Liderar el canvi
1.- Liderar el canvi

1.1.- El rol del/de la líder

Tot procés de llarga durada, i un procés de canvi ho és, necessita una "ànima", algú que vetlli per mantenir encesa la flama. Algú, en definitiva, que lideri el procés. Ben segur que a l'inici del procés haurem creat grups de treball, haurem establert objectius i haurem distribuït responsabilitats... però no és suficient.

Tot canvi ha de tenir un/una líder, una persona que sigui l'ànima del canvi i que acompanyi el procés d'inici a fi.

Stephen Covey a Los siete hábitos de la gente altamente efectiva ens proposa algunes claus per a poder portar a terme aquest lideratge d'una manera efectiva:

  • Ser proactiu: Ser responsable d'allò que es fa, no esperar que les coses succeeixin i anticipar-s'hi; ni les circumstàncies ni les condicions de l'entorn poden ser les culpables del propi comportament. Escollir la resposta més adequada a cada situació i a cada persona.
  • Començar visualitzant el final: Pot visualitzar el futur que vol aconseguir. Té una idea clara d'on vol anar i què vol aconseguir. Actua segons unes creences i principis que manté de manera ferma.
  • Posar les coses importants en primer lloc: Actua de manera disciplinada. Es centra en aquelles activitats de gran importància encara que no siguin necessàriament urgents (per exemple construir relacions personals, planificar a llarg termini...). Sap dir no a coses que semblen urgents però que no són importants.
  • Pensar en guanyar: No creu en la idea que perquè una persona triomfi una altra ha de fracassar. Busca solucions de sinèrgia als problemes. Troba solucions que beneficien a totes les parts.
  • Intentar primer entendre i després ser entès: Escolta amb la intenció d'entendre completament l'altra persona, tant emocionalment com intel·lectualment. Diagnostica abans d'aconsellar.
  • Sinèrgia: És creatiu. És pioner i explorador. Creu que el tot és més important que la suma de les parts. Té en compte la diferència entre les persones i construeix en funció d'aquestes diferències. Quan se li presenten dues alternatives en conflicte, busca una tercera resposta, més creativa.
  • Afinar: Busca contínuament innovar, millorar i refinar. Sempre vol aprendre coses noves.

Ben segur que un/una líder amb aquestes característiques pot afrontar el repte de portar a bon terme un procés de canvi.

Abans de continuar, et convidem a fer aquesta activitat que et permetrà revisar "els set hàbits de la gent altament efectiva" que hem vist en aquest apartat.

Idea principal

Un canvi sense "ànima" és tan sols una declaració d'intencions. El/la líder és qui abandera el canvi i està present des de l'inici i fins que està plenament arrelat.

Per saber-ne més

Stephen Covey és un reconegut expert en temes de lideratge. És cofundador i vicepresident de FranklinCovey Cp. És autor, entre d'altres, de:

COVEY, S. (2005) El octavo hábito. Barcelona: Editorial Paidós.

COVEY, S. (1996) El liderazgo centrado en principios. Barcelona: Editorial Paidós.

COVEY, S. (1999) Primero, lo primero. Barcelona: Editorial Paidós.

1.2.- La transició: gestionar la incertesa

La resistència no és res més que una manifestació natural de la incomoditat que ens suposa moure'ns en un entorn desconegut, per explorar, ple d'interrogants, especialment quan deixem enrere un entorn conegut, que ens és familiar i que ens ofereix uns riscos controlats per l'experiència. Aquesta situació és certa fins i tot quan la situació actual ens desagrada!

Per a gestionar la transició i minimitzar els efectes de la incertesa podem utilitzar alguns d'aquests suggeriments:

  • Fer visible que reconeixem i legitimem les pors i les resistències. Desculpabilitzar és una bona manera de convertir en "normal" aquests sentiments difícils d'evitar.
  • Facilitar la màxima informació possible; explicar el perquè del canvi i els beneficis de manera clara i entenedora.
  • No amagar els riscos. Si són coneguts podem evitar errors previsibles.
  • Sempre que sigui possible, fer una prova pilot i mostrar-ne els resultats. Potser em fa por creuar el pont, però si veig que altres l'han creuat amb èxit els meus temors seran menors.
  • Si és necessari, oferir formació i acompanyament. No tothom s'adapta de la mateixa manera a noves situacions i pot ser necessari una intervenció directa amb algunes persones.
  • Fer difusió dels resultats d'èxit. És una bona manera de fer evidents els resultats positius esperats que han motivat el canvi.
  • Acotar el període de transició i planificar-lo. Difícilment les coses succeeixen d'avui per demà, però hem d'evitar que s'allarguin indefinidament.
  • Donar respostes excepcionals a situacions excepcionals.

El procés de transició ha de garantir que totes les persones implicades en el procés hi puguin transitar de la millor manera possible; minimitzar la incertesa maximitza l'èxit del resultat.


Sovint, en els primers passos d'un procés de canvi, les persones implicades poden sentir-se desorientades, amb més preguntes que respostes. Una eina útil per acompanyar el procés pot ser establir reunions de feedback o retroalimentació, espais on poder compartir amb els equips resultats d'èxit i oportunitats de millora. El feedback és una eina molt potent, ja que permet oferir informació objectiva per a la millora individual.

En el feedback es distingeixen dues situacions:

És una oportunitat per posar de manifest i reconèixer, de manera explícita, els assoliments i èxits d'una persona. El feedback de reconeixement es pot fer en públic.

Permet traslladar a la persona informació objectiva per a millorar els seus resultats. Sempre parla de la tasca, mai de la persona. És important que es faci en privat.


Tant en un cas com en l'altre és important que hi hagi una preparació prèvia. Pots llegir el següent document El feedback on descobriràs que el feedback no s'improvisa, és fruit d'una observació acurada i d'un treball previ.

En alguns casos el feedback pot resultar insuficient. Si observem que el procés de feedback no dóna els fruits esperats, caldrà iniciar un procés de petició de canvi de comportament. Aquesta és una fase que sovint es pretén evitar ja que resulta incòmoda per ambdues parts.

En aquest procés és important evitar crítiques i fer les peticions de manera constructiva. Cal, sobretot:

  • Preservar la bona relació amb la persona.
  • Centrar els esforços en els fets concrets.

Pots realitzar la següent activitat sobre la gestió de la transició, que té com a objectiu valorar la comprensió del que has vist en aquest apartat.

Idea principal

Tot procés de canvi té un període de transició. Aquest període és necessari perquè totes les persones implicades en el procés es facin seva la nova situació. Planificar adequadament aquesta etapa permet assolir més ràpidament els objectius del canvi.

Documents

El feedback.

1.3.- Transformar les crítiques en peticions de canvi

Els aspectes a tenir en compte per transformar les crítiques en peticions de canvi consisteixen en una forma respectuosa de fer saber a l'interlocutor que no ens sentim bé amb alguna cosa que fa o diu, alhora que li demanem que ho canviï sense criticar-lo, indicant-li o suggerint-li, a més, la direcció del canvi.

Si no utilitzem expressions negatives és més fàcil que l'interlocutor accedeixi afer un canvi en la seva conducta.

A tots ens resulta difícil reconèixer en determinats moments que tenim alguna cosa per canviar perquè resulta inadequada o molesta per a algú; és més suportable quan ens ajuden a prendre'n consciència d'una manera elegant. La relació en surt beneficiada i les accions següents són més efectives.


Per fer aquestes peticions, ens resultarà d'utilitat seguir les següents indicacions:

  1. Demanar només un canvi cada vegada. Pensar sobre ell en termes específics.

  2. Recordar drets: els propis i els de l'altre.

  3. Triar el moment adequat i consensuar-lo. Exemple.

  4. Si escau, ressaltar la importància de la relació. Exemple.

  5. Descriure.

  6. Demanar el canvi.

  7. Si no accedeix a fer-ho.

  8. Si no canvia o li resulta difícil.

Idea principal

La forma en què ens indiquen quins canvis hem de dur a terme i com fer-los determina, habitualment, més o menys predisposició a l'hora de posar-los en pràctica.

1.4.- El lideratge situacional i la gestió del canvi

En els apartats anteriors hem vist la importància que el canvi estigui liderat al llarg de tot el procés i com cal tractar la transició de la situació inicial cap a la nova situació. Assumim, doncs, que el canvi és un procés llarg i que experimenta diverses etapes. Si això és així: el/la líder ha d'actuar sempre de la mateixa manera? O ha de variar el seu comportament segons l'etapa del projecte?

Per respondre a aquestes qüestions Ken Blanchard va desenvolupar el concepte de lideratge situacional.

El lideratge situacional és la integració de tres conceptes: l'estil de lideratge del líder, el nivell de maduresa del "liderat" i les bases del poder. Descriu com es comporten les persones i analitza l'estil eficaç per tractar diferents situacions, tot això en funció del desenvolupament i maduresa del col·laborador.


El factor tasca, el factor relació i el factor maduresa són tres aspectes que van estretament lligats:

Es refereix als comportaments del líder per comunicar el que ha de fer-se, el qui, el quan, el com i l'on. També es denomina conducta directiva.

Inclou la comunicació bilateral i el suport emocional. També es denomina conducta de suport.

Expressa el grau d'aptitud i voluntat del col·laborador. És la capacitat (competència) i disposició (motivació) per dirigir el comportament. Sempre, per tant, és un concepte relacionat amb la maduresa per desenvolupar una tasca i no amb la maduresa mental de l'individu. Aquesta maduresa del col·laborador indica l'estil de lideratge amb major possibilitat d'eficàcia i base de poder a utilitzar per influir.


D'aquest model s'extreu que:

  • No existeix una manera òptima de procedir per influir en els altres.
  • L'estil de lideratge depèn del nivell de maduresa del col·laborador.
  • Hem de conèixer i avaluar el nivell de maduresa del col·laborador.
  • El líder ha de contribuir a augmentar la maduresa del col·laborador.

S'estableixen quatre nivells de maduresa:

  1. M-1: Expressa baixa maduresa tècnica i baixa maduresa psicològica. En aquest nivell els individus no són competents per fer un determinat treball (aconseguir un objectiu concret) i no estan motivats per al seu assoliment.
  2. M-2: Es refereix als individus amb baixa maduresa tècnica i alta maduresa psicològica. No són competents (aconseguir un objectiu concret), però sí estan motivats per al seu assoliment.
  3. M-3: Engloba les persones amb alta maduresa tècnica i baixa maduresa psicològica. Aquestes persones són competents per realitzar un treball (aconseguir un objectiu concret), però no estan motivades per al seu assoliment.
  4. M-4: Explicita a individus amb alta maduresa tècnica i alta maduresa psicològica. Són competents per fer aquest treball (aconseguir un objectiu concret) i estan motivats per al seu assoliment.

Per a cada nivell de maduresa de l'equip, Blanchard proposa un tipus específic de lideratge:

Figura 1. Segons la teoria situacional de Hersey-Blanchard.

Per acabar, et convidem a fer la següent activitat que et permetrà revisar el lideratge situacional.


Idea principal

La manera d'exercir el lideratge depèn en gran mesura de les condicions de capacitat i voluntat que mostrin les persones de l'equip. El líder ha de poder motivar i capacitar la seva gent perquè puguin assumir una major autonomia en el desenvolupament de la seva feina.

Per saber-ne més

Ken Blanchard és l'autor de El ejecutivo al minuto. Ha escrit més de trenta obres. Una de les seves aportacions més rellevants ha estat el desenvolupament del model de lideratge situacional, conjuntament amb Paul Hersey.

Objectius

  1. Conèixer i reflexionar sobre els aspectes bàsics del lideratge en processos de canvi.
  2. Conèixer el model de lideratge situacional de K. Blanchard.
  3. Analitzar i reflexionar sobre el propi estil de lideratge.
  4. Analitzar un cas real de procés de canvi (finalitzat o en curs).

Bibliografia

  • BLANCHARD, K. (2009) El ejecutivo al minuto. Barcelona: Editorial Debolsillo.
    Des de la seva primera publicació, l'any 1982, se n'han venut més de deu milions d'exemplars i s'ha traduït a vint idiomes. El ejecutivo al minuto presenta, en forma de novel·la, tres senzilles tècniques per a augmentar la productivitat, apreciar la feina ben feta i aprofundir en el creixement personal.

  • COVEY, S. (2009) Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Barcelona: Editorial Paidós.
    Covey presenta en aquesta obra una reflexió sobre quins aspectes podem canviar en la nostra conducta per a tenir un efecte en els resultats. Divideix els set hàbits en tres blocs: els tres primers, orientats a mirar-se un mateix i augmentar l'autodomini; els tres següents, orientats a les relacions interpersonals; i el darrer, a la renovació i millora contínua per fer que els sis primers guanyin un significat ple.

  • GOLEMAN, D. (1998) La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
    En la continuació del reconegut Inteligencia emocional, Daniel Goleman proposa una revisió de les competències bàsiques per afrontar els reptes d'un entorn canviant des d'una perspectiva on el coneixement d'un mateix i la relació amb els altres esdevé un factor clau.

  • HAMMER, M.; CHAMPY, J. (1994) Reingeniería de la empresa. Barcelona: Parramón.
    Hammer i Champy presenten en aquest llibre les bases de la reenginyeria entesa com la reestructuració radical dels processos d'una organització, de la seva organització interna i de la seva cultura. A diferència de l'enfoc tradicional de la reenginyeria de processos, en aquesta obra s'introdueix la dimensió humana.

  • SENGE, P. (1993) La quinta disciplina. Barcelona: Editorial Granica.
    És l'obra més coneguda de Peter Senge. A través d'una visió sistèmica, convida a revisar la nostra forma d'entendre les organitzacions. Proposa les cinc disciplines de l'organització intel·ligent.

Webs

Ken Blanchard és l'autor de El ejecutivo al minuto. Ha escrit més de trenta obres. Una de les seves aportacions més rellevants ha estat el desenvolupament del model de lideratge situacional, conjuntament amb Paul Hersey.

Videos Networking Photos, en la columna esquerra es pot accedir a actives i interessants discussions, en anglès, al twitter de l'autor.

Stephen Covey, permet accedir als abstracts de les principals obres d'Stephen Covey i enregistrar-se a la "Covey community".