1.1.-
Diagrama de flux
El diagrama de flux és una representació gràfica que pots fer servir per mostrar la seqüència de passos
que s'hauran de realitzar per obtenir un cert resultat.
És un excel·lent punt de partida per a l'elaboració de procediments. T'aporta conèixer clarament
un procés a fi d'evitar possibles desviacions, així com les persones i els recursos necessaris. Altres aportacions que t'ofereix
aquesta eina són:
- Dóna una visió àmplia, clara i compartida a l'equip de treball i permet la comunicació amb una única interpretació.
- Detecta oportunitats de millora. Sovint, només amb l'elaboració del diagrama de flux, ja s'assoleix un alt
grau d'aprenentatge i de coneixement del procés.
Com s'aplica?
En primer lloc, has d'establir l'abast del procés que vols estudiar definint el punt d'inici
i el punt final. En iniciar l'elaboració d'un diagrama de flux d'un procés, has de decidir el nivell (grau
de detall) amb què el vols fer. Un sol requadre pot correspondre a tot un diagrama complet d'una activitat concreta del mateix
procés (subprocés).
Després, has d'identificar cadascuna de les activitats (i assegurar-te que cada pas tingui una
sortida), els punts de decisió i les relacions entre elles. Has de determinar si hi ha algun punt de decisió entre les activitats
i comprovar que el flux de material o servei estigui fidelment representat, i establir el camí que cal seguir tant si és un
SÍ com si és un NO indicant que pots prendre una direcció o una altra en funció de la resposta donada.
A continuació trobaràs alguns consells per aplicar aquesta eina:
- Dibuixa el procés de la manera com realment està passant.
- Escriu totes les circumstàncies en què es desenvolupa el procés.
- Indica en el diagrama la simbologia i les abreviatures més utilitzades per tal d'assegurar que tothom ho sap.
- Valida el diagrama (millor per part d'una persona que no el conegui).
- Anota les idees de millora que sorgeixen en l'elaboració del diagrama de flux per a una anàlisi posterior.
- Utilitza la mateixa terminologia en tota l'organització. Pren un estàndard de símbols conegut per definir les diferents
operacions (recepció, estoc, verificació, transformació, transport, etc.). Existeixen sèries de símbols normalitzats (AINSI,
AFNOR, ASME, etc.) per a la representació formal dels diagrames.
Símbols del diagrama de flux.
- Hi ha programes informàtics de fàcil aplicació i gran resultat visual que poden ajudar a fer la feina. És convenient
adjuntar al diagrama de flux una llegenda amb els principals símbols i les abreviatures utilitzades.
|
El diagrama de flux és la representació gràfica del funcionament i de l'estructura d'un procés on es mostren totes
les seves fases i com es troben relacionades i connectades.
El diagrama de flux és aplicable a qualsevol tipus d'activitat, tant en empreses industrials com de serveis, i en
tots els seus departaments, àrees o seccions. Microsoft Office Visio 2007 permet integrar diagrames amb dades per proporcionar
una imatge completa d'un procés o sistema.
|
1.2.-
Diagrama de causa i efecte
Una vegada que hagis identificat el problema, has de buscar les causes que produeixen la situació anormal.
El diagrama de causa i efecte és un instrument eficaç per a l'anàlisi de les diferents causes que
ocasionen el problema.
Les característiques y avantatges del diagrama son:
El seu avantatge consisteix a poder visualitzar les diferents cadenes de causa i efecte que poden estar presents en un
problema, cosa que facilita els estudis posteriors d'avaluació del grau d'aportació de cadascuna d'aquestes causes.
Facilita la recollida de les nombroses opinions expressades per l'equip sobre les possibles causes que generen el problema.
Es tracta d'una tècnica que estimula la participació i incrementa el coneixement dels participants sobre el procés que
s'estudia.
El seu avantatge consisteix a poder visualitzar les diferents cadenes de causa i efecte que poden estar presents en
un problema, cosa que facilita els estudis posteriors d'avaluació del grau d'aportació de cadascuna d'aquestes causes. Un
diagrama de causa i efecte facilita la recollida de les nombroses opinions expressades per l'equip sobre les possibles causes
que generen el problema. Es tracta d'una tècnica que estimula la participació i incrementa el coneixement dels participants
sobre el procés que s'estudia.
Construcció del diagrama de causa i efecte
Aquesta tècnica va ser desenvolupada pel doctor Kaoru Ishikawa el 1953, quan es trobava treballant amb un grup d'enginyers
de la firma Kawasaki Steel Works. El resum del treball el va presentar en un primer diagrama, que va anomenar diagrama
de causa i efecte. La seva aplicació es va incrementar i va arribar a ser molt popular. A causa de la seva forma, se'l
coneix com a diagrama d'espina de peix, o també, diagrama d'Ishikawa.
El diagrama és un gràfic amb la informació següent:
- El problema que es pretén diagnosticar.
- Les causes que possiblement produeixen la situació que s'estudia.
- Un eix horitzontal conegut com a espina central o línia principal.
- El tema central que s'estudia, que se situa en un dels extrems de l'eix horitzontal. Aquest tema se suggereix que
es tanqui amb un rectangle. És freqüent que aquest rectangle es dibuixi a l'extrem dret de l'espina central.
- Línies o fletxes inclinades que arriben a l'eix principal. Aquestes representen els grups de causes primàries en
què es classifiquen les possibles causes del problema en estudi.
- A les fletxes inclinades o de causes primàries, n'arriben unes altres de més petites que representen les causes
que afecten cadascuna de les causes primàries. Aquestes es coneixen com a causes secundàries.
- Informació complementària que l'identifiqui. La informació que es registra amb més freqüència és la següent: títol,
data de realització, àrea de l'empresa, integrants de l'equip d'estudi, etc.
Estructura d'un diagrama de causa i efecte
Bona part de l'èxit en la solució d'un problema està en la correcta elaboració del diagrama de causa i efecte. Quan
un equip treballa en el diagnòstic d'un problema i es troba en la fase de recerca de les causes, segurament ja compta amb
un diagrama de Pareto. Aquest diagrama ha estat construït
per l'equip per identificar les diferents característiques prioritàries que es consideraran en l'estudi de causa-efecte. És
el punt de partida en la construcció del diagrama, és una eina per trobar les veritables causes d'un problema. Si s'està utilitzant
aquesta tècnica, s'obtindrà, generalment, una bona definició del problema:
Com fas servir aquesta anàlisi?
- Has de definir el problema.
- Defineix les principals categories de causes del problema.
- Posa en marxa un brainstorming sobre les causes possibles.
- Identifica les causes probables.
Concreta el teu informe sobre el problema en unes quantes paraules clau que descriguin el resultat o l'efecte
del problema. Escriu aquest efecte en un requadre en un full gran de paper. Per exemple, suposa que la màquina de cafè produeix
sempre cafè de sabor desagradable. El teu primer pas en el diagrama de causa i efecte se semblarà a això:
Les categories més generalitzades són les tres M i una P: màquines, mètodes, materials i persones. Aquestes categories
poden ajustar-se a les teves necessitats específiques de solució del problema.
Genera tantes idees com puguis per a cada categoria. Per exemple, a sota de Màquines anota que el filtre està trencat.
De vegades una causa pot donar origen a una altra causa.
Evita trobar massa de pressa una solució com comprar una cafetera mentre identifiques les causes possibles. Considera totes
les causes possibles i redueix-les a les causes més probables. Fes servir un procés de reducció.
Al finalitzar el processo assegura't que les causes més probables són veritables: Això significa que potser
calgui reunir més informació.
El diagrama de causa i efecte és vàlid per usar tant en grup com individualment, encara que sempre
és més aconsellable fer-lo servir en grup, ja que la participació de més persones propiciarà que sorgeixin més causes, cosa
que facilitarà la recerca de solucions.
|
Un diagrama de causa i efecte és la representació de diversos elements (causa) d'un sistema que poden contribuir a
un problema (efecte).
Diagrama de causa i efecte (Ishikawa).
El diagrama de causa i efecte és una forma d'organitzar i representar les diferents teories proposades sobre les causes
d'un problema. Es coneix també com a diagrama d'Ishikawa (pel seu creador, el Dr. Kaoru Ishikawa, 1953) o diagrama d'espina
de peix i s'utilitza en les fases de diagnòstic i solució de la causa.
|
1.3.-
Matriu de criteris
La matriu de criteris és una tècnica que permet comparar diferents solucions amb un conjunt de regles.
És una matriu de doble entrada per mitjà de la qual s'obté la solució més idònia al problema que es vol resoldre. Es fa servir
per reduir la subjectivitat.
Els criteris poden ser de l'estil de: rapidesa, fiabilitat, senzillesa, cost, efectivitat, etc.
Funcionament de la matriu de criteris:
- Taula de doble entrada.
- Escala de puntuació dels criteris.
- Puntuació dels participants.
- Calcula la puntuació.
Construeix una taula de doble entrada en la qual has de situar les opcions a les files i els criteris
per prendre la decisió a les columnes. Pots haver escollit els criteris amb l'ajut d'altres tècniques, a partir d'un diagnòstic
previ o amb l'assessorament d'experts. És convenient, però, no incloure gaires criteris, ja que la tècnica perd operativitat.
Estableix una escala de puntuació dels criteris, que pot ser dicotòmica (1= acompleix el criteri; 0 =
no l'acompleix) o ordinal (per exemple: 1= positiu; 0 = regular; -1=negatiu; o també ordenant correlativament les opcions
des de la que més l'acompleix fins a la que l'acompleix menys). Si consideres que alguns criteris són més importants que altres,
pots assignar diferents valors màxims, sempre que el valor més alt correspongui a la valoració més positiva.
Els participants puntuen, per cada criteri i de forma individual, cadascuna de les opcions en tots els
criteris, i lliuren les targetes al monitor.
Només queda calcular la puntuació global de cada opció: pots fer-ho sumant o, si el criteri de votació
és simple, per consens grupal. Has aconseguit una jerarquització de les opcions sobre les quals pot ser útil analitzar quines
opcions són les bones en tots els criteris, quines opcions es poden descartar, etc.
|
La matriu de criteris permet escollir o jerarquitzar opcions complexes explicitant els criteris de votació.
|
1.4.-
Anàlisi DAFO
L'anàlisi DAFO és un acrònim les lletres del qual signifiquen: D, debilitats; A, amenaces externes; F, fortaleses intrínseques,
i O, oportunitats externes.
L'anàlisi DAFO va ser introduïda el 1982 per Heinz Weihrich. És una bona eina per formular l'estratègia d'unitat
de negoci. Un cop has establert l'objectiu mitjançant el qual pretens corregir el problema o la desviació detectada,
has de realitzar un estudi sobre la seva viabilitat i possibilitat d'assoliment. L'anàlisi DAFO et permetrà fer-ho:
Model per realitzar l'anàlisi DAFO.
Utilitats de l'anàlisi DAFO:
- Facilita l'ordenació i la classificació d'idees: Et poden ser d'utilitat en la definició posterior
de les estratègies que vols desenvolupar.
- Permet reflectir dues dimensions de les necessitats i les mancances de la teva entitat: Has de tenir
en compte les mancances internes i les externes. Sovint, en l'anàlisi de la situació, oblides la dimensió externa (altres
entitats del sector, el barri, la ciutat, les institucions públiques,...), que també influeix sobre la teva actuació (directament
o indirecta). També t'obliga a abordar l'establiment d'estratègies en l'esfera externa.
- Introdueix un element positiu en l'anàlisi: Quan analitzes una situació, sols fer una relació de problemes
o temes mal resolts en lloc de fer una anàlisi de les coses que sí que funcionen. Per tant, incorporar els apartats de fortaleses
i oportunitats t'ajudarà a completar la reflexió incorporant els aspectes positius i negatius del funcionament de l'entitat.
En quart lloc, aquesta metodologia et permet fer possible la participació de totes aquelles persones que consideris necessàries.
D'aquesta manera, estàs donant veu a tots aquells agents que consideres que poden aportar informació cabdal sobre la situació,
alhora que treballes la participació i la presa de decisions conjunta.
|
Aquest mètode consisteix en una pluja d'idees partint d'un esquema que es basa en els punts següents:
- Debilitats i fortaleses: es tracta de fer una anàlisi dels aspectes interns de l'entitat.
- Amenaces i oportunitats: l'anàlisi es fa amb relació als elements i les institucions externs a l'entitat.
|
|