Introducció a l'atenció a la ciutadania
1.- Introducció a l'atenció a la ciutadania
1.1.- Idees clau
1 de 12
Index
Objectius
Síntesi
Glossari
Bibliografia
Objectius

Objectius

  • Ser conscients dels drets que tenen els ciutadans que es relacionen amb l’Administració local.
  • Sensibilitzar-se de la importància que té la prestació d’uns serveis públics de qualitat i, per tant, de la necessitat de millorar-ne la qualitat.
  • Sensibilitzar-se de la importància d’una bona atenció al ciutadà.
  • Aprendre a acollir amablement les peticions dels ciutadans utilitzant tècniques assertives.
  • Conèixer les capacitats comunicatives pròpies.
  • Conèixer les diferents tècniques de comunicació i d’expressió útils per atendre satisfactòriament els ciutadans.
  • Aprendre a resoldre situacions de conflicte en l’atenció al ciutadà i donar instruments i mètodes per aconseguir més efectivitat en la relació interpersonal.

Continguts conceptuals

  • Les capacitats comunicatives.
  • El coneixement dels instruments i mètodes per a una millor efectivitat en la relació interpersonal.

Continguts procedimentals

  • Anàlisi de les tècniques de comunicació i d’expressió útils per atendre els ciutadans.
  • Utilització de tècniques assertives per acollir amablement les peticions dels ciutadans.
  • Resolució de situacions de conflicte en l’atenció al ciutadà.

Continguts actitudinals

  • Consciència dels drets dels ciutadans que es relacionen amb l’Administració local.
  • Sensibilització de la importància de la prestació d’uns serveis públics de qualitat i de la necessitat de millorar-ne la qualitat.
  • Consciència de la importància d’una bona atenció al ciutadà.
Síntesi

Síntesi

Podem sintetitzar totes aquelles idees que val la pena recordar, ja que són les que fan que l’atenció al ciutadà sigui excel·lent:

  • Quan l’usuari entra en contacte amb l’Administració a través de la persona que està atenent els usuaris, aquesta es converteix en «l’Administració», és a dir, transmet una imatge a l’usuari que li farà jutjar l’Administració en funció dels serveis i del tracte rebut.
  • Perquè l’usuari se senti ben atès, cal que la comunicació amb ell sigui eficaç i que allò que ell vol sigui percebut i comprès de la mateixa manera. Una comunicació deficient fa que el ciutadà s’endugui un mal record de la persona i de la institució.
  • Comunicació no només són paraules; qualsevol gesticulació i postura és comunicació. Per tant, és important tenir en compte la comunicació no verbal.
  • Acollir el ciutadà és estar per ell des que entra per la porta o truca per telèfon fins que s’acomiada de nosaltres. Acollir no és només rebre.
  • L’atenció telefònica és menys eficaç que la personalitzada; per tant, s’ha de posar especial interès en les converses telefòniques, de tal manera que l’usuari se senti atès, comprès i ajudat com si estigués davant nostre. Prendre nota d’allò que diu pot ser molt útil i fins i tot pot evitar segones trucades o malentesos.
  • Abans de realitzar cap trucada a un ciutadà, és preferible preparar-se allò que se li vol preguntar o demanar. Segurament es donarà la sensació de més professionalitat en la feina.
  • Davant situacions difícils o complicades, és important reformular la reclamació o queixa de l’ususari per demostrar-li que se l’ha escoltat i comprès; després, cal dir-li què és el que es pot fer o el que dicta la llei, i finalment, cal proposar-li la solució que es vol posar en pràctica.
Glossari
  • Acollir: Rebre algú que es presenta. És rebre durant tota l’estona, des que arriba fins que marxa, i no només al primer moment.
  • Acomiadar: És l’acció de saludar quan algú se’n va.
  • Comunicació: Comunicar és utilitzar un procediment a través del qual un missatge carregat d’informació és transmès per un emissor E a un receptor R que capta aquest missatge.
  • Comunicació no verbal: Descriu tots els esdeveniments de la comunicació humana que transcendeixen les paraules dites o escrites.
  • Emissor: Qui emet el missatge.
  • Escolta activa: Voler escoltar sincerament, preocupar-se per allò que es diu, no suposar de què es tracta tan bon punt es comença a parlar.
  • Feedback: És la confirmació a l’emissor que el receptor ha rebut el missatge.
  • Imatge corporativa: Visió que hom té d’una empresa, organització o institució.
  • Moment de la veritat: El moment en què el ciutadà entra en contacte directe amb el personal de l’Ajuntament.
  • Objecció: Acció d’oposar-se a una afirmació per combatre-la, a una proposició per rebutjar-la.
  • Organisme: Conjunt de persones i de mitjans organitzats en funció d’una estructura determinada i que comparteixen un objectiu comú.
  • Prioritat: Allò que és important i urgent alhora. Quan diem que una feina és prioritària vol dir que és el primer que s’ha de fer.
  • Receptor: Qui rep el missatge.
  • Reclamació: Acció d’exigir una cosa a la qual tenim dret. Demanar insistentment.
  • Submissió: Obediència, docilitat. Acabar fent allò que l’altre vol que fem. En les conductes passives, quan s’han de prendre decisions, es deixen per als altres o es prenen per evitar els conflictes. Aquestes conductes fan que no s’expressin les pròpies necessitats, ni els pensaments, ni els sentiments.
Bibliografia

Bibliografia

LÓPEZ CAMPS, J.; GADEA CARRERA, A. (1995) Servir al ciudadano. Barcelona. Ediciones Gestión 2000.
Aquest llibre dóna una visió global de tot allò que engloba l’atenció al ciutadà, ja siguin temes més organitzatius o més pràctics. De totes maneres, destaquem com a interessant la lectura de la segona part (de la pàgina 83 fins a la 127).

WILLIAM, B.; MARTIN, Ph. D. (1992) Calidad en el servicio al cliente. México. Grupo Editorial de Iberoamérica.
Aquest és un llibre on es treballa més la part pràctica que la teòrica. Hi ha moltes activitats que es poden anar realitzant a mesura que es va llegint. Tot i que el títol ens parli del client, s’ha de tenir present que el ciutadà també és el nostre client.

MENTHON, S. (1994) Cómo usar el teléfono. Barcelona. Ediciones Gestión 2000.
Es tracta d’un llibre molt petit (35 pàgines) i la seva lectura és molt ràpida, tot i que s’hi pot reflexionar molta estona. Bàsicament parla de com gestionar el telèfon, tant si estem parlant amb un «client» com si s’ha de trucar.

Idees clau

Ajuda:

Estructura dels continguts

Els continguts poden estar estructurats en un màxim de tres nivells: accions formatives, unitats i apartats.

Les accions formatives es corresponen amb els blocs de contingut oferts a l'aula i són unitats de contingut en si mateix. Alhora, cadascuna es pot dividir en un nivell més (apartat) o dos (unitat i apartat), segons el que s'estableixi en el disseny formatiu de l'acció:

  • La unitat és el segon nivell i esdevé l'element de contingut variable entre les accions formatives d'un o dos nivells.
  • Els apartats són els nivells mínim de contingut i es corresponen a les pantalles que conformen cada unitat i/o acció formativa.

En la zona central de l'apartat el/la participant hi trobarà tant continguts textuals com imatges, vídeos, animacions i activitats d'aprenentatge i avaluació. Algunes parts del contingut textual estan remarcades amb destacats, recursos que emfatitzen part del text o que el divideixen segons tipus. Els destacats poden ser:

  • Activitats.
  • Cites.
  • Definicions.
  • Destaquem o comentaris.
  • Idees clau.
  • Exemples.

Els apartats també poden tenir continguts addicionals o complementaris a la zona dreta, es tracta de destacats, recursos, vincles a documentació o teoria relacionada.

Navegació

La navegació a través del contingut és lineal, és a dir, s'han de visitar els apartats un darrera l'altre seguint l'ordre presentat. Però un cop hagis visitat tots els apartats, es pot accedir directament a la pantalla que vulguis, a través de l'índex o del desplegable del menú superior.

Aquest menú superior és constant a tota l'acció formativa, i, a més a més del desplegable, es troben:

  • El títol de l'acció formativa i de la unitat corresponen.
  • El botó d'ajuda, que dóna accés a la pantalla on esteu ara.
  • El botó d'inici que remet a l'accés principal de l'acció formativa.
  • Les dues icones amb la lletra "A" serveixen per augmentar o disminuir la mida de la lletra del contingut.
  • La impressora dóna accés a la versió imprimible del material.
  • Els botons que permeten desplaçar-se a l'apartat anterior i posterior.
  • El número de l'apartat en què ens trobem i l'accés al menú desplegable amb l'índex d'apartats.

A la part esquerra del material hi ha un menú amb dues pestanyes.

A la primera trobareu l'índex dels apartats. Allà podreu veure una llista amb els noms de cada apartat i com s'estructuren. Si seleccioneu un, podreu accedir directament a la pantalla que heu triat, si ja l'heu visitat prèviament.

La segona pestanya és el mapa conceptual de l'acció formativa. Podreu veure com es relacionen els conceptes bàsics del material entre ells.

A vegades, pot haver una tercera pestanya a sota de les altres dues. Allà hi ha recollit els termes de glossari.

Finalment, a la part inferior de la pantalla tenim un botó d'accés a la informació sobre els autors i el copyright de l'acció formativa.

Ajuda tècnica per a la navegació

Aquest material està pensat per veure's amb una resolució de pantalla mínima de 1024x768 píxels.

En el cas que el curs es bloquegi o que no podem accedir a un contingut, pot ser que es solucioni netejant l'historial de navegació.

Si treballem amb Firefox heu d'anar al menú eines, segons la versió del navegador podeu trobar dues opcions diferents, netejar informació privada o netejar l'historial recent.

Si treballeu amb Internet Explorer heu d'anar al menú d'eines, a l'opció d'eliminar l'historial de navegació o d'exploració.

Si no podeu veure alguna de les animacions, heu d'actualitzar el player de Flash. Per fer-ho, heu d'anar a la següent web: http://www.adobe.com/es/products/flashplayer/

En cas de què vulgueu imprimir el material, heu de tenir en compte que, per defecte, els navegadors no imprimeixen ni els colors ni les imatges del fons per tant s'ha de canviar la configuració corresponent.

Si treballeu amb Internet Explorer 7, heu d'anar al menú d'eines, opcions d'Internet, opcions avançades, imprimir, imprimir colors i imatges de fons.

Si treballeu amb Firefox 3, heu d'anar al menú arxiu, vista preliminar, configurar pàgina, imprimir fons.

Autor:


Continguts basats en el manual: Verdú Ledesma (2009) "Atenció al ciutadà" Barcelona: Diputació de Barcelona.


Guionització i producció multimèdia: MADEBY4W Projectes Digitals. www.cuatrow.com

Acollir

Rebre algú que es presenta. És rebre durant tota l’estona, des que arriba fins que marxa, i no només al primer moment.

Acomiadar

És l’acció de saludar quan algú se’n va.

Comunicació

Comunicar és utilitzar un procediment a través del qual un missatge carregat d’informació és transmès per un emissor E a un receptor R que capta aquest missatge.

Comunicació no verbal

Descriu tots els esdeveniments de la comunicació humana que transcendeixen les paraules dites o escrites.

Emissor

Qui emet el missatge.

Escolta activa

Voler escoltar sincerament, preocupar-se per allò que es diu, no suposar de què es tracta tan bon punt es comença a parlar.

Feedback

És la confirmació a l’emissor que el receptor ha rebut el missatge.

Imatge corporativa

Visió que hom té d’una empresa, organització o institució.

Moment de la veritat

El moment en què el ciutadà entra en contacte directe amb el personal de l’Ajuntament.

Objecció

Acció d’oposar-se a una afirmació per combatre-la, a una proposició per rebutjar-la.

Organisme

Conjunt de persones i de mitjans organitzats en funció d’una estructura determinada i que comparteixen un objectiu comú.

Prioritat

Allò que és important i urgent alhora. Quan diem que una feina és prioritària vol dir que és el primer que s’ha de fer.

Receptor

Qui rep el missatge.

Reclamació

Acció d’exigir una cosa a la qual tenim dret. Demanar insistentment.

Submissió

Obediència, docilitat. Acabar fent allò que l’altre vol que fem. En les conductes passives, quan s’han de prendre decisions, es deixen per als altres o es prenen per evitar els conflictes. Aquestes conductes fan que no s’expressin les pròpies necessitats, ni els pensaments, ni els sentiments.
Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest