Direcció de projectes
1.- Mòdul 5. Gestionar la comunicació del projecte
1.2.- 1. El procés de la comunicació (resum)
2 de 5
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Entendre la necessitat de fer una gestió sistemàtica i adequada dels processos de comunicació des de la direcció del projecte.

2. Adquirir els coneixements i les destreses necessaris per gestionar processos de comunicació corresponents al projecte.

3. Conèixer quins són els principals conceptes associats a la comunicació del projecte.

4. Saber distingir les diferències entre les comunicacions orals i escrites, i entre la comunicació formal i informal.

5. Aprendre què és la comunicació en xarxa i per quins mecanismes es regeix.

6. Tenir presents els principals subprocessos associats a la gestió de la comunicació del projecte.

Introducció

En aquest mòdul tractarem alguns aspectes relacionats amb la comunicació en el decurs dels projectes.

D'entrada, repassarem els conceptes bàsics del procés de la comunicació, i veurem algunes peculiaritats de les comunicacions orals i les comunicacions escrites, així com de la comunicació formal i la comunicació informal, que interessa tenir en compte per gestionar la informació del projecte.

En el segon tema, revisarem alguns models de xarxes que poden seguir els processos de comunicació, models que es concreten en el tercer tema tenint en compte els agents i les parts interessades més freqüents en qualsevol projecte.

El darrer i quart tema el dedicarem a examinar els trets més importants del procés de gestió de la comunicació del projecte, que es desenvolupa en tres subprocessos: planificació, gestió de la informació i control de la comunicació.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • comunicació: Trasllat d'informació d'un emissor a un receptor, de forma que aquest últim pugui comprendre-la.
  • comunicació formal: Comunicació que segueix els canals i les pautes establerts per l'organització del projecte, i de la qual es pot validar l'origen, la veracitat i la integritat.
  • comunicació informal: Comunicació que no segueix els canals i les pautes definits per l'organització del projecte, i de la qual, per tant, no se sap amb precisió l'origen, la veracitat i la integritat.
  • informació: Dades ordenades i relacionades de forma lògica que permetin generar coneixement.
  • missatge: Objecte o contingut del procés de comunicació; inclou la informació que es vol transmetre i la forma en què s'ha codificat.
  • xarxa: Estructura social en què es creen relacions entre diferents components. Els components es denominen nodes, i les relacions que tenen entre si, connexions.

1. El procés de la comunicació (resum)

L'equip del projecte ha de tenir un pla de comunicació adequat per als objectius determinats, per al seu bon funcionament intern i per mantenir les relacions necessàries amb les parts interessades.

Aquest pla determina quina és la informació que cal fer arribar a cadascuna de les parts interessades en el projecte i quina és la forma més eficaç de fer-ho.

D'acord amb la Guia dels fonaments de la direcció de projectes (guia del PMBoK):

"La gestió de la comunicació en els projectes és el procés necessari per assegurar la generació, recopilació, distribució i, en darrera instància, disposició, en el temps i la forma apropiats, de la informació del projecte."

La direcció del projecte i el seu equip han de gestionar els processos de comunicació perquè la informació arribi en el moment adequat a les persones adequades.

Comunicar és el procés de traslladar un missatge a una altra persona, de forma que aquesta persona pugui comprendre'l.

La persona que vol transmetre el missatge ha de definir les idees que vol traslladar i decidir de quina forma ho vol fer.

Per transmetre el missatge, ha de codificar-lo d'una manera que sigui traslladable i que el receptor estigui en condicions de descodificar.

Normalment, la codificació que s'utilitza és la pròpia d'un idioma, sia de manera escrita o oral, però també es pot codificar una idea amb l'expressió facial, el llenguatge corporal o una altra mena de codis. En tot cas, si volem que el receptor del missatge pugui entendre'l, cal que sàpiga quin codi hem utilitzat i que ell mateix el pugui emprar per descodificar-lo.

Perquè el missatge sigui efectiu, és imprescindible, primer de tot, que el receptor el rebi i, sobretot, que hi hagi algú disposat a rebre aquest missatge.

Finalment, el receptor ha de poder descodificar el missatge emprant el mateix sistema de codis que ha utilitzat qui l'ha transmès, i aleshores ja pot interpretar-lo, entendre'l i respondre'l, si escau, emprant el mateix procés en sentit invers.

De tota manera, el procés de la comunicació també pot topar amb diverses barreres:

En el procés de la comunicació cal assegurar que els receptors tenen la informació necessària per interpretar correctament el missatge i que no existeixen les distorsions exposades.

Pel que fa als tipus de comunicació, pot ser:

a) Comunicació oral i comunicació escrita

La aAAcomunicació oral és més ràpida i vivaç. Permet:

  • emetre missatges més simples que fàcilment es poden complementar i enriquir amb expressions facials, gestos o el mateix to de veu, que no es poden incloure en un aAAmissatge escrit;

  • confirmar de forma gairebé instantània que s'ha entès cada missatge, perquè podem obtenir un retorn immediat, i si escau, esmenar o reforçar el missatge original quan l'interlocutor ens faci preguntes o demani aclariments.

La comunicació escrita permet:

  • transmetre missatges més detallats;

  • explicar coses més complexes i que demanen més atenció del receptor;

  • preparar els missatges escrits amb temps, repassar i organitzar abans d'emetre'ls;

  • que el receptor esperi el moment més adequat per llegir-los i que els repassi tantes vegades com sigui necessari.

En el cas concret del correu electrònic, un dels grans avantatges que té és que permet que el procés de comunicació s'executi quan convé a les persones interessades. L'emissor el pot escriure i transmetre quan ho considera més oportú, i el receptor el pot llegir també en el moment més adequat. A diferència del telèfon, per exemple, no té per què interrompre l'activitat que realitza el receptor en el moment de rebre el missatge.

b) Comunicacions formals i comunicacions informals

En general, utilitzem mètodes de comunicació formal:

  • quan hem de transmetre un missatge a un grup important de gent, o bé

  • quan la importància del missatge requereix que en quedi alguna mena de constància.

En aquests casos, utilitzem documents escrits, completats amb diagrames, gràfics, imatges, etc. El suport pot ser el paper, però cada dia és més freqüent la utilització de suports electrònics.

Les comunicacions informals, no obstant això, són de vital importància per a les relacions personals, dins de l'equip de treball i amb altres parts, per la qual cosa també és important que la direcció del projecte tingui les habilitats necessàries per desenvolupar-les amb efectivitat.

Per tal de desenvolupar-la adequadament, és molt aconsellable treballar i practicar l'escolta activa.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

comunicació

Trasllat d'informació d'un emissor a un receptor, de forma que aquest últim pugui comprendre-la.

comunicació formal

Comunicació que segueix els canals i les pautes establerts per l'organització del projecte, i de la qual es pot validar l'origen, la veracitat i la integritat.

comunicació informal

Comunicació que no segueix els canals i les pautes definits per l'organització del projecte, i de la qual, per tant, no se sap amb precisió l'origen, la veracitat i la integritat.

informació

Dades ordenades i relacionades de forma lògica que permetin generar coneixement.

missatge

Objecte o contingut del procés de comunicació; inclou la informació que es vol transmetre i la forma en què s'ha codificat.

xarxa

Estructura social en què es creen relacions entre diferents components. Els components es denominen nodes, i les relacions que tenen entre si, connexions.

Mapa conceptual mòdul 5

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest