Anàlisi estratègica per a comandaments públics
1.-
Cas 2. Diagnosi estratègica de Farinell
|
1.2.- Punt de partidaLa tasca del comandament públicA l'hora de concretar el Programa d'Actuació Municipal (PAM), el comandament públic ha d'analitzar en profunditat l'entorn i l'organització per conèixer exactament els reptes operatius als quals s'ha de fer front i les capacitats amb què es compta per fer-ho. El comandament públic és responsable, d'acord amb les demandes del/de la seu/seva superior, de sistematitzar la recollida d'informació de les actuacions que porta a terme el seu equip de treball i els serveis externalitzats del seu àmbit d'actuació, tot garantint la seva fiabilitat, claredat i rellevància. El comandament públic és responsable de liderar els treballs d'anàlisi i investigació del context en què s'emmarca la seva acció (social, econòmic, legal, etc.), amb l'objectiu de conèixer els reptes i els condicionants als quals cal donar resposta, així com detectar bones pràctiques, alternatives d'acció, etc. 1.4.- Marc de treball a les sessions presencialsÀmbits i eines metodològiquesEls àmbits d’anàlisi conceptual inclouen les principals variables que hauria de revisar l’equip d’anàlisi estratègica, tant de l’organització com de l’entorn en què es mou:
Les eines metodològiques per realitzar l’anàlisi són:
Segons Godet (2000), «Les eines que s'utilitzen en la prospectiva permeten organitzar i estructurar de manera transparent i eficaç la reflexió col·lectiva sobre les apostes i els reptes de futur».
La Matriu DAFO és una eina metodològica que ordena i classifica les debilitats o fortaleses internes, i les amenaces o oportunitats externes per a l’organització.
L’arbre de problemes estableix les relacions de causa-efecte entre les debilitats i fortaleses, i entre les amenaces i oportunitats per destriar els elements nuclears d'aquestes.
Una empresa consultora és un equip extern de suport per al desenvolupament de l’anàlisi estratègica que no forma part de l’estructura fixa de l’organització. Pot desvincular-se de les pressions dels grups d’interès i valorar competències i aspectes innovadors. 1.7.- Sessió de taller 1: dades de territori i urbanisme del municipiLa variable "territori i urbanisme"Les dades relatives al territori i a l'urbanisme fan referència als elements sobre els quals treballa l'ajuntament o que impacten sobre aquest. Es relacionen amb:
1.8.- Ara fes-ho tu: reviseu i completeu la matriu DAFO sobre territori i urbanismeFonts d'informació de la variable "territori i urbanisme"Referides a la variable territori i urbanisme, les fonts d’informació més importants al teu abast són:
1.9.- Sessió de taller 2: dades socialsVariable socialLes dades socials fan referència a tots aquells elements sobre els quals ha de treballar l’ajuntament per obligació legal, així com sobre els canvis que impacten sobre la seva tasca:
1.10.- Ara fes-ho tu: analitza i completa la matriu DAFO sobre la variable socialFonts d’informació de la variable socialLes fonts socials d’informació més importants al teu abast són:
1.11.- Sessió de taller 3: dades d’activitat econòmicaVariable "activitat econòmica"Les dades d’activitat econòmica fan referència a les variables contextuals sobre les quals treballa l’ajuntament o que afecten les tasques desenvolupades per ell en relació amb:
1.12.- Ara fes-ho tu: analitza l’activitat econòmica i elabora la matriu DAFOFonts d'informació de la variable "activitat econòmica"Les fonts d’informació més importants al teu abast són:
|