Direcció de projectes
1.- Mòdul 5. Gestionar la comunicació del projecte
1.3.- 2. La comunicació en xarxa (resum)
3 de 5
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Entendre la necessitat de fer una gestió sistemàtica i adequada dels processos de comunicació des de la direcció del projecte.

2. Adquirir els coneixements i les destreses necessaris per gestionar processos de comunicació corresponents al projecte.

3. Conèixer quins són els principals conceptes associats a la comunicació del projecte.

4. Saber distingir les diferències entre les comunicacions orals i escrites, i entre la comunicació formal i informal.

5. Aprendre què és la comunicació en xarxa i per quins mecanismes es regeix.

6. Tenir presents els principals subprocessos associats a la gestió de la comunicació del projecte.

Introducció

En aquest mòdul tractarem alguns aspectes relacionats amb la comunicació en el decurs dels projectes.

D'entrada, repassarem els conceptes bàsics del procés de la comunicació, i veurem algunes peculiaritats de les comunicacions orals i les comunicacions escrites, així com de la comunicació formal i la comunicació informal, que interessa tenir en compte per gestionar la informació del projecte.

En el segon tema, revisarem alguns models de xarxes que poden seguir els processos de comunicació, models que es concreten en el tercer tema tenint en compte els agents i les parts interessades més freqüents en qualsevol projecte.

El darrer i quart tema el dedicarem a examinar els trets més importants del procés de gestió de la comunicació del projecte, que es desenvolupa en tres subprocessos: planificació, gestió de la informació i control de la comunicació.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • comunicació: Trasllat d'informació d'un emissor a un receptor, de forma que aquest últim pugui comprendre-la.
  • comunicació formal: Comunicació que segueix els canals i les pautes establerts per l'organització del projecte, i de la qual es pot validar l'origen, la veracitat i la integritat.
  • comunicació informal: Comunicació que no segueix els canals i les pautes definits per l'organització del projecte, i de la qual, per tant, no se sap amb precisió l'origen, la veracitat i la integritat.
  • informació: Dades ordenades i relacionades de forma lògica que permetin generar coneixement.
  • missatge: Objecte o contingut del procés de comunicació; inclou la informació que es vol transmetre i la forma en què s'ha codificat.
  • xarxa: Estructura social en què es creen relacions entre diferents components. Els components es denominen nodes, i les relacions que tenen entre si, connexions.

2. La comunicació en xarxa (resum)

Les relacions entre els membres d'un equip de treball d'un projecte poden ser enteses com una xarxa , així com les relacions de treball de l'equip com a conjunt.

Una xarxa és una estructura social en què es creen relacions entre diferents components. Aquests components es denominen nodes, i les relacions que tenen entre si, connexions.

El model de xarxa:

  • Facilita la comprensió del funcionament de determinats processos de comunicació , per la qual cosa pot ser molt útil a la direcció d'un projecte que pretengui comunicacions efectives.

  • La direcció pot forçar un model o altre de xarxa de comunicació, sempre en funció de la naturalesa del projecte i de l'equip.

  • Serveix per estudiar l'efectivitat de reunions de treball, quan hi ha un nombre important de persones assistents.

Pel que fa al tipus de xarxa, podem parlar de:

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

comunicació

Trasllat d'informació d'un emissor a un receptor, de forma que aquest últim pugui comprendre-la.

comunicació formal

Comunicació que segueix els canals i les pautes establerts per l'organització del projecte, i de la qual es pot validar l'origen, la veracitat i la integritat.

comunicació informal

Comunicació que no segueix els canals i les pautes definits per l'organització del projecte, i de la qual, per tant, no se sap amb precisió l'origen, la veracitat i la integritat.

informació

Dades ordenades i relacionades de forma lògica que permetin generar coneixement.

missatge

Objecte o contingut del procés de comunicació; inclou la informació que es vol transmetre i la forma en què s'ha codificat.

xarxa

Estructura social en què es creen relacions entre diferents components. Els components es denominen nodes, i les relacions que tenen entre si, connexions.

Mapa conceptual mòdul 5

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest