Direcció de projectes
1.- Mòdul 6. Gestionar la qualitat dels projectes
1.1.- Orientacions per treballar el mòdul
1 de 4
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Adquirir els coneixements necessaris per definir els objectius i el sistema de gestió de la qualitat del projecte.

2. Analitzar quins són els processos lligats a la gestió de la qualitat.

3. Entendre per què és necessària la gestió de la qualitat.

4. Aprendre com es pot assolir la màxima qualitat en qualsevol projecte.

5. Conèixer quins costos comporta l'obtenció de la qualitat.

Introducció

El darrer mòdul del curs està dedicat a una de les principals responsabilitats de la direcció del projecte: assegurar l'assoliment d'uns nivells adequats de qualitat. Aquest mòdul s'estructura en tres unitats.

En la primera unitat, estudiarem els fonaments de la gestió de la qualitat en els projectes, tot repassant les definicions principals i revisant especialment el cicle de millora contínua, que s'utilitza com a enfocament per afrontar la gestió de la qualitat en processos i projectes. Així mateix, en aquest apartat introduïm els processos que cal desenvolupar per gestionar la qualitat.

Aquests processos són tractats de forma més detallada en la segona unitat. En aquesta part, veurem quins són els principis generals de gestió de la qualitat, les característiques que han de tenir els objectius de la qualitat i de quina manera es pot planificar, controlar, assegurar i millorar la qualitat del projecte.

La unitat final del mòdul s'ocupa dels costos de la qualitat del projecte. Aquesta qualitat requereix la dedicació d'un temps i d'uns recursos, per la qual cosa genera uns costos; una bona gestió de la qualitat, no obstant això, ha de fer que es redueixi significativament la despesa que tindria el projecte si no es feia aquesta gestió, cosa que ha de generar uns estalvis.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • acció correctiva: Actuació realitzada per eliminar la causa que dóna lloc a una no-conformitat detectada o a una altra situació no volguda.
  • acció preventiva: Actuació realitzada per eliminar la causa d'una no-conformitat potencial (és a dir, que encara no s'ha materialitzat) o d'una altra situació potencial no volguda.
  • client: Organització o persona que rep el resultat del projecte.
  • millora contínua: Activitat que es desenvolupa de forma recurrent per incrementar la capacitat de l'organització de complir els requisits.
  • no-conformitat: Incompliment d'un requisit del projecte.
  • política de la qualitat: Definició de les intencions globals i l'orientació de l'organització del projecte relatives a la qualitat, feta per la direcció del projecte. La política de la qualitat del projecte pot ser una adaptació de la política de la qualitat de l'organització originària, definida per l'alta direcció d'aquesta organització.
  • qualitat: Grau en què el conjunt de característiques d'un projecte, inclòs el resultat d'aquest projecte, compleix els requisits definits.
  • requisit: Necessitat o expectativa establerta, generalment implícita o obligatòria.

Orientacions per treballar el mòdul

Us donem un seguit d'indicacions per treballar amb aquest recurs:

A les següents pantalles trobaràs un resum dels principals conceptes i idees clau del mòdul que t'ajudarà a fer una primera aproximació al mateix. Si ho desitges, també pots descarregar-te la versió imprimible en format PDF.

Descarregueu-vos
                  el resum dels continguts

A continuació, pots descarregar-te tots els continguts teòrics del mòdul que t'ajudaran a assolir els conceptes fonamentals del mòdul així com a realitzar les diferents activitats proposades.

Descarregueu-vos els continguts

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

acció correctiva

Actuació realitzada per eliminar la causa que dóna lloc a una no-conformitat detectada o a una altra situació no volguda.

acció preventiva

Actuació realitzada per eliminar la causa d'una no-conformitat potencial (és a dir, que encara no s'ha materialitzat) o d'una altra situació potencial no volguda.

client

Organització o persona que rep el resultat del projecte.

millora contínua

Activitat que es desenvolupa de forma recurrent per incrementar la capacitat de l'organització de complir els requisits.

no-conformitat

Incompliment d'un requisit del projecte.

política de la qualitat

Definició de les intencions globals i l'orientació de l'organització del projecte relatives a la qualitat, feta per la direcció del projecte. La política de la qualitat del projecte pot ser una adaptació de la política de la qualitat de l'organització originària, definida per l'alta direcció d'aquesta organització.

qualitat

Grau en què el conjunt de característiques d'un projecte, inclòs el resultat d'aquest projecte, compleix els requisits definits.

requisit

Necessitat o expectativa establerta, generalment implícita o obligatòria.

Mapa conceptual mòdul 6

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest