1.-
Cas 2. Sistema de control de qualitat del Servei d’Atenció a la Ciutadania
El treball amb el "Cas 2. Sistema de control de la qualitat del Servei de d’Atenció a la Ciutadania" promou el desenvolupament de la capacitat següent:
Planificar els projectes i/o línies de gestió de la teva unitat/equip a partir dels objectius generals que han estat marcats, definint les prioritats, els objectius, les fases de treball, i els indicadors d'activitat, i assignant de manera eficaç recursos i responsabilitats.
Evidència específica: defineixes i utilitzes un sistema d'indicadors per fer el seguiment (qualitatiu i/o quantitatiu) de la planificació efectuada
S’espera que el treball que el cas planteja permeti:
Avaluar el valor públic que cal oferir a la ciutadania.
Identificar els factors clau de qualitat en la prestació d’un servei públic.
Definir estratègies de control.
Establir metodologies de monitoratge.
Articular sistemes d’indicadors de mesura de procés i de resultats.
Generar quadres de comandament acotats a la situació.
Analitzar la percepció de la qualitat.
Actuació
Direcció per objectius
Estàndard
Indicador
Línies estratègiques
Missió
Objectiu operatiu
Objectius estratègics
Quadre de comandament
Qualitat del servei
Tolerància
ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE CONTABILIDAD Y ADMINISTRACIÓN DE EMPRESAS (AECA) (2002) Un sistema de indicadores de gestión para ayuntamientos. Comisión de Contabilidad de Gestión. Documento nº 26.
DODERO, A. (2004) “Indicadores para la gestión municipal”, Presupuesto y gasto público. Vol. 37, abril 2004.
David Sancho
Diputació de Barcelona
A les institucions públiques s’acostuma a donar major importància a la perspectiva de la ciutadania (creació d'oficines d'atenció a la ciutadania, implantació de models de participació ciutadana, avaluació de la qualitat), que als resultats economicofinancers. Més que constituir un fi en si mateixos, han d'entendre's com a mitjans per garantir una bona prestació de serveis a la ciutadania.
Es pot plantejar diferents perspectives sobre com classificar els factors que es considera crítics per al bon funcionament de l’ajuntament (AECA, 2002): econòmic, ciutadania, processos interns, aprenentatge i creixement.
La perspectiva de la ciutadania permet a les institucions públiques identificar els indicadors clau sobre les opinions i percepcions dels/de les seus/seves ciutadans/anes, però també sobre les seves demandes i necessitats. També permet controlar el valor afegit que s’articula des dels diferents serveis i que s’adreça a determinats col·lectius de la ciutadana.
La identificació del valor afegit que cal oferir a la ciutadania es converteix així en el factor clau per definir indicadors que mesurin l’impacte d’un servei.
El quadre de comandament és una eina vinculada al sistema d’informació que té com a objectiu ajudar els comandaments a prendre decisions i a alinear les unitats vers els objectius estratègics definits per a la corporació local (Dodero, 2004).
Aquests instruments es dissenyen per a cada institució i recullen indicadors relatius a les línies prioritàries d’actuació, que poden canviar en els diferents moments de la legislatura, fet que mostra la necessitat que siguin eines de seguiment i control dinàmiques i vives.
Quan es parla de qualitat en els serveis públics, es fa referència a un procés continu de millora de l'actuació administrativa, que permeti:
L’adaptació constant a les necessitats de la ciutadania.
La detecció dels problemes de gestió i la recerca de solucions.
La prevenció d'errors en totes les àrees funcionals de l'organització.
La participació del personal en la recerca de fallides en l'actuació i en el disseny d'estratègies de millora.
La implantació d'un sistema de control que permeti el seguiment del funcionament administratiu.
L'estudi de la qualitat dels serveis del sector públic ha de ser permanent, de manera que permeti identificar i millorar els processos bàsics de la prestació, i adaptar-los a les expectatives dels seus destinataris. Per aconseguir-ho, la totalitat del personal, en qualsevol àmbit organitzatiu, s’ha de trobar compromesa en l'assoliment de la qualitat del servei prestat.
La qualitat, en termes de la ciutadania, s'entén com a comparança entre les expectatives que té respecte al servei (prèvies a l'ús) i la realitat que percep en el moment de la prestació. Les expectatives es generen a partir de diverses circumstàncies, com són:
Les necessitats de la ciutadania.
La informació rebuda a través d'altres usuaris/àries i experts/ertes en el tema objecte del servei.
Les comunicacions i la informació publicitària del servei.
Les experiències anteriors en aquell servei públic o en altres similars.
Les alternatives al servei a través d'altres tipus de prestacions.
La percepció del seu paper en el servei, o el grau de participació en el servei que ha de rebre.
Els factors situacionals i conjunturals de la ciutadania.
D'altra banda, el servei percebut té a veure amb el tracte dispensat als/a les usuaris/àries en la seva interacció amb el personal prestador del servei, i amb el grau de resolució de les demandes que la ciutadania plantejava davant l'Administració.
Punts programàtics generals que resumeixen les competències i funcions d’una organització i que emmarquen els diferents objectius operatius que es proposa assolir. La finalitat és una síntesi de les missions en un sol concepte.
Orientacions generals que indiquen cap a on es dirigeix l’organització.
Formes genèriques d’assolir els objectius estratègics. La seva formulació és deliberadament genèrica per donar un marge de flexibilitat davant de les situacions que puguin sorgir en el futur.
Tècnica de direcció organitzativa que es basa en la planificació, la definició de plans d’execució, el control de la gestió i l’avaluació de resultats).
L’objectiu operatiu és el resultat desitjat descrit en paràmetres de magnitud, temps i cost que es preveu d’aconseguir per a cadascun dels punts de la finalitat o missió de l’organització.
Un indicador és una dada numèrica o un conjunt de dades que ajuden a mesurar objectivament l'evolució d'un procés o d'una activitat.
Els indicadors utilitzats en un sistema de control de la prestació dels serveis públics poden classificar-se de multitud de formes. Els principals criteris classificadors es basen en el format dels indicadors i en l'anàlisi del seu contingut.
Per la manera d'expressar el seu valor, els indicadors poden ser:
Quantitatius: s'expressen en termes numèrics.
Qualitatius: no vénen expressats en termes numèrics.
Pel grau de complexitat, els indicadors poden ser:
Simples o primaris: constitueixen valors absoluts de caràcter quantitatiu. S'obtenen de manera directa a partir de la simple observació i del mesurament d'una característica determinada del servei.
Compostos o derivats: s'obtenen a partir de dos o més indicadors simples.
Indicadors d'avaluació externa:
D'impacte: mesuren el resultat aconseguit amb la implementació dels serveis públics, segons el nivell de consecució dels objectius a què s'havia proposat arribar.
De percepció: mesuren com es percep i valora l'actuació del sector públic per part de la ciutadania.
D'entorn: mesuren les condicions en què es troben els elements externs a l’organització i que tenen un vincle amb aquesta, amb les seves actuacions, amb els destinataris de les actuacions, etc.
Indicadors d'avaluació interna:
Volum d'actuació: mesuren els resultats de les organitzacions públiques, és a dir, el volum de serveis oferts i els objectius de gestió complerts per part dels organismes de l'Administració Pública.
De recursos: amiden els recursos emprats per a la realització de les actuacions públiques. Cal distingir entre dos tipus especials d'indicadors: d'economia i d'eficiència.
Relacions resultants de comparar els costos dels recursos de la pròpia Administració Pública que s'ha invertit en les diferents actuacions públiques i els costos d'aquests mateixos recursos comptabilitzats a preus mitjans de mercat.
Ràtios que resulten de comparar les actuacions públiques realitzades i el volum i/o el cost dels recursos emprats per portar-les a terme. Així, l'eficiència és el grau d'optimització del resultat obtingut amb l'actuació pública en relació amb els recursos que s'ha emprat per proveir els serveis públics.
Les cartes de serveis són documents on es recullen els compromisos de qualitat o de gestió que poden ser així avaluats per part de la ciutadania.
Són elaborats per l’Administració Municipal per fer conèixer a la ciutadania els serveis que se li ofereix i els nivells de qualitat que en pot esperar segons un sistema d’indicadors que recull aquelles variables de qualitat que es considera clau.
Volen ser l’expressió concreta d’un contracte que s’estableix entre l’Administració i les persones que utilitzaran els seus serveis i, per això, esdevenen un instrument per a la millora continuada i el desenvolupament de la qualitat dels serveis.
Per a l’elaboració d’una carta de serveis és útil partir dels indicadors de gestió presents en el quadre de comandament d’aquell servei, ja que això garanteix la retroalimentació dels indicadors continguts a la carta.
Els quadres de comandament integral són instruments útils que permeten desenvolupar altres eines i estratègies d'innovació a l'àmbit públic, com poden ser les cartes de serveis i l'open data.
Les cartes de serveis són documents que recullen els compromisos de qualitat o de gestió de l'Administració Municipal que poden ser avaluats per part de la ciutadania. És a dir, són elaborats per l'Administració Pública per fer conèixer a la ciutadania els serveis que se li ofereix, i els nivells de qualitat que en pot esperar.
Per avaluar aquesta qualitat, es disposa d'un sistema d'indicadors que recullen les variables de qualitat que es considera clau, convertint-se en un instrument per a la millora continuada i al desenvolupament de la qualitat dels serveis.
Per a l'elaboració d'una carta de serveis, és útil partir dels indicadors de gestió presents en el quadre de comandament d'aquell servei, ja que això garanteix la retroalimentació dels indicadors continguts a la carta.
El contingut que ha de presentar una carta de serveis és:
Informació de caràcter general i formal.
Compromisos de qualitat oferts.
Informació complementària.
Les etapes que s’ha de seguir per elaborar la carta són les següents:
Creació dels equips de millora.
Identificació dels productes o serveis prestats.
Coneixement del nivell de servei que desitja rebre la ciutadania.
Establiment de compromisos de servei i elaboració de cartes.
Pla de comunicació de les cartes i millora contínua.
Per elaborar cada carta de serveis, s'ha de constituir un equip de treball format per persones:
Que participen directament en la prestació dels serveis.
D'altres sectors que directament o indirecta incideixen en aquests serveis.
La participació de les diferents unitats administratives en el establiment d'un sistema d'indicadors de control en l’àmbit de la qualitat és clau: cal definir quins són els factors de qualitat que els/les usuaris/àries dels serveis valoren en major mesura i, per això, el coneixement i l’experiència de les unitats de línia són un factor crític.
Cal aclarir les peculiaritats del servei públic que es presta i de l'entorn on es realitza. A més, la participació té com a objectiu instaurar el quadre de comandament com a eina acceptada per totes les unitats de l’ajuntament, i això suposa el seu enriquiment en promoure la vinculació de les polítiques de prestació amb els objectius particulars de cada unitat.
Aconseguir una autèntica participació implica seguir en major o menor mesura tres etapes:
Elaboració d'un sistema d'indicadors de qualitat a partir de la discussió oberta entre els diferents comandaments intermedis amb els/les tècnics i tècniques i els/les professionals de la prestació directa d'aquest servei.
Desenvolupament de les activitats necessàries per construir el sistema d'informació.
Garantia de l'actualització i del manteniment del sistema d'indicadors.
L’ajuntament ha implantat un model de gestió de la qualitat basat en la millora contínua, que permet utilitzar nous mètodes per servir millor la ciutadania, d’una manera més eficaç i eficient. La gestió de la qualitat consisteix a saber què demana la ciutadania, oferir-li el servei que demana i millorar-lo de forma continuada.
En aquest context, l’ajuntament ha optat, entre d’altres iniciatives de modernització, per implantar cartes de serveis com a instruments de comunicació i qualitat dels seus serveis.
La missió fonamental d’aquesta carta de serveis és, per tant, definir i difondre els compromisos de serveis que assumeix l’Ajuntament de Vilamar per donar resposta als requeriments de la ciutadania, fer un seguiment del grau de compliment d’aquests compromisos i comunicar-ne els resultats.
Aquesta carta de serveis pretén impulsar la millora contínua dels estàndards de servei mitjançant l’aplicació de metodologies, d’eines i de tècniques d’un tractament de gestió de qualitat total.
L’ajuntament pretén, doncs, ser una Administració orientada a la ciutadania, eficaç, eficient i moderna. Aquest marc es desplega i concreta a través de la carta de serveis del Servei d’Atenció a la Ciutadania, pel que fa tant a l’atenció telefònica, a través del 010, com a l’atenció presencial a les OAC (oficines d’atenció a la ciutadania).
L’objectiu de l’organització amb aquesta carta és informar la ciutadania dels serveis que s’ofereix i dels compromisos de qualitat en la seva prestació, i dels drets dels/de les usuaris/àries en relació amb aquests serveis.
Missió: oferir a la ciutadania una informació completa i actualitzada de tot el que fa
referència a l’ajuntament, a través tant del canal presencial com del telefònic, i enregistrar documents i gestionar altres tràmits municipals.
Visió: que el servei d’atenció a la ciutadania sigui un referent de servei públic i conegut com un servei eficaç que du a terme una gestió de qualitat.
El 010 és un servei d’informació general i de gestions municipals. Les seves funcions són:
Informar telefònicament i telemàtica sobre:
L’ajuntament: tràmits municipals, convocatòries, llista de carrers, cursos, activitats culturals, targeta ciutadana i altres serveis municipals.
Altres administracions: informació general.
Canalitzar:
Avisos de conservació i manteniment de la ciutat: reparació de vies públiques, enllumenat públic, zones verdes, arbratge, mobiliari urbà i d’altres.
Avisos de retirada de vehicles, fems, sacs d’obra, etc. a la via pública.
Denúncies higienicosanitàries i tancament de solars.
Cita prèvia de la finestreta única de la Gerència d’Urbanisme.
Informació general municipal:
Facilitar els impresos corresponents per a les peticions a l’ajuntament.
Indicar a la ciutadania on són les dependències per tramitar les seves peticions.
Donar tot tipus d’informació municipal.
Informació fiscal municipal.
Autoliquidació per a permisos d’obres, obertura d’establiments, ocupacions de la via pública, guals, taxis, etc.
Autoliquidació de l’impost de vehicles de nova matriculació.
Registre general:
Rebre sol·licituds per a activitats, obres, ocupació de la via pública, certificats, al·legacions i recursos adreçats a l’ajuntament, al Govern de la Generalitat de Catalunya o a l’Administració General de l’Estat.
Certificats d’empadronament.
Certificats de residència.
Targeta ciutadana.
Altes i canvis de domicili al padró municipal amb cita prèvia. Baixes, renovacions periòdiques de les inscripcions dels estrangers no comunitaris i altres tràmits padronals sense cita prèvia. La cita prèvia es pot demanar a través de la pàgina web o a les OAC.
Entrega de notificacions.
La ciutadania pot participar en el desenvolupament d’aquesta carta:
Formulant-hi suggeriments per qualsevol dels canals previstos.
Mitjançant grups focals anuals, segons estableixi la unitat responsable de la carta.
Responent l’enquesta de satisfacció.
Com a garantia del seguiment del compliment dels compromisos establerts a la carta, es publica mensualment al web municipal els resultats del mesurament dels indicadors que s’esmenta a la taula anterior.
Si es detecta alguna desviació en el compliment dels compromisos de qualitat establerts, es segueix el procés propi del sistema de qualitat de l’Ajuntament de Vilamar per corregir-la. A més, el departament responsable ha d’enviar una comunicació a la persona usuària, sempre que sigui possible, en què l’informi de les mesures correctores que cal adoptar.
L’ajuntament no pot prendre mesures compensatòries pel seu caràcter d’Administració Pública.
Aquesta carta té un termini de vigència de dos anys comptats des de la data d’aprovació. No obstant això, si es produeixen canvis significatius en l’organització o en els serveis prestats, es modifiquen els processos interns, varien les expectatives de la ciutadania o es superen compromisos adquirits, s’ha de revisar i actualitzar encara que no hagin transcorregut els dos anys de vigència.
010: informació general, les 24 hores del dia.
OAC: tot l’any de 8.30 h a 14 h, de dilluns a divendres. Horari ampliat d’octubre a maig: de dilluns a dijous de 8.30 h a 17 h.