Sovint observem com negociacions que es podrien haver tancat amb acords avantatjosos per ambdues parts acaben en desacord:
Abans que res afecta un factor clau: la nostra relació amb l’altra part. La desconfiança mútua, el temor a
que ens enganyin i, sobretot, el sentiment de desitjar guanyar la batalla.
Una persona m’explicava que, de viatge per un país del Magrib, havia comprat uns miralls d’artesania regatejant amb èxit
amb el venedor: va aconseguir una rebaixa del 40% del preu inicial, encara que al canvi només representaven uns 60 cèntims.
De tornada a l’hotel, va trobar un altre company de viatge amb els mateixos miralls comprats uns 20 cèntims més barats que
ell. El comprador es va enfurismar:
Abans estava content per haver aconseguit una rebaixa de 60 cèntims o perquè tenia la sensació d’haver guanyat?
Per contra el disgustava haver pagat 20 cèntims més que el seu amic o sentir-se vençut pel venedor?
En un procés de negociació, els sentiments de les persones que duen a terme la negociació no poden estar en joc:
només importa si l’acord és raonable i avantatjós per a cada una de les parts.
|