La importància del feedback
El feedback és el retorn a la persona emissora d'allò que la receptora ha entès del missatge. Aquesta última, una vegada
percebuda la diferència entre el missatge rebut i l’emès, pot fer la correcció necessària. “Mai sé exactament el que he dit
fins que no escolto la resposta a allò que he dit.”
El feedback ha de ser descriptiu més que avaluador. Cal relacionar-lo amb evidències objectives perquè
sigui més eficaç. A més, convé que sigui específic més que general.
També és cert que serà més eficaç si és demanat i no imposat, i que ha d'arribar en el moment oportú,
després del comportament al qual es fa referència.
Finalment, ha de ser verificat per assegurar-nos de la fidelitat de la comunicació.
Regles per donar feedback
Les regles principals i contextuals per donar feedback són:
- Considerar la disposició adequada.
- Examinar si el moment escollit és propici, i la forma, l'adequada (esperar que l’altre acabi de parlar, resumir i utilitzar
les paraules de la persona interlocutora).
- Comprovar que es donen les condicions apropiades (sense sorolls, deficiències visuals o auditives, etc.).
A més:
- Dosificar bé el feedback.
- Pensar si el feedback que s'ofereix és realment desitjat.
- Buscar la concreció.
- Explicar els motius que impulsen a donar-ne un.
- Comprovar que s'hagi captat correctament.
- Reflexionar sobre la pròpia capacitat per jutjar.