1.1.-
Introducció
Com ja sabem, es va crear la Unitat de Promoció dels Productes de la Terra al municipi de la Coma a la comarca de la
Pomada. Ja feia un parell de setmanes que la Maria Josep estava al càrrec de la unitat com a cap.
Tot i que la creació de la unitat havia acabat bé, la Maria Josep recordava com, a l’hora de plantejar-la, havia comès
uns quants errors. Eren errors que no tornaria a cometre ara que es trobava davant del repte de planificar, orientant-se a
resultats, la seva pròpia unitat.
Mentre pensava en tot això, en Joaquim, directiu del seu departament, va entrar al despatx de la Maria Josep.
Joaquim: —Bon dia, Maria Josep, cap d’Unitat de Promoció dels Productes
de la Terra!
Maria Josep: —Bon dia, Joaquim, sí que estàs de bon humor avui.
Joaquim: —Com no ho he d’estar! Has arribat a fer de cap d’unitat
i per fi podrem tenir una àrea endreçada, orientada a resultats i, per tant, eficient, eficaç i de qualitat.
Maria Josep: —He!; he!; he! M’has llegit el pensament. Vull organitzar
la meva unitat de tal manera que respongui a les necessitats de la pagesia, dels empresaris i de les empresàries i de la ciutadania,
i que sigui un referent en l’àmbit de la promoció de productes agrícoles amb denominació d’origen.
Joaquim: —Perfecte, ja saps per on començar?
Maria Josep: —Clar que sí, començarem per prioritzar tots els processos
i projectes que té la unitat. Dic “començarem”, perquè vull que participis directament en aquest procés. Et sembla bé?
Joaquim: —Quan quedem?
|
Planificació orientada a resultats
Les administracions públiques es troben davant del desafiament de modernitzar-se per tal de donar una millor resposta
a les demandes de la ciutadania i a entorns més exigents i competitius. En aquest sentit, la planificació estratègica
es presenta com la manera més adient per guiar aquestes accions.
Aquesta nova visió de la planificació estableix els objectius després d’efectuar una anàlisi holística de les tendències
de l’entorn (oportunitats i amenaces externes) i de les capacitats i dels condicionants interns (fortaleses i debilitats)
de la corporació, per assegurar una planificació proactiva, dinàmica i oberta
que maximitzi el valor públic.
Els comandaments públics tindran, doncs, l’encàrrec de desenvolupar la planificació orientada a resultats, entesa com
un procés mitjançant el qual s’estableix:
Els objectius operatius que permetran assolir els objectius estratègics.
El termini d’assoliment.
Els recursos i les accions necessaris, així com els mecanismes per controlar i avaluar el seu assoliment.
Aquesta definició farà possible, a la finalització del procés, l’establiment de les mesures correctives
necessàries per reconduir l’acció i aconseguir els objectius definits prèviament.
|
1.2.-
Definició de les prioritats
Passats uns quants dies, la Maria Josep i en Joaquim van reunir-se per prioritzar les activitats que
desenvoluparia durant aquesta anualitat la unitat.
Es mantenien, per una banda, els processos de cicle anual i els processos regulars, i es proposava alguns projectes que
la Maria Josep considerava que eren importants i que calia endegar, sobretot ara que disposava d’un pressupost propi per fer-ho.
Per treballar tots aquests aspectes, la Maria Josep va preparar la taula que se’t mostra.
A partir d’aquesta taula, la Maria Josep i en Joaquim es van posar a
prioritzar els àmbits d’actuació
que requerien una major atenció per part, sobretot, de la Maria Josep.
Tenint en compte aquests criteris, van elaborar la taula que es presenta aquí.
Revisa el material conceptual que s’indica; t’ajudarà a comprendre aquesta part del cas.
En aquest marc de treball, la Maria Josep ja té clares quines són les prioritats i sobre aquestes, seguint les fases
conceptuals de la planificació orientada a resultats, desenvoluparà els objectius operatius per a l’àmbit.
|
Per revisar els aspectes més importants del PAM, llegeix el llibre de López Camps i Gadea (2001) Una nueva Administración
Pública.
|
El PAM i les unitats operatives de planificació
El PAM es correspon a la planificació quadriennal i defineix, d’acord amb el programa electoral de l’Equip
de Govern i el pla/ns estratègic/s a llarg termini de la ciutat, les principals polítiques i inversions dels propers quatre
anys.
Els processos regulars són les activitats o els grups d’activitats que l’àmbit de treball executa
de manera permanent i no tenen data d’inici ni final. Aquestes anirien relacionades amb l’acció derivada de les competències
legals que cal desenvolupar o delegacions des d’altres administracions.
Els processos de cicle anual són les activitats o els grups d’activitats que també desenvolupa l’àmbit
de treball normalment, però que s’inicien i finalitzen en una data determinada.
Els projectes són les activitats o els grups d’activitats que l’àmbit realitza esporàdicament per
tal d’innovar o aconseguir un canvi, qualitatiu o quantitatiu, d’una situació, que s’inicien i finalitzen en una data determinada.
|
1.3.-
Definició dels objectius
Per definir els objectius, en primer lloc, la Maria Josep va buscar informació revisant les memòries d’actuació
dels anys precedents per tenir referències sobre els
resultats assolits
en els processos de cicle anual i els processos regulars.
En segon lloc, va revisar les capacitats i competències de l’equip a l’hora d’abordar les diferents activitats, ja fossin
innovadores o regulars, per tal d’establir les responsabilitats sobre cadascuna d’elles. En aquest cas, havia
de tenir clara l’ estructura jeràrquica funcional del seu àmbit, que es mostra a l’esquema.
En tercer lloc, va revisar les limitacions temporals per a l’execució de totes les activitats. Tenia
por d’enganxar-se els dits planificant alguna activitat i que al final no es pogués realitzar.
La Maria Josep va observar que hi havia activitats que havien de finalitzar abans de l’1 de desembre, i d’altres que
ja estaven convocades des de l’any passat, com la primera jornada en el marc de la Xarxa de Municipis de la província.
En quart lloc, va analitzar el pressupost de la seva àrea i en quines activitats ja estava compromès.
Tenia compromisos que anaven des dels 2.000 euros als 20.000, i preveia una inversió d’hores entre 80 i 416 hores, per a aquelles
activitats que no tenien costos directes.
Amb tota aquesta informació va confeccionar una taula, que li serviria per elaborar els objectius.
Per últim, i d’acord amb el cap d’àrea, van considerar que fóra desitjable arribar a:
Convocar unes 2.000 persones assistents a la propera Fira de la Poma Tova.
Establir nombrosos contactes amb empreses distribuïdores de productes alimentaris.
Acordar amb el sector alguna acció d’internacionalització.
Desenvolupar un projecte finançat pel Consell Comarcal.
Aconseguir una alta difusió i una bona acceptació del butlletí.
Identificar la primera línia d’ajut de la DIBA.
Per comprendre aquesta part del cas, consulta el material conceptual que se’t proposa al marge.
Per arribar als objectius, la Maria Josep tenia molt clar que havien de respondre tres preguntes:
|
Trobaràs més informació sobre la definició d’objectius consultant el llibre Dirección estratégica innovadora
(Carneiro, 2010).
|
1.4.-
Ara fes-ho tu: desenvolupa els objectius operatius
La Maria Josep, però, tot just comença a planificar orientant-se a resultats; li aniria molt bé comptar amb el teu suport
per desenvolupar els objectius operatius. Per fer-ho, recorda que els objectius es poden definir segons les responsabilitats,
les limitacions temporals i el pressupost.
Se’t proposa un treball en dos moments.
En el primer, desenvolupa els objectius operatius per a les activitats que la Maria Josep i en Joaquim han considerat
prioritàries:
La Fira de la Poma Tova.
L’impuls de la denominació d’origen de la poma tova.
La coordinació amb la Cambra de Comerç.
La coordinació amb el Consell Comarcal.
L’estudi d’internacionalització de la venda i distribució de la poma tova.
El butlletí electrònic.
La coordinació en el marc de la Xarxa de Municipis de la DIBA.
En el segon, un cop desenvolupats, posa’ls en comú amb la resta de companys/anyes.
|
Se’t proposa una dinàmica en dos moments. En el primer, defineix individualment els objectius operatius. En el segon,
debat amb els teus companys i les teves companyes quins considereu més adients per a aquest cas. El/la tutor/a t’hi
proporcionarà oportunament les indicacions a la plataforma.
|
1.5.-
Descripció dels processos de cicle anual i regulars
La Maria Josep estava contenta: havia comentat els objectius amb en Joaquim i ell hi estava totalment d’acord. Aquests
partien de les prioritats que van establir junts, i també reflectien les limitacions temporals i pressupostàries que tenia
el departament.
Ara només faltava que els comentés amb l’equip per tal de distribuir les responsabilitats entre tothom, i que l’ajudés,
en la mesura del possible, a desplegar les activitats que es portaria a terme.
Maria Josep: —Xavi, Laia, us he convocat a aquesta reunió, que serà
la primera de la nostra unitat, per comentar-vos els objectius que hem treballat amb en Joaquim. Vull saber la vostra opinió
al respecte...
Laia: —Jo els trobo molt complets, tot i que en la meva tasca diària
de moment no he hagut de desenvolupar aquest tipus de feina.
Maria Josep: —Fa molt poquet que treballeu a l’ajuntament; tu, Laia,
fa just vuit mesos, i tu, Xavi, tres. Sé de sobres que no teniu coneixement expert sobre el que us plantejo, però no busco
pas això, sinó que els entengueu i els compartiu i, per tant, us impliqueu en la seva consecució.
Xavi: —Imagino que ens aniran sorgint molts dubtes quan comencem
a desenvolupar-los, i que haurem d’estar molt coordinats....
Maria Josep: —Tens raó. Per això, la idea és fer una reunió cada
quinze dies per veure com anem tots plegats. Jo vull ajudar-vos el màxim possible, i considero que un bon seguiment és fonamental.
La Maria Josep va sortir molt contenta de la seva primera reunió de seguiment; tot i així, encara li faltava una mica
de mètode per desenvolupar-les. En Xavier i la Laia semblaven molt motivats i es van engrescar amb la idea de definir la taula
d’activitats d’una de les activitats de què serien responsables, així com la quantificació d’hores
per portar-la endavant.
La Maria Josep va considerar que enfrontar-los a aquest repte els portaria a visualitzar tota la feina que hi ha darrere
de les activitats que tenien adscrites, així com el valor afegit de la planificació. Era una feina pròpia del seu càrrec,
però en aquest cas va preferir delegar-la.
Revisa el material conceptual que s’indica al marge.
Tot i així, la Maria Josep veia que encara hi havia alguns aspectes que se li escapaven. Va pensar que desenvoluparia
una fitxa de seguiment, en un principi per als projectes, per després estendre-la a la resta d’unitats de
planificació, per tal de fer-ne el seguiment; si no, creia que es perdria en aquella immensitat.
|
A l'apartat La participació interna, hi trobaràs
més informació sobre la importància de la participació dels/de les empleats/ades en aquesta fase del projecte. A més, per
saber com desenvolupar la taula d'activitats i la quantificació d'hores, pots consultar l'apartat Diagrames de Gantt.
|
La participació interna i la planificació orientada a resultats
Per desenvolupar el procés de planificació orientada a resultats, no es pot oblidar la participació interna. D’aquesta
manera s’aconseguirà que aquest canvi s’integri de manera coherent dins la cultura organitzativa de l’àmbit de treball.
Tot i que els/les empleats/ades portin poc temps a l’ajuntament, cal fer-los partícips en la definició dels objectius,
si més no, informant-los i compartint-los amb ells per tal que els sentin com a propis.
Els quatre elements que cal considerar en l’estructuració de la participació interna són:
El diagrama de Gantt i la fitxa de seguiment
Per planificar i fer el seguiment de les activitats, es compta amb el diagrama de Gantt, que reprodueix
per a cadascuna la seva realització temporal, tant la prevista com la realitzada, i permet controlar i preveure l'evolució
en el temps de l'execució.
En el cas dels projectes, l'àmbit organitzatiu té una experiència menor en la seva execució (es tracta d'activitats noves
o molt esporàdiques) i que requereixen una planificació operativa més exhaustiva.
Per aquest motiu, caldrà dissenyar de forma més precisa:
És convenient que es generi una fitxa per a cada projecte, on s'identifiqui el seu nom, el pressupost,
el seu termini, els objectius, les activitats i els indicadors de seguiment.
|
1.6.-
Elaboració de les taules d’activitats
Passats uns dies la Laia i en Xavier van presentar a la Maria Josep les taules d'activitats que els havia demanat.
La Maria Josep, en rebre-les, va observar que no els havia ensenyat com confeccionar-les i, per tant, hi havia alguns
errors. Havia d'explicar-los el procés que havien de seguir.
Va reunir-los, a tots dos, i els va mostrar un esquema i va explicar el següent.
Maria Josep: —Els blocs d’activitats corresponen a l’agregació d’un
conjunt d’activitats homogènies i/o interdependents que cal desenvolupar per assolir els objectius. Per exemple, dins del
procés de cicle anual de la jornada anual de la poma tova, serien la comunicació i la difusió de la fira.
Les activitats individuals són un nivell major de concreció; concreten quina és l’acció que cal realitzar. Per exemple,
en el cas del butlletí, és formalitzar els materials.
Els passos de treball, finalment, són el nivell més alt de desagregació; les tasques concretes que s’ha de realitzar
per desenvolupar una activitat individual. Per exemple, en l’elaboració del butlletí és realitzar la primera prova de maquetació.
Revisa el material conceptual que s’indica per analitzar les taules d’activitats.
També els va comentar que no calia que arribessin al màxim nivell de desagregació, sinó fins a aquell que els permetés
calcular el seu esforç.
Dit i fet, en Xavier i la Laia van posar-se a repassar les seves taules d’activitats.
|
|
Descripció d’activitats
Un cop es tenen clars els objectius, cal definir les activitats necessàries per assolir-los. D’aquesta manera s’identificarà
els:
L’objectiu estableix el què, el quant i el quan i, a partir d’això, es definirà:
Els blocs d’activitats que cal desenvolupar per assolir-lo. Es defineix com un conjunt d’activitats
homogènies i/o interdependents necessàries per acomplir un objectiu.
Les activitats individuals, que seran un nivell major de concreció, és a dir, un conjunt d’accions
que produeixen un resultat.
Els passos de treball: seran el nivell més alt de desagregació; les tasques concretes que s’ha
de realitzar per desenvolupar una activitat individual.
|
1.7.-
Ara fes-ho tu: completa la taula d’activitats i la fitxa de seguiment
La Laia i en Xavier han desenvolupat un llistat d’activitats que cal desenvolupar, però no totes tenen el mateix nivell
de desagregació. Sense seguir la lògica descriptiva de les activitats, serà molt difícil elaborar el diagrama de Gantt de
seguiment. Necessiten un cop de mà:
Ordena les activitats segons l’esquema de descripció d’activitats.
Completa les activitats que consideres que manquen.
Fonamenta els canvis i les incorporacions fetes.
La Maria Josep també està una mica perduda amb el seguiment. Per tant:
|
En aquesta activitat, se t’hi proposa una dinàmica en dos moments. En el primer, resol individualment els interrogants.
En el segon, intercanvia les respostes, revisa les d’un/a company/a i dóna-li un feedback
referent a això. El/la tutor/a t’hi proporcionarà oportunament les indicacions a la plataforma.
|
1.8.-
Planificació de processos de cicle anual i regulars
Un cop la Maria Josep va disposar de les taules d’activitats millorades per la Laia i en Xavier, es va enfrontar al repte
de planificar l’acció. Tal i com va fer per al projecte, va decidir elaborar un diagrama de Gantt on sortissin, com a mínim,
els dos processos que ells havien descrit.
Així doncs, els va tornar a trucar per tal que ells també participessin en l’elaboració del diagrama; necessitava motivar-los
i també ensenyar-los a treballar amb una metodologia comuna.
Maria Josep: —Mireu, això, és un diagrama de Gantt. És molt senzill
i ràpidament entendreu com es desenvolupa.
Maria Josep: —Com podeu observar, posem en les columnes els blocs
d’activitats i les activitats individuals; baixem fins al nivell que ens és fàcil calcular les hores d’esforç (això que ja
heu fet vosaltres) i les de durada.
Xavi: —Perdona, Maria Josep, quina és la diferència entre ambdós?
Maria Josep: —Mireu, l’esforç són les hores de treball que cal invertir
per realitzar una activitat, i la durada, l’espai temporal que s’ha d’emprar. Per exemple, una reunió té una durada de dues
hores, però, si hi estem els tres, representa un esforç de sis hores.
Xavi: —Em sembla que ara sí que ho entenc.
Maria Josep: —Només heu d’anar amb compte amb el tipus d’activitat
que valoreu. Si és una activitat com la que us he explicat, estem davant d’una activitat de durada fixa. En canvi, per exemple,
fer el mailing implica un esforç de dues hores, però, si t’ajuda la Laia, tindria una durada d’una hora; aquesta
és una activitat de treball fix.
Xavi: —Ara sí que ho entenc. Però com ho fem, això? On ho ubiquem?
Dons, La Maria Josep va dir-les que havien d’ampliar la taula i afegir-li unes columnes. Els va ensenyar les taules desplegades,
que són com la que es mostra.
Un cop les havien mirat en profunditat, van començar a dibuixar el diagrama de Gantt.
Revisa el material conceptual que et proposem.
Cal dir que, com eren processos de cicle anual i processos regulars, la planificació no estava tan condicionada per les
dates d’inici i de final, si més no, fins que no encaixés tota la resta de processos regulars i de cicle. Van tenir en compte
també una sèrie de
consideracions
.
|
A Lewis (1995), Dirección y planificación estratégicas en las empresas y organizaciones, hi trobaràs més informació
sobre el diagrama de Gantt i la seva aplicació.
Per recordar les característiques i les idees principals dels diagrames, pots rellegir l'apartat Diagrames de Gantt.
|
Activitats i diagrama de Gantt
Les activitats de durada fixa són aquelles en les quals, independentment del nombre de recursos que
siguin adscrits, tindran la mateixa durada.
A les activitats de treball fix, un augment dels recursos
destinats redueix el total d’hores de durada.
El diagrama de Gantt és un gràfic que reprodueix, per a cada una de les activitats, la seva realització
temporal, tant la prevista com la realitzada. Permet controlar i preveure l’evolució en el temps de l’execució.
És una eina recomanable en processos de cicle o projectes que comencen i acaben, en què les activitats fonamentalment
es succeeixen una darrera l’altra, ja que visualment és difícil identificar la dependència entre elles, o si existeixen dependència
i/o limitacions temporals a l’hora de començar una activitat només a partir del gràfic.
El comandament podrà acompanyar el diagrama amb una taula de seguiment (hores d’esforç per activitat,
durada temporal, dependències/limitacions temporals, responsables i accions correctives) i/o podrà optar per emprar una eina
informàtica de programació.
Prèviament, el comandament haurà de realitzar la matriu de responsabilitats que va elaborar per calcular
l’esforç que cal invertir per a cada activitat. Es centrarà en la columna d’esforç i afegirà les columnes de:
Precedència: permetrà concretar la relació que hi ha entre dues activitats, és a dir, si ha d’acabar una per tal
que comenci l’altra.
Durada i tipologia d’activitat: concretarà el temps (hores o dies) que caldrà emprar per desenvolupar l’acció. La
durada dependrà del tipus d’activitat i del nombre de persones que hi participen. El comandament es pot trobar davant d’activitats
de durada i treball fixos.
Limitacions temporals: dates concretes en què ha de començar o finalitzar una acció, no es treballarà o és impossible
realitzar l’acció.
|
1.9.-
Ara fes-ho tu: elabora el diagrama de Gantt
Arribats a aquest punt, podries donar un cop de mà al Xavi i a la Laia dibuixant el diagrama de Gantt per a aquests dos
processos?
Elabora el diagrama de Gantt i després el podrem discutir conjuntament. Se’t proposa, de nou, un treball en dues parts:
Elabora el diagrama de Gantt.
Reflexiona conjuntament amb els teus/les teves companys/anyes sobre els resultats obtinguts.
|
Se’t proposa una dinàmica en dos moments per a la realització d’aquesta activitat. Primer, resol individualment el diagrama
proposat. Després, participa en la posta en comú sobre els resultats.
El/la tutor/a t’hi proporcionarà les indicacions oportunament a la plataforma.
|
1.10.-
Sistemes de control de processos de cicle anual i regulars
Quan va entrar a ocupar el càrrec, la Maria Josep tenia molt clar que volia supervisar i controlar tots els processos
regulars, de cicle anual i projectes que es desenvolupaven des de l’àmbit. El problema és que va cometre un gran error de
partida: no va definir els indicadors de seguiment! Ara només era capaç de controlar els seus projectes individuals
perquè els tenia al cap.
L'equip ja estava desenvolupant les activitats previstes per a l’any, els processos regulars que tenia assignats, i havia
endegat gairebé tots els projectes, encara que fos de forma incipient. Ara, però, es trobava amb l’obligació de rendir comptes
davant d’en Joaquim.
A dos dies d’haver de parlar amb en Joaquim, estava fent palets per comptar quantes atencions s’havia realitzat des de
l’àmbit així com tenia l’agenda oberta per anar buscant les dates de les reunions de coordinació que havia mantingut al llarg
d’aquell període.
Realment estava avergonyida perquè en Xavier i la Laia, tot i ser de bona pasta, s’estaven cansant de tanta improvisació
i canvi sobtat, així com de peticions estranyes de dades que no havien pensat a recollir.
Tres dies després de la temuda reunió, la Maria Josep va seure amb els apunts del meravellós seminari de creació d’objectius
al qual va assistir i va rellegir l’apartat d’indicadors.
Dit i fet, va agafar els objectius operatius que va definir per a l’àmbit i va començar a crear la seva pròpia bateria
d’indicadors. Empraria la taula que se’ls va proposar al seminari per elaborar-los.
Revisa el material conceptual que s’indica. T’ajudarà a comprendre aquesta part del cas.
En aquell mateix moment, es va adonar que també podria posar objectius en les activitats i en els recursos invertits
en l’acció. Tot i això, començaria pels objectius.
|
Sobre els indicadors de control i seguiment, la definició d’activitats i els recursos pots consultar López Camps i Gadea
(2001), i Horvarth & Partners Management Consultants (2007).
|
Participació interna i acords interns a la planificació
La participació interna s’estructura a partir de quatre elements :
L’acord intern és un element clau per aconseguir que els empleats/ades que han de treballar per assolir els objectius
estiguin compromesos amb els mateixos i convençuts d’allò que estan fent.
A l’hora d’abordar aquests pactes, el comandament ha de seguir els següents passos:
Clarificar els objectius a l’empleat/ada, explicar què vol aconseguir, com i quan.
Comunicar a l’empleat/ada la importància d’assolir l’objectiu, quina és la relació amb les directrius a nivell
polític i tècnic, i l’impacte sobre la ciutadania.
Comunicar-li els recursos amb què compta, tant econòmics, com materials i humans.
Oferir pautes metodològiques per tal que l’empleat/ada pugui portar a terme l’objectiu.
Explicitar a l’empleat/ada quins són els coneixements, les habilitats, les aptituds i/o l’experiència que han
portat el comandament a assignar-li les activitats.
Finalment, el comandament no pot tancar el pacte sense que l’empleat/ada accepti el repte, és a dir, es comprometi
a desenvolupar-lo.
Indicadors
Segons la Fundació Pi i Sunyer d'Estudis Autonòmics i Locals (1998), "Els indicadors es defineixen com l'instrument que
permet mesurar i avaluar la gestió pública... Poden definir-se com les unitats de mesura que permeten el seguiment i l'avaluació
periòdica de variables clau de l'organització, mitjançant la comparació amb els seus corresponents referents interns i externs.
En tot cas, han de donar resposta a les preguntes següents:
Quan s'acompleix la característica considerada com a objectiu?
Quan és correcta la característica que es realitza?
Com s'identifica les desviacions respecte a la característica fixada?
Com es determina si els resultats són positius o negatius?"
|
1.11.-
Ara fes-ho tu: defineix els indicadors
El proposem que ajudis la Maria Josep a definir els indicadors per als
objectius operatius
per a la seva Unitat de Promoció dels Productes de la Terra.
En tot cas, recorda que no es pot abusar en excés dels indicadors o, si no, et veus abocat a destinar la majoria del
teu propi temps a calcular-los.
|
Aquesta activitat és de resolució individual. El/la tutor/a te la sol·licitarà oportunament a la plataforma.
Una vegada finalitzada, envia-la-hi per a la seva correcció.
|
1.12.-
Tancament
A finals d’any, just abans d’agafar les vacances de Nadal, la Maria Josep mirava tot el que s’havia aconseguit. El principi
va ser molt bo, molt organitzat, la primavera-estiu, un desastre, però l’última part de l’any li havia permès desenvolupar
la seva planificació orientada a resultats.
Tot i que en Joaquim sempre li feia broma dient-li que anava tard, sabia que això li serviria per començar amb bon peu
el nou any.
|
|