Planificació orientada a resultats per a comandaments públics
1.- Cas 2. Gestió de la Unitat de Promoció dels Productes de la Terra
1.1.- Introducció
1 de 12
Índex
Competència
Objectius
Mapa conceptual
Glossari
Bibliografia
Competència

El treball amb el "Cas 2. Gestió de la Unitat de Promoció dels Productes de la Terra", com continuació del cas anterior, promou el desenvolupament de la capacitat següent:

  • Planificar els projectes i/o les línies de gestió de la seva unitat o del seu equip a partir dels objectius generals que han estats marcats, definint prioritats, els objectius, les fases de treball i els indicadors d’activitat, i assignant de manera eficaç recursos i responsabilitats.

Objectius

S’espera que el treball que el cas planteja et permeti:

  • Comprendre la metodologia i les fases que componen la planificació orientada a resultats.

  • Valorar la importància de la planificació orientada a resultats aplicada a les unitats de treball concretes i en relació amb els equips humans que les conformen.

  • Estar familiaritzat/ada amb tècniques i eines operatives per desenvolupar la planificació orientada a resultats.

  • Detectar errors i proposar-ne les solucions adequades en situacions reals i complexes, pròximes a l’entorn de treball. Així com desenvolupar correctament aquestes solucions.

  • Elaborar part de les activitats i la fitxa de procés, i definir els indicadors.

Mapa conceptual

Aquest és el mapa conceptual del curs Planificació orientada a resultats per a comandaments públics. En el “Cas 2. Gestió de la Unitat de Promoció dels Productes de la Terra”, s’hi treballa els conceptes següents i les seves relacions:

Glossari

Blocs d'activitats: denominació emprada en la descripció d'activitats per agrupar un conjunt d'activitats homogènies i/o interdependents que cal desenvolupar per assolir els objectius.

Diagrama de Gantt: gràfic que reprodueix per a cada una de les activitats la seva realització temporal, tant la prevista com la realitzada, i permet controlar i preveure l'evolució en el temps de l'execució.

Diagrama de PERT: sistema ordenat de control de les activitats que formen part d'un procés complex; és útil per a projectes no lineals, és a dir, plans de treball constituïts per diferents activitats interrelacionades en el temps de forma no lineal, que es realitza de forma simultània.

Indicador: instrument que permet mesurar i avaluar la gestió pública. Unitats de mesura que permeten el seguiment i l'avaluació periòdica de variables clau de l'organització, mitjançant la comparació amb els seus corresponents referents interns i externs.

Objectiu: expressió dels resultats que l'àmbit pretén aconseguir en un temps determinat.

Participants clau: empleats/ades públics i públiques sobre els quals un comandament no té cap tipus de responsabilitat jeràrquica, però que són essencials per desenvolupar alguna de les accions que s'ha definit.

Patrocinadors: polítics i polítiques, directius/ives, empleats/ades públics i públiques, o personal extern a l'organització que, per la seva rellevància interna i externa, així com la seva capacitat d'influència poden donar un cop de mà a l'execució de les activitats.

Planificació anual: desenvolupament per a cada exercici de la planificació quadriennal que es relaciona amb un veritable pressupost per programes. En primer lloc, s'estableix les prioritats de l'exercici, els objectius que les concretaran, les activitats per assolir-los (programes i inversions) i, en segon lloc, s'assigna el pressupost corresponent a cada programa.

Planificació estratègica: procés que permetrà establir els objectius de l'organització, les polítiques i les actuacions previstes per assolir-los a més llarg termini (superior a un mandat), i els sistemes i instruments de control corresponents. Durant el procés caldrà tenir en compte les amenaces i oportunitats externes, i les debilitats i fortaleses internes que afecten decisivament la conceptualització del futur esperat i desitjat per l'organització i pel municipi i les finalitats que es pretén aconseguir.

Planificació quadriennal: Pla d'Actuació Municipal que defineix, d'acord amb el programa electoral de l'Equip de Govern i el pla/plans estratègic/s a llarg termini de la ciutat, les principals polítiques i inversions dels propers quatre anys.

Planificació operativa: procés que permetrà definir els objectius quantificats i temporitzats a més curt termini, així com les activitats concretes per assolir-los, i els sistemes i instruments de seguiment i control de l'acció diària. La planificació a nivell operatiu estableix l'acció sota el triple aixopluc de la planificació estratègica, la quadriennal i la planificació anual, concretant-la i baixant-la fins a definir els resultats esperats.

Planificació orientada a resultats: procés mitjançant el qual els comandaments públics estableixen exactament quins són els objectius específics que volen assolir en un termini de temps acotat, destinen els recursos necessaris i controlen el seu assoliment, per tal d'introduir les mesures correctives necessàries per reconduir l'acció i aconseguir els objectius definits prèviament.

Processos de cicle anual: activitats o grups d'activitats que també desenvolupa l'àmbit de treball normalment, però que s'inicien i finalitzen en una data determinada, a semblança dels projectes.

Processos regulars: activitats o grups d'activitats que l'àmbit de treball executa normalment i no tenen data d'inici ni final, sinó que es realitza periòdicament.

Usuaris/àries clau: principal clientela de l'acció desenvolupada i, per tant, qui té necessitats i demandes que l'àmbit ha de satisfer.

 

 

 

Bibliografia

CARNEIRO, M. (2010) Dirección estratégica innovadora. Oleiros, La Coruña: Netbiblo, S.L.

FUNDACIÓ PI I SUNYER D’ESTUDIS AUTONÒMICS I LOCALS (1998) Indicadores de gestión para las entidades públicas. Barcelona: Nota Técnica 4.

HORVARTH & PARTNERS MANAGEMENT CONSULTANTS (2007) Dominar el Advanced Budgeting. Cómo aplicar sistemas avanzados de presupuestación. Barcelona: Ediciones Deusto.

LEWIS, P.J. (1995), a FERNÁNDEZ ROMERO, A. (2004) Dirección y planificación estratégicas en las empresas y organizaciones. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S.A.

LÓPEZ CAMPS, J.; GADEA CARRERA, A. (2001) Una nueva Administración Pública. Bilbao: Administración de la Comunidad Autónoma de Euskadi.

Introducció

Com ja sabem, es va crear la Unitat de Promoció dels Productes de la Terra al municipi de la Coma a la comarca de la Pomada. Ja feia un parell de setmanes que la Maria Josep estava al càrrec de la unitat com a cap.

Tot i que la creació de la unitat havia acabat bé, la Maria Josep recordava com, a l’hora de plantejar-la, havia comès uns quants errors. Eren errors que no tornaria a cometre ara que es trobava davant del repte de planificar, orientant-se a resultats, la seva pròpia unitat.

Mentre pensava en tot això, en Joaquim, directiu del seu departament, va entrar al despatx de la Maria Josep.

Joaquim: —Bon dia, Maria Josep, cap d’Unitat de Promoció dels Productes de la Terra!

Maria Josep: —Bon dia, Joaquim, sí que estàs de bon humor avui.

Joaquim: —Com no ho he d’estar! Has arribat a fer de cap d’unitat i per fi podrem tenir una àrea endreçada, orientada a resultats i, per tant, eficient, eficaç i de qualitat.

Maria Josep: —He!; he!; he! M’has llegit el pensament. Vull organitzar la meva unitat de tal manera que respongui a les necessitats de la pagesia, dels empresaris i de les empresàries i de la ciutadania, i que sigui un referent en l’àmbit de la promoció de productes agrícoles amb denominació d’origen.

Joaquim: —Perfecte, ja saps per on començar?

Maria Josep: —Clar que sí, començarem per prioritzar tots els processos i projectes que té la unitat. Dic “començarem”, perquè vull que participis directament en aquest procés. Et sembla bé?

Joaquim: —Quan quedem?

Autor:

Maria José Bonet

Planificació orientada a resultats

Les administracions públiques es troben davant del desafiament de modernitzar-se per tal de donar una millor resposta a les demandes de la ciutadania i a entorns més exigents i competitius. En aquest sentit, la planificació estratègica es presenta com la manera més adient per guiar aquestes accions.

 

Aquesta nova visió de la planificació estableix els objectius després d’efectuar una anàlisi holística de les tendències de l’entorn (oportunitats i amenaces externes) i de les capacitats i dels condicionants interns (fortaleses i debilitats) de la corporació, per assegurar una planificació proactiva, dinàmica i oberta que maximitzi el valor públic.

 

Els comandaments públics tindran, doncs, l’encàrrec de desenvolupar la planificació orientada a resultats, entesa com un procés mitjançant el qual s’estableix:

  • Els objectius operatius que permetran assolir els objectius estratègics.

  • El termini d’assoliment.

  • Els recursos i les accions necessaris, així com els mecanismes per controlar i avaluar el seu assoliment.

Aquesta definició farà possible, a la finalització del procés, l’establiment de les mesures correctives necessàries per reconduir l’acció i aconseguir els objectius definits prèviament.

El PAM i les unitats operatives de planificació

El PAM es correspon a la planificació quadriennal i defineix, d’acord amb el programa electoral de l’Equip de Govern i el pla/ns estratègic/s a llarg termini de la ciutat, les principals polítiques i inversions dels propers quatre anys.

Els processos regulars són les activitats o els grups d’activitats que l’àmbit de treball executa de manera permanent i no tenen data d’inici ni final. Aquestes anirien relacionades amb l’acció derivada de les competències legals que cal desenvolupar o delegacions des d’altres administracions.

Els processos de cicle anual són les activitats o els grups d’activitats que també desenvolupa l’àmbit de treball normalment, però que s’inicien i finalitzen en una data determinada.

Els projectes són les activitats o els grups d’activitats que l’àmbit realitza esporàdicament per tal d’innovar o aconseguir un canvi, qualitatiu o quantitatiu, d’una situació, que s’inicien i finalitzen en una data determinada.

La participació interna i la planificació orientada a resultats

Per desenvolupar el procés de planificació orientada a resultats, no es pot oblidar la participació interna. D’aquesta manera s’aconseguirà que aquest canvi s’integri de manera coherent dins la cultura organitzativa de l’àmbit de treball.

Tot i que els/les empleats/ades portin poc temps a l’ajuntament, cal fer-los partícips en la definició dels objectius, si més no, informant-los i compartint-los amb ells per tal que els sentin com a propis.

Els quatre elements que cal considerar en l’estructuració de la participació interna són:

  • Formació dels/de les empleats/ades de l’àmbit de treball.

  • Formulació d’objectius.

  • Acords i pactes interns.

  • Comunicació i seguiment periòdics.

El diagrama de Gantt i la fitxa de seguiment

Per planificar i fer el seguiment de les activitats, es compta amb el diagrama de Gantt, que reprodueix per a cadascuna la seva realització temporal, tant la prevista com la realitzada, i permet controlar i preveure l'evolució en el temps de l'execució.

 

En el cas dels projectes, l'àmbit organitzatiu té una experiència menor en la seva execució (es tracta d'activitats noves o molt esporàdiques) i que requereixen una planificació operativa més exhaustiva.

Per aquest motiu, caldrà dissenyar de forma més precisa:

  • Les activitats.

  • Les responsabilitats.

  • La temporització.

  • La necessitat de recursos (humans, econòmics i materials).

  • Els resultats esperats.

És convenient que es generi una fitxa per a cada projecte, on s'identifiqui el seu nom, el pressupost, el seu termini, els objectius, les activitats i els indicadors de seguiment.

Descripció d’activitats

Un cop es tenen clars els objectius, cal definir les activitats necessàries per assolir-los. D’aquesta manera s’identificarà els:

  • Mitjans: materials i econòmics.

  • Recursos humans requerits.

 

L’objectiu estableix el què, el quant i el quan i, a partir d’això, es definirà:

  • Els blocs d’activitats que cal desenvolupar per assolir-lo. Es defineix com un conjunt d’activitats homogènies i/o interdependents necessàries per acomplir un objectiu.

  • Les activitats individuals, que seran un nivell major de concreció, és a dir, un conjunt d’accions que produeixen un resultat.

  • Els passos de treball: seran el nivell més alt de desagregació; les tasques concretes que s’ha de realitzar per desenvolupar una activitat individual.

Activitats i diagrama de Gantt

Les activitats de durada fixa són aquelles en les quals, independentment del nombre de recursos que siguin adscrits, tindran la mateixa durada.

A les activitats de treball fix, un augment dels recursos destinats redueix el total d’hores de durada.

El diagrama de Gantt és un gràfic que reprodueix, per a cada una de les activitats, la seva realització temporal, tant la prevista com la realitzada. Permet controlar i preveure l’evolució en el temps de l’execució.

 

És una eina recomanable en processos de cicle o projectes que comencen i acaben, en què les activitats fonamentalment es succeeixen una darrera l’altra, ja que visualment és difícil identificar la dependència entre elles, o si existeixen dependència i/o limitacions temporals a l’hora de començar una activitat només a partir del gràfic.

El comandament podrà acompanyar el diagrama amb una taula de seguiment (hores d’esforç per activitat, durada temporal, dependències/limitacions temporals, responsables i accions correctives) i/o podrà optar per emprar una eina informàtica de programació.

 

Prèviament, el comandament haurà de realitzar la matriu de responsabilitats que va elaborar per calcular l’esforç que cal invertir per a cada activitat. Es centrarà en la columna d’esforç i afegirà les columnes de:

  • Precedència: permetrà concretar la relació que hi ha entre dues activitats, és a dir, si ha d’acabar una per tal que comenci l’altra.

  • Durada i tipologia d’activitat: concretarà el temps (hores o dies) que caldrà emprar per desenvolupar l’acció. La durada dependrà del tipus d’activitat i del nombre de persones que hi participen. El comandament es pot trobar davant d’activitats de durada i treball fixos.

  • Limitacions temporals: dates concretes en què ha de començar o finalitzar una acció, no es treballarà o és impossible realitzar l’acció.

Participació interna i acords interns a la planificació

La participació interna s’estructura a partir de quatre elements :

  • Formació als/a les empleats/ades de l’àmbit de treball.

  • Formulació d’objectius.

  • Acords i pactes interns.

  • Comunicació i seguiment periòdics.

L’acord intern és un element clau per aconseguir que els empleats/ades que han de treballar per assolir els objectius estiguin compromesos amb els mateixos i convençuts d’allò que estan fent.

 

A l’hora d’abordar aquests pactes, el comandament ha de seguir els següents passos:

  1. Clarificar els objectius a l’empleat/ada, explicar què vol aconseguir, com i quan.

  2. Comunicar a l’empleat/ada la importància d’assolir l’objectiu, quina és la relació amb les directrius a nivell polític i tècnic, i l’impacte sobre la ciutadania.

  3. Comunicar-li els recursos amb què compta, tant econòmics, com materials i humans.

  4. Oferir pautes metodològiques per tal que l’empleat/ada pugui portar a terme l’objectiu.

  5. Explicitar a l’empleat/ada quins són els coneixements, les habilitats, les aptituds i/o l’experiència que han portat el comandament a assignar-li les activitats.

  6. Finalment, el comandament no pot tancar el pacte sense que l’empleat/ada accepti el repte, és a dir, es comprometi a desenvolupar-lo.

Indicadors

Segons la Fundació Pi i Sunyer d'Estudis Autonòmics i Locals (1998), "Els indicadors es defineixen com l'instrument que permet mesurar i avaluar la gestió pública... Poden definir-se com les unitats de mesura que permeten el seguiment i l'avaluació periòdica de variables clau de l'organització, mitjançant la comparació amb els seus corresponents referents interns i externs.

 

En tot cas, han de donar resposta a les preguntes següents:

  • Quan s'acompleix la característica considerada com a objectiu?

  • Quan és correcta la característica que es realitza?

  • Com s'identifica les desviacions respecte a la característica fixada?

  • Com es determina si els resultats són positius o negatius?"

Reunió de la Maria Josep i en Joaquim

Reunió de la Maria Josep Xavier i Laia imagen

Mapa conceptual

Priorització d’activitats de la Unitat de Promoció dels Productes de la Terra

Priorització dels àmbits d’actuació de la Unitat de Promoció dels Productes de la Terra

Primera aproximació a la definició d’objectius

Taula d’activitats de la Laia

Taula d’activitats d’en Xavier

Esquema de descripció d’activitats

Estructura jeràrquica funcional de l’Àrea de Promoció dels Productes de la Terra

Diagrama de Gantt

Matriu de responsabilitats ampliada

Taula d’elaboració d’indicadors

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest