Què cal tenir clar abans de delegar?
1.- Què cal tenir clar abans de delegar?

1.1.- El repartiment de tasques

Per començar, cal recordar la importància de no improvisar quan s'està dirigint equips de treball, i això és aplicable a qualsevol aspecte de la direcció i motivació d'equips, inclosa la delegació.

És per aquest motiu que certs punts han d'estar resolts abans de delegar i el primer d'ells és la descripció de llocs de treball i el repartiment de tasques entre els membres de l'equip de treball.

Atès que la terminologia organitzativa és diferent en cada ajuntament, des d'ara i fins al final del curs, es parlarà sempre de secció, tot i que és possible que, en el teu cas, estiguis gestionant un departament, una unitat, un negociat, una àrea o qualsevol altra denominació de tipus organitzatiu. Si us plau, aplica't en cada cas el terme que correspongui.

Si, en el teu ajuntament, no hi disposeu de cap descripció de llocs de treball, et recomanem que facis una descripció senzilla dels llocs de treball de la teva secció. És suficient una fitxa amb:

  • La denominació del lloc.

  • Les tasques o funcions principals que cal realitzar.

  • Un breu perfil de la persona que l'ha d'ocupar.

L'anàlisi i la descripció dels llocs de treball consisteix en una descripció de les activitats, funcions i responsabilitats vinculades a un lloc de treball.

Per dur a terme aquesta anàlisi, s'utilitzen diverses tècniques de recollida de dades.

Si el nostre ajuntament disposa d'una descripció dels llocs de treball, aquesta ens pot orientar força en el moment de fer el repartiment de tasques.

Tingues sempre present que l'equip de treball ha d'estar motivat i informat abans d'executar les tasques que deleguis.

En el document Consells i suggeriments per a un correcte repartiment de tasques que et pots descarregar, se t'hi fa alguns suggeriments per ajudar-te en la repartició esmentada.

Idea principal

És molt difícil delegar correctament si no es sap quines són les funcions i responsabilitats de cadascun dels membres de l'equip de treball.

Per saber-ne més

Pots consultar la Guia per elaborar la descripció dels llocs de treball.

1.2.- Quan s'ha de delegar i quan no?

En l'apartat anterior, hi has vist la importància de disposar d'una breu descripció dels llocs de treball per assignar-los (i a les persones) les tasques en funció de criteris estrictament professionals.

D'aquesta manera, la majoria de tasques serà assignada de forma natural als seus destinataris.

Excepcionalment, però, pot donar-se diversos supòsits que impliquin:

Implantació de nous circuits i mètodes de treball, innovacions tecnològiques, canvis organitzatius, noves demandes no planificades, canvis en l'execució de projectes ja iniciats, etc.).

Canvi de persones, baixes, promocions, vacances...


És en aquest moment quan es pot tenir dubtes sobre si cal delegar totes o algunes d'aquestes tasques o si és millor assumir-les personalment.

Una primera regla general que és convenient que tinguis present és la següent:

Amb caràcter general, s'ha de delegar sempre quan es tracta d'una tasca de caràcter no directiu ni estratègic i que pot fer un altre membre de l'equip amb la mateixa o més qualitat.


A més, cal que també tinguis present la urgència i la importància de la tasca per saber quan és convenient, o no, delegar per realitzar-la. Fixa't en el quadre següent:


Molt urgent

Has de delegar per fer la tasca un membre de l'equip i oferir-li el teu recolzament si és necessari.

Has de delegar per fer la tasca un membre de l'equip només si és absolutament necessari.

Poc urgent

Has de delegar per fer la tasca un membre de l'equip.

No pots delegar la tasca.

Poc
important
Molt
important

Taula relativa a urgència i importància de la tasca i si convé delegar per fer-la o no.


Habitualment no es delegarà per dur a terme les tasques pròpiament directives ni les més importants o estratègiques a llarg termini: aquestes, et toca a tu fer-les i no pots delegar perquè es realitzin.

En canvi, totes les altres tasques (incloses les importants que siguin molt urgents) poden ser delegades en funció de la nostra pròpia valoració.

Tot seguit realitza la següent activitat que té com a objectiu valorar la teva comprensió dels apartats 1 i 2.

Idea principal

No es pot delegar per dur a terme les tasques importants o estratègiques vinculades directament amb la funció directiva.

Per saber-ne més

Et recomanem la lectura de l'article de Sandra Llinares amb el títol "Fas malabars amb el temps?" en què l'autora fa una breu reflexió al voltant de la gestió d'un bé escàs com és el nostre temps.

1.3.- Què cal delegar?

Quines tasques s'ha de delegar? A continuació, hi trobaràs alguns exemples de tasques que convé delegar.

  1. Les que no són importants ni aporten valor afegit en relació amb el teu lloc de treball i que són puntuals en el temps (per exemple, preparar un full d'Excel amb una informació necessària per a una reunió o realitzar una trucada a un proveïdor per reclamar-li un subministrament).

  2. Les que no són importants ni aporten valor afegit en relació amb el teu lloc de treball i que són continuades en el temps, fins i tot si estan directament relacionades amb les teves funcions (actualitzar cada mes la informació comptable necessària per fer un seguiment del pressupost o preparar quinzenalment una relació d'actuacions de manteniment necessàries que cal que les escoles municipals duguin a terme).

  3. Les repetitives i detallades (com introduir dades en el sistema informàtic per alimentar estadístiques o bases de dades, el control d'existències o d'aforament, etc.).

  4. Les que, sense ser estratègiques, són necessàries i requereixen molt de temps (per exemple, l'atenció al públic presencialment o telefònica).

  5. Les que, sense ser estratègiques, es repeteixen amb molta freqüència o bé tenen una certa periodicitat (és el cas de les reunions mensuals o quinzenals de seguiment de projectes).

  6. Les que t'agrada fer, però no et pertoquen o, a la inversa, les que no t'agrada fer i poden interessar altres membres de l'equip.

  7. Totes les que algun altre membre de l'equip pot fer millor i de manera més econòmica.

  8. Els projectes que siguin molt urgents i es puguin desglossar en tasques o activitats més senzilles.

  9. Totes les que impliquen executar allò que ja ha estat planificat i decidit, excepte les funcions més pròpiament directives.


En el moment de decidir quines tasques és possible delegar, cal també tenir molt present, a més de la pròpia naturalesa de la tasca, el nivell d'autoritat que es vol delegar.

A la taula que es troba a continuació, hi pots consultar els diferents nivells de delegació.


NIVELL DE DELEGACIÓ LA DEMANDA LA FEINA QUE CAL FER
Nivell 1

Només vull que facis el que et demano.

Buscar dades, obtenir informació, copiar, etc.

Nivell 2

Vull que em facilitis informació i em proposis una solució.

Analitzar les dades de manera senzilla i proposar una solució.

Nivell 3

Vull que em facilitis informació i m'argumentis una solució.

Analitzar les dades de manera complexa i argumentar una solució.

Nivell 4

Et plantejo el problema i tu el resols amb el meu vistiplau.

Analitzar les dades de manera complexa i elaborar un pla d'actuació que ha de ser aprovat.

Nivell 5

Et plantejo el problema i tu m'avises quan estigui resolt.

Resoldre el problema amb autonomia i avisar quan estigui solucionat.

Taula explicativa dels diferents nivells de delegació.

Idea principal

Un/a bon cap ha de conèixer quines tasques pot delegar i fins a quin nivell pot fer-ho.

Per saber-ne més

Et recomanem la lectura del llibre Los siete hábitos de las personas altamente efectivas de Stephen Covey. En pots trobar un resum a la web:
Resum de Los siete hábitos de las personas altamente efectivas


A l'article "Delegar: el dilema de quiero pero no puedo", de Diego Lo Destro, director de ICOEF (Institut de Comunicació Oral Efectiva), hi trobaràs algunes reflexions interessants sobre la necessitat de delegar les funcions i responsabilitats, però també el poder i la llibertat de decidir.

1.4.- Què no s'ha de delegar?

Quines tasques no s'ha de delegar? A l'igual de l'apartat anterior, se't mostra a continuació alguns exemples.

1. Les tasques amb un contingut estratègic i un alt valor afegit. Especialment aquelles relacionades amb la decisió i planificació dels projectes importants (per exemple, la definició del pressupost i dels objectius de la secció, les modificacions en la plantilla de personal, el disseny i planificació dels projectes clau, etc.).

2. Les presentacions o sessions informatives de projectes estratègics.

3. Les tasques relacionades amb la gestió de crisis o problemes que requereixen la teva autoritat com a cap (com conflictes entre membres de l'equip o entre membres de l'equip i persones d'altres seccions).

4. Les pròpies de la direcció del teu equip de treball, especialment les relacionades amb mesures de tipus disciplinari. Aquí, s'hi inclou les felicitacions, les avaluacions del rendiment, l'avaluació de períodes de prova, etc.

5. La descripció dels llocs de treball i la planificació i gestió de les càrregues de feina.

6. La formació i el desenvolupament dels membres del teu equip de treball.

7. Les tasques per a les quals la resta de membres de l'equip de treball no tenen la preparació necessària (seria el cas, per exemple, d'un informe jurídic especialitzat).

8. Les que l'Administració ha definit com de la teva responsabilitat personal (caldrà que consultis la fitxa de descripció del teu lloc de treball).

9. La gestió d'assumptes que requereixen la discreció i la confidencialitat necessàries per la seva pròpia naturalesa (per exemple, assumptes que afecten àmbits de la vida privada de les persones tant si es tracta d'un membre del teu equip o bé d'un usuari del servei).


Aquesta és només una mostra del tipus de tasques que no convé delegar.

El criteri general és que no es pot delegar les tasques que siguin molt importants i no siguin urgents.


Com s'ha vist anteriorment, quan les tasques importants també siguin urgents i es considera que no es té prou temps per realitzar-les, es pot delegar que les faci un altre membre de l'equip, però deixant-li molt clar que es delega la tasca, però no la responsabilitat sobre la mateixa i oferint-li el nostre recolzament.

Et convidem a fer la següent activitat que té com a objectiu reconèixer quines tasques convé o no delegar.



Les tasques de direcció de l'equip relacionades directament amb el nostre rol com a cap, especialment quan es tracta de resolució de conflictes, no és possible delegar-les sota cap concepte.

Idea principal

No és possible delegar les tasques importants i no urgents ni tampoc les relacionades amb la direcció i motivació de l'equip de treball.

1.5.- A qui s'ha de delegar?

"Un dels secrets de l'èxit empresarial consisteix no a fer un mateix el treball, sinó a reconèixer la persona apropiada per fer-lo".
A. Carnegie.


En els apartats anteriors, s'hi ha vist quines tasques o responsabilitats es pot delegar i quines no. Quan ja s'ha decidit que es vol delegar una tasca i fins a quin punt es desitja fer-ho, llavors cal donar un altre pas no menys important: qui es delega?


Cal delegar aquell membre de l'equip que disposi del temps, de la voluntat i la formació necessaris i sempre que sigui adient amb la seva categoria professional i el seu àmbit d'actuació.


A la següent taula, s'hi pot trobar una breu explicació de cadascun d'aquests elements que es pot emprar com una bateria de preguntes que cal respondre abans d'escollir la persona concreta.


L'àmbit d'actuació

Sempre que sigui possible , es delegarà tasques que estiguin relacionades amb el lloc de treball i l'àmbit d'actuació habitual de la persona.

Està relacionada la tasca amb les funcions pròpies del lloc de treball?

La categoria professional

Cal adequar la complexitat de la tasca a la categoria professional (és a dir, tenir present si es tracta d'una tasca pròpia d'un/a tècnic/a superior o mitjà/ana, administratiu/iva, auxiliar, etc.).

És adient la tasca a la categoria professional?

El temps

És important conèixer les càrregues de feina associades a cadascun dels membres de l'equip. Hi ha llocs de treball que incrementen els volums de feina en determinats moments del mes o de l'any o en projectes concrets. Aquest és un element que cal valorar especialment quan s'ha de delegar tasques amb terminis molt ajustats.

Disposa del temps suficient per realitzar la tasca en el termini previst?

La voluntat

Òbviament, la decisió final, la prens tu i no es pot acontentar tothom, però: has preguntat a les persones de l'equip, a priori més adients, si volen assumir la tasca? Potser algú en especial hi té interès per alguna raó que desconeixes...

Pot tenir un especial interés o motivació per la tasca?

La formació

Quan es tracta de tasques molt tècniques o que requereixen unes habilitats molt específiques, convé preguntar-se si es disposa de la persona adequada o bé del temps necessari per formar-la.

Té la formació necessària?



És recomanable respectar els diferents condicionants en l'ordre en què han estat exposats, és a dir, segons el grau d'importància de cadascun d'ells.

Quins criteris segueixes per escollir la persona quan has de delegar una tasca? Són criteris objectius?

Idea principal

La delegació és un procés de gestió i d'aprenentatge mitjançant el qual es facilita la participació d'un o més membres de l'equip de treball en les responsabilitats i en l'autoritat.