Direcció de projectes
1.- Mòdul 4. Dirigir l'equip de treball
1.4.- 3. Seleccionar les persones que integraran l'equip (resum)
4 de 8
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Aprendre a establir l'estructura organitzativa d'un determinat projecte.

2. Assimilar les pautes per dissenyar un equip de treball i seleccionar les persones adequades per tal que en formin part.

3. Entendre la importància de motivar els membres de l'equip de treball i saber com aconseguir-ho.

4. Conèixer com gestionar un equip de treball.

5. Analitzar quines són les etapes de desenvolupament de l'equip d'un projecte.

6. Adquirir les habilitats i els coneixements necessaris per dirigir un equip de treball d'un projecte vers l'assoliment dels objectius plantejats.

Introducció

Les tècniques de planificació, programació i control són necessàries, però no suficients, per garantir l'èxit dels projectes.

Els projectes rarament poden ser executats per un sol individu: es necessita la cooperació de diverses persones per a l'assoliment d'un objectiu comú, i per això cal treballar en equip.

En aquest quart mòdul del curs treballarem a l'entorn de la direcció d'equips de treball per a projectes.

La unitat 1 examina com s'ha d'establir l'estructura organitzativa del projecte, tenint en compte tant les necessitats d'aquest projecte com els criteris que normalment s'apliquen al conjunt de l'organització d'origen. Comentem també quins són els factors principals que determinen l'eficàcia de l'equip de treball.

La unitat 2 tracta de la manera de construir un equip de treball, és a dir, de la manera de fer que un grup de persones reunides per un projecte esdevingui un autèntic equip gràcies al seu compromís amb els objectius comuns.

La selecció de les persones que han d'integrar l'equip, una vegada definides les competències que han de reunir per assolir els objectius del projecte, és objecte de la unitat 3.

La creació de l'equip de treball per a projectes presenta unes clares peculiaritats en el context de l'Administració pública; podeu reflexionar-hi amb la lectura de la unitat 4: les condicions en què es pot fer la selecció del personal, la gestió dels conflictes entre el projecte i les unitats operatives, i la voluntarietat de la col·laboració en el projecte.

La unitat 5 la dediquem a la motivació i l'assoliment del compromís dels membres de l'equip de treball com un dels requisits per a l'èxit del projecte, aspecte primordial de les responsabilitats de la direcció del projecte.

Per acabar el mòdul, en les unitats 6 i 7 revisarem alguns aspectes en relació amb la gestió adequada de l'equip de treball des de la responsabilitat de la direcció del projecte, i sabreu quines són les etapes de desenvolupament d'un equip de treball.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • competència: Aptitud o capacitat d'aplicar en un treball uns coneixements, unes habilitats i unes actituds.
  • eficàcia de l'equip: Capacitat de l'equip de treball per assolir els resultats esperats.
  • equip de treball: Conjunt de persones que cooperen i treballen de forma integrada per assolir uns objectius comuns.
  • estructura organitzativa: Esquema de relació entre els elements que composen l'organització, com llocs de treball o departaments, a partir dels criteris de jerarquització i divisió del treball.
  • factor desmotivador: Situació que pot provocar que el rendiment de una persona o del conjunt d'un equip de treball sigui inferior al potencial.
  • grup de treball: Conjunt de persones que realitzen tasques per una mateixa finalitat.
  • monitorització: Seguiment detallat de la forma en què es desenvolupa un determinat procés.
  • motivació: Força interna o externa que impulsa una persona a treballar per assolir uns objectius.
  • unitats operatives: Àmbits o departaments de l'organització que desenvolupen tasques i activitats regulars i no integrades en projectes.

3. Seleccionar les persones que integraran l'equip (resum)

Com ja hem indicat, durant la fase de planificació del projecte, s'han de definir les competències necessàries que ha de tenir el personal que hi ha de treballar, en termes de formació, entrenament, habilitats i experiència.

Quan es fa la selecció del personal del projecte, s'ha de tenir en compte que els atributs personals responen a les competències definides, especialment en el cas dels llocs de treball clau. Així mateix, cal considerar les característiques funcionals de cada lloc de treball.

Sempre que sigui possible, la direcció del projecte ha de participar en la selecció del personal que hi intervindrà, ja que això facilita el funcionament correcte de l'equip.

Amb tot, procurar una bona correspondència entre les competències necessàries i les que poden aportar els membres de l'equip no és suficient per garantir un bon funcionament d'aquest equip. Almenys s'han de tenir en compte tres factors més:

1) Que la participació en el projecte no generi al personal conflictes en la seva agenda professional, ja que normalment les persones candidates estan integrades en unitats de treball operatives.

2) Que entre les competències esmentades hi hagi especialment la de saber i voler treballar en equip, amb la resta de membres, amb la mateixa direcció del projecte i amb altres actors clau.

3) Que les persones candidates no tinguin objeccions a una probable situació de treball amb pressió de terminis, de dedicacions extraordinàries, de control i supervisió per part de responsables i autoritats externes a l'equip, i d'altres requisits del projecte.

Tenint en compte això, com a direcció del projecte heu de gestionar els interessos individuals de les persones que integren l'equip perquè no entrin en contradicció amb els objectius que heu d'assolir. En la mesura del possible, heu de conciliar aquests interessos individuals amb els col·lectius, però no es pot excloure la possibilitat que calgui exercir, en circumstàncies extremes, el dret de remoure algun dels membres de l'equip.

Com a direcció del projecte, heu d'assegurar també que els membres de l'equip comprenen i accepten les funcions i responsabilitats que els assignareu.

En cas que el personal del projecte continuï treballant a temps parcial en les seves unitats operatives d'origen, que és el cas més habitual, heu d'establir clarament en quins termes s'equilibrarà aquesta dedicació.

Tingueu en compte que heu d'informar prèviament els comandaments operatius de les diferents unitats que tenen personal que participarà en el projecte sobre quines són les persones que hi estan implicades i quines funcions faran, perquè puguin aportar el seu punt de vista i suggeriments.

Com a direcció del projecte, heu de monitorar el desenvolupament del personal de l' equip de treball , inclosa l'efectivitat i l'eficiència en el desenvolupament de les seves tasques. D'acord amb la informació obtinguda, cada membre de l'equip ha d'obtenir el retorn adequat, tant en termes de necessitats i propostes de millora com en termes de reconeixement i, si escau, recompensa.

Per millorar el funcionament de l'equip, sempre que sigui necessari, el conjunt de l'equip o els membres que ho requereixin individualment han de participar en les accions de desenvolupament professional necessàries: formació, reunions de treball, etc. Amb aquestes accions, s'ha d'aconseguir l'entrenament necessari per dur a terme les tasques amb correcció i una presa de consciència sobre els objectius del projecte, el paper que hi té cada individu de l'equip, la importància de les tasques que ha de desenvolupar i els criteris de qualitat que s'aplicaran.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

competència

Aptitud o capacitat d'aplicar en un treball uns coneixements, unes habilitats i unes actituds.

eficàcia de l'equip

Capacitat de l'equip de treball per assolir els resultats esperats.

equip de treball

Conjunt de persones que cooperen i treballen de forma integrada per assolir uns objectius comuns.

estructura organitzativa

Esquema de relació entre els elements que composen l'organització, com llocs de treball o departaments, a partir dels criteris de jerarquització i divisió del treball.

factor desmotivador

Situació que pot provocar que el rendiment de una persona o del conjunt d'un equip de treball sigui inferior al potencial.

grup de treball

Conjunt de persones que realitzen tasques per una mateixa finalitat.

monitorització

Seguiment detallat de la forma en què es desenvolupa un determinat procés.

motivació

Força interna o externa que impulsa una persona a treballar per assolir uns objectius.

unitats operatives

Àmbits o departaments de l'organització que desenvolupen tasques i activitats regulars i no integrades en projectes.

Mapa conceptual mòdul 4

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest