1.-
La comunicació en l'atenció al ciutadà
La Viquipèdia és un projecte d'enciclopèdia obert iniciat el març del 2001 en què es demana la col·laboració voluntària d'experts en cada tema. S'hi pot cercar informació àmplia de molts dels temes que tractarem en aquesta unitat.
Centre de Recursos Formatius (Diputació de Barcelona).
En aquesta pàgina web la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels treballadors públics i de la ciutadania en general el Centre de Recursos Formatius que inclou un recull de materials com lectures, eines, guies de treball, etc. Et recomanem especialment els recursos d'autoaprenentage que la Diputació posa a la teva disposició.
Escola d'Administració Pública (EAPC) de la Generalitat de Catalunya.
A la web de l'EAPC et recomanem visitar els apartats "Formació" i "Publicacions" que contenen informació interessant relacionada amb molts àmbits de l'Administració pública en general.
Xarxanet.org és una web adreçada a la xarxa associativa i de voluntariat de Catalunya, un portal d'Internet en llengua catalana posat en marxa el 2003. Xarxanet.org és un projecte impulsat pel Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya i adreçat a les entitats. Pots trobar-hi recursos que faciliten diversos autors relacionats amb la comunicació interpersonal i les habilitats socials en general.
En aquesta web podeu trobar articles interessants relacionats amb la comunicació interpersonal, la comunicació oral, la comunicació no verbal, etc. tractats des de l'àmbit del protocol; només heu de cercar pel terme que us interessi. És molt recomanable la pestanya "Internacional" on podeu trobar informació relacionada amb la comunicació interpersonal arreu del món amb les seves especificitats culturals.
Josep Lluís Baltonrà Bernaus
Diputació de Barcelona
B-41247-2010
L'empatia és una destresa bàsica de la comunicació interpersonal. Permet l'entesa sòlida entre les persones. És fonamental per comprendre el missatge del'altre. L'empatia pot canviar la disposició de l'interlocutor, ja que se sent comprès i abaixa la guàrdia, de manera que desisteix d'una posició de confrontació.
Tècniques | Objectius | Procediment | Exemples |
Monstrar Interès | Comunicar interès. Afavorir que parli l'altre. |
No estar d'acord ni en desacord. Utilitzar paraules neutrals. |
"Pots explicar-me més sobre això...?" |
Clarificar | Aclarir el que s'ha dit. Obtenir més informació. Ajudar a observar altres punts de vista. |
Preguntar. Demanar que aclareixin allò que no hem entès. |
"I tu que vas fer en aquell moment?" "Des de quan esteu preocupats?" |
Parafrasejar | Cal demostrar a l'altre que entenem el que ens està dient/passant. Verificar el significat. |
Repetir les idees i fets bàsics que ha dit l'altre. | "Llavors, per a tu el problema és una tonteria" "El que m'estàs dient és que..." |
Reflectir | Mostrar a l'altre que entenem el seus sentiments. Ajudar a que l'altre persona sigui més conscient del que està sentint. |
Reflectir els sentiments del que està parlant. | "Et fa sentir molt malament que sempre t'acusin de ser el que treballa menys del grup a classe." |
Resumir | Revisar tot el que parlat. Resumir i fer una conclusió dels fets i de les idees més importants. |
Repetir els fets i les idees més importants de la conversa. | "Llavors, si no t'he entès malament Joan ha ignorat a la Maria i ha tu t'ha molestat que pensin que has estat tu qui ha iniciat aquesta situació." |