Gestió de projectes
1.- Mòdul 3. Planificar el projecte
1.2.- 1. Per què cal planificar? (resum)
2 de 4
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Comprendre la necessitat i la importància de planificar correctament els projectes, orientant-se al client i als resultats.

2. Conèixer quines són les diferents fases de la planificació.

3. Aprendre a elaborar el pla general del projecte.

4. Adquirir les nocions necessàries per executar el pla general del projecte.

5. Saber elaborar l'estructura de descomposició del treball d'un projecte.

Introducció

L'objectiu de la unitat 1 és donar-vos els elements bàsics per planificar correctament els projectes que hàgiu de gestionar.

En aquesta primera unitat, estudiareu la necessitat de planificar el projecte, i veureu quines són les principals fases en què s'ha de desenvolupar la planificació.

La unitat 2 explica en què consisteix i com s'elabora el pla general del projecte, que ens servirà de guió general durant tota l'execució d'aquest projecte, i com a referència per a l'avaluació final.

La unitat 3, finalment, es concentra en la tècnica de l'estructura de descomposició del treball (EDT), que és una de les activitats fonamentals que cal realitzar en la fase de planificació, necessària per fer després una programació correcta del treball, d'acord amb els objectius i les especificacions que s'han determinat per al projecte.

Bibliografia
  • Bautista Valhondo, Joaquim i altres (1998). Gestió de projectes. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Davidson Frame, J. (1999). La dirección de proyectos en las organizaciones. Cómo utilizar bien el tiempo, las técnicas y la gente. Barcelona: Granica.
  • Davidson Frame, J. (2001). La nueva dirección de proyecto. Barcelona: Granica.
  • Diversos autors (1996). Project Management Manual. Cambridge: Harvard Business School.
  • Diversos autors (2000). Dirección, gestión y organización de proyectos. València: Universitat Politècnica de València ("Cuadernos de ingeniería de proyectos", III).
  • Diversos autors (2003). UNE 66916:2003 Sistemas de gestión de la calidad. Directrices para la gestión de la calidad en los proyectos. Madrid: AENOR.
  • Diversos autors (2004). Guía de los fundamentos de la Dirección de Proyectos (Guía del PMBOK®) (3a. edició). Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Drudis, Antonio (1999). Gestión de proyectos. Cómo organizarlos, planificarlos y dirigirlos. Barcelona: Gestión 2000.
  • Heerkens, Gary R. (2002). Gestión de proyectos. Defina un proyecto, seleccione un equipo, mantenga el control. Madrid: McGraw-Hill.
  • Lewis, James P. (2000). The Project Manager's Desk Reference (2a. edició). Boston: McGraw-Hill.
  • Lewis, James P. (2007). Fundamentals of Project Management (3a. edició). Nova York: Amacom.
  • Nokes, Sebastian (2006). La guía definitiva de la gestión de proyectos. Madrid: Prentice Hall.
  • Peñara Brand, Jaime (1991). Dirección y gestión de proyectos. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
  • Serer Figueroa, Marcos (2001). Gestión integrada de proyectos. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
Glossari
  • estructura de descomposició del treball: Tècnica de descomposició funcional de les activitats i tasques que formen part d'un projecte i que es plasma en una relació de les tasques que cal dur a terme, ordenades jeràrquicament i que es poden representar mitjançant un diagrama d'arbre.
    sigla EDT
  • pla general: Document que recull les dades bàsiques de la planificació del projecte, i que serveix de base per contrastar més endavant els resultats amb les previsions inicials i per estudiar les solucions adoptades en ocasions anteriors quan s'hagin de dur a terme nous projectes.
  • programa d'actuació: Conjunt de processos operatius i de projectes que, coordinadament, pretenen l'assoliment d'uns objectius i la consecució d'un impacte que no serien factibles mitjançant l'execució d'actuacions aïllades.

1. Per què cal planificar? (resum)

Fer una bona planificació és fonamental per saber fins a on es vol arribar mitjançant la realització del projecte. A més, bona part dels projectes que fracassen ho fan per errors en la planificació.

Els errors més habituals en la planificació són els següents:

  • Suprimir el temps dedicat a la planificació amb el propòsit de reduir els costos del projecte.
  • Prioritzar la improvisació, perquè es considera –erròniament– que és més efectiva i dóna més capacitat de respondre a les amenaces i els riscos que provoquen.
  • Acceptar riscos i responsabilitats, que no sempre són fàcils d'assumir.
  • Evitar qüestionar o negar la viabilitat d'un projecte davant de qui formula l'encàrrec.

Abans de planificar, és imprescindible formular-se les preguntes següents:

Per donar-hi resposta, cal seguir aquestes estratègies:

  • Determinar l'abast del projecte.

  • Definir les activitats i les tasques, i qui les ha de dur a terme, preveient la contractació dels treballs externs que correspongui.

  • Determinar els recursos necessaris i preveure'n l'obtenció.

  • Establir la seqüència més adequada d'activitats i tasques, estimant-ne la durada i també la del conjunt del projecte, per complir els terminis especificats.

  • Estimar els costos de les activitats i elaborar el pressupost del projecte.

  • Establir com es gestionarà la qualitat del projecte.

  • Definir l'organització del projecte, crear l'equip de treball i assignar-hi el personal necessari.

  • Especificar els sistemes i eines per a la comunicació interna i externa de l'equip de treball, i per a la gestió de la informació.

Les fases típiques del procés de planificació, amb els resultats que s'han d'obtenir, són:

Per planificar amb efectivitat, es recomana:

  • Fer la planificació en una reunió de l'equip de treball ben preparada.

  • Fer que tot l'equip del projecte participi en aquestes reunions.

  • Preveure en la planificació com es recolliran i s'aplicaran els canvis.

  • Concentrar-se en el resultat que s'ha d'assolir.

  • Registrar els aspectes secundaris només en el moment que sigui adequat tractar-los.

  • Si el projecte és complex, és recomanable dividir-lo en fases o en blocs autònoms.

En el cas de l'Administració local, cal considerar que normalment es donen els nivells de planificació següents:

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

estructura de descomposició del treball

Tècnica de descomposició funcional de les activitats i tasques que formen part d'un projecte i que es plasma en una relació de les tasques que cal dur a terme, ordenades jeràrquicament i que es poden representar mitjançant un diagrama d'arbre.
sigla EDT

pla general

Document que recull les dades bàsiques de la planificació del projecte, i que serveix de base per contrastar més endavant els resultats amb les previsions inicials i per estudiar les solucions adoptades en ocasions anteriors quan s'hagin de dur a terme nous projectes.

programa d'actuació

Conjunt de processos operatius i de projectes que, coordinadament, pretenen l'assoliment d'uns objectius i la consecució d'un impacte que no serien factibles mitjançant l'execució d'actuacions aïllades.

Mapa conceptual mòdul 3

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest