Aprofundim en la comunicació
1.- Aprofundim en la comunicació
1.3.- Recomanacions i expressions assertives
3 de 3
Índex
Idees clau
Bibliografia
Idees clau
  • El feedback com a eina per consensuar i validar la informació rebuda per la ciutadania ajuda a concretar d'una manera objectiva les comunicacions. És important estudiar la disposició de la ciutadania a rebre'l i si el moment és l'apropiat.
  • L'assertivitat és una tècnica que ajuda a reconduir les situacions i mantenir un comportament equilibrat.
Bibliografia

Es presenta a continuació una bibliografia recomenada i comentada.

  • CASTANYER MAYER-SPIESS, O. La asertividad: expresión de una sana autoestima. Desclée de Brouwer, 1998.
    Si us estimeu i respecteu, sereu capaç d'estimar i de respectar l'altre. I l'única forma de fer-ho és desenvolupant una sana autoestima que us permeti estar segur/a de la vostra vàlua única i personal, i us ajudi a fer valer els vostres drets sense trepitjar els dels altres. Com fer-ho? Mitjançant exemples i exercicis, aquest llibre pretén donar resposta a la qüestió anterior i així convertir-se en un manual per desenvolupar una sana assertivitat dins del marc de l'autoestima.

  • LILLEY, R. Cómo tratar con gente difícil. Gedisa, 2002.
    Les persones conflictives us poden fer la vida impossible i crear un ambient tens i poc productiu. Entendre la gent conflictiva i els seus problemes us permetrà resoldre les qüestions més complicades. Aquesta obra us ajudarà a analitzar els problemes de la conducta individual i les seves causes, donant-vos importants consells per superar els conflictes que provoquen. Amb un estil amè i clar, Roy Lilley explica en aquesta guia pràctica tots els recursos essencials per resoldre situacions problemàtiques.

  • RISO, W. Cuestión de dignidad: aprenda a decir no y gane autoestima siendo asertivo. Granica, 2004.
    Llibre de superació en què Walter Riso ens apropa a l'apassionant món de l'assertivitat i del respecte per un mateix. L'autor porta a comprendre perquè a vegades dobleguem el nostre esperit, encara que tinguem l'opció de no fer-ho.

  • ROEBUCK, C. Comunicación eficaz. Blume, 2000.
    Totes les organitzacions es basen en les comunicacions entre persones. Aquest llibre us ajudarà a treure el màxim partit de les principals formes de comunicació de què es disposa actualment a la feina i assegurar-vos que el vostre missatge arribi a la persona adequada. Els capítols sobre la comunicació directa (cara a cara), la telefònica, l'escrita i la que s'estableix dins d'un grup proporcionen un programa exhaustiu per desenvolupar les vostres habilitats.

  • VERDÚ, M.A.; LEDESMA, V. Atenció al ciutadà. Manual de consulta. Diputació de Barcelona, 2005. Disponible a: http://www.diba.cat/documents/477802/0/atencio_ciutada.pdf.
    Manual de consulta amb els continguts del curs presencial de l'atenció a la ciutadania.

Recomanacions i expressions assertives

Per a una bona comunicació assertiva, podeu tenir en compte els següents suggeriments i expressions:

RECOMANACIONS

EXPRESSIONS
Expressions que cal evitar Exemples

Sigueu neutre/a

Les feridores, que fan posar en tensió la persona atesa

  • "En absolut."
  • "Ni parlar-ne."
  • "Vostè s'equivoca."
  • "No ho entén."

Sigueu positiu/iva

Les negatives

  • "Vostè no volia...?"
  • "No creu que...?"
  • "No ho comprèn, no és cert."
  • "Sembla que vostè ignora que..."
  • "No ens serà possible..."
  • "En cas que no sigui possible..."
  • "No necessita res?"

Expresseu seguretat

Les de dubte

  • "És possible que..."
  • "Em sembla que..."
  • "No ho sé, ho podem mirar."

Sigueu cortès

Donar ordres

  • "Vostè dirà."
  • "Cal que..."
  • "Ens ha de manar..."
  • "Truqui a..."

Parleu en present

Parlar en futur i en condicional

  • "Hauria de prendre..."
  • "Si vostè fes..."
  • "Això seria interessant..."
  • "Ho podríem estudiar..."

Expresseu-vos amb fets provats

Les males interpretacions per obtenir la confiança del/de la ciutadà/ana

  • "Entre nosaltres..."
  • "Francament, sincerament..."
  • "Tingui confiança en mi."
  • "Cregui'm."

Valoreu les idees alienes

Les que col·loquen la persona atesa en una situació d'inferioritat

  • "Perdoni que el molesti."
  • "Podria fer una prova."

Digueu "jo"

Les impersonals, que fan la impressió que ningú és responsable

  • "S'ha fet el que s'ha pogut."
  • "Es farà l'impossible."
  • "Estem aquí per a això."

 

Per a una bona comunicació assertiva, sigueu neutre/a, positiu/iva i cortès/esa; mostreu seguretat; parleu en present; expresseu-vos amb fets provats; valoreu les idees alienes i digueu "jo".

Per aprofundir ara en els diversos tipus de comportament que es reflecteixen en l'expressió oral, realitzeu l' activitat "Tipus de comportaments reflectits en conductes verbals".

Autora:

Àngels Verdú Díaz.
AV Recursos Humans

Comunicació

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest