Direcció de projectes
1.- Mòdul 5. Gestionar la comunicació del projecte
1.4.- 3. Els nodes i enllaços de la comunicació del projecte (resum)
4 de 5
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Entendre la necessitat de fer una gestió sistemàtica i adequada dels processos de comunicació des de la direcció del projecte.

2. Adquirir els coneixements i les destreses necessaris per gestionar processos de comunicació corresponents al projecte.

3. Conèixer quins són els principals conceptes associats a la comunicació del projecte.

4. Saber distingir les diferències entre les comunicacions orals i escrites, i entre la comunicació formal i informal.

5. Aprendre què és la comunicació en xarxa i per quins mecanismes es regeix.

6. Tenir presents els principals subprocessos associats a la gestió de la comunicació del projecte.

Introducció

En aquest mòdul tractarem alguns aspectes relacionats amb la comunicació en el decurs dels projectes.

D'entrada, repassarem els conceptes bàsics del procés de la comunicació, i veurem algunes peculiaritats de les comunicacions orals i les comunicacions escrites, així com de la comunicació formal i la comunicació informal, que interessa tenir en compte per gestionar la informació del projecte.

En el segon tema, revisarem alguns models de xarxes que poden seguir els processos de comunicació, models que es concreten en el tercer tema tenint en compte els agents i les parts interessades més freqüents en qualsevol projecte.

El darrer i quart tema el dedicarem a examinar els trets més importants del procés de gestió de la comunicació del projecte, que es desenvolupa en tres subprocessos: planificació, gestió de la informació i control de la comunicació.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • comunicació: Trasllat d'informació d'un emissor a un receptor, de forma que aquest últim pugui comprendre-la.
  • comunicació formal: Comunicació que segueix els canals i les pautes establerts per l'organització del projecte, i de la qual es pot validar l'origen, la veracitat i la integritat.
  • comunicació informal: Comunicació que no segueix els canals i les pautes definits per l'organització del projecte, i de la qual, per tant, no se sap amb precisió l'origen, la veracitat i la integritat.
  • informació: Dades ordenades i relacionades de forma lògica que permetin generar coneixement.
  • missatge: Objecte o contingut del procés de comunicació; inclou la informació que es vol transmetre i la forma en què s'ha codificat.
  • xarxa: Estructura social en què es creen relacions entre diferents components. Els components es denominen nodes, i les relacions que tenen entre si, connexions.

3. Els nodes i enllaços de la comunicació del projecte (resum)

En aquesta unitat, revisarem breument quins són els nodes i els enllaços de comunicació típics en el desenvolupament d'un projecte, i com condicionen aquesta comunicació.

Genèricament, en un projecte es distingeixen, a més de la mateixa direcció del projecte, els següents nodes de comunicació bàsics:

1) La direcció de l'organització originària del projecte. Es tracta normalment de membres de l'equip de govern o d'alts comandaments de l'entitat.

2) Els responsables d'unitats operatives de l'organització originària del projecte, o les direccions d'altres projectes que es desenvolupen en paral·lel.

3) Les persones membres de l'equip de treball, els proveïdors i altres parts directament subordinades a la direcció del projecte.

4) Les altres parts interessades en el projecte, com, per exemple, altres administracions, i els mitjans de comunicació.

Cadascun dels nodes es comporta en el desenvolupament del projecte d'acord amb les pautes següents:

Per afavorir una comunicació oberta entre aquests nodes i la direcció del projecte, aquesta direcció pot fer coses com:

  • Repetir i resumir els missatges rebuts per confirmar que s'han comprès i clarificar-ne el significat i les intencions de l'emissor.

  • No desqualificar les noves idees, o prohibir la crítica constructiva.

  • Crear un clima de cooperació respecte a les idees i les opinions dels altres.

  • Mostrar un compromís per donar suport als altres i treballar en equip per resoldre els problemes del projecte.

  • Tolerar els errors i aprendre d'aquests errors, en lloc de culpar els responsables.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

comunicació

Trasllat d'informació d'un emissor a un receptor, de forma que aquest últim pugui comprendre-la.

comunicació formal

Comunicació que segueix els canals i les pautes establerts per l'organització del projecte, i de la qual es pot validar l'origen, la veracitat i la integritat.

comunicació informal

Comunicació que no segueix els canals i les pautes definits per l'organització del projecte, i de la qual, per tant, no se sap amb precisió l'origen, la veracitat i la integritat.

informació

Dades ordenades i relacionades de forma lògica que permetin generar coneixement.

missatge

Objecte o contingut del procés de comunicació; inclou la informació que es vol transmetre i la forma en què s'ha codificat.

xarxa

Estructura social en què es creen relacions entre diferents components. Els components es denominen nodes, i les relacions que tenen entre si, connexions.

Mapa conceptual mòdul 5

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest