1.- Mòdul 4. Dirigir l'equip de treball
Objectius
1. Aprendre a establir l'estructura organitzativa d'un determinat projecte.
2. Assimilar les pautes per dissenyar un equip de treball i seleccionar les persones adequades per tal que en formin part.
3. Entendre la importància de motivar els membres de l'equip de treball i saber com aconseguir-ho.
4. Conèixer com gestionar un equip de treball.
5. Analitzar quines són les etapes de desenvolupament de l'equip d'un projecte.
6. Adquirir les habilitats i els coneixements necessaris per dirigir un equip de treball d'un projecte vers l'assoliment dels objectius plantejats.
Introducció
Les tècniques de planificació, programació i control són necessàries, però no suficients, per garantir l'èxit dels projectes.
Els projectes rarament poden ser executats per un sol individu: es necessita la cooperació de diverses persones per a l'assoliment d'un objectiu comú, i per això cal treballar en equip.
En aquest quart mòdul del curs treballarem a l'entorn de la direcció d'equips de treball per a projectes.
La unitat 1 examina com s'ha d'establir l'estructura organitzativa del projecte, tenint en compte tant les necessitats d'aquest projecte com els criteris que normalment s'apliquen al conjunt de l'organització d'origen. Comentem també quins són els factors principals que determinen l'eficàcia de l'equip de treball.
La unitat 2 tracta de la manera de construir un equip de treball, és a dir, de la manera de fer que un grup de persones reunides per un projecte esdevingui un autèntic equip gràcies al seu compromís amb els objectius comuns.
La selecció de les persones que han d'integrar l'equip, una vegada definides les competències que han de reunir per assolir els objectius del projecte, és objecte de la unitat 3.
La creació de l'equip de treball per a projectes presenta unes clares peculiaritats en el context de l'Administració pública; podeu reflexionar-hi amb la lectura de la unitat 4: les condicions en què es pot fer la selecció del personal, la gestió dels conflictes entre el projecte i les unitats operatives, i la voluntarietat de la col·laboració en el projecte.
La unitat 5 la dediquem a la motivació i l'assoliment del compromís dels membres de l'equip de treball com un dels requisits per a l'èxit del projecte, aspecte primordial de les responsabilitats de la direcció del projecte.
Per acabar el mòdul, en les unitats 6 i 7 revisarem alguns aspectes en relació amb la gestió adequada de l'equip de treball des de la responsabilitat de la direcció del projecte, i sabreu quines són les etapes de desenvolupament d'un equip de treball.
Alexandre Álvarez Mena
Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.
Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.
Diputació de Barcelona, 2011.