Avaluació de projectes
1.- Cas 2. Dissenyar l’avaluació d’un projecte

1.2.- La viabilitat del projecte

Per què avaluar?

L’avaluació de qualsevol projecte és un procés necessari perquè permet:

  • Comprovar el grau en què s’han assolit els seus objectius inicials.

  • Adquirir aprenentatges, tant a partir dels errors com de les bones pràctiques, amb la finalitat de millorar la forma de dur a terme nous projectes en el futur.

  • Conèixer el grau de qualitat assolit amb el projecte.

 

En el cas de la gestió pública, a aquests tres components s’ha d’afegir també la necessitat de “retre comptes” davant de totes les parts interessades.

Què avaluar?

L’avaluació ha de tenir en compte tots els aspectes que poden ser significatius per a qualsevol dels grups d’interès. Habitualment, en els projectes s’acostumen a avaluar els següents:

  • La necessitat.
  • L’avaluabilitat.
  • La implementació de la planificació.
  • El procés o els processos de treball o les activitats.
  • Els resultats.
  • Els aspectes econòmics.
  • La qualitat.

 

En cadascuna d’aquestes vessants és possible establir objectius específics que complementaran l’objectiu general del projecte.

Per exemple, si l’objectiu general d’un projecte pot ser la realització de la primera fira turística i comercial del municipi, els objectius específics poden ser que la fira assoleixi la xifra de 50.000 persones visitants, o que per a l’Ajuntament no suposi una despesa superior a 30.000 €.

1.3.- El problema: la justificació econòmica del projecte en temps de crisis

Definició d’objectius

Els objectius són les referències respecte a les quals s’ha de fer el control i l’avaluació del projecte.

Definir correctament els objectius és, per tant, una tasca crítica, ja que l’absència d’objectius, la confusió entre objectius i activitats, o la definició d’objectius massa genèrics abocarà a una avaluació subjectiva, superficial i poc útil.

 

Una bona forma de definir objectius per als projectes és recordar l’acrònim SMART que utilitzen sovint les persones gestores de l’àmbit anglosaxó, segons el qual els objectius han de ser:

  • Específics.

  • Mesurables.

  • Assolibles.

  • Rellevants.

  • Temporitzats.

1.4.- La importància de planificar l’avaluació del projecte

Tipologia de projectes

La forma d’avaluar cada projecte depèn de les seves característiques i tipologia. En l’entorn de l’Administració Pública Local, els projectes més freqüents acostumen a correspondre als tipus següents:

  • Construcció i enginyeria.

  • Tecnologies de la informació i la comunicació.

  • Socioculturals i educatius.

  • Organitzatius.

  • Integrals i comunitaris.

En el nostre cas, ens trobem davant d’un projecte de l’àmbit sociocultural i educatiu que agrupa els projectes que s’acostumen a impulsar des dels àmbits dels serveis a les persones (serveis socials, cultura, educació, esports, etc.).

 

1.6.- El sistema d’avaluació

Importància de l’avaluació

L’avaluació és un procés de treball d’especial importància dins de la gestió de projectes, ja que és la clau per a la millora i l’aprenentatge de l’equip de treball i de l’organització.

És important fixar-se en les finalitats del procés d’avaluació i en els punts de vista i les expectatives de les diferents parts interessades en el projecte, així com en els aspectes més importants que s’acostumen a avaluar en un projecte.

L’avaluació s’ha de preparar a l’inici del projecte, en la fase de planificació, tenint en compte tots els criteris i els elements que s’han de considerar. Cal també ajustar el sistema d’avaluació a cada tipus de projecte i a les seves característiques específiques.

L’avaluació és una de les fases o dels components essencials de la gestió de projectes. És possible dur a terme un projecte fins a l’assoliment del seu resultat final sense fer-ne cap avaluació. Però és precisament el procés d’avaluació el que permet tenir coneixement cert del grau en què l’objectiu ha estat realment assolit i treure conclusions sobre el seu desenvolupament.

Avaluar un projecte és el procés de treball pel qual s’analitza la informació que permet valorar els aspectes que es consideren significatius, en especial els resultats que ha assolit i en quines condicions ho ha fet, així com treure’n aprenentatges pràctics per a la millora.

Així doncs, l’avaluació és un procés que genera valor per al mateix projecte, per a l’equip que l’ha desenvolupat, i per a l’organització en el marc de la qual s’ha realitzat. Cal, per tant, dedicar-li l’atenció necessària i preparar la seva execució des de la mateixa fase de planificació del projecte.

Per què avaluar?

L’avaluació de qualsevol projecte és un procés necessari, perquè permet:

  • Comprovar el grau en què s’han assolit els seus objectius inicials.
  • Adquirir aprenentatges, tant a partir dels errors com de les bones pràctiques, amb la finalitat de millorar la forma de dur a terme nous projectes en el futur.
  • Conèixer el grau de qualitat assolit amb el projecte.

 

En el cas de la gestió pública, a aquests tres components (resultats, aprenentatge i qualitat) s’ha d’afegir també la necessitat de “retre comptes” davant de totes les parts interessades, com veurem a continuació.

1.7.- Vessants i persones interessades en l’avaluació del projecte

Components del disseny d’avaluació

Per dissenyar l’avaluació de qualsevol projecte és necessari partir dels següents components bàsics, alguns dels quals ja han estat esmentats anteriorment:

  1. Existència d’objectius clars i definits per al projecte.

  2. Abast de l’avaluació, tenint en compte els punts de vista dels diferents grups d’interès.

  3. Objecte de l’avaluació, és a dir, quins dels vessants del projecte seran examinats, en coherència amb els seus objectius i el seu abast.