1.1.-
Introducció: política a l'Àrea de Cultura
Vilamar, municipi situat a la costa catalana amb una població de 120.000 habitants, és la capital d'una comarca i es
defineix com a ciutat en transformació constant i amb un patrimoni cultural important que la dota de personalitat pròpia.
La seva situació geogràfica privilegiada -per un costat, el mar i, per l'altre, la serralada litoral- fa que les condicions
climàtiques siguin idònies per gaudir de la ciutat.
La cultura a Vilamar és molt viva en totes i cadascuna de les seves expressions. L'Institut de Cultura de l'Ajuntament
de Vilamar va ser creat l'any 1998 amb l'objectiu de situar la cultura de la ciutat com un dels principals
actius del desenvolupament i de la projecció del municipi.
L'Institut Municipal de Cultura té l'objectiu de gestionar els recursos públics destinats a l'acció cultural de la ciutat.
Els grans àmbits en els quals treballa donant suport a la creació, formació, programació, divulgació, l'estudi i la proximitat
són: patrimoni (museístic, arqueològic i natural), arts escèniques, arts visuals, música, festes i cultura popular, i foment
a la lectura.
Aquest objectiu s'assoleix a través de la gestió dels equipaments i dels serveis culturals municipals,
per tal de promoure i facilitar l'emergència i la consolidació de les múltiples plataformes i dels projectes culturals a la
ciutat.
L'objectiu es basa en les línies del pla estratègic del sector cultural de la ciutat que l'Equip de
Govern havia endegat a finals dels anys noranta. Les línies d'aquest pla estratègic es presenten a la taula.
De conformitat amb la legislació reguladora del règim local, l'Institut de Cultura es va configurar com una entitat pública
empresarial local de l'ajuntament, amb l'objectiu de desenvolupar de forma directa i descentralitzada els serveis i les àrees
d'actuació cultural del municipi.
L'institut es va adscriure a l'Àrea de Cultura de l'Ajuntament; aquesta està sota la direcció política d'un regidor,
al qual corresponen el control i la tutela de l'activitat de l'Institut.
Com a institut gaudeix de personalitat jurídica pròpia, plena capacitat jurídica i d'obrar, i autonomia de gestió per
al compliment de les seves finalitats.
|
Funcions deliberants i funcions organitzatives
Un dels criteris essencials de l'organització de la ciutat és que les funcions deliberants d'ordenació, de programació
i de control han d'estar diferenciades clarament de les funcions executives de govern i d'administració.
Per aquest motiu, es pot distingir a l'ajuntament dos nivells d'organització:
El nivell polític: l'integren membres electes o regidors/ores, que poden exercir funcions de caràcter
decisori, informatiu i/o consultiu.
El nivell executiu: el formen diferents sectors o branques d'intervenció directa i s'encarrega de gestionar
els programes i executar les resolucions aprovades per l'organització política.
|
1.2.-
Crisi a l'Institut de Cultura
L'Institut de Cultura s'organitza a partir d'una
Junta de Govern
. Aquest organisme aprova els plans d'actuació anuals, i realitza un seguiment de les actuacions que duu a terme l'institut.
El funcionament diari de l'institut està regit per un
Comitè de Direcció
. Orgànicament l'institut funciona basant-se en una direcció-gerència central que exerceix la planificació i el control
de les activitats i una gestió desconcentrada en cinc oficines territorials, que funcionen com a punts de contacte amb la
ciutadania i les entitats, situades als cinc barris en què està dividit el municipi.
L'Institut de Cultura de Vilamar està en situació de crisi. No aconsegueix fer tramitar els procediments de les seves
diferents línies de subvencions per a activitats culturals amb l'agilitat suficient.
Els pagaments de les quantitats concedides a les entitats en concepte d'ajuda es demoren en el temps. Això suposa l'aparició
de crítiques que comencen a tenir repercussió política.
La primera proposta de l'institut, per superar la crisi, és la sol·licitud de més personal. Concretament, de vint persones
més, fet que suposa un augment considerable de la plantilla actual de cent vint persones.
La Regidoria de Cultura es va negar a recolzar aquesta mesura. A més, els informes indicaven que l'organisme estava molt
debilitat internament i que necessitava una forta reestructuració i, fins i tot, es recomanava valorar la seva dissolució.
Revisa el material conceptual; t'ajudarà a comprendre aquesta part del cas.
Es va decidir nomenar un equip directiu nou amb un director-gerent nou per millorar la situació.
|
Consulta l'apartat Conceptualizació del quadre de
comandament integral del material conceptual. Et permetrà tenir una primera aproximació al concepte, veure la seva importància
en aquest cas i vincular-lo amb el problema de l'institut, en termes del valor que cal oferir a la ciutadania.
|
1.3.-
La nova direcció
La nova direcció, liderada per Jordi Roura com a director-gerent, va plantejar l'estratègia de millora de resultats a
partir de dos objectius operatius:
A diferència de l'anterior divisió extrema del treball, es va establir un sistema representat per l'eslògan “Tothom ha
de ser capaç de fer-ho quasi tot”, a partir del qual es volia promoure la polivalència del personal que treballava a les oficines.
En segon lloc, es va voler trencar amb el
circuit anterior
de la tramitació de les subvencions.
A partir d'aquell moment, cada oficina territorial es responsabilitzaria d'elaborar l'informe sobre la pertinença de
la subvenció basant-se en les necessitats del barri.
L'informe serviria de base per a la proposta de resolució que seguiria fent-se en els Serveis Centrals. Cal remarcar que
la intenció era que, en l'aprovació de les concessions de prestació econòmica, s'hi respectés les prioritzacions de subvencions
que es plantejaria des de les oficines territorials amb els seus informes.
Així, es desconcentraven en les oficines territorials competències que fins llavors havien estat centralitzades
i es definia un nou rol per a les oficines de barri:
Revisa el material conceptual que s'indica.
De personal que tramitava expedients passaven a assumir competències en la valoració de les sol·licituds,
fet que implicava influència sobre el reconeixement de la prestació i tramitació del pagament de la beca en el seu cas.
Es dedicava també a la gestió del pagament de les subvencions.
|
|
La missió, els objectius i les línies estratègiques
Per a la construcció d'un quadre de comandament integral, cal tenir en compte tres conceptes bàsics:
Les missions són punts programàtics generals que resumeixen les competències i funcions d'una organització
i que emmarquen els diferents objectius operatius que es proposa assolir. La finalitat és una síntesi de les missions en un
sol concepte.
Els objectius estratègics són orientacions generals que indiquen cap a on es dirigeix l'organització.
Les línies estratègiques són formes genèriques d'assolir els objectius estratègics. La seva formulació
és deliberadament genèrica per donar marge de flexibilitat davant les situacions que puguin sorgir en el futur.
|
1.4.-
Reenginyeria: rols i temps de tramitació
Es va potenciar el rol del/de la director/a de l'oficina de barri com a motivador/a del personal i com
a redissenyador/a de l'organització i del funcionament de les oficines.
A més, es va animar els/les directius/ives de les oficines a donar més llibertat al personal empleat
perquè informés de les sol·licituds de subvenció de cada barri, segons les característiques psicosocials. Això podia diferenciar
els criteris de priorització de continguts d'un barri a un altre.
En Jordi Roura va establir com a objectiu reduir de vuit a quatre setmanes el temps de tramitació dels expedients de
subvencions.
En divuit mesos es va assolir l'objectiu de tramitació en quatre setmanes.
Es va instituir l'estudi del temps total de tramitació de les sol·licituds establint-se controls trimestrals.
Des dels Serveis Centrals es va començar a organitzar reunions quinzenals amb els/les directors/ores de les oficines
territorials, fomentant-se la competència entre les diferents oficines per assolir els objectius.
No deixis de revisar el material conceptual que s'indica.
Es van incorporar en les fases inicials dels tràmits de sol·licitud de subvencions les
declaracions responsables
. Ara, no caldria aportar d'inici tot un seguit de documentacions que acreditessin que el/la ciutadà/ana o l'entitat que
demanava la subvenció gaudia de determinats requisits.
|
Per saber-ne més sobre el tema estudiat, pots consultar el document de la Generalitat de Catalunya (1999), Manual
de disseny de quadres de comandament per a les unitats directives.
Consulta l'apartat Disseny d'indicadors del
material conceptual. Aquest apartat et permetrà conèixer el concepte i disseny d'indicadors, d'adaptació al canvi i de factors
de fracàs.
|
1.5.-
Reenginyeria: sol·licituds, ajudes i sistema d'informació
A més de les indicades, es va portar a terme unes altres mesures i alguns canvis.
Es va delegar una major confiança a les oficines locals respecte a les propostes de concessió de les ajudes,
simplificant elsinformes tècnics de les sol·licituds i, en una segona fase, s'avaluaria la possibilitat d'introduir l'expedient
digital de les sol·licituds basat en un aplicatiu de gestió electrònica de l'expedient.
Els terminis de tramitació van disminuir una setmana de mitjana. Com a efecte negatiu es va detectar que començaven a
aparèixer diferències de criteri en les propostes de concessió que es plantejava des de les diferents oficines de barri.
També es va obrir un nou canal per a la presentació de les sol·licituds de subvenció, articulant-se
una plataforma de tramitació on-line perquè la ciutadania i les entitats poguessin presentar les sol·licituds telemàticament
de forma autentificada.
A més, es va instituir un sistema telefònic d'informació centralitzat sobre el pagament de les subvencions i sobre les
dates i els seus terminis. Era possible tramitar per telèfon els canvis de domicili o la programació dels pagaments.
El Govern Municipal va reconèixer aquestes millores i va proposar que l'Institut de Cultura s'encarregués de la gestió
d'un nou programa d'ajudes per a activitats educatives vinculades a educació no reglada.
Aquesta nova competència suposava responsabilitats en els programes d'educació d'adults, fet que va entrar en conflicte
amb l'Àrea d'Educació de l'Ajuntament que s'oposava a perdre l'oportunitat de controlar aquestes noves responsabilitats de
gestió.
Revisa el material conceptual que s'indica; t'ajudarà a comprendre aquesta part del cas.
Desprès d'un dur enfrontament, l'alcalde va concedir la responsabilitat del nou programa a l'Institut de Cultura, fet
que va generar crítiques de l'oposició.
|
|
1.6.-
La nova cultura organitzativa
Roura, el director-gerent de l'institut, va dedicar molta atenció a desenvolupar una nova cultura organitzativa. Així
descrivia el seu treball:
“Hi havia molta prova i error. Havíem de canviar les formes tradicionals d'actuar, sense posar l'excusa que «això es
feia així perquè sempre s'havia fet així...». Provàvem coses per veure si funcionaven, fins que vam intentar coses que després
vèiem que no tenien cap sentit. Havíem de donar una major llibertat al personal per prendre decisions, reduint el nombre de
nivells de decisió”.
Roura demanava als/a les seus/seves empleats/ades que utilitzessin el sentit comú encara que fos per sobre del que formalment
el reglament establia.
Els animava a cometre una “irregularitat útil” al dia.
Així donava una major llibertat a les persones responsables de les oficines de barri per valorar si
una determinada activitat cultural tenia condicions per rebre una ajuda. Podien valorar circumstàncies diverses que modulaven
els requisits establerts a les normes, i tenir en compte la informació de primera mà que rebien del barri, ja que aquestes
oficines territorials mantenien una relació molt estreta amb les entitats.
Roura va portar a terme nombroses reunions de direcció tant amb els/les directors/ores de les oficines
de barri com amb funcionaris/àries de línia organitzats/ades en equips de millora. També es convidava, en algunes d'aquestes
reunions, representants del sector cultural.
Les reunions servien per realitzar pluges d'idees amb l'objectiu de trobar sistemes per:
L'Institut de Cultura va començar a utilitzar part del seu pressupost per oferir gratificacions extraordinàries per premiar
la feina ben feta, sempre per equips, mai individualment.
Els grups de treball podien organitzar una activitat social per als/a les treballadors/ores com a recompensa per un projecte
conclòs. Per reduir el risc d'escàndols a la premsa, hi havia algunes normes en aquests casos: es suposava que els actes eren
per millorar la formació o integració d'algun equip de treball i no es permetia la participació de cònjuges o amistats.
Revisa el material conceptual que se't proposa.
|
|
1.7.-
Ara fes-ho tu: valora i analitza l'estil del director i la nova cultura organitzativa
És el moment de reflexionar i d'analitzar de manera crítica i fonamentada el nou director-gerent com a gestor del canvi
i les seves decisions.
Primer, analitza l'estil del director-gerent. Per fer-ho, pots usar els següents punts que se't presenta com a guia.
Fonamenta cadascuna de les teves respostes amb el material conceptual i en el moment del cas on ho veus:
Segon, reflexiona i valora els canvis que el nou director-gerent s'ha plantejat i que s'ha presentat al llarg del cas.
Per fer-ho, indica aspectes positius i negatius (fonamentats) en relació amb:
La definició d'objectius estratègics.
La definició d'objectius operatius.
Els canvis en els procediments.
Els canvis en els nivells de decisió.
El sistema de coordinació i control.
L'equilibri entre control i flexibilitat.
La política de recursos humans: polivalència, rols, motivació, clima.
|
Aquesta activitat és de resolució individual. El/La tutor/a te la sol·licitarà a la plataforma. Una vegada finalitzada,
envia-la-hi per a la seva correcció.
Consulta els apartats següents del material conceptual. T'ajudaran a resoldre els interrogants plantejats:
|
1.8.-
La monitorització del procés de canvi
El nou director-gerent estava introduint molts canvis en l'organització, canvis que estaven afectant els diferents paràmetres
de funcionament organitzatiu: en els procediments; en els nivells de decisió; en el sistema de coordinació; en la política
de recursos humans: polivalència, rols, motivació, clima; en l'establiment d'incentius, etc.
Per garantir que el procés de canvi tingués un bon impacte en el funcionament global de l'Institut de Cultura, es va
fer evident la necessitat d'articular un sistema de control sobre diferents aspectes clau de la tasca de
l'organització.
Per això, en Roura aviat va plantejar la constitució d'un procés participatiu on estiguessin representades
les diferents àrees de treball de l'Institut basant-se en els comandaments superiors, els intermedis i representants de personal
de línia per tal d'identificar quins podrien ser els millors indicadors per mesurar el funcionament de l'organització.
Els quatre grans àmbits d'anàlisi eren les àrees següents:
El procés de participació que havia de portar a l'elaboració del quadre de comandament implicava un esforç de comunicació
addicional al normal: havia de fer-se visible un lideratge directiu que promogués la implicació del personal, a fi que les
unitats entenguessin clarament que el quadre de comandament seria l'instrument mitjançant el qual serien valorades les activitats
dels grups i de les persones.
Revisa el material conceptual que s'indica; t'ajudarà a comprendre aquesta part del cas.
Aquesta estratègia es va potenciar amb diferents programes formatius sobre quadres de comandament integral
per millorar les capacitats dels individus d'orientar-se a través d'aquestes eines de gestió.
|
Consulta l'apartat Dimensions per valorar i
comparar les dimensions definides aquí amb les proposades al material conceptual. També revisa l'apartat Construcció, en particular la construcció d'indicadors.
|
Indicador, tolerància i estàndard
Per controlar/monitoritzar el procés de canvi, hi ha tres conceptes bàsics que cal tenir en compte:
L'indicador és un element de mesura d'una variable o d'una relació entre variables, generalment de tipus
quantitatiu. Proporciona informació rellevant sobre la situació d'una organització i el seu entorn.
L'estàndard és el valor de referència per fixar objectius amb el qual es compara el valor resultant
de la mesura d'un indicador per interpretar-lo i avaluar-lo.
La tolerància és el percentatge admissible de desviació respecte a l'estàndard.
|
1.9.-
Ara feu-ho vosaltres: identifiqueu indicadors i definiu les seves dades
Responeu de manera fonamentada les qüestions plantejades a continuació.
El nou director-gerent vol articular un quadre de comandament integral per controlar diferents àmbits d'acció de l'Institut
de Cultura. Basant-vos en això:
|
En aquesta activitat, es proposa un treball col·laborador per parelles.
El/La tutor/a, a la plataforma, us hi proporcionarà les indicacions.
Consulta els apartats següents. T'ajudaran a resoldre les tasques plantejades:
|
|