Direcció estratègica per a directius/ives públics/ques
1.- Cas 1. L'Agència de Promoció Turística: planificació i direcció estratègica

1.3.- Primeres decisions de l'APT

Cap a una visió estratègica de l'organització

La gestió de xarxes o relacional assumeix que els diferents actors interaccionen i mostren interdependències que comporten una adaptació mútua per tal d'assolir els objectius respectius i que, per tant, cal tenir-los tots en compte independentment del seu posicionament. Caldrà, en qualsevol cas, fer front a potencials conflictes d'interessos i diferències en el posicionament dels diversos actors amb els quals es relaciona l'organització, i no pas defugir-los, utilitzant la posició de lideratge i la capacitat de negociació per assolir consensos.

El pensament sistèmic afirma que no es poden considerar els elements de l'organització per separat, sinó que només se'ls pot descriure i analitzar amb relació amb el tot.

L'especialització dels equips és positiva en la mesura que permet atendre millor les necessitats específiques de cada àmbit, però això no ha de significar la creació de compartiments estancs que funcionen a la pràctica com organitzacions diferents en la mesura que els objectius a assolir són compartits.

 

 

La direcció estratègica requereix de visió estratègica, és a dir, de capacitat per conduir l'organització a assolir uns objectius a mitjà i llarg termini sense deixar de banda els aspectes que reclamin una atenció immediata o els que formin part dels afers que cal atendre quotidianament. No és incompatible, doncs, treballar amb una visió de futur, preparant l'organització per millorar la seva capacitat de resposta davant de nous reptes, mentre es resolen les qüestions que tenen a veure amb el seu funcionament ordinari.

1.5.- Elaboració del Pla estratègic

Missió, visió i valors d'una organització

Els elements centrals de l'organització que un directiu estratègic ha de tenir clars són:

La missió ens indica el perquè de l'existència i de la necessitat de l'organització, posicionant-la en el seu entorn.

Els valors són els principis i criteris bàsics per a l'estructuració i el desplegament de tot el que cal fer per complir amb la missió i la visió acordades.

La visió ens indica on vol estar l'organització en el futur, d'acord amb la seva voluntat i les seves aspiracions.

 

1.7.- Cap a una visió compartida

Etapes de la visió compartida i mapa d'actors

La visió compartida promou la identificació plena de tots els membres d'una organització amb els valors i l'estratègia d'aquesta. Per assolir-la es poden seguir les etapes que defineix Doyle (1990):

  1. Preparar les ments.

  1. Anàlisi interna i externa de l'organització.

  2. Anàlisi dels valors que ens han ajudat a estar on estem.

  3. Grans tendències de l'entorn i de la societat.

  4. Visió de l'organització.

  5. Elaboració de l'estratègia.

  6. Identificació dels obstacles.

  7. Accions concretes de tots els participants.

 

El mapa d'actors consisteix a ubicar de manera visual el posicionament de cada actor rellevant per a l'organització respecte d'ella mateixa, de tal manera que es puguin identificar les característiques de la relació entre tots ells, permetent que s'orientin convenientment les accions de comunicació, s'estableixin els espais de diàleg oportuns i es busqui la implicació de cada actor en aquells projectes i aquelles actuacions que li puguin resultar més rellevants.

Aquestes solen anomenar-se de tal manera que s'identifiqui clarament l'objectiu essencial que es persegueix amb l'execució de les diverses actuacions que s'hi integren, i solen tenir un caràcter complementari entre elles.

 

 

El desenvolupament de l'estratègia demana articular l'acció d'acord amb els objectius perseguits, integrant les actuacions a realitzar en sengles línies estratègiques.