Direcció de projectes
1.- Mòdul 6. Gestionar la qualitat dels projectes
1.2.- 1. La gestió de la qualitat dels projectes (resum)
2 de 4
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Adquirir els coneixements necessaris per definir els objectius i el sistema de gestió de la qualitat del projecte.

2. Analitzar quins són els processos lligats a la gestió de la qualitat.

3. Entendre per què és necessària la gestió de la qualitat.

4. Aprendre com es pot assolir la màxima qualitat en qualsevol projecte.

5. Conèixer quins costos comporta l'obtenció de la qualitat.

Introducció

El darrer mòdul del curs està dedicat a una de les principals responsabilitats de la direcció del projecte: assegurar l'assoliment d'uns nivells adequats de qualitat. Aquest mòdul s'estructura en tres unitats.

En la primera unitat, estudiarem els fonaments de la gestió de la qualitat en els projectes, tot repassant les definicions principals i revisant especialment el cicle de millora contínua, que s'utilitza com a enfocament per afrontar la gestió de la qualitat en processos i projectes. Així mateix, en aquest apartat introduïm els processos que cal desenvolupar per gestionar la qualitat.

Aquests processos són tractats de forma més detallada en la segona unitat. En aquesta part, veurem quins són els principis generals de gestió de la qualitat, les característiques que han de tenir els objectius de la qualitat i de quina manera es pot planificar, controlar, assegurar i millorar la qualitat del projecte.

La unitat final del mòdul s'ocupa dels costos de la qualitat del projecte. Aquesta qualitat requereix la dedicació d'un temps i d'uns recursos, per la qual cosa genera uns costos; una bona gestió de la qualitat, no obstant això, ha de fer que es redueixi significativament la despesa que tindria el projecte si no es feia aquesta gestió, cosa que ha de generar uns estalvis.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • acció correctiva: Actuació realitzada per eliminar la causa que dóna lloc a una no-conformitat detectada o a una altra situació no volguda.
  • acció preventiva: Actuació realitzada per eliminar la causa d'una no-conformitat potencial (és a dir, que encara no s'ha materialitzat) o d'una altra situació potencial no volguda.
  • client: Organització o persona que rep el resultat del projecte.
  • millora contínua: Activitat que es desenvolupa de forma recurrent per incrementar la capacitat de l'organització de complir els requisits.
  • no-conformitat: Incompliment d'un requisit del projecte.
  • política de la qualitat: Definició de les intencions globals i l'orientació de l'organització del projecte relatives a la qualitat, feta per la direcció del projecte. La política de la qualitat del projecte pot ser una adaptació de la política de la qualitat de l'organització originària, definida per l'alta direcció d'aquesta organització.
  • qualitat: Grau en què el conjunt de característiques d'un projecte, inclòs el resultat d'aquest projecte, compleix els requisits definits.
  • requisit: Necessitat o expectativa establerta, generalment implícita o obligatòria.

1. La gestió de la qualitat dels projectes (resum)

Una de les principals responsabilitats de la direcció del projecte és assegurar l'assoliment d'uns nivells adequats de qualitat per als resultats del projecte.

Per qualitat hi entenem la satisfacció de les necessitats i les expectatives de qui ha formulat l'encàrrec del projecte i d'altres parts interessades.

La norma ISO 9000:2005 defineix qualitat com "el grau en què un conjunt de característiques inherents compleix els requisits".

És a dir, com el grau en què les característiques d'un projecte (processos i resultats) compleix les especificacions necessàries per satisfer les necessitats i expectatives de qui ha formulat l'encàrrec.

En gestió de qualitat, igual que en gestió i direcció de projectes, el terme client es refereix a l'agent destinatari del resultat del projecte.

El client, que en el nostre cas és normalment la ciutadania (individus, entitats o la col·lectivitat), és representat pels electes de la corporació.

Qui formula l'encàrrec del projecte necessita un resultat amb unes característiques determinades. Una planificació correcta del projecte fa que aquestes necessitats i expectatives s'expressin en les especificacions corresponents, en forma de requisits.

Els requisits no sempre són formulats explícitament per l'òrgan que fa l'encàrrec del projecte; quan no ho fa aquest òrgan, ha de ser la mateixa organització del projecte, i en especial la direcció, qui els determini. En tot cas, però, sempre és el client qui avalua si el producte final és acceptable per a ell, i en quin grau.

Tenint en compte que les necessitats i les expectatives dels clients són canviants en el temps, i que les administracions treballen amb recursos limitats i subjectes a l'avaluació pública d'un ús eficaç i eficient d'aquests recursos, es fa imprescindible millorar contínuament els processos de treball.

El cicle de millora contínua

La millora contínua d'un procés es pot enfocar d'acord amb l'anomenat cicle de la millora contínua de Deming (per Edward Deming, el formulador d'aquest cicle):

El cicle consisteix en les fases següents:

  • Planificar les activitats, definint els objectius que cal assolir i establint els processos de treball que cal executar.

  • Fer, és a dir, tirar endavant, les activitats d'acord amb els processos definits.

  • Verificar que els processos es desenvolupen d'acord amb allò que s'ha previst i que els resultats que s'obtenen compleixen les especificacions.

  • Actuar d'acord amb els resultats de les verificacions, és a dir, modificar els processos o replantejar la planificació sempre que es detectin errors o possibilitats de millora.

Gestionar la qualitat dels projectes de forma sistemàtica comporta:

  • Analitzar amb detall i precisió els requisits del client.

  • Definir els processos de treball que permeten assolir els resultats acceptables per al client, d'acord amb els seus requisits.

  • Controlar que els processos operen de la forma prevista.

Aquest enfocament ajuda a detectar quins aspectes de la gestió es poden millorar –per incrementar la satisfacció del client i d'altres parts interessades– i proporciona seguretat a la mateixa organització originària del projecte i al mateix client sobre la seva capacitat per proporcionar resultats que satisfacin els requisits de forma coherent.

La gestió de la qualitat del projecte és el conjunt d'activitats coordinades establertes específicament per dirigir i controlar l'organització del projecte amb relació a la qualitat.

La gestió de la qualitat del projecte implica habitualment el procés següent:

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

acció correctiva

Actuació realitzada per eliminar la causa que dóna lloc a una no-conformitat detectada o a una altra situació no volguda.

acció preventiva

Actuació realitzada per eliminar la causa d'una no-conformitat potencial (és a dir, que encara no s'ha materialitzat) o d'una altra situació potencial no volguda.

client

Organització o persona que rep el resultat del projecte.

millora contínua

Activitat que es desenvolupa de forma recurrent per incrementar la capacitat de l'organització de complir els requisits.

no-conformitat

Incompliment d'un requisit del projecte.

política de la qualitat

Definició de les intencions globals i l'orientació de l'organització del projecte relatives a la qualitat, feta per la direcció del projecte. La política de la qualitat del projecte pot ser una adaptació de la política de la qualitat de l'organització originària, definida per l'alta direcció d'aquesta organització.

qualitat

Grau en què el conjunt de característiques d'un projecte, inclòs el resultat d'aquest projecte, compleix els requisits definits.

requisit

Necessitat o expectativa establerta, generalment implícita o obligatòria.

Mapa conceptual mòdul 6

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest