Direcció de projectes
1.- Mòdul 6. Gestionar la qualitat dels projectes
1.3.- 2. El sistema de control del projecte (resum)
3 de 4
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Adquirir els coneixements necessaris per definir els objectius i el sistema de gestió de la qualitat del projecte.

2. Analitzar quins són els processos lligats a la gestió de la qualitat.

3. Entendre per què és necessària la gestió de la qualitat.

4. Aprendre com es pot assolir la màxima qualitat en qualsevol projecte.

5. Conèixer quins costos comporta l'obtenció de la qualitat.

Introducció

El darrer mòdul del curs està dedicat a una de les principals responsabilitats de la direcció del projecte: assegurar l'assoliment d'uns nivells adequats de qualitat. Aquest mòdul s'estructura en tres unitats.

En la primera unitat, estudiarem els fonaments de la gestió de la qualitat en els projectes, tot repassant les definicions principals i revisant especialment el cicle de millora contínua, que s'utilitza com a enfocament per afrontar la gestió de la qualitat en processos i projectes. Així mateix, en aquest apartat introduïm els processos que cal desenvolupar per gestionar la qualitat.

Aquests processos són tractats de forma més detallada en la segona unitat. En aquesta part, veurem quins són els principis generals de gestió de la qualitat, les característiques que han de tenir els objectius de la qualitat i de quina manera es pot planificar, controlar, assegurar i millorar la qualitat del projecte.

La unitat final del mòdul s'ocupa dels costos de la qualitat del projecte. Aquesta qualitat requereix la dedicació d'un temps i d'uns recursos, per la qual cosa genera uns costos; una bona gestió de la qualitat, no obstant això, ha de fer que es redueixi significativament la despesa que tindria el projecte si no es feia aquesta gestió, cosa que ha de generar uns estalvis.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • acció correctiva: Actuació realitzada per eliminar la causa que dóna lloc a una no-conformitat detectada o a una altra situació no volguda.
  • acció preventiva: Actuació realitzada per eliminar la causa d'una no-conformitat potencial (és a dir, que encara no s'ha materialitzat) o d'una altra situació potencial no volguda.
  • client: Organització o persona que rep el resultat del projecte.
  • millora contínua: Activitat que es desenvolupa de forma recurrent per incrementar la capacitat de l'organització de complir els requisits.
  • no-conformitat: Incompliment d'un requisit del projecte.
  • política de la qualitat: Definició de les intencions globals i l'orientació de l'organització del projecte relatives a la qualitat, feta per la direcció del projecte. La política de la qualitat del projecte pot ser una adaptació de la política de la qualitat de l'organització originària, definida per l'alta direcció d'aquesta organització.
  • qualitat: Grau en què el conjunt de característiques d'un projecte, inclòs el resultat d'aquest projecte, compleix els requisits definits.
  • requisit: Necessitat o expectativa establerta, generalment implícita o obligatòria.

2. El sistema de control del projecte (resum)

La direcció del projecte té la responsabilitat única sobre la gestió de la qualitat en el projecte. La gestió de la qualitat ha de ser una prioritat al mateix nivell que el control dels costos o de la programació.

Dediquem aquest tema a revisar els processos de la gestió de la qualitat del projecte.

a) La política de la qualitat del projecte

La política de la qualitat és la declaració d'intencions globals i l'orientació de l'organització del projecte amb relació a la qualitat.

Normalment, la política de la qualitat –que pot ser un dels apartats del pla general del projecte– es reflecteix en un document aprovat per la direcció del projecte i per l'òrgan de l'organització originària que ha fet l'encàrrec. En aquest document, es declaren:

  • els objectius de la qualitat,

  • el nivell de qualitat que cal assolir, i

  • les responsabilitats en els processos de gestió de la qualitat que s'assignen entre els membres de l'equip de treball.

La política de la qualitat es pot fonamentar en els principis generals de gestió de la qualitat.

  • Orientació al client .

  • Recordem que el client és l'agent al qual va destinat el resultat del projecte.

  • Lideratge.

  • Participació del personal.

  • Enfocament basat en processos.

  • Enfocament de sistema per a la gestió.

  • Millora contínua .

  • Enfocament basat en fets per a la presa de decisions.

  • Establiment de relacions mútuament beneficioses amb els proveïdors.

b) Els objectius de la qualitat del projecte

Els objectius de la qualitat, com els de tot el projecte, han de ser:

c) La planificació de la qualitat del projecte

La planificació de la qualitat del projecte és la part de la gestió de la qualitat enfocada a l'establiment dels objectius de la qualitat i a l'especificació dels processos operatius necessaris i dels recursos que hi estan relacionats, per assolir els objectius de la qualitat del projecte.

El pla de la qualitat del projecte és elaborat per la direcció del projecte amb el suport del seu equip, i a partir de la demanda que formula l'organització originària. Aquest pla determina quines activitats s'han de realitzar per aconseguir els objectius de la qualitat del projecte.

El pla de la qualitat del projecte és un document que ha d'especificar:

Aquests procediments permeten que la direcció del projecte asseguri al client que el projecte proporcionarà els resultats que satisfaran les seves necessitats.

d) El control de la qualitat del projecte

El control de la qualitat és la part de la gestió de la qualitat orientada a verificar que es compleixen els requisits de la qualitat. Agrupa el conjunt d'activitats i tècniques que dins dels processos de treball pretenen crear unes característiques de qualitat específiques.

Aquestes activitats inclouen:

  • Monitorar els processos.

  • Identificar els problemes i eliminar-ne les causes.

  • Controlar els processos amb tècniques estadístiques per reduir-ne la variabilitat i incrementar-ne l'eficiència.

El control de la qualitat no ha de ser una tasca diferenciada dels processos de treball del projecte, ni ha de ser responsabilitat d'un únic membre de l'equip ni de la mateixa direcció del projecte. Tot l'equip, en la mesura que correspongui, s'hi ha d'implicar.

Un bon sistema de control de la qualitat ha de seguir els passos següents:

  • Seleccionar què es controlarà.

  • Establir estàndards que serveixin de referència per detectar desviacions en els processos i per establir accions correctives quan és necessari.

  • Establir els mètodes de mesura que cal utilitzar.

  • Comparar els resultats amb els estàndards.

  • Actuar per corregir les desviacions.

  • Monitorar i calibrar els instruments de mesura (quan s'utilitzen).

  • Incloure documentació detallada per a tots els processos controlats.

e) L'assegurament de la qualitat del projecte

És la part de la gestió de la qualitat del projecte orientada a proporcionar confiança en el fet que es compliran els requisits de la qualitat establerts.

La direcció del projecte necessita establir els processos administratius i els procediments necessaris per assegurar, i sovint demostrar, que es compleixen els requisits de la qualitat determinats pel client. Ha de treballar amb el seu equip per determinar quins processos segueix per assegurar que totes les parts interessades confien que les activitats de la qualitat del projecte es realitzen adequadament.

Entre els requisits que cal assegurar que es compleixen, hi destaquen els legals i els normatius.

En projectes complexos, una de les formes d'assegurar la qualitat del projecte és la realització d'auditories internes o externes de la qualitat.

f) L'assegurament de la qualitat del projecte

La millora de la qualitat és la part de la gestió de la qualitat orientada a augmentar la capacitat de l'organització de complir els requisits de la qualitat en el projecte mateix, i en projectes futurs.

Els requisits poden estar relacionats amb qualsevol aspecte, com l'eficàcia o l'eficiència del projecte.

La millora contínua consisteix a realitzar activitats que permetin incrementar aquesta capacitat de complir els requisits de forma recurrent, i no puntual.

El procés de millora contínua dels projectes es fonamenta a:

  • Obtenir dades del desenvolupament del projecte i dels resultats que es van obtenint, utilitzant els sistemes de control que s'han implantat.

  • Revisar les dades i la informació obtingudes per la direcció del projecte.

  • Determinar accions en funció de les dades i la informació analitzades. Aquestes accions poden ser correctives quan pretenen eliminar la causa d'una no-conformitat (incompliment de requisits) detectada o d'una altra situació no volguda, i preventives quan es prenen per eliminar la causa d'una no-conformitat potencial o d'una altra situació potencial no volguda.

Les accions preventives es prenen per evitar que succeeixi un esdeveniment negatiu, mentre que les accions correctives es prenen per evitar que torni a passar.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

acció correctiva

Actuació realitzada per eliminar la causa que dóna lloc a una no-conformitat detectada o a una altra situació no volguda.

acció preventiva

Actuació realitzada per eliminar la causa d'una no-conformitat potencial (és a dir, que encara no s'ha materialitzat) o d'una altra situació potencial no volguda.

client

Organització o persona que rep el resultat del projecte.

millora contínua

Activitat que es desenvolupa de forma recurrent per incrementar la capacitat de l'organització de complir els requisits.

no-conformitat

Incompliment d'un requisit del projecte.

política de la qualitat

Definició de les intencions globals i l'orientació de l'organització del projecte relatives a la qualitat, feta per la direcció del projecte. La política de la qualitat del projecte pot ser una adaptació de la política de la qualitat de l'organització originària, definida per l'alta direcció d'aquesta organització.

qualitat

Grau en què el conjunt de característiques d'un projecte, inclòs el resultat d'aquest projecte, compleix els requisits definits.

requisit

Necessitat o expectativa establerta, generalment implícita o obligatòria.

Mapa conceptual mòdul 6

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest