La comunicació en l'atenció al ciutadà
1.- La comunicació en l'atenció al ciutadà
1.5.- Com desenvolupar l'escolta activa
5 de 6
Índex
Objectius
Bibliografia
Webs
Objectius
  1. Comprendre els elements clau de la comunicació interpersonal.
  2. Comprendre i experimentar les raons per les quals pot fallar la comunicació.
  3. Respectar les regles i condicions que faciliten una bona comunicació.
  4. Utilitzar correctament l'escolta activa i el feedback.
  5. Utilitzar correctament la comunicació no verbal.
Bibliografia
  • ALBADALEJO, M. (2007) La comunicació més enllà de les paraules: Què comuniquem quan creiem que no comuniquem. Barcelona: Editorial Graó.
    Tot i que aquest és un llibre adreçat a la comunitat educativa, els consells i reflexions de l'autora en relació amb el llenguatge dels sons i dels silencis, del cos i de l'espai són d'aplicació també a altres àmbits. Pots trobar-hi exercicis per millorar les teves habilitats comunicatives i guies per a l'observació i la reflexió.

  • CABANA, G. (2008) ¡Cuidado! Tus gestos te traicionan. Barcelona: Editorial Sirio.
    La comunicació no és només un intercanvi verbal, també inclou el to de veu, les actituds i les gesticulacions. Cal comprendre aquests elements que formen part indissociable de la comunicació per millorar la nostra capacitat de comunicar-nos amb èxit. Guy Cabana exposa aquesta tesi de forma entretinguda en aquest llibre amb nombrosos exercicis pràctics.

  • CÁCERES, M. (2003) La comunicación interpersonal. Madrid: Síntesis.
    Manual extens, de gairebé 300 pàgines, que fa un repàs global de quasi tots els aspectes verbals i no verbals de la comunicació. Adreçat als estudiants universitaris però també al públic en general.

  • DAVIS, F. (1998) La comunicació no verbal. Madrid: Alianza Editorial. Col·lecció "El Libro de Bolsillo".
    Tot un clàssic de la comunicació no verbal de ràpida lectura. Flora Davis fa un inventari de les tècniques utilitzades per psicòlegs, antropòlegs i etòlegs sobre la comunicació no verbal de les emocions i de la informació.

  • SERRANO, S. (2008) El regal de la comunicació. Barcelona: Editorial La Butxaca.
    Es tracta d'un llibre breu, d'unes 100 pàgines aproximadament, que tracta sobre les formes que tenim de comunicar-nos i on podem trobar informació útil per aprendre a escoltar els altres, dominar les emocions i descobrir valors com la confiança, l'amistat o el respecte.

  • TANNEN, D. (1999) Yo no quise decir eso: Como la manera de hablar facilita o dificulta nuestra relación con los demás. Barcelona: Altaya.
    Deborah Tannen és professora de lingüística a la Universitat de Georgetown. En aquest llibre defensa la tesi que allò important no és el que es diu, sinó com es diu. L'èxit de les relacions depèn del nostre estil de conversa: el volum de la veu, el to, el ritme i el sentit de les paraules. Aquest llibre ens ajuda a comunicar-nos millor amb els altres.

  • WATZLAWICK, P. (1997) Teoría de la comunicación humana. Interacciones, patologías y paradojas. Barcelona: Herder.
    En aquest llibre, tot un clàssic de la comunicació humana, hi pots trobar un resum de les seves característiques, manifestacions i principals disfuncions. S'estudia també la importància de la paradoxa i la contradicció en la comunicació humana. Molt recomanable.
Webs

Viquipèdia.

La Viquipèdia és un projecte d'enciclopèdia obert iniciat el març del 2001 en què es demana la col·laboració voluntària d'experts en cada tema. S'hi pot cercar informació àmplia de molts dels temes que tractarem en aquesta unitat.


Centre de Recursos Formatius (Diputació de Barcelona).

En aquesta pàgina web la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels treballadors públics i de la ciutadania en general el Centre de Recursos Formatius que inclou un recull de materials com lectures, eines, guies de treball, etc. Et recomanem especialment els recursos d'autoaprenentage que la Diputació posa a la teva disposició.


Escola d'Administració Pública (EAPC) de la Generalitat de Catalunya.

A la web de l'EAPC et recomanem visitar els apartats "Formació" i "Publicacions" que contenen informació interessant relacionada amb molts àmbits de l'Administració pública en general.


Xarxanet.org.

Xarxanet.org és una web adreçada a la xarxa associativa i de voluntariat de Catalunya, un portal d'Internet en llengua catalana posat en marxa el 2003. Xarxanet.org és un projecte impulsat pel Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya i adreçat a les entitats. Pots trobar-hi recursos que faciliten diversos autors relacionats amb la comunicació interpersonal i les habilitats socials en general.


Protocolo.org.

En aquesta web podeu trobar articles interessants relacionats amb la comunicació interpersonal, la comunicació oral, la comunicació no verbal, etc. tractats des de l'àmbit del protocol; només heu de cercar pel terme que us interessi. És molt recomanable la pestanya "Internacional" on podeu trobar informació relacionada amb la comunicació interpersonal arreu del món amb les seves especificitats culturals.

Com desenvolupar l'escolta activa

Desenvolupar habilitats per a l'escolta activa significa ser capaços d'apropar-nos a les persones amb una actitud empàtica. En la següent taula s'exposen algunes tècniques útils per aconseguir-ho.

L'assertivitat és una habilitat personal que ens permet expressar sentiments, opinions i pensaments, en el moment oportú, de la manera adequada i sense negar ni passar per sobre dels drets dels altres. La comunicació assertiva permet:

I desitjos positius i negatius d'una manera eficaç, sense negar o menysprear els drets dels altres i sense crear o sentir vergonya.

Discriminar les ocasions que l'expressió personal és important i adequada.

Sense agressió o passivitat, enfront de la conducta poc cooperadora, apropiada o raonable dels altres.


Consulta el següent document per veure alguns exemples de tractament de situacions difícils amb la ciutadania mitjançant l'escolta activa i el feedback.

 

Tot seguit realitza la següent activitat que té com a objectiu valorar la teva capacitat de reconèixer els comportaments que faciliten l'escolta activa.

Autor:

Josep Lluís Baltonrà Bernaus

Actitud empàtica

L'empatia és una destresa bàsica de la comunicació interpersonal. Permet l'entesa sòlida entre les persones. És fonamental per comprendre el missatge del'altre. L'empatia pot canviar la disposició de l'interlocutor, ja que se sent comprès i abaixa la guàrdia, de manera que desisteix d'una posició de confrontació.

Tècniques útils per aconseguir una actitud empàtica

Tècniques Objectius Procediment Exemples
Monstrar Interès Comunicar interès.
Afavorir que parli l'altre.
No estar d'acord ni en desacord.
Utilitzar paraules neutrals.
"Pots explicar-me més sobre això...?"
Clarificar Aclarir el que s'ha dit.
Obtenir més informació.
Ajudar a observar altres punts de vista.
Preguntar.
Demanar que aclareixin allò que no hem entès.
"I tu que vas fer en aquell moment?"
"Des de quan esteu preocupats?"
Parafrasejar Cal demostrar a l'altre que entenem el que ens està dient/passant.
Verificar el significat.
Repetir les idees i fets bàsics que ha dit l'altre. "Llavors, per a tu el problema és una tonteria"
"El que m'estàs dient és que..."
Reflectir Mostrar a l'altre que entenem el seus sentiments.
Ajudar a que l'altre persona sigui més conscient del que està sentint.
Reflectir els sentiments del que està parlant. "Et fa sentir molt malament que sempre t'acusin de ser el que treballa menys del grup a classe."
Resumir Revisar tot el que parlat.
Resumir i fer una conclusió dels fets i de les idees més importants.
Repetir els fets i les idees més importants de la conversa. "Llavors, si no t'he entès malament Joan ha ignorat a la Maria i ha tu t'ha molestat que pensin que has estat tu qui ha iniciat aquesta situació."

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest