Direcció de projectes
1.- Mòdul 3. El control dels projectes
1.4.- 3. L'avaluació del projecte (resum)
4 de 4
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Comprendre els mecanismes d'actuació de què disposa una direcció de projectes a l'Administració pública per controlar el desenvolupament del projecte.

2. Copsar les diferències existents entre poder i autoritat.

3. Entendre la importància de delegació de facultats per part dels òrgans de govern que impulsen el projecte.

4. Saber què és un equip autocontrolat i conèixer-ne els trets més importants.

5. Adquirir els coneixements i les destreses necessaris per implementar l'avaluació d'un projecte de manera efectiva.

Introducció

Aquest mòdul està dedicat al control dels projectes. L'objectiu és saber de quina manera ha d'actuar la direcció del projecte per prendre decisions que corregeixin les probables desviacions que es produiran durant l'execució del projecte i per comprovar que els resultats s'assoleixen d'acord amb allò que s'ha previst.

En la primera unitat, veurem que l'efectivitat del control depèn de tenir informació suficient i veraç sobre el desenvolupament del projecte, i de la capacitat de fer que l'equip de treball actuï de forma conseqüent amb aquesta informació. En aquest context, estudiarem la diferència entre poder i autoritat, i comprovarem que l'autoritat de la direcció del projecte en l'Administració pública depèn de la delegació de facultats que en facin els òrgans de govern que impulsen el projecte.

En la segona unitat, parlarem dels equips autocontrolats, és a dir, de la manera de fer que els membres dels equips de treball assumeixin els objectius individuals i siguin ells mateixos els que controlin si obtenen els resultats esperats i d'acord amb les especificacions.

Finalment, la tercera unitat la dedicarem a l'avaluació del projecte. L'avaluació va més enllà del control i pretén que l'equip de treball i el conjunt de l'organització d'origen aprenguin dels esdeveniments, positius i negatius, que tinguin lloc durant l'execució del projecte, i així millorin l'execució del mateix projecte i d'altres que es realitzin en el futur.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • acció correctiva: Actuació realitzada per eliminar la causa que dóna lloc a una no-conformitat detectada o a una altra situació no volguda.
  • acció preventiva: Actuació realitzada per eliminar la causa d'una no-conformitat potencial (és a dir, que encara no s'ha materialitzat) o d'una altra situació potencial no volguda.
  • autocontrol: Control que realitza cada membre de l'equip del projecte sobre la seva pròpia feina.
  • autoritat: Capacitat de la direcció del projecte de fer que les persones que integren l'equip de treball vulguin fer les seves tasques d'acord amb allò que s'ha planificat.
  • equip de treball: Persones que treballen juntes per un objectiu comú.
  • grup de treball: Persones que treballen juntes.
  • no-conformitat: Incompliment d'un requisit del projecte.

3. L'avaluació del projecte (resum)

El control del projecte és una activitat que es realitza per permetre:

1) Executar la planificació.

2) Millorar el treball de l'equip.

Per millorar el treball, que és una de les responsabilitats principals del director de projectes, s'ha d'avaluar el desenvolupament global del projecte.

El propòsit de l'avaluació és aprendre d'allò que no ha anat segons el que s'havia previst i d'allò que ha anat millor del que s'havia previst.

L'avaluació s'ha de fer en dos moments:

1) En les principals fites del projecte, per aprendre sobre la marxa i poder millorar el projecte.

2) Al final del projecte, per obtenir aprenentatges generals que ajudaran en projectes futurs.

L'avaluació que es fa en el decurs del projecte permet:

  • Millorar l'execució del projecte en curs, aprofitant les oportunitats que es presentin i corregint les desviacions de la planificació que poden afectar negativament l'assoliment dels resultats.

  • Assegurar la qualitat dels resultats que es van obtenint.

  • Fer aflorar els problemes amb temps suficient per decidir accions correctives.

  • Informar l'òrgan que ha formulat l'encàrrec sobre l'evolució del projecte, confirmar el compliment dels seus requisits i, si escau, demanar-li autorització per a les modificacions de la planificació que siguin necessàries.

  • Refermar el compromís de l'equip i de l'organització amb el projecte.

En canvi, l'avaluació que es fa al final del projecte ajuda a:

  • identificar àrees de millora i canvis en el sistema de gestió aplicat en el projecte, i a

  • detectar les bones pràctiques per difondre-les en l'organització.

Si és possible, l'avaluació ha de ser conduïda per un professional extern o per un col·laborador que no hagi intervingut directament en el projecte, però que conegui la matèria que s'ha treballat.

Com en altres ocasions, la cultura organitzativa condiciona l'abast i la qualitat de les actuacions en aquesta fase del projecte.

L'avaluació s'ha d'enfocar com un procés d'aprenentatge i no de càstig.

Els resultats de l'avaluació han de compartir-se amb tota l'organització, perquè altres direccions i equips els puguin aprofitar en els seus projectes. Per aquest motiu és recomanable que l'avaluació es reculli en un informe o en una acta, si es fa mitjançant una reunió de l'equip.

Pel que fa al procés d'avaluació per a la millora del projecte, s'ha de fonamentar en l'obtenció i l'anàlisi de les dades resultants del control i la mesura dels processos del projecte i dels resultats d'aquests processos.

El procés d'avaluació per a la millora es basa, al seu torn, en dos subprocessos relacionats:

La direcció del projecte ha d'assegurar-se que en la fase de planificació es preveu:

1) de quina manera es mesuraran les activitats i es recolliran les dades necessàries per a l'avaluació amb l'objectiu de millorar el desenvolupament de l'organització, i

2) incrementar la satisfacció de les parts interessades.

Les dades per a l'avaluació poden provenir de la mesura de l'execució dels processos, activitats i tasques del projecte, dels recursos utilitzats, del cost planificat i real, de la programació temporal, dels resultats, etc.

En particular, la direcció ha d'assegurar que es registra adequadament qualsevol no-conformitat que es produeixi durant el desenvolupament del projecte i s'analitza per servir de base per a la millora.

Perquè l'avaluació dels projectes redundi en benefici del funcionament i l'operació de les organitzacions, aquestes organitzacions han de definir quina informació necessiten dels projectes i com l'obtindran.

Els responsables de l'organització han d'assegurar que la direcció de cada projecte preveu com obté aquesta informació, la recull i la proporciona a l'organització en els termes previstos.

La informació rellevant que s'obté dels diferents projectes que s'executen a l'organització ha de ser disponible per estudiar-la i aplicar els aprenentatges als nous projectes que es posen en marxa.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

acció correctiva

Actuació realitzada per eliminar la causa que dóna lloc a una no-conformitat detectada o a una altra situació no volguda.

acció preventiva

Actuació realitzada per eliminar la causa d'una no-conformitat potencial (és a dir, que encara no s'ha materialitzat) o d'una altra situació potencial no volguda.

autocontrol

Control que realitza cada membre de l'equip del projecte sobre la seva pròpia feina.

autoritat

Capacitat de la direcció del projecte de fer que les persones que integren l'equip de treball vulguin fer les seves tasques d'acord amb allò que s'ha planificat.

equip de treball

Persones que treballen juntes per un objectiu comú.

grup de treball

Persones que treballen juntes.

no-conformitat

Incompliment d'un requisit del projecte.

Mapa conceptual mòdul 3

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest