|
|
1.1.-
El rol del/de la líder
Tot procés de llarga durada, i un procés de canvi ho és, necessita una "ànima", algú que vetlli per mantenir encesa
la flama. Algú, en definitiva, que lideri el procés. Ben segur que a l'inici del procés haurem creat grups de treball, haurem
establert objectius i haurem distribuït responsabilitats... però no és suficient.
Tot canvi ha de tenir un/una líder, una persona que sigui l'ànima del canvi i que acompanyi el procés d'inici a fi.
Stephen Covey a Los siete hábitos de la gente altamente efectiva ens proposa algunes claus
per a poder portar a terme aquest lideratge d'una manera efectiva:
- Ser proactiu: Ser responsable d'allò que es fa, no esperar que les coses succeeixin i anticipar-s'hi;
ni les circumstàncies ni les condicions de l'entorn poden ser les culpables del propi comportament. Escollir la resposta més
adequada a cada situació i a cada persona.
- Començar visualitzant el final: Pot visualitzar el futur que vol aconseguir. Té una idea clara
d'on vol anar i què vol aconseguir. Actua segons unes creences i principis que manté de manera ferma.
- Posar les coses importants en primer lloc: Actua de manera disciplinada. Es centra en aquelles
activitats de gran importància encara que no siguin necessàriament urgents (per exemple construir relacions personals, planificar
a llarg termini...). Sap dir no a coses que semblen urgents però que no són importants.
- Pensar en guanyar: No creu en la idea que perquè una persona triomfi una altra ha de fracassar.
Busca solucions de sinèrgia als problemes. Troba solucions que beneficien a totes les parts.
- Intentar primer entendre i després ser entès: Escolta amb la intenció d'entendre completament l'altra
persona, tant emocionalment com intel·lectualment. Diagnostica abans d'aconsellar.
- Sinèrgia: És creatiu. És pioner i explorador. Creu que el tot és més important que la suma de les
parts. Té en compte la diferència entre les persones i construeix en funció d'aquestes diferències. Quan se li presenten dues
alternatives en conflicte, busca una tercera resposta, més creativa.
- Afinar: Busca contínuament innovar, millorar i refinar. Sempre vol aprendre coses noves.
Ben segur que un/una líder amb aquestes característiques pot afrontar el repte de portar a bon terme un procés de
canvi.
Abans de continuar, et convidem a fer aquesta
activitat que et permetrà
revisar "els set hàbits de la gent altament efectiva" que hem vist en aquest apartat.
|
Un canvi sense "ànima" és tan sols una declaració d'intencions. El/la líder és qui abandera el canvi i està present
des de l'inici i fins que està plenament arrelat.
Stephen Covey és un reconegut expert en temes de lideratge. És cofundador i vicepresident de FranklinCovey Cp. És
autor, entre d'altres, de:
COVEY, S. (2005) El octavo hábito. Barcelona: Editorial Paidós.
COVEY, S. (1996) El liderazgo centrado en principios. Barcelona: Editorial Paidós.
COVEY, S. (1999) Primero, lo primero. Barcelona: Editorial Paidós.
|
1.2.-
La transició: gestionar la incertesa
La resistència no és res més que una manifestació natural de la incomoditat que ens suposa moure'ns en un entorn desconegut,
per explorar, ple d'interrogants, especialment quan deixem enrere un entorn conegut, que ens és familiar i que ens ofereix
uns riscos controlats per l'experiència. Aquesta situació és certa fins i tot quan la situació actual ens desagrada!
Per a gestionar la transició i minimitzar els efectes de la incertesa podem utilitzar alguns d'aquests
suggeriments:
- Fer visible que reconeixem i legitimem les pors i les resistències. Desculpabilitzar
és una bona manera de convertir en "normal" aquests sentiments difícils d'evitar.
- Facilitar la màxima informació possible; explicar el perquè del canvi i els beneficis de manera clara
i entenedora.
- No amagar els riscos. Si són coneguts podem evitar errors previsibles.
- Sempre que sigui possible, fer una prova pilot i mostrar-ne els resultats. Potser em fa por creuar el
pont, però si veig que altres l'han creuat amb èxit els meus temors seran menors.
- Si és necessari, oferir formació i acompanyament. No tothom s'adapta de la mateixa manera a noves situacions
i pot ser necessari una intervenció directa amb algunes persones.
- Fer difusió dels resultats d'èxit. És una bona manera de fer evidents els resultats positius esperats
que han motivat el canvi.
- Acotar el període de transició i planificar-lo. Difícilment les coses succeeixen d'avui per demà, però
hem d'evitar que s'allarguin indefinidament.
- Donar respostes excepcionals a situacions excepcionals.
El procés de transició ha de garantir que totes les persones implicades en el procés hi puguin transitar de la millor manera
possible; minimitzar la incertesa maximitza l'èxit del resultat.
Sovint, en els primers passos d'un procés de canvi, les persones implicades poden sentir-se desorientades, amb més preguntes
que respostes. Una eina útil per acompanyar el procés pot ser establir reunions de feedback o retroalimentació,
espais on poder compartir amb els equips resultats d'èxit i oportunitats de millora. El feedback és una eina molt potent,
ja que permet oferir informació objectiva per a la millora individual.
En el feedback es distingeixen dues situacions:
És una oportunitat per posar de manifest i reconèixer, de manera explícita, els assoliments i èxits d'una persona. El feedback
de reconeixement es pot fer en públic.
Permet traslladar a la persona informació objectiva per a millorar els seus resultats. Sempre parla de la tasca, mai de
la persona. És important que es faci en privat.
Tant en un cas com en l'altre és important que hi hagi una preparació prèvia. Pots llegir el següent document El feedback on descobriràs que el feedback no s'improvisa, és fruit d'una observació acurada
i d'un treball previ.
En alguns casos el feedback pot resultar insuficient. Si observem que el procés de feedback no dóna els
fruits esperats, caldrà iniciar un procés de petició de canvi de comportament. Aquesta és una fase que sovint es pretén evitar
ja que resulta incòmoda per ambdues parts.
En aquest procés és important evitar crítiques i fer les peticions de manera constructiva. Cal, sobretot:
- Preservar la bona relació amb la persona.
- Centrar els esforços en els fets concrets.
Pots realitzar la següent
activitat sobre la gestió de la transició, que té com a objectiu valorar la comprensió del que has vist en aquest apartat.
|
Tot procés de canvi té un període de transició. Aquest període és necessari perquè totes les persones implicades en
el procés es facin seva la nova situació. Planificar adequadament aquesta etapa permet assolir més ràpidament els objectius
del canvi.
|
1.3.-
Transformar les crítiques en peticions de canvi
Els aspectes a tenir en compte per transformar les crítiques en peticions de canvi consisteixen en una forma respectuosa
de fer saber a l'interlocutor que no ens sentim bé amb alguna cosa que fa o diu, alhora que li demanem que ho canviï sense
criticar-lo, indicant-li o suggerint-li, a més, la direcció del canvi.
Si no utilitzem expressions negatives és més fàcil que l'interlocutor accedeixi afer un canvi en la seva conducta.
A tots ens resulta difícil reconèixer en determinats moments que tenim alguna cosa per canviar perquè resulta inadequada
o molesta per a algú; és més suportable quan ens ajuden a prendre'n consciència d'una manera elegant. La relació en surt beneficiada
i les accions següents són més efectives.
Per fer aquestes peticions, ens resultarà d'utilitat seguir les següents indicacions:
Demanar només un canvi cada vegada. Pensar sobre ell en termes específics.
Recordar drets: els propis i els de l'altre.
Triar el moment adequat i consensuar-lo. Exemple.
Si escau, ressaltar la importància de la relació. Exemple.
Descriure.
Demanar el canvi.
Si no accedeix a fer-ho.
Si no canvia o li resulta difícil.
|
La forma en què ens indiquen quins canvis hem de dur a terme i com fer-los determina, habitualment, més o menys predisposició
a l'hora de posar-los en pràctica.
|
1.4.-
El lideratge situacional i la gestió del canvi
En els apartats anteriors hem vist la importància que el canvi estigui liderat al llarg de tot el procés i com cal
tractar la transició de la situació inicial cap a la nova situació. Assumim, doncs, que el canvi és un procés llarg i que
experimenta diverses etapes. Si això és així: el/la líder ha d'actuar sempre de la mateixa manera? O ha de variar el seu
comportament segons l'etapa del projecte?
Per respondre a aquestes qüestions Ken Blanchard va desenvolupar el concepte de lideratge situacional.
El lideratge situacional és la integració de tres conceptes: l'estil de lideratge del líder, el nivell
de maduresa del "liderat" i les bases del poder. Descriu com es comporten les persones i analitza l'estil eficaç per tractar
diferents situacions, tot això en funció del desenvolupament i maduresa del col·laborador.
El factor tasca, el factor relació i el factor maduresa són tres aspectes que van estretament
lligats:
Es refereix als comportaments del líder per comunicar el que ha de fer-se, el qui, el quan, el com i l'on. També es denomina
conducta directiva.
Inclou la comunicació bilateral i el suport emocional. També es denomina conducta de suport.
Expressa el grau d'aptitud i voluntat del col·laborador. És la capacitat (competència) i disposició (motivació) per dirigir
el comportament. Sempre, per tant, és un concepte relacionat amb la maduresa per desenvolupar una tasca i no amb la maduresa
mental de l'individu. Aquesta maduresa del col·laborador indica l'estil de lideratge amb major possibilitat d'eficàcia i base
de poder a utilitzar per influir.
D'aquest model s'extreu que:
- No existeix una manera òptima de procedir per influir en els altres.
- L'estil de lideratge depèn del nivell de maduresa del col·laborador.
- Hem de conèixer i avaluar el nivell de maduresa del col·laborador.
- El líder ha de contribuir a augmentar la maduresa del col·laborador.
S'estableixen quatre nivells de maduresa:
- M-1: Expressa baixa maduresa tècnica i baixa maduresa psicològica. En aquest nivell els individus no
són competents per fer un determinat treball (aconseguir un objectiu concret) i no estan motivats per al seu assoliment.
- M-2: Es refereix als individus amb baixa maduresa tècnica i alta maduresa psicològica. No són competents
(aconseguir un objectiu concret), però sí estan motivats per al seu assoliment.
- M-3: Engloba les persones amb alta maduresa tècnica i baixa maduresa psicològica. Aquestes persones
són competents per realitzar un treball (aconseguir un objectiu concret), però no estan motivades per al seu assoliment.
- M-4: Explicita a individus amb alta maduresa tècnica i alta maduresa psicològica. Són competents per
fer aquest treball (aconseguir un objectiu concret) i estan motivats per al seu assoliment.
Per a cada nivell de maduresa de l'equip, Blanchard proposa un tipus específic de lideratge:
Figura 1. Segons la teoria situacional de Hersey-Blanchard.
Per acabar, et convidem a fer la següent
activitat que et permetrà
revisar el lideratge situacional.
|
La manera d'exercir el lideratge depèn en gran mesura de les condicions de capacitat i voluntat que mostrin les persones
de l'equip. El líder ha de poder motivar i capacitar la seva gent perquè puguin assumir una major autonomia en el desenvolupament
de la seva feina.
Ken Blanchard és l'autor de El ejecutivo al minuto.
Ha escrit més de trenta obres. Una de les seves aportacions més rellevants ha estat el desenvolupament del model de lideratge
situacional, conjuntament amb Paul Hersey.
|
|
Objectius
- Conèixer i reflexionar sobre els aspectes bàsics del lideratge en processos de canvi.
- Conèixer el model de lideratge situacional de K. Blanchard.
- Analitzar i reflexionar sobre el propi estil de lideratge.
- Analitzar un cas real de procés de canvi (finalitzat o en curs).
|
Bibliografia
- BLANCHARD, K. (2009) El ejecutivo al minuto. Barcelona: Editorial Debolsillo.
Des de la seva primera publicació, l'any 1982, se n'han venut més de deu milions d'exemplars i s'ha traduït a vint idiomes.
El ejecutivo al minuto presenta, en forma de novel·la, tres senzilles tècniques per a augmentar la productivitat, apreciar
la feina ben feta i aprofundir en el creixement personal.
- COVEY, S. (2009) Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Barcelona: Editorial Paidós.
Covey presenta en aquesta obra una reflexió sobre quins aspectes podem canviar en la nostra conducta per a tenir un efecte
en els resultats. Divideix els set hàbits en tres blocs: els tres primers, orientats a mirar-se un mateix i augmentar l'autodomini;
els tres següents, orientats a les relacions interpersonals; i el darrer, a la renovació i millora contínua per fer que els
sis primers guanyin un significat ple.
- GOLEMAN, D. (1998) La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
En la continuació del reconegut Inteligencia emocional, Daniel Goleman proposa una revisió de les competències bàsiques
per afrontar els reptes d'un entorn canviant des d'una perspectiva on el coneixement d'un mateix i la relació amb els altres
esdevé un factor clau.
- HAMMER, M.; CHAMPY, J. (1994) Reingeniería de la empresa. Barcelona: Parramón.
Hammer i Champy presenten en aquest llibre les bases de la reenginyeria entesa com la reestructuració radical dels
processos d'una organització, de la seva organització interna i de la seva cultura. A diferència de l'enfoc tradicional de
la reenginyeria de processos, en aquesta obra s'introdueix la dimensió humana.
- SENGE, P. (1993) La quinta disciplina. Barcelona: Editorial Granica.
És l'obra més coneguda de Peter Senge. A través d'una visió sistèmica, convida a revisar la nostra forma d'entendre les
organitzacions. Proposa les cinc disciplines de l'organització intel·ligent.
|
Webs
Ken Blanchard és l'autor de El ejecutivo al minuto.
Ha escrit més de trenta obres. Una de les seves aportacions més rellevants ha estat el desenvolupament del model de lideratge
situacional, conjuntament amb Paul Hersey.
Videos Networking
Photos, en la columna esquerra es pot accedir a actives i interessants discussions, en anglès, al twitter de
l'autor.
Stephen Covey, permet accedir als abstracts de les
principals obres d'Stephen Covey i enregistrar-se a la "Covey community".
|
|