Gestió de projectes
1.- Mòdul 7. Tancar el projecte
1.2.- 1. La cloenda del projecte (resum)
2 de 2
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Entendre la necessitat i la transcendència de la fase de tancament del projecte.

2. Estudiar les etapes que s'inclouen dins del tancament d'un projecte.

3. Saber fer el tancament administratiu.

4. Aprendre a avaluar un projecte.

5. Conèixer les consideracions que cal tenir presents a l'hora de dissoldre l'equip.

Introducció

Aquest darrer mòdul del curs és dedicat a la fase de tancament del projecte.

Tenint en compte que una de les característiques bàsiques d'un projecte és que té un termini d'acabament, un tancament correcte del projecte permet obtenir fruits d'importància: assegurar que no queda cap tasca pendent i obtenir aprenentatges de l'esforç realitzat.

En aquest mòdul, per tant, revisarem les etapes de la fase de tancament: el tancament administratiu, l'avaluació del projecte i la dissolució de l'equip de treball.

L'objectiu principal del mòdul és que comprengueu la importància de tractar aquestes activitats com una fase més del projecte, que cal programar i executar amb el màxim rigor.

Bibliografia
  • Bautista Valhondo, Joaquim i altres (1998). Gestió de projectes. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Davidson Frame, J. (1999). La dirección de proyectos en las organizaciones. Cómo utilizar bien el tiempo, las técnicas y la gente. Barcelona: Granica.
  • Davidson Frame, J. (2001). La nueva dirección de proyecto. Barcelona: Granica.
  • Diversos autors (1996). Project Management Manual. Cambridge: Harvard Business School.
  • Diversos autors (2000). Dirección, gestión y organización de proyectos. València: Universitat Politècnica de València ("Cuadernos de ingeniería de proyectos", III).
  • Diversos autors (2003). UNE 66916:2003 Sistemas de gestión de la calidad. Directrices para la gestión de la calidad en los proyectos. Madrid: AENOR.
  • Diversos autors (2004). Guía de los fundamentos de la Dirección de Proyectos (Guía del PMBOK®) (3a. edició). Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Drudis, Antonio (1999). Gestión de proyectos. Cómo organizarlos, planificarlos y dirigirlos. Barcelona: Gestión 2000.
  • Heerkens, Gary R. (2002). Gestión de proyectos. Defina un proyecto, seleccione un equipo, mantenga el control. Madrid: McGraw-Hill.
  • Lewis, James P. (2000). The Project Manager's Desk Reference (2a. edició). Boston: McGraw-Hill.
  • Lewis, James P. (2007). Fundamentals of Project Management (3a. edició). Nova York: Amacom.
  • Nokes, Sebastian (2006). La guía definitiva de la gestión de proyectos. Madrid: Prentice Hall.
  • Peñara Brand, Jaime (1991). Dirección y gestión de proyectos. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
  • Serer Figueroa, Marcos (2001). Gestión integrada de proyectos. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.

1. La cloenda del projecte (resum)

Dur a terme correctament el tancament d'un projecte és una activitat tan necessària com la fase de planificació.

El tancament del projecte és la fase en la qual s'assoleixen els aprenentatges que resulten del treball desenvolupat. Una organització intel·ligent, un equip intel·ligent i un responsable de projecte intel·ligent dediquen el temps necessari a aquesta activitat.

El tancament del projecte permet assolir les fites següents:

És molt important que, abans que l'equip del projecte es dissolgui i els seus membres es reintegrin a les seves unitats operatives originals, es comprovi el següent:

  • Que s'han enllestit totes les tasques programades i ja no queden treballs pendents.

  • Que s'han obtingut totes les acceptacions, aprovacions i altres conformitats administratives necessàries per donar per conclòs el projecte.

Entre aquestes tasques administratives, en destaquem dues:

1) Tancament pressupostari. Implica:

  1. Ordenar els pagaments pendents de tot el que correspongui.

  2. Retornar els dipòsits, fiances i garanties que puguin existir en els termes i condicions adients.

  3. Assegurar amb els proveïdors que no queden càrrecs per fer.

  4. Liquidar tots els ingressos del projecte que quedin pendents.

  5. Preparar les justificacions adequades per als fons rebuts de terceres parts, com per exemple subvencions.

2) Aprovacions finals.

Pel que fa a l'avaluació final del projecte, ha de comprendre les fases següents:

Si l'equip de treball del projecte s'ha constituït ad hoc, en arribar a la fase de tancament, s'ha de dissoldre i els seus membres s'han de reintegrar a les corresponents unitats operatives, o bé en nous equips de treball d'altres projectes.

El responsable del projecte ha de dur a terme una sèrie d'actuacions per facilitar aquest procés:

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

Mapa conceptual mòdul 7

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest