Aprofundim en la comunicació
1.- Aprofundim en la comunicació
1.1.- La importància del feedback
1 de 3
Índex
Idees clau
Bibliografia
Idees clau
  • El feedback com a eina per consensuar i validar la informació rebuda per la ciutadania ajuda a concretar d'una manera objectiva les comunicacions. És important estudiar la disposició de la ciutadania a rebre'l i si el moment és l'apropiat.
  • L'assertivitat és una tècnica que ajuda a reconduir les situacions i mantenir un comportament equilibrat.
Bibliografia

Es presenta a continuació una bibliografia recomenada i comentada.

  • CASTANYER MAYER-SPIESS, O. La asertividad: expresión de una sana autoestima. Desclée de Brouwer, 1998.
    Si us estimeu i respecteu, sereu capaç d'estimar i de respectar l'altre. I l'única forma de fer-ho és desenvolupant una sana autoestima que us permeti estar segur/a de la vostra vàlua única i personal, i us ajudi a fer valer els vostres drets sense trepitjar els dels altres. Com fer-ho? Mitjançant exemples i exercicis, aquest llibre pretén donar resposta a la qüestió anterior i així convertir-se en un manual per desenvolupar una sana assertivitat dins del marc de l'autoestima.

  • LILLEY, R. Cómo tratar con gente difícil. Gedisa, 2002.
    Les persones conflictives us poden fer la vida impossible i crear un ambient tens i poc productiu. Entendre la gent conflictiva i els seus problemes us permetrà resoldre les qüestions més complicades. Aquesta obra us ajudarà a analitzar els problemes de la conducta individual i les seves causes, donant-vos importants consells per superar els conflictes que provoquen. Amb un estil amè i clar, Roy Lilley explica en aquesta guia pràctica tots els recursos essencials per resoldre situacions problemàtiques.

  • RISO, W. Cuestión de dignidad: aprenda a decir no y gane autoestima siendo asertivo. Granica, 2004.
    Llibre de superació en què Walter Riso ens apropa a l'apassionant món de l'assertivitat i del respecte per un mateix. L'autor porta a comprendre perquè a vegades dobleguem el nostre esperit, encara que tinguem l'opció de no fer-ho.

  • ROEBUCK, C. Comunicación eficaz. Blume, 2000.
    Totes les organitzacions es basen en les comunicacions entre persones. Aquest llibre us ajudarà a treure el màxim partit de les principals formes de comunicació de què es disposa actualment a la feina i assegurar-vos que el vostre missatge arribi a la persona adequada. Els capítols sobre la comunicació directa (cara a cara), la telefònica, l'escrita i la que s'estableix dins d'un grup proporcionen un programa exhaustiu per desenvolupar les vostres habilitats.

  • VERDÚ, M.A.; LEDESMA, V. Atenció al ciutadà. Manual de consulta. Diputació de Barcelona, 2005. Disponible a: http://www.diba.cat/documents/477802/0/atencio_ciutada.pdf.
    Manual de consulta amb els continguts del curs presencial de l'atenció a la ciutadania.

La importància del feedback

El feedback és el retorn a la persona emissora d'allò que la receptora ha entès del missatge. Aquesta última, una vegada percebuda la diferència entre el missatge rebut i l’emès, pot fer la correcció necessària. “Mai sé exactament el que he dit fins que no escolto la resposta a allò que he dit.”

 


El feedback ha de ser descriptiu més que avaluador. Cal relacionar-lo amb evidències objectives perquè sigui més eficaç. A més, convé que sigui específic més que general.

També és cert que serà més eficaç si és demanat i no imposat, i que ha d'arribar en el moment oportú, després del comportament al qual es fa referència.

Finalment, ha de ser verificat per assegurar-nos de la fidelitat de la comunicació.


Regles per donar feedback

Les regles principals i contextuals per donar feedback són:

  • Considerar la disposició adequada.
  • Examinar si el moment escollit és propici, i la forma, l'adequada (esperar que l’altre acabi de parlar, resumir i utilitzar les paraules de la persona interlocutora).
  • Comprovar que es donen les condicions apropiades (sense sorolls, deficiències visuals o auditives, etc.).

A més:

  • Dosificar bé el feedback.
  • Pensar si el feedback que s'ofereix és realment desitjat.
  • Buscar la concreció.
  • Explicar els motius que impulsen a donar-ne un.
  • Comprovar que s'hagi captat correctament.
  • Reflexionar sobre la pròpia capacitat per jutjar.

 

Autora:

Àngels Verdú Díaz.
AV Recursos Humans

Comunicació

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest