1.1.-
Introducció
El municipi de Farinell compta amb una població de 30.000 persones. Fa tres mesos que hi va haver una alternança en l’equip
de govern després de vuit anys de mandat de l’actual partit de l’oposició: el nou equip es troba molt decidit a iniciar una
etapa de reformes que donin un gir en l’estancament econòmic del municipi.
Aquesta convicció d’iniciar una nova etapa porta el nou equip de govern a impulsar un Pla director de desenvolupament
econòmic. Més concretament, en aquesta fase s’efectuarà el procés d’anàlisi estratègica del municipi.
Mitjançant aquesta anàlisis estratègica, es vol:
Portar a terme una anàlisi global de les variables socioeconòmiques del municipi per obtenir elements de reflexió
comuns.
Identificar els reptes als quals s’ha d’enfrontar el municipi per millorar el seu desenvolupament econòmic.
El nou alcalde ha convocat a una sessió tot l’equip directiu del consistori per exposar la voluntat d’iniciar un Pla
director de desenvolupament econòmic.
Alcalde: —Benvolguts/es. Us he convocat per comunicar-vos formalment
la voluntat del nou equip de govern de crear un Pla director de desenvolupament econòmic. El Pla ha de donar resposta a la
necessitat de crear ocupació de qualitat en el municipi i de millorar la cohesió social, fent possible que el projecte de
ciutat generi optimisme i confiança en la ciutadania i en els sectors empresarials. Més concretament, el Pla director de desenvolupament
econòmic ha de marcar el camí a seguir per poder assolir els objectius del PAM.
A tots vosaltres, com a directius/ves de la corporació, us correspondrà participar activament en el procés de planificació
que endeguem, essent el comitè directiu del Pla.
Imagina que ets el cap de Foment de l’Ocupació del municipi i que tens un paper clau en l’anàlisi estratègica del municipi
i en l’acció i els resultats del teu àmbit d’actuació.
|
1.2.-
Punt de partida
Una setmana més tard, el Gerard (gerent de Promoció Econòmica) us convoca al seu despatx, juntament amb dos comandaments
més de la Gerència.
Gerard: —Fa una setmana, l’alcalde i l’equip de govern ens van encarregar
un Pla director de desenvolupament econòmic per assolir els objectius del PAM en matèria de desenvolupament econòmic i ocupació.
Des de llavors, l’equip directiu hem treballat en la definició de l’estructura que seguirà la primera fase d’anàlisi estratègica.
En aquest sentit, vosaltres, com a comandaments de departaments relacionats directament amb l’objecte del Pla, tindreu
una doble comesa:
Liderar la recollida i tractament d’informació relacionada amb el vostre àmbit d’actuació, tant interna com contextual.
Un cop tots els comandaments hagueu finalitzat el tractament de la informació, formar part de les sessions grupals
d’anàlisi, conjuntament amb la resta dels comandaments i de directius.
Segurament, un cop finalitzat el procés d’anàlisi, es farà participar alguns actors externs per enriquir-lo, tot i que
us animo a recollir ja algunes de les valoracions que us han anat formulant en aquests darrers mesos.
Per tant, des d’avui teniu dos mesos per recollir les dades més rellevants relacionades amb el vostre àmbit i fer-ne
una síntesi per presentar al comitè directiu. Posteriorment, aquest comitè s’encarregarà de revisar i agrupar tota la informació
segons àmbits més generals d’anàlisi.
Després d’aquesta trobada, i d’acord amb el càrrec de comandament que ocupes a l’Ajuntament com a cap de Foment de l’Ocupació,
tens el primer encàrrec de recollir les dades més rellevants del teu àmbit d’actuació, que desenvolupa funcions relacionades
amb les polítiques actives de:
Ocupació.
Formació ocupacional.
Intermediació laboral.
Revisa el material conceptual que s'indica. T'ajudarà a comprendre aquesta part del cas.
D’acord amb l’encàrrec de l’alcalde, aquesta anàlisi ha de fer possible identificar els reptes, principalment externs,
als quals haurem de donar resposta en el futur per acomplir els
objectius del Pla d'Actuació Municipal
.
|
|
La tasca del comandament públic
A l'hora de concretar el Programa d'Actuació Municipal (PAM), el comandament públic ha d'analitzar en profunditat l'entorn
i l'organització per conèixer exactament els reptes operatius als quals s'ha de fer front i les capacitats amb què es compta
per fer-ho.
El comandament públic és responsable, d'acord amb les demandes del/de la seu/seva superior, de sistematitzar
la recollida d'informació de les actuacions que porta a terme el seu equip de treball i els serveis externalitzats del seu
àmbit d'actuació, tot garantint la seva fiabilitat, claredat i rellevància.
El comandament públic és responsable de liderar els treballs d'anàlisi i investigació del context en
què s'emmarca la seva acció (social, econòmic, legal, etc.), amb l'objectiu de conèixer els reptes i els condicionants als
quals cal donar resposta, així com detectar bones pràctiques, alternatives d'acció, etc.
|
1.3.-
Ara fes-ho tu: reflexiona sobre la importància de l’anàlisi estratègica
Abans de començar amb les sessions de taller, és el moment de reflexionar sobre alguns aspectes clau i bàsics (en algun
cas també previs) de l’anàlisi estratègica. Per fer-ho, fes servir els interrogants que es presenten, fonamentant cadascuna
de les teves respostes amb el material conceptual:
|
Aquesta activitat és de resolució individual. El tutor/a, en la plataforma, te la sol·licitarà oportunament. Una vegada
finalitzada, envia-la-hi per a la seva correcció.
Per respondre als interrogants pots consultar el document El proceso de elaboración de políticas públicas (Lindblom,
1991).
|
1.4.-
Marc de treball a les sessions presencials
És el primer dia de les sessions presencials: fins al moment, mai no havies participat en un procés tan important d’anàlisi
estratègica, així que no imaginaves en què consistirien ni com les desenvoluparia l’equip directiu.
Inicialment, un representant polític ha fet la presentació en nom de l’equip de govern, remarcant la importància del
Pla per al futur del municipi i la importància d’efectuar una diagnosi compartida pels directius i responsables de l’organització
sobre els reptes clau del municipi. Posteriorment, el gerent de Promoció Econòmica ha exposat la metodologia de treball
de les sessions.
Gerard: —Benvinguts i benvingudes a l’espai de treball per a la diagnosi
estratègica del municipi. Cada dia, és a dir, a cada sessió, treballarem un àmbit d’anàlisi diferent. Analitzareu dades:
A cadascuna d’aquestes sessions podreu revisar la documentació efectuada pels comandaments d’àmbit i posteriorment treballada
per l’equip directiu. D’aquesta manera, podreu identificar els principals reptes de cada dimensió d’anàlisi i generar un enfocament
estratègic per al futur. Suposo que sou conscients que no s’han pogut obtenir dades objectives sobre totes aquestes variables,
però això no ens ha de desmotivar per avaluar si hi ha reptes o oportunitats.
Tal com us ha manifestat l’equip de govern, l’equip directiu també té el convenciment que el vostre paper en l’anàlisi
és fonamental:
Coneixeu la realitat del vostre àmbit de treball, és a dir, a quines dificultats, demandes i reptes heu de fer
front.
En el moment de planificar és molt important compartir els reptes i les oportunitats entre els diferents àmbits
i departaments, ja que no existeixen compartiments estancs, sinó que s’interactuen i interrelacionen.
L'eina metodològica que emprarem principalment serà la matriu DAFO. Arribat el cas, també emprarem els
arbres de problemes, per arribar a consensuar els principals reptes i les oportunitats que afecten i impulsen
la província.
Consulta el material conceptual que s’indica al marge.
A més, el Gerard va indicar que cal crear un diagnòstic compartit i que la planificació que se'n derivi,
ha d'impulsar accions transversals i desenvolupades conjuntament per més d'un àmbit de treball.
|
|
Àmbits i eines metodològiques
Els àmbits d’anàlisi conceptual inclouen les principals variables que hauria de revisar l’equip d’anàlisi estratègica,
tant de l’organització com de l’entorn en què es mou:
Internes: estructura jerarquicofuncional, processos, recursos humans, recursos materials, recursos
econòmics, i resultats assolits.
Externes: territori i urbanisme, medi ambient, socials, activitat econòmica i marc institucional.
Les eines metodològiques per realitzar l’anàlisi són:
La matriu DAFO.
L’arbre de problemes.
Segons Godet (2000), «Les eines que s'utilitzen en la prospectiva permeten organitzar i estructurar de manera transparent
i eficaç la reflexió col·lectiva sobre les apostes i els reptes de futur».
La Matriu DAFO és una eina metodològica que ordena i classifica les debilitats o fortaleses internes, i les amenaces
o oportunitats externes per a l’organització.
L’arbre de problemes estableix les relacions de causa-efecte entre les debilitats i fortaleses, i entre les amenaces
i oportunitats per destriar els elements nuclears d'aquestes.
Una empresa consultora és un equip extern de suport per al desenvolupament de l’anàlisi estratègica
que no forma part de l’estructura fixa de l’organització. Pot desvincular-se de les pressions dels grups d’interès i valorar
competències i aspectes innovadors.
|
1.5.-
Ara fes-ho tu: analitza el marc de treball de les sessions presencials
Després d’aquesta sessió de presentació, els teus dubtes inicials sobre el desenvolupament i el marc de treball ja han
quedat resolts. Analitza críticament el marc de treball proposat:
|
En aquesta activitat et proposem una dinàmica en dos moments. En el primer, resol individualment els interrogants. En
el segon, comparteix la teva opinió fonamentada a través del fòrum. El tutor/a, en la plataforma, et donarà oportunament les
indicacions.
Per respondre als interrogants, a més del material teòric, pots consultar els Documents de Prospectiva i Estratègia
(2002).
|
1.6.-
Sessió de taller 1: acollida i recordatori de la metodologia
Jordi: —Hola, sóc el Jordi, el cap de l’Àrea d’Urbanisme i Mobilitat,
i avui seré el vostre dinamitzador del grup per la meva relació amb aquest àmbit d’anàlisi.
Les sessions les començarem fent un repàs de les característiques bàsiques del territori i l’urbanisme del municipi per
tal d’identificar, posteriorment i de manera grupal, quins són els punts forts i punts febles en relació amb el desenvolupament
econòmic local.
Us recordo que els objectius del PAM que fan referència a aquest àmbit d’anàlisi i que cal tenir presents són:
Impulsar reformes urbanístiques que millorin els eixos comercials, industrials i cívics de la ciutat.
Impulsar els sectors industrials del municipi (polígons) mitjançant la millora dels espais i l'increment dels
serveis que aporten valor al teixit empresarial.
Millorar la mobilitat de la ciutat i ampliar el transport públic d’acord amb la demanda actual i futura.
Recordeu que l’anàlisi DAFO, operativament, es representa mitjançant un quadre de doble entrada. Els factors
interns fan referència a les debilitats i a les fortaleses de l’organització a l’hora d’enfrontar-se als elements
crítics externs. Els factors externs, per la seva banda, tenen relació amb les oportunitats i les amenaces
que envolten i afecten l’organització. Quins penseu que poden ser els que fan referència al nostre cas?
El Jordi va mostrar el quadre de doble entrada i et va demanar a tu i a la resta dels participants que aportéssiu exemples.
Així, el Jaume va dir que una feblesa sobre l’entorn territorial seria el nostre sistema de transport
ferroviari, i una fortalesa, que és un territori molt industrial.
La Judith, una altra companya de les sessions, va aportar els exemples d’ amenaces, que en el nostre
cas anirien relacionades amb les actuacions o els elements desfavorables que realitzen la resta d’agents implicats en l’impuls,
la definició i la gestió de polítiques de desenvolupament local, en les accions de suport a aquestes. El Sergi, per la seva
banda, va plantejar que les oportunitats són avinenteses que ofereix l’entorn i que el Pla pot aprofitar
per impulsar el desenvolupament local.
Per exemple, les negatives de desenvolupar una infraestructura de comunicacions
necessària, que s’escapa de les competències municipals, són una amenaça.
Per exemple, comptar amb un transport d’autobusos urbans de qualitat
pot considerar-se una oportunitat.
Per comprendre aquesta part del cas, consulta el material conceptual que s’indica al marge.
Així doncs, en un primer moment d’aquesta sessió s’ha revisat la metodologia i l’eina que s’utilitzarà. En un segon moment,
es treballa ja la primera variable: el territori i l’urbanisme.
|
|
1.7.-
Sessió de taller 1: dades de territori i urbanisme del municipi
Jordi: —La primera variable que treballarem i a la qual dedicarem
la sessió d'avui és el territori i l'urbanisme. Ens ha d'aportar informació sobre quines són les potencialitats
derivades de:
L'àmbit geogràfic i poblacional.
L'accessibilitat i la connectivitat.
La mobilitat.
La vertebració urbana.
Les infraestructures tecnològiques.
El grau de penetració de les TIC.
Per analitzar la variable territori i urbanisme, revisa el material conceptual.
El Jordi entrega al grup el document Dades
del territori i urbanisme, que recull la informació bàsica perquè el llegeixis, igual que la resta dels participants,
i així poder treballar amb les matrius DAFO.
|
|
La variable "territori i urbanisme"
Les dades relatives al territori i a l'urbanisme fan referència als elements sobre els quals treballa l'ajuntament o
que impacten sobre aquest. Es relacionen amb:
Orografia del territori.
Organització del territori a partir dels plans generals urbanístics i plans d'usos.
Accessibilitat i connectivitat.
Infraestructures disponibles.
Nivell de fractura digital.
|
1.8.-
Ara fes-ho tu: reviseu i completeu la matriu DAFO sobre territori i urbanisme
Tal com el Jordi havia anticipat, per a aquesta variable entrega una primera aproximació de la matriu DAFO, per revisar- la,
corregir-la, millorar-la i completar-la.
Us proposem que la reviseu per tal de:
Detectar errors i ubicar correctament alguns aspectes que no estan situats en el seu lloc.
Completar alguns aspectes que no s’han tingut en compte i que considereu importants i destacables per poder
portar a terme estratègies de desenvolupament econòmic.
|
Podeu realitzar l’anàlisi crítica i completar la matriu DAFO en grups de dos o tres participants, i després posar en
comú els resultats, seguint les indicacions del tutor/a en la plataforma.
|
Fonts d'informació de la variable "territori i urbanisme"
Referides a la variable territori i urbanisme, les fonts d’informació més importants al teu abast són:
Cartografia municipal.
Observatoris socioeconòmics municipals.
Instituts estadístics autonòmics i estatals.
Enquestes ciutadanes.
Grups de treball amb ciutadans/es-clients/es, proveïdors/es i associacions.
|
1.9.-
Sessió de taller 2: dades socials
Jordi: —És la segona sessió de tallers. M’agradaria començar coneixent
la vostra opinió sobre la importància d’analitzar la nostra realitat prèviament a la realització de qualsevol projecte.
Gemma: —Personalment, m’alegro d’haver assistit i poder compartir
aquests moments amb els meus companys i companyes. M’adono que això d’analitzar la realitat que ens envolta ens permet captar
els possibles canvis en les possibilitats de la província -dels seus ajuntaments-, així com començar a pensar en solucions
als reptes que se’ns presenten.
Jordi: —Perfecte, aquesta és la idea. Avui reprenem el nostre procés
d’anàlisi tractant les variables socials que ens aportaran informació sobre la població i la seva evolució, sobre educació,
sobre cohesió social, sobre esports i cultura, associacionisme i participació ciutadana, etc.
El Jordi assenyala que l’anàlisi hauria de recollir informació sobre tots aquest àmbits, però a vegades:
Revisa el material conceptual que s'indica al marge.
Com a la sessió anterior, el Jordi entrega al grup el document Dades socials, que recull la informació bàsica perquè el llegeixis, igual que la resta dels participants,
i així poder treballar amb la matriu DAFO.
|
Per aprofundir en aquesta variable, consulta l’apartat Social
del material conceptual.
|
Variable social
Les dades socials fan referència a tots aquells elements sobre els quals ha de treballar l’ajuntament per obligació legal,
així com sobre els canvis que impacten sobre la seva tasca:
Poblacionals (estructurals, de creixement i de distribució).
Nivells d’instrucció.
Necessitats socials (per manca d’autonomia, relacionals, o instrumentals).
- Associacionisme i participació ciutadana.
|
1.10.-
Ara fes-ho tu: analitza i completa la matriu DAFO sobre la variable social
És el moment en què has d’intentar elaborar la matriu DAFO amb les dades socials per tal que després la puguem discutir
conjuntament.
Et proposem, per tant, un treball en dues parts:
Elabora la matriu DAFO.
Reflexiona conjuntament amb els teus companys i companyes.
|
Aquesta activitat té dues parts. La primera (elaboració de la matriu) és de resolució individual. La segona, de posada
en comú i reflexió conjunta, és amb la totalitat del grup. Segueix les indicacions del tutor/a, en la plataforma.
Revisa de nou l’apartat Social del material
conceptual per recordar les dades socials que has de tenir en compte en el moment d’elaborar la matriu DAFO. A més, pots
tornar a consultar el document Dades socials.
|
Fonts d’informació de la variable social
Les fonts socials d’informació més importants al teu abast són:
Observatoris sociodemogràfics municipals.
Memòria d’execució dels àmbits municipals d’atenció a les persones.
Agències autonòmiques especialitzades en els serveis personals.
Grups de treball amb ciutadans/es-clients/es, els proveïdors i les associacions.
|
1.11.-
Sessió de taller 3: dades d’activitat econòmica
Jordi: —Hola, companys i companyes. Per acabar, avui reprenem el
nostre procés d’anàlisi. Concretament, en aquesta tercera sessió tractarem la variable de l’activitat econòmica que aporta
informació sobre:
Revisa el material conceptual que s'indica al marge.
Com en les dues sessions anteriors, el Jordi entrega al grup el document Variable econòmica, que recull la informació bàsica de les dades econòmiques perquè la llegeixis
i l'analitzis, igual que la resta dels participants, i així poder completar la matriu DAFO corresponent.
|
Per aprofundir en aquesta variable, consulta l’apartat Activitat
econòmica del material conceptual.
|
Variable "activitat econòmica"
Les dades d’activitat econòmica fan referència a les variables contextuals sobre les quals treballa l’ajuntament o que
afecten les tasques desenvolupades per ell en relació amb:
Ocupació (població activa, aturats, etc.).
Capacitat de creixement econòmic.
Teixit empresarial (estructura, distribució, evolució).
Efectes sobre la població pel que fa a rendes.
|
1.12.-
Ara fes-ho tu: analitza l’activitat econòmica i elabora la matriu DAFO
Ara és el moment d’elaborar la matriu DAFO amb el resultat de l’anàlisi de les dades econòmiques, per tal que, després,
la puguem discutir conjuntament. En aquest cas, no hem ressaltat cap aspecte a l’interior de la matriu perquè considerem que,
per la vostra experiència, és un àmbit que coneixeu en profunditat.
Et proposem, de nou, un treball en dues parts:
Elabora la matriu DAFO.
Revisa la matriu d'un company o d'una companya i rep un feedback sobre la teva.
|
Aquesta activitat té dues parts. La primera (elaboració de la matriu) és de resolució individual. En la segona, intercanvia
la matriu, revisa la d'un/a company/a i dóna-li un feedback referent a això.
Revisa de nou l’apartat Activitat econòmica
del material conceptual per recordar les dades que has de tenir en compte en el moment d’elaborar la matriu DAFO. A més,
pots tornar a consultar el document Variable
econòmica.
|
Fonts d'informació de la variable "activitat econòmica"
Les fonts d’informació més importants al teu abast són:
Observatoris sociodemogràfics municipals.
Memòria d’execució dels àmbits municipals d’atenció a les persones.
Agències autonòmiques especialitzades en els serveis personals.
Grups de treball amb ciutadans/es-clients/es, empresaris/àries i les associacions.
|
1.13.-
Tancament de les sessions de treball
Jordi: —En aquestes tres sessions hem fet la diagnosi estratègica
del municipi. Aprofito l'oportunitat per agrair la feina feta al personal de la Gerència de Promoció Econòmica, que ens ha
ajudat en tot aquest procés.
Només ens resta agrair-vos la vostra participació en aquestes sessions i dir que heu fet un molt bon treball!
Et trobes molt satisfet amb la feina feta. Tens la impressió que els líders de la corporació han donat un pas endavant
per identificar els reptes socioeconòmics del municipi, creant un diagnòstic compartit.
Aquesta anàlisi, doncs, és un pas molt important perquè es determinin els objectius prioritaris d’actuació en matèria
de desenvolupament econòmic i generació d’ocupació, fent possible que el municipi compti amb un full de ruta clar que esdevingui
un punt d’inflexió cap a un futur desitjat.
|
|