
Per damunt de tot, està el servei al nostre ciutadà/ana, sempre que aquest servei no limiti a la resta de la població i
els faci perdre les garanties dels seus drets que demanen a l’ajuntament.
Orientació a resultats
El servei no es pot fer de qualsevol manera i a qualsevol preu, ja que llavors es perdria el propi principi del que és
donar servei. Cal ser excel·lent en el servei, però alhora eficient, és a dir, amb el mínim cost possible.
Compromís amb l’organització
No cal oblidar mai que el servei que s’ofereix s’emmarca en una línia de govern municipal que ha estat democràticament
atorgada, és per això que es fa imprescindible un compromís amb tota l’organització. No es tracta de donar servei i negociar
en benefici d’un ciutadà/ana, sinó en benefici de tota la comunitat.
Comunicació i comprensió interpersonal
Com veurem més endavant, la qualitat de la comunicació i de la comprensió de les necessitats dels altres són una de les
claus d’èxit de les persones que són bones negociadores. Aquesta competència es pot millorar, entrenar i exercitar sempre
i val la pena fer-ho.
Orientació a la qualitat
Qualitat vol dir fer bé el que hem de fer, és a dir, comporta dues variables que han d’actuar en el mateix moment: fer
el que és adequat i executar-ho correctament.
Orientació al client/usuari o usuària /ciutadà o ciutadana
I tot plegat, per ajudar als usuaris dels nostres serveis. La dimensió de servei de l’administració municipal és, en bona
mesura, la seva raó de ser i cal perseguir-la sempre.
Persuasió i influència
No sempre serà possible que tots entenguem el mateix, tinguem els mateixos interessos o compartim les mateixes idees. És
en aquests casos en què la competència de la persuasió i la nostra capacitat d’influència serà una bona eina per intentar
arribar a acords.
|
Saber què cal negociar no ens ajuda sempre a saber com cal fer-ho. És en el com on el funcionari públic mostra la qualitat
de la seva professionalitat i la seva competència.
|
|