Direcció de projectes
1.- Mòdul 5. Gestionar la comunicació del projecte
1.5.- 4. La gestió de la comunicació del projecte (resum)
5 de 5
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Entendre la necessitat de fer una gestió sistemàtica i adequada dels processos de comunicació des de la direcció del projecte.

2. Adquirir els coneixements i les destreses necessaris per gestionar processos de comunicació corresponents al projecte.

3. Conèixer quins són els principals conceptes associats a la comunicació del projecte.

4. Saber distingir les diferències entre les comunicacions orals i escrites, i entre la comunicació formal i informal.

5. Aprendre què és la comunicació en xarxa i per quins mecanismes es regeix.

6. Tenir presents els principals subprocessos associats a la gestió de la comunicació del projecte.

Introducció

En aquest mòdul tractarem alguns aspectes relacionats amb la comunicació en el decurs dels projectes.

D'entrada, repassarem els conceptes bàsics del procés de la comunicació, i veurem algunes peculiaritats de les comunicacions orals i les comunicacions escrites, així com de la comunicació formal i la comunicació informal, que interessa tenir en compte per gestionar la informació del projecte.

En el segon tema, revisarem alguns models de xarxes que poden seguir els processos de comunicació, models que es concreten en el tercer tema tenint en compte els agents i les parts interessades més freqüents en qualsevol projecte.

El darrer i quart tema el dedicarem a examinar els trets més importants del procés de gestió de la comunicació del projecte, que es desenvolupa en tres subprocessos: planificació, gestió de la informació i control de la comunicació.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • comunicació: Trasllat d'informació d'un emissor a un receptor, de forma que aquest últim pugui comprendre-la.
  • comunicació formal: Comunicació que segueix els canals i les pautes establerts per l'organització del projecte, i de la qual es pot validar l'origen, la veracitat i la integritat.
  • comunicació informal: Comunicació que no segueix els canals i les pautes definits per l'organització del projecte, i de la qual, per tant, no se sap amb precisió l'origen, la veracitat i la integritat.
  • informació: Dades ordenades i relacionades de forma lògica que permetin generar coneixement.
  • missatge: Objecte o contingut del procés de comunicació; inclou la informació que es vol transmetre i la forma en què s'ha codificat.
  • xarxa: Estructura social en què es creen relacions entre diferents components. Els components es denominen nodes, i les relacions que tenen entre si, connexions.

4. La gestió de la comunicació del projecte (resum)

El projecte ha de tenir els processos d'intercanvi d' informació necessaris perquè es desenvolupi correctament.

Aquests processos han d'assegurar que la informació necessària és generada, recollida, distribuïda i emmagatzemada en el lloc i en el moment apropiats.

La direcció del projecte ha d'assegurar-se que es defineixen els processos de comunicació adequats per al desenvolupament del projecte amb efectivitat i eficiència.

La planificació de la comunicació ha de tenir en compte les necessitats de l'organització originària, de l'organització del projecte, del destinatari del resultat del projecte –i d'altres parts interessades–, i s'ha de concretar quan és necessari en un pla de comunicació documentat.

El pla de comunicació ha d'especificar:

  • La informació que es comunicarà formalment.

  • Els mitjans que s'utilitzaran per transmetre la informació.

  • La freqüència de la comunicació.

El pla de comunicació ha de tenir en compte el format, el llenguatge i l'estructura dels documents i registres del projecte, perquè siguin compatibles per a totes les parts internes i externes que els han d'utilitzar.

La direcció del projecte ha d'identificar les seves necessitats d'informació, les de la resta de l'equip, i les d'altres parts interessades, i establir un sistema adequat de gestió de la informació.

A aquest efecte, la direcció ha de definir:

  • Les fonts d'informació internes i externes.

  • Els procediments per preparar, recollir, identificar, classificar, actualitzar, distribuir, presentar, emmagatzemar, protegir, recuperar, mantenir i destruir la informació.

  • Els procediments per assegurar la protecció de les dades personals i altra informació confidencial, d'acord amb la normativa legal vigent.

Els objectius de la gestió de la informació del projecte són:

  • Facilitar les relacions entre les parts participants i interessades en el projecte.

  • Registrar l'evolució del treball i les modificacions que es produeixin.

  • Documentar l'estat final del sistema per permetre el manteniment d'aquest sistema.

  • Deixar constància dels costos i dels temps de treball, perquè serveixin de referència per a projectes posteriors.

La documentació bàsica que cal emmagatzemar pot agrupar-se en els blocs següents:

1) Informació de la planificació del projecte. Informe de planificació, programació de les activitats, etc.

2) Informació del seguiment del projecte. Informes periòdics d'avaluació de l'estat del projecte, si escau amb les correccions necessàries per resoldre els problemes que es detectin. Serveixen de base per informar de l'avenç del projecte les parts interessades en les reunions de seguiment. A més, una vegada acabat el projecte facilita el procés d'avaluació ja que documenta les decisions adoptades i la justificació d'aquestes decisions.

3) Informació de les revisions del projecte. Recull els registres dels canvis significatius que obliguen a plantejar noves solucions tècniques, o modificacions de la planificació.

4) Informació del tancament del projecte. Correspon a tota la informació que cal recollir quan el projecte arriba al final per consolidar l'experiència adquirida, facilitar l'avaluació i possibilitar l'aprenentatge futur.

Les decisions que prenguin els òrgans de govern o de direcció de l'organització originària i de l'organització del projecte han de ser sempre documentats formalment.

Les reunions de treball s'han de desenvolupar de manera que n'assegurin l'efectivitat i eficiència, i també han de ser documentades.

Finalment, la direcció del projecte ha de controlar i revisar periòdicament el funcionament correcte del sistema de gestió de la comunicació, posant una atenció especial en els punts de relació entre l'equip de treball i altres parts interessades de l'organització d'origen.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

comunicació

Trasllat d'informació d'un emissor a un receptor, de forma que aquest últim pugui comprendre-la.

comunicació formal

Comunicació que segueix els canals i les pautes establerts per l'organització del projecte, i de la qual es pot validar l'origen, la veracitat i la integritat.

comunicació informal

Comunicació que no segueix els canals i les pautes definits per l'organització del projecte, i de la qual, per tant, no se sap amb precisió l'origen, la veracitat i la integritat.

informació

Dades ordenades i relacionades de forma lògica que permetin generar coneixement.

missatge

Objecte o contingut del procés de comunicació; inclou la informació que es vol transmetre i la forma en què s'ha codificat.

xarxa

Estructura social en què es creen relacions entre diferents components. Els components es denominen nodes, i les relacions que tenen entre si, connexions.

Mapa conceptual mòdul 5

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest