2. El sistema de control del projecte (resum)
La direcció del projecte té la responsabilitat única sobre la gestió de la
qualitat
en el projecte. La gestió de la qualitat ha de ser una prioritat al mateix nivell que el control dels costos o de la
programació.
Dediquem aquest tema a revisar els processos de la gestió de la qualitat del projecte.
a) La política de la qualitat del projecte
La política de la qualitat és la declaració d'intencions globals i l'orientació de l'organització del projecte amb relació
a la qualitat.
Normalment, la política de la qualitat –que pot ser un dels apartats del pla general del projecte– es reflecteix
en un document aprovat per la direcció del projecte i per l'òrgan de l'organització originària que ha fet l'encàrrec. En aquest
document, es declaren:
els objectius de la qualitat,
el nivell de qualitat que cal assolir, i
les responsabilitats en els processos de gestió de la qualitat que s'assignen entre els membres de l'equip de treball.
La política de la qualitat es pot fonamentar en els principis generals de gestió de la qualitat.
Orientació al
client
.
Recordem que el client és l'agent al qual va destinat el resultat del projecte.
Lideratge.
Participació del personal.
Enfocament basat en processos.
Enfocament de sistema per a la gestió.
Millora contínua
.
Enfocament basat en fets per a la presa de decisions.
Establiment de relacions mútuament beneficioses amb els proveïdors.
b) Els objectius de la qualitat del projecte
Els objectius de la qualitat, com els de tot el projecte, han de ser:
c) La planificació de la qualitat del projecte
La planificació de la qualitat del projecte és la part de la gestió de la qualitat enfocada a l'establiment dels objectius
de la qualitat i a l'especificació dels processos operatius necessaris i dels recursos que hi estan relacionats, per assolir
els objectius de la qualitat del projecte.
El pla de la qualitat del projecte és elaborat per la direcció del projecte amb el suport del seu equip, i a partir de
la demanda que formula l'organització originària. Aquest pla determina quines activitats s'han de realitzar per aconseguir
els objectius de la qualitat del projecte.
El pla de la qualitat del projecte és un document que ha d'especificar:
Aquests procediments permeten que la direcció del projecte asseguri al client que el projecte proporcionarà els resultats
que satisfaran les seves necessitats.
d) El control de la qualitat del projecte
El control de la qualitat és la part de la gestió de la qualitat orientada a verificar que es compleixen els requisits
de la qualitat. Agrupa el conjunt d'activitats i tècniques que dins dels processos de treball pretenen crear unes característiques
de qualitat específiques.
Aquestes activitats inclouen:
El control de la qualitat no ha de ser una tasca diferenciada dels processos de treball del projecte, ni ha de ser responsabilitat
d'un únic membre de l'equip ni de la mateixa direcció del projecte. Tot l'equip, en la mesura que correspongui, s'hi ha d'implicar.
Un bon sistema de control de la qualitat ha de seguir els passos següents:
Seleccionar què es controlarà.
Establir estàndards que serveixin de referència per detectar desviacions en els processos i per establir accions correctives
quan és necessari.
Establir els mètodes de mesura que cal utilitzar.
Comparar els resultats amb els estàndards.
Actuar per corregir les desviacions.
Monitorar i calibrar els instruments de mesura (quan s'utilitzen).
Incloure documentació detallada per a tots els processos controlats.
e) L'assegurament de la qualitat del projecte
És la part de la gestió de la qualitat del projecte orientada a proporcionar confiança en el fet que es compliran els requisits
de la qualitat establerts.
La direcció del projecte necessita establir els processos administratius i els procediments necessaris per assegurar,
i sovint demostrar, que es compleixen els requisits de la qualitat determinats pel client. Ha de treballar amb el seu equip
per determinar quins processos segueix per assegurar que totes les parts interessades confien que les activitats de la qualitat
del projecte es realitzen adequadament.
Entre els requisits que cal assegurar que es compleixen, hi destaquen els legals i els normatius.
En projectes complexos, una de les formes d'assegurar la qualitat del projecte és la realització d'auditories internes
o externes de la qualitat.
f) L'assegurament de la qualitat del projecte
La millora de la qualitat és la part de la gestió de la qualitat orientada a augmentar la capacitat de l'organització de
complir els requisits de la qualitat en el projecte mateix, i en projectes futurs.
Els requisits poden estar relacionats amb qualsevol aspecte, com l'eficàcia o l'eficiència del projecte.
La millora contínua consisteix a realitzar activitats que permetin incrementar aquesta capacitat de complir els requisits
de forma recurrent, i no puntual.
El procés de millora contínua dels projectes es fonamenta a:
Obtenir dades del desenvolupament del projecte i dels resultats que es van obtenint, utilitzant els sistemes de control
que s'han implantat.
Revisar les dades i la informació obtingudes per la direcció del projecte.
Determinar accions en funció de les dades i la informació analitzades. Aquestes accions poden ser correctives
quan pretenen eliminar la causa d'una
no-conformitat
(incompliment de requisits) detectada o d'una altra situació no volguda, i preventives quan es prenen per eliminar
la causa d'una no-conformitat potencial o d'una altra situació potencial no volguda.
Les accions preventives es prenen per evitar que succeeixi un esdeveniment negatiu, mentre que les accions correctives
es prenen per evitar que torni a passar.