Tal com assenyala Samfrits Le Poole (1989), el desig de definir la persona negociadora ideal ve d’antic: Callières, en
un assaig publicat el 1716 i titulat Sobre la manera de negociar amb els prínceps, sobre els usos de la diplomàcia,
l’elecció de ministres i enviats i les qualitats personals necessàries per triomfar a les missions estrangeres, dóna la descripció
següent:
El negociador ideal té una ment ràpida, però una paciència sense límits; sap com ser modest i alhora ferm, com despistar
sense ser mentider, com inspirar confiança sense confiar ell mateix en els altres, com encantar els altres sense sucumbir
als seus encants, i té molts diners i una bella esposa perquè pugui romandre indiferent a totes les temptacions de la riquesa
i les dones."
A aquesta magnífica descripció podríem afegir algunes característiques recollides de nombrosos i nombroses
participants a seminaris. Així, una persona negociadora ideal ha de ser:
Bona comunicadora.
Flexible en els seus plantejaments i posicions.
Intel·ligent i astuta en les relacions.
Ha de conèixer-se bé i conèixer els seus objectius.
Bona estratega.
Aconseguir la màxima informació de l’altra part sense amb prou feines informar amb prou sobre els seus interessos,
necessitats i desigs.
Sens dubte, una persona que compleixi totes aquestes característiques serà una bona negociadora, però qui s’atreveix
a definir-se amb tots aquests atributs?
És més, si vosaltres reconeixeu humilment que les vostres virtuts no són les descrites anteriorment,
significa que esteu condemnats a ser mals negociadors/res per a tota la vida?
Res més lluny de la realitat. De la mateixa manera que amb un entrenament adequat aconseguirem millorar la nostra marca
personal en una cursa de 100 metres sense que per això ens apropem a les marques del campió olímpic Usaint Bolt, tots podem
aprendre a negociar millor, sense que deixin de tenir validesa els enunciats descrits anteriorment. Qui els
tingui i s’entreni guanyarà més curses.
|