Els conflictes existeixen sempre, no tracteu d'evitar-los sinó d'entendre'ls".
Lin Yutang
En les unitats prèvies hem vist una gran diversitat de situacions difícils relacionades amb l'atenció al ciutadà que
ens podem trobar en un ajuntament i les hem agrupades en funció de les característiques que tenen. A la propera (i darrera)
unitat presencial treballarem algunes d'aquestes situacions i altres de noves que et proposarem.
En aquesta unitat volem fer èmfasi en els/les ciutadans/nes i serveis que, per les seves característiques, presenten
una major probabilitat de generar situacions que poden acabar sent difícils de gestionar.
A continuació exposem cadascuna d'aquestes situacions que poden donar-se en serveis i en contextos molt diferents
dins de l'Ajuntament. És molt habitual que dues o més d'aquestes tipologies d'usuaris i usuàries o situacions
puguin manifestar-se en el mateix moment:
A. Segons el perfil de l'usuari/ària o ciutadà/ana que hi intervé:
- El ciutadà/ana que té tendència a queixar-se molt habitualment.
- El ciutadà/ana impacient que té pressa.
- El ciutadà/ana amb una actitud agressiva.
- El ciutadà/ana que utilitza el xantatge emocional.
- El ciutadà/ana amb una malaltia de tipus mental.
- El ciutadà/ana immigrat d'origen estranger.
Tipus de ciutadans potencialment conflictius:
Tot i que els tipus de persones que poden plantejar situacions difícils en la relació laboral són infinits i no sempre
es corresponen amb els estereotips, hem d'esmentar les persones amb malalties de tipus mental i persones d'origen estranger
com a fonts de conflictes potencials per manca de comprensió de la legislació, menor domini del llenguatge, etc.
B. Segons el context en què es dóna:
- Serveis amb una manca d'efectius (personal) puntual o permanent.
- Instal·lacions amb horaris amplis d'obertura al públic (per exemple els centres cívics).
- Serveis amb molta afluència d'usuaris/àries (per exemple instal·lacions esportives).
- Serveis adreçats a determinats col·lectius amb problemàtiques específiques (per exemple Serveis Socials o atenció a
drogodependents).
- Serveis amb potestat sancionadora (per exemple Sanitat o Via Pública).
- Serveis que impliquen l'exercici de l'autoritat (per exemple la Policia Local).
- Serveis que gestionen ajudes i recursos amb més demanda que oferta (per exemple Educació o Serveis Socials).
- Serveis situats en zones o barris especialment conflictius.
Les tipologies d'usuaris/àries i de serveis que hem vist presenten una major probabilitat de generar situacions difícils
de gestionar; és per això que les persones que hi treballen han de desenvolupar les competències i les habilitats necessàries
per resoldre-les adequadament.
|