Gestió de projectes
1.- Mòdul 1. Conceptes bàsics
1.3.- 2. Gestió i direcció de projectes (resum)
3 de 4
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Identificar els trets comuns que recullen les diverses definicions del terme projecte.

2. Copsar la importància que adquireixen els projectes en el dia a dia de les institucions.

3. Conèixer els fonaments de la gestió de projectes en el context de l'Administració pública.

4. Reflexionar sobre els projectes que desenvolupa el participant en el lloc de treball.

5. Saber quines són les fases que integren el cicle vital d'un projecte.

6. Familiaritzar-se amb els conceptes associats amb la gestió de projectes i amb la direcció de projectes.

Introducció

Els experts han fet al llarg del temps diverses definicions del que és un projecte. La majoria d'aquestes definicions ofereix variacions sobre una sèrie de característiques que s'acostumen a trobar en totes aquestes definicions. Cal tenir present quines són aquestes característiques, ja que condicionen per complet la naturalesa del treball per projectes.

En aquest mòdul, trobareu l'explicació de les característiques bàsiques d'un projecte i de la manera com aquests projectes s'insereixen en el funcionament normal de l'organització.

Examinarem també els conceptes de gestió de projectes i direcció de projectes.

Finalment, revisarem les fases en què habitualment es desenvolupen els projectes, és a dir, allò que anomenem cicle de vida del projecte.

Bibliografia
  • Bautista Valhondo, Joaquim i altres (1998). Gestió de projectes. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Davidson Frame, J. (1999). La dirección de proyectos en las organizaciones. Cómo utilizar bien el tiempo, las técnicas y la gente. Barcelona: Granica.
  • Davidson Frame, J. (2001). La nueva dirección de proyecto. Barcelona: Granica.
  • Diversos autors (1996). Project Management Manual. Cambridge: Harvard Business School.
  • Diversos autors (2000). Dirección, gestión y organización de proyectos. València: Universitat Politècnica de València ("Cuadernos de ingeniería de proyectos", III).
  • Diversos autors (2003). UNE 66916:2003 Sistemas de gestión de la calidad. Directrices para la gestión de la calidad en los proyectos. Madrid: AENOR.
  • Diversos autors (2004). Guía de los fundamentos de la Dirección de Proyectos (Guía del PMBOK®) (3a. edició). Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Drudis, Antonio (1999). Gestión de proyectos. Cómo organizarlos, planificarlos y dirigirlos. Barcelona: Gestión 2000.
  • Heerkens, Gary R. (2002). Gestión de proyectos. Defina un proyecto, seleccione un equipo, mantenga el control. Madrid: McGraw-Hill.
  • Lewis, James P. (2000). The Project Manager's Desk Reference (2a. edició). Boston: McGraw-Hill.
  • Lewis, James P. (2007). Fundamentals of Project Management (3a. edició). Nova York: Amacom.
  • Nokes, Sebastian (2006). La guía definitiva de la gestión de proyectos. Madrid: Prentice Hall.
  • Peñara Brand, Jaime (1991). Dirección y gestión de proyectos. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
  • Serer Figueroa, Marcos (2001). Gestión integrada de proyectos. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
Glossari
  • activitat: Conjunt de tasques d'un projecte que s'acostumen a executar com un bloc coherent per obtenir un resultat intermedi.
  • cicle de vida: Successió de fases en què es desenvolupa normalment un projecte: iniciació, planificació, implementació i tancament.
  • client: Destinatari del resultat (output) d'un procés.
  • lliurament: Objecte tangible o intangible produït com a resultat d'una o més activitats d'un projecte que s'ha de lliurar a un client intern o extern. Resultat intermedi.
  • operació: Procés continu i repetitiu que es desenvolupa per assolir els objectius regulars i establerts de l'organització.
  • procés: Conjunt d'activitats interrelacionades o que interactuen, les quals transformen entrades (inputs) en sortides (outputs).
  • producte: Resultat (output) d'un procés.
  • projecte: Procés únic consistent en un conjunt d'activitats coordinades i controlades, amb una data d'inici i una data d'acabament concretes, que s'executen per assolir un objectiu determinat, d'acord amb uns requisits especificats, i amb unes limitacions pel que fa al temps, el pressupost i els recursos disponibles.
  • tasca: Element més petit de treball identificat en un projecte.

2. Gestió i direcció de projectes (resum)

Un dels conceptes clau d'aquest apartat, el project management, es defineix com la planificació, l'organització, el monitoratge, el control i la presentació d'informes de tots els aspectes d'un projecte , i pel fet que mira d'aconseguir la motivació de tothom que hi està involucrat, per assolir-ne els objectius.

Atès que els projectes es fixen usualment per satisfer unes necessitats i expectatives de les parts interessades, els principals aspectes pels quals han de vetllar els gestors i directors de projectes són els següents:

  • Equilibrar les demandes que formulin els interessats.

  • Tenir en compte que els interessos de les diverses parts implicades en el projecte no seran sempre coincidents.

  • Identificar clarament quines són aquelles necessitats i expectatives, i fins i tot, saber-ne detectar les que no hagin estat explicitades pels interessats.

Considerant aquests punts, les activitats bàsiques de la gestió i direcció de projectes poden resumir-se així:

Dins del project management, es divideixen en dues grans vessants:

En el cas específic de la direcció de projectes, a més, s'ha de posar una atenció especial en l'avaluació final del projecte i dels resultats d'aquest projecte, per fer possible l'aprenentatge de l'equip i del conjunt de l'organització i la millora dels processos de treball.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

activitat

Conjunt de tasques d'un projecte que s'acostumen a executar com un bloc coherent per obtenir un resultat intermedi.

cicle de vida

Successió de fases en què es desenvolupa normalment un projecte: iniciació, planificació, implementació i tancament.

client

Destinatari del resultat (output) d'un procés.

lliurament

Objecte tangible o intangible produït com a resultat d'una o més activitats d'un projecte que s'ha de lliurar a un client intern o extern. Resultat intermedi.

operació

Procés continu i repetitiu que es desenvolupa per assolir els objectius regulars i establerts de l'organització.

procés

Conjunt d'activitats interrelacionades o que interactuen, les quals transformen entrades (inputs) en sortides (outputs).

producte

Resultat (output) d'un procés.

projecte

Procés únic consistent en un conjunt d'activitats coordinades i controlades, amb una data d'inici i una data d'acabament concretes, que s'executen per assolir un objectiu determinat, d'acord amb uns requisits especificats, i amb unes limitacions pel que fa al temps, el pressupost i els recursos disponibles.

tasca

Element més petit de treball identificat en un projecte.

Mapa conceptual mòdul 1

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest