Iniciació a Moodle
5.- Treball amb contingut

5.1.- Tipus de continguts

Els continguts al Campus Virtual de FORMA-DIBA els podem dividir en recursos i activitats:

  • Els recursos: són tota aquella informació que el professorat del curs vol facilitar a l'alumnat.
  • Les activitats: són tots aquells elements que requereixen per part de l'alumnat algun tipus de treball basat en els recursos que ha utilitzat i poden ser avaluables.

Al llarg d'aquesta unitat veurem aquells recursos i activitats més utilitzats al cursos. Els propers apartats s'estructuraran de la següent manera.

Figura 17. Treball amb continguts

5.2.- Recursos de la plataforma

Els que trobem a la plataforma de FORMA-DIBA només els trobem al contingut central del curs. Alguns dels més comuns que podreu trobar són els següents, identificats cadascun amb una icona diferent:

  • Pàgina web: editat al mateix campus virtual, pot tenir alguns elements inserits dins del text i links a altres pàgines.
  • Pàgina de text: editada també directament des del campus, té un aspecte semblant, però és un text pla sense cap tipus d'element gràfic o d'estil.
  • Enllaç a un fitxer: aquest fitxer pot ser un document de text (PDF, txt, doc...), una imatge, un arxiu de so o vídeo, però també pot ser un programa d'ordinador executable.
  • Enllaç a una Web externa: un enllaç a un document o pàgina web fora del campus.

Per a visualitzar un recurs hem de fer un clic a sobre del recurs que volem visualitzar i se'ns pot obrir en una finestra nova o en la mateixa pàgina, depenent de com l'hagi configurat el professorat.

5.3.- Activitats de la plataforma

Com hem vist anteriorment, les activitats són aquells elements en els quals l'alumnat ha de fer alguna acció que reforçarà els continguts que s'han presentat en els recursos. Poden tenir una data d'inici i una data final. Un cop superada la data límit de l'activitat, l'usuari no podrà participar.

Figura 18. Bloc d'activitats

Les activitats estan al contingut central del curs, però també estan recollides per tipus al bloc d'activitats de la columna lateral esquerra. Abans ja hem vist les eines de comunicació, però els xats i els fòrums, a més a més de servir-nos per comunicar, són activitats de la plataforma, ja que són elements que necessiten una acció per part de l'alumnat i són avaluables.

El Campus Virtual de FORMA-DIBA disposa d'un gran grup d'activitats diferents, en aquest curs només veurem les més utilitzades:

5.4.- Tramesa d'arxius o enviaments de treballs

La tramesa d'arxius o enviaments de treballs és la manera més clàssica de treball. L'alumnat fa una activitat al seu ordinador, com per exemple un treball amb Word, i després li envia al professorat a través d'aquest espai. Al bloc d'activitats se les anomena tasques.

Figura 19. Enviament de treballs

És una manera més controlada d'entregar els treballs que no pas per correu electrònic, ja que permet que l'alumnat pugui pujar un màxim d'arxius que ha marcat el professorat. Segons si ho ha programat d'aquesta manera el professorat, permet que l'alumnat pugui enviar notes o comentaris; que pugui suprimir arxius que ja ha pujat; i que pugui decidir si és un material d'esborrany o el definitiu. El professorat pot retornar un treball amb notes orientatives perquè el modifiqui l'alumnat.

Per a pujar un arxiu, haurem de seguir els passos que veurem al següent vídeo.

5.5.- Les bases de dades

Les bases de dades són repositoris d'entrades amb registres sobre qualsevol tema. El format i l'estructura d'aquestes entrades poden ser molt variats, i poden incloure text, números, URLs, imatges i arxius, entre d'altres elements. Com totes les activitats, les bases de dades poden ser avaluades pel professorat.

Figura 20. Base de dades

Quan entrem a una base de dades trobem a la part superior el títol i la descripció de la base de dades, és on trobarem la informació que el professorat ha volgut facilitar sobre la base de dades.

Sota la descripció trobarem quatre pestanyes diferents:

Figura 21. Pestanya "Visualitza una llista" de la base de dades

A la pestanya "Visualitza llista" podrem veure les entrades de la base de dades que han fet el professorat i/o els nostres companys en forma de llista. La informació de cada entrada es veurà abreujada. A sota de la llista tenim uns camps de cerca que veurem més endavant.




Figura 22. Pestanya "Visualitza una entrada" de la base de dades

A la pestanya "Visualitza una entrada" podrem veure les entrades de la base de dades que han fet el professorat i/o els nostres companys d'una en una. La informació de cada entrada es veurà completa.






Figura 23. Pestanya "Cerca" de la base de dades

La pestanya de "Cerca" té la mateixa informació que la part inferior de la pestanya de "Visualitza llista". Tenim 2 opcions de cerca en una base de dades, simple i avançada.






Figura 24. Pestanya "Afegeix una entrada" de la base de dades

El professorat crea la base de dades i els seus camps. Segons els tipus de camps que hagi creat, en aquesta pestanya, "Afegeix una entrada", entrarem un tipus de dades diferents en cada cas. Tan pot ser un text pla com una imatge o un arxiu, etc. Cada un funciona d'una manera diferent.






Per veure quins passos s'han de seguir per afegir diferents tipus d'entrades consulta el vídeo de la dreta.

Opcions de cerca de les bases de dades

  • Cerca simple: ens permet buscar una paraula o paraules en una base de dades. Aquestes paraules es poden trobar en qualsevol dels camps que contenen les entrades de la base de dades.

  • Cerca avançada: podem accedir a les opcions de cerca avançada marcant la casella amb aquest nom. A continuació ens apareixeran els nous camps que podem omplir. Aquesta opció ens permetrà fer cerques combinant els diferents camps de les entrades:

    • Entrades per pàgina: ens permet decidir el nombre d'entrades que volem veure a cada pàgina.

    • Ordenar per: ens permet ordenar les entrades segons els camps que ha marcat el creador de la base de dades o les que vénen per defecte al campus, com és el nom de l'autor, quan es va crear o modificar.

5.6.- Els qüestionaris

Els qüestionaris són eines individuals que el docent pot utilitzar per fer activitats d'autoavaluació de l'alumne o per examinar els seus coneixements. Poden tenir una data d'inici i una data límit, que no permetrà a l'alumne accedir al qüestionari fora d'aquestes dades.

Figura 24. Pestanya "Afegeix una entrada" de la base de dades

Els tipus de preguntes d'un qüestionari poden ser variades:

  • Opció múltiple (tipus test).
  • Vertader o fals (tipus test).
  • Aparellament de conceptes.
  • Respostes per redactar.
  • Calcular fórmules.
  • Respondre amb una paraula.

Segons els criteris que hagi marcat el docent, els qüestionaris poden tenir les següents premisses:

  • Que només el puguem fer una vegada.
  • Que el puguem fer tant vegades com vulguem.
  • Que tinguem marcat un màxim de vegades per poder-lo fer.

Cada intent queda registrat i pot ser qualificat pel docent que decidirà el mode d'avaluació dels varis intents. Després de cada resposta o al finalitzar el qüestionari, podem rebre un comentari o feedback del docent. Depenent del qüestionari, aquesta resposta serà immediata, però si té preguntes per desenvolupar pot ser que trigui més.

Després de contestar una pregunta al qüestionari, haurem d'enviar la resposta. Podem triar entre, enviar-la en el mateix moment o guardar-la per a enviar-la més endavant, per si preferim repassar les nostres respostes una vegada hem contestat les preguntes del qüestionari.

Si el qüestionari és de múltiples intents, quan iniciem el qüestionari podrem veure el nombre d'intents realitzats i, segons les opcions del qüestionari, les qualificacions obtingudes en cada intent.

Per a realitzar un qüestionari hem de seguir els passos que veurem al vídeo de la dreta.

Idea principal

Quan contestem un qüestionari hem de tenir en compte que:

  • Els qüestionaris poden tenir un temps límit per a realitzar-se. Ens apareixerà un cronòmetre de compte enrere a dalt i a l'esquerra de la pantalla que ens mostrarà el temps que ens queda.
  • En el cas de qüestionaris de múltiples intents, pot ser que t'hagis d'esperar un temps determinat entre un intent i el següent.
  • Sempre pots consultar tota la informació referent a la manera de realitzar el qüestionari i la seva qualificació.

5.7.- Els glossaris

Els glossaris són llistes de definicions, com un diccionari. Una de les seves utilitats més destacades és que permet al alumnat crear i mantenir una llista de definicions de tots els termes emprats en el curs.

Figura 26. Glossari

Els termes del glossari es poden enllaçar automàticament als continguts del curs, de manera que cada vegada que aparegui una paraula del glossari a qualsevol lloc del curs, ja sigui, per exemple, un missatge d'un fòrum o un qüestionari, si hi fem un clic a sobre, en podrem consultar la seva definició.

El glossari també és una activitat avaluable, de manera que les nostres aportacions poden ser considerades pel professorat quan ens posi la nota final del curs.

En el vídeo de l'esquerra podem veure els passos a seguir quan volem visualitzar un terme del glossari que ha introduït un company nostre o com introduir nosaltres un terme.

Idea principal

Quan creem un terme o consultem un glossari hem de tenir en compte que:

  • Els camps necessaris per a introduir un nou terme al glossari són el nom del terme i la seva descripció.
  • Al terme del glossari, a més a més del text, també hi podem inserir imatges>.
  • Podem associar paraules clau per a cada terme del glossari.
  • Les entrades d'un glossari les podem visualitzar alfabèticament, per categories, per data de creació i per autor.
  • Podem fer una cerca per paraules en el glossari, per a localitzar ràpidament els termes que ens interessen.
  • Podem fer comentaris a les entrades dels nostres companys, si el docent ha habilitat aquesta opció.