Anàlisi estratègica per a directius/ives públics i públiques
1.-
Cas 2. Diagnosi estratègica de la província de Barcelona
|
1.1.- Introducció: inici de les sessions de treballLa implicació i el recolzament de l’equip políticPer poder portar endavant una anàlisi estratègica efectiva, cal disposar del recolzament de l’equip polític. Convé que aquest assumeixi l’impuls i la comunicació del procés per dotar-lo de legitimitat i aconseguir així la participació efectiva de la resta de directius/ives públics i públiques i de tots els llocs adscrits a l’estructura de l’organització. 1.2.- Punt de partida: objectius, missió, visió i línies estratègiquesConceptes clau per iniciar l’anàlisi estratègicaLa província es considera com un sistema, en tant que conjunt organitzat d’àmbits i agents interactuants i interdependents, que es relacionen formant un tot unitari i complex per assolir un objectiu general. Les funcions d’aquest conjunt d’àmbits i agents són:
Les organitzacions públiques s’han d’entendre com un sistema en tant que relacionen diferents agents de forma coordinada i integrada, els quals disposen d’uns recursos, i executen uns processos, per actuar sobre un territori o àmbit. La missió i la visió expliciten la finalitat de l’organització i, per tant, quin és l’espai on aquesta vol actuar. La missió és la finalitat de l’organització pública, el perquè de la seva acció. La visió, la descripció del futur desitjat per l’organització pública, la finalitat de la seva acció. Les línies estratègiques consisteixen en l’agregació de les estratègies de futur definides per àmbits de treball, productes i col·lectius, entre altres. 1.4.- Marc de treball a les sessions presencialsMarc de treball: variables, matriu DAFO i arbre de problemesEls àmbits d’anàlisi conceptual inclouen les principals variables que hauria de revisar l’equip d’anàlisi estratègica, tant de l’organització com de l’entorn en què es mou:
Les eines metodològiques per realitzar l’anàlisi són:
Segons Godet (2000), “Las herramientas que se utilizan en la prospectiva permiten organizar y estructurar de manera transparente y eficaz la reflexión colectiva sobre las apuestas y retos de futuro”.
Una empresa consultora és un equip extern de suport per al desenvolupament de l’anàlisi estratègica que no forma part de l’estructura fixa de l’organització. Pot desvincular-se de les pressions dels grups d’interès i valorar competències i aspectes innovadors. 1.7.- Sessió de taller 1: territori, urbanisme i medi ambientLa variable territori i urbanismeLes dades relatives al territori i a l’urbanisme fan referència als elements sobre els quals treballa l’ajuntament o que impacten sobre ell. Es relacionen amb:
1.8.- Ara feu-ho vosaltres: reviseu la matriu DAFO (territori i urbanisme)Variable territori i urbanisme: fonts d’informacióReferides a la variable territori i urbanisme, les fonts d’informació més importants al teu abast són:
1.9.- Sessió de taller 2: variable socialLa variable socialLes dades socials fan referència a tots aquells elements sobre els quals ha de treballar l’ajuntament per obligació legal, així com sobre els canvis que impacten sobre la seva tasca:
1.10.- Ara fes-ho tu: analitza i completa la matriu DAFO (variable social)Variable social: fonts d’informacióLes fonts socials d’informació més importants al teu abast són:
1.11.- Sessió de taller 3: l’activitat econòmicaActivitat econòmicaLes dades d’activitat econòmica fan referència a les variables contextuals sobre què treballa l’ajuntament o que afecten les tasques desenvolupades per ell en relació amb:
1.12.- Ara fes-ho tu: analitza i completa la matriu DAFO (activitat econòmica)Variable activitat econòmica: fonts d’informacióLes fonts d’informació més importants al teu abast són:
1.13.- Sessió de taller 4: el marc institucionalVariable marc institucionalLes dades institucionals fan referència al marc legislatiu en el qual es mou l’ajuntament i que marquen la seva actuació. Així mateix, inclou la coordinació i cooperació amb altres administracions i agents socials, a l’hora de desenvolupar projectes comuns i/o establir sistemes de finançament i suport econòmic. 1.14.- Ara fes-ho tu: elabora la matriu DAFO (marc institucional) i les estratègiesMarc institucional: fonts d’informacióLes fonts d’informació institucionals més importants al teu abast són:
|