1.1.-
Introducció: eixos estratègics
L'alcalde de l'Ajuntament de Vilamar es reuneix amb el seu Equip de Govern
per repassar l'estat de desenvolupament dels diferents programes d'acció municipal.
Els eixos estratègics definits políticament per a aquell mandat havien estat tres:
Eficiència i economia
L’entitat local es va plantejar assolir que els recursos econòmics destinats als serveis locals s’utilitzessin amb la
màxima eficiència. D'aquesta manera, la hisenda municipal havia d’optimitzar l'aplicació dels recursos dels quals disposava,
el que comportaria una major capacitat de resposta a les demandes de la ciutadania.
Orientació a la ciutadania i als/a les usuaris/àries
L’ajuntament buscava prestar uns serveis municipals que donessin plena satisfacció a les necessitats de la ciutadania
i de les persones usuàries dels serveis. D'aquesta forma, l'oferta de serveis havia de pretendre respondre adequadament a
la demanda, real i potencial, que la ciutadania establia.
Desenvolupament econòmic sostenible
l'Administració Local, com a principal agent responsable de la situació del municipi, volia impulsar el seu creixement
econòmic. Per això, desenvoluparia les actuacions necessàries per atreure activitats empresarials i econòmiques i per fer
del municipi un lloc atractiu per viure-hi.
Així mateix, l'ajuntament havia de preocupar-se que els plans i les activitats executades en el impuls del desenvolupament
econòmic es trobessin en el marc del desenvolupament sostenible, en relació amb l'equilibri mediambiental.
Per desenvolupar aquests eixos estratègics, s’havia definit un conjunt d’ objectius operatius d’actuació
que van ser classificats des de quatre perspectives o àrees d’acció:
Revisa el material conceptual que s’indica per comprendre aquesta part del cas.
Del valor.
Social.
Dels processos.
Dels recursos.
Les perspectives englobaven els diferents objectius operatius dels programes d’acció municipal; la forma de cadascuna
es presenta als apartats següents.
|
Consulta els apartats Concepte i Dimensions del material conceptual. T’ajudaran a valorar els eixos i si la selecció d’aquestes quatre perspectives
indica alguna priorització vers les polítiques municipals.
|
1.2.-
Objectius operatius: la perspectiva de valor i la social
La perspectiva de valor recull els objectius que l'ajuntament es planteja en relació amb la generació
de valor econòmic, sempre atenent al manteniment d'unes condicions mediambientals òptimes.
Aquesta perspectiva s’estructura en diferents objectius operatius:
Mantenir l’equilibri mediambiental i urbanístic.
Impulsar el desenvolupament econòmic del municipi.
Ser una ciutat per viure-hi i treballar-hi.
Garantir la sostenibilitat dels serveis.
Garantir l’equilibri de la hisenda municipal.
Al quadre, s’hi presenta de manera detallada.
La perspectiva social es refereix als impactes de canvi social que vol obtenir l'ajuntament pel que
fa a la ciutadania i a les empreses del municipi es fa operativa en els objectius que et mostrem.
Aquesta perspectiva s'estructura en diferents objectius operatius:
Millorar la qualitat de vida de la ciutadania.
Tenir excel·lents prestacions socioculturals.
Ser una ciutat atractiva.
Crear ocupació.
Augmentar el nombre d'empreses al municipi.
Al quadre, s’hi pot veure completa.
Revisa el material conceptual que s’indica.
|
Consulta l’apartat Construcció del material
conceptual i revisa com es realitza un quadre de comandament integral, en especial les seves fases d’elaboració. Fixa’t en
la definició de les línies estratègiques, els objectius operatius i les accions, i compara’l amb el que s’ha dut a terme a
l’ajuntament.
|
Objectiu operatiu
L’objectiu operatiu és el resultat desitjat descrit en paràmetres de magnitud, temps i cost que es preveu aconseguir
per a cadascun dels punts de la finalitat o missió de l’organització.
|
1.3.-
Objectius operatius: les perspectives de processos i de recursos
La perspectiva de processos englobaria tots els objectius plantejats quant a processos i plans impulsats
des de la mateixa organització. Es tracta, per tant, d'una perspectiva interna, desenvolupada en el si de la mateixa Administració
Municipal.
Aquesta perspectiva planteja com a objectius:
Definir i engegar plans de desenvolupament sostenible.
Minimitzar els efectes negatius de la “població estacional”.
Proporcionar una atenció integrada a la ciutadania.
Millorar la qualitat dels serveis.
Fomentar l'habitatge protegit.
Potenciar els plans d’integració social.
Adoptar mesures que afavoreixin la creació d'empreses.
Millorar la gestió financera.
Avaluar i controlar l’eficiència dels processos interns.
Buscar noves fonts de finançament.
Al quadre, s'hi presenta de manera detallada.
La perspectiva de recursos recull tots aquells objectius relacionats amb els recursos bàsics (tecnològics,
humans, organitzatius, etc.) que volen garantir l'èxit present i futur de l'entitat, permetent aconseguir els objectius de
les perspectives superiors.
Així, es va recollir com a objectius d'aquesta perspectiva:
Desenvolupar i implantar coneixements i habilitats de gestió.
Desenvolupar vincles de relació amb altres ajuntaments i altres institucions públiques.
Millorar la coordinació i comunicació internes.
Potenciar la col·laboració pública-privada en el finançament de programes.
Millorar les infraestructures tecnològiques.
Crear una cultura de qualitat i d’orientació a la ciutadania.
Assolir un clima laboral positiu.
Millorar l'assignació dels recursos humans.
Al quadre, s’hi pot veure completa.
Revisa el material conceptual que s’indica; t’ajudarà a comprendre aquesta part del cas.
En definitiva, els objectius plantejats en la darrera perspectiva de recursos tenen un impacte directe sobre els ja establerts
en la perspectiva de processos. Aquests tenen impacte en el desenvolupament de la ciutat, en els serveis municipals, en el
creixement i desenvolupament econòmic, i en la gestió interna. Els resultats relacionats amb els objectius de processos tenen
una relació directa amb els establerts tant en la perspectiva social com en la de valor.
|
Repassa l’apartat Construcció del material conceptual.
Valora si els objectius definits a Vilamar identifiquen variables crítiques que cal mensuar en l’organització d’un ajuntament,
en especial en el cas de la perspectiva de recursos.
|
1.4.-
Un quadre de comandament integral
La definició d’aquests objectius que desenvolupaven els eixos estratègics no va venir acompanyada de
l’articulació d’un sistema d’informació que mesurés si els diferents programes operatius que desenvolupaven
les polítiques d’acció municipal avançaven, o no, cap a les estratègies polítiques plantejades.
Era clara la necessitat de mesurar els processos i el seu impacte sobre la ciutadania, per la qual cosa es va plantejar
la possibilitat d’utilitzar l’eina del quadre de comandament integral per definir un sistema de monitoratge
sobre l’acció de govern.
El quadre de comandament seria utilitzat per l’alcalde i pel seu Equip de Govern i es volia que inclogués indicadors
sobre el grau de desenvolupament dels programes que s’estava duent a terme des de les diferents regidories.
La mesura del grau de consecució dels objectius operatius enumerats anteriorment hauria de realitzar-se per mitjà dels
indicadors que es considera més adequats per a aquesta finalitat.
A l’alcalde, que tenia una formació acadèmica d’enginyer industrial especialitzat en anàlisi de sistemes, l’atreia especialment
la idea de configurar un quadre de comandament que li servís d’eina de monitoratge i direcció.
Volia controlar directament aquest projecte i, amb aquesta intenció, va organitzar un petit equip de treball on era ell,
amb el seu staff tècnic per dissenyar, el que seria el quadre de comandament.
Això va generar crítiques per la manca de participació de les diferents regidories que serien “controlades”
per la nova eina. En dues setmanes l’equip tècnic de l’alcalde va tenir configurat el sistema d’indicadors per mesurar les
diferents perspectives.
Revisa el material conceptual per analitzar aquesta part del cas.
Per a l’alcalde, el quadre de comandament ja estava enllestit; ara ja sols li faltava publicar-lo com a Decret de l’alcaldia
i aconseguir que les diferents unitats l’apliquessin. Tot estava solucionat: tenia la nova eina de monitoratge que volia i
semblava que en breu ja estaria en marxa.
|
|
1.5.-
Ara feu-ho vosaltres: valoreu el lideratge i definiu l’estratègia de participació
És el moment d’analitzar tot això de manera crítica i fonamentada, i també de prendre decisions. Per tant, aquesta activitat
té dos moments.
En un primer moment, respon els interrogants. Fonamenta cadascuna de les teves respostes amb el material conceptual i
en el moment del cas on ho veus:
En un segon moment:
|
En aquesta activitat, se t’hi proposa una dinàmica en dos moments.
En el primer, la resolució és individual. En el segon, es tracta d’un treball col·laborador per parelles.
El/La tutor/a proporcionarà les indicacions oportunes, a la plataforma.
Consulta l’apartat Construcció del material
conceptual. T’ajudarà a resoldre l’activitat.
|
1.6.-
El sistema d’indicadors
Els indicadors que s'ha associat a cada un dels objectius del quadre de comandament integral es presenten a continuació,
relacionats amb les perspectives:
|
|
1.7.-
Ara fes-ho tu: analitza el sistema d’indicadors i proposa’n de nous
Aquesta activitat també té dos moments. Per realitzar-la, respon els punts que se’t presenta de manera ordenada. Fonamenta
cadascuna de les teves respostes amb el material conceptual.
En un primer moment, l’equip tècnic de l’alcalde ha definit tot un conjunt d’indicadors relatius als objectius operatius
des de quatre grans perspectives: la perspectiva del valor; la social; la dels processos i la dels recursos. Aquestes perspectives
englobaven els diferents objectius operatius dels programes d’acció municipal. En aquest sentit:
Trobes pertinent aquest enfocament i la identificació de perspectives? Que té de positiu i de negatiu? Argumenta-ho.
Quina classificació de perspectives, per agregar objectius operatius i indicadors per al seu monitoratge, proposaries
com a alternativa? Quina és vigent en el teu ajuntament? Pots valorar-la en els seus aspectes positius i negatius?
En un segon moment, identifica set indicadors nous (per a cadascuna de les quatre perspectives que apareixen: valor,
social, processos i recursos) que no hagin estat contemplats per part de l’equip tècnic de l’alcalde en la definició del seu
quadre de comandament de Vilamar. Per tant, escull indicadors que creguis que són clau per mesurar alguns dels objectius de
cada perspectiva i que no apareguin en la proposta de l’alcalde. Argumenta-ho.
|
En aquesta activitat, se t’hi proposa una dinàmica en dos moments. En el primer, pots intercanviar les respostes amb
les d’un/a company/a. Doneu-vos un feedback referent a això, i obtindreu diferents perspectives que us poden ajudar a completar
la vostra formació. En el segon, la resolució és individual. El/La tutor/a, a la plataforma, us hi proporcionarà les indicacions
oportunes.
Consulta els apartats dels material conceptual. T’ajudaran a resoldre l’activitat:
|
|