Anàlisi estratègica per a directius/ives públics i públiques
1.- Cas 2. Diagnosi estratègica de la província de Barcelona

1.1.- Introducció: inici de les sessions de treball

La implicació i el recolzament de l’equip polític

Per poder portar endavant una anàlisi estratègica efectiva, cal disposar del recolzament de l’equip polític. Convé que aquest assumeixi l’impuls i la comunicació del procés per dotar-lo de legitimitat i aconseguir així la participació efectiva de la resta de directius/ives públics i públiques i de tots els llocs adscrits a l’estructura de l’organització.

1.2.- Punt de partida: objectius, missió, visió i línies estratègiques

Conceptes clau per iniciar l’anàlisi estratègica

La província es considera com un sistema, en tant que conjunt organitzat d’àmbits i agents interactuants i interdependents, que es relacionen formant un tot unitari i complex per assolir un objectiu general.

Les funcions d’aquest conjunt d’àmbits i agents són:

  • Rebre unes entrades d’informació, de recursos, demandes, etc.

  • Executar processos.

  • Prestar serveis.

  • Impactar sobre l’espai (ciutadania-clientela, proveïdors/ores, etc.) en què es desenvolupen.

Les organitzacions públiques s’han d’entendre com un sistema en tant que relacionen diferents agents de forma coordinada i integrada, els quals disposen d’uns recursos, i executen uns processos, per actuar sobre un territori o àmbit.

La missió i la visió expliciten la finalitat de l’organització i, per tant, quin és l’espai on aquesta vol actuar.

La missió és la finalitat de l’organització pública, el perquè de la seva acció. La visió, la descripció del futur desitjat per l’organització pública, la finalitat de la seva acció.

Les línies estratègiques consisteixen en l’agregació de les estratègies de futur definides per àmbits de treball, productes i col·lectius, entre altres.

1.4.- Marc de treball a les sessions presencials

Marc de treball: variables, matriu DAFO i arbre de problemes

Els àmbits d’anàlisi conceptual inclouen les principals variables que hauria de revisar l’equip d’anàlisi estratègica, tant de l’organització com de l’entorn en què es mou:

  • Internes: estructura jeràrquica-funcional, processos, recursos humans, materials i econòmics, i resultats assolits.

  • Externes: territori i urbanisme, medi ambient, socials, activitat econòmica i marc institucional.

     

Les eines metodològiques per realitzar l’anàlisi són:

  • La matriu DAFO. És una eina metodològica que ordena i classifica les debilitats o fortaleses internes, i les amenaces o oportunitats externes per a l'organització.

  • L’arbre de problemes. L'arbre de problemes estableix les relacions de causa-efecte entre les debilitats i fortaleses, i entre les amenaces i oportunitats per destriar els seus elements nuclears.

Segons Godet (2000), “Las herramientas que se utilizan en la prospectiva permiten organizar y estructurar de manera transparente y eficaz la reflexión colectiva sobre las apuestas y retos de futuro”.

 

Una empresa consultora és un equip extern de suport per al desenvolupament de l’anàlisi estratègica que no forma part de l’estructura fixa de l’organització. Pot desvincular-se de les pressions dels grups d’interès i valorar competències i aspectes innovadors.

1.7.- Sessió de taller 1: territori, urbanisme i medi ambient

La variable territori i urbanisme

Les dades relatives al territori i a l’urbanisme fan referència als elements sobre els quals treballa l’ajuntament o que impacten sobre ell. Es relacionen amb:

  • L’orografia del territori.

  • L’organització del territori a partir dels plans generals urbanístics i plans d’usos.

  • L’accessibilitat i la connectivitat.

  • Les infraestructures disponibles.

  • El nivell de fractura digital.

1.8.- Ara feu-ho vosaltres: reviseu la matriu DAFO (territori i urbanisme)

Variable territori i urbanisme: fonts d’informació

Referides a la variable territori i urbanisme, les fonts d’informació més importants al teu abast són:

  • Cartografia municipal.

  • Observatoris socioeconòmics municipals.

  • Instituts estadístics autonòmics i estatals.

  • Enquestes ciutadanes.

  • Grups de treball amb ciutadania-clientela, proveïdors/ores i associacions.

1.9.- Sessió de taller 2: variable social

La variable social

Les dades socials fan referència a tots aquells elements sobre els quals ha de treballar l’ajuntament per obligació legal, així com sobre els canvis que impacten sobre la seva tasca:

  • Poblacionals (estructurals, de creixement i de distribució).

  • Nivells d’instrucció.

  • Necessitats socials (per manca d’autonomia, relacionals, o instrumentals).

  • Associacionisme i participació ciutadana.

1.10.- Ara fes-ho tu: analitza i completa la matriu DAFO (variable social)

Variable social: fonts d’informació

Les fonts socials d’informació més importants al teu abast són:

  • Observatoris sociodemogràfics municipals.

  • Memòria d’execució dels àmbits municipals d’atenció a les persones.

  • Agències autonòmiques especialitzades en els serveis personals.

  • Grups de treball amb la ciutadania-clientela, els/les proveïdors/ores i les associacions.

1.11.- Sessió de taller 3: l’activitat econòmica

Activitat econòmica

Les dades d’activitat econòmica fan referència a les variables contextuals sobre què treballa l’ajuntament o que afecten les tasques desenvolupades per ell en relació amb:

  • Ocupació (població activa, aturats, etc.).

  • Capacitat de creixement econòmic.

  • Teixit empresarial (estructura, distribució, evolució).

  • Efectes sobre la població a nivell de rendes.

1.12.- Ara fes-ho tu: analitza i completa la matriu DAFO (activitat econòmica)

Variable activitat econòmica: fonts d’informació

Les fonts d’informació més importants al teu abast són:

  • Observatoris sociodemogràfics municipals.

  • Memòria d’execució dels àmbits municipals d’atenció a les persones.

  • Agències autonòmiques especialitzades en els serveis personals.

  • Grups de treball amb la ciutadania-clientela, empresaris/àries i les associacions.

1.13.- Sessió de taller 4: el marc institucional

Variable marc institucional

Les dades institucionals fan referència al marc legislatiu en el qual es mou l’ajuntament i que marquen la seva actuació. Així mateix, inclou la coordinació i cooperació amb altres administracions i agents socials, a l’hora de desenvolupar projectes comuns i/o establir sistemes de finançament i suport econòmic.

1.14.- Ara fes-ho tu: elabora la matriu DAFO (marc institucional) i les estratègies

Marc institucional: fonts d’informació

Les fonts d’informació institucionals més importants al teu abast són:

  • Comunicacions oficials dels organismes públics autonòmics, estatals i europeus.

  • Grups de treball amb la ciutadania-clientela, empresaris/àries i les associacions.