Direcció de projectes
1.- Mòdul 4. Dirigir l'equip de treball
1.8.- 7. Les etapes de desenvolupament de l'equip del projecte (resum)
8 de 8
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Aprendre a establir l'estructura organitzativa d'un determinat projecte.

2. Assimilar les pautes per dissenyar un equip de treball i seleccionar les persones adequades per tal que en formin part.

3. Entendre la importància de motivar els membres de l'equip de treball i saber com aconseguir-ho.

4. Conèixer com gestionar un equip de treball.

5. Analitzar quines són les etapes de desenvolupament de l'equip d'un projecte.

6. Adquirir les habilitats i els coneixements necessaris per dirigir un equip de treball d'un projecte vers l'assoliment dels objectius plantejats.

Introducció

Les tècniques de planificació, programació i control són necessàries, però no suficients, per garantir l'èxit dels projectes.

Els projectes rarament poden ser executats per un sol individu: es necessita la cooperació de diverses persones per a l'assoliment d'un objectiu comú, i per això cal treballar en equip.

En aquest quart mòdul del curs treballarem a l'entorn de la direcció d'equips de treball per a projectes.

La unitat 1 examina com s'ha d'establir l'estructura organitzativa del projecte, tenint en compte tant les necessitats d'aquest projecte com els criteris que normalment s'apliquen al conjunt de l'organització d'origen. Comentem també quins són els factors principals que determinen l'eficàcia de l'equip de treball.

La unitat 2 tracta de la manera de construir un equip de treball, és a dir, de la manera de fer que un grup de persones reunides per un projecte esdevingui un autèntic equip gràcies al seu compromís amb els objectius comuns.

La selecció de les persones que han d'integrar l'equip, una vegada definides les competències que han de reunir per assolir els objectius del projecte, és objecte de la unitat 3.

La creació de l'equip de treball per a projectes presenta unes clares peculiaritats en el context de l'Administració pública; podeu reflexionar-hi amb la lectura de la unitat 4: les condicions en què es pot fer la selecció del personal, la gestió dels conflictes entre el projecte i les unitats operatives, i la voluntarietat de la col·laboració en el projecte.

La unitat 5 la dediquem a la motivació i l'assoliment del compromís dels membres de l'equip de treball com un dels requisits per a l'èxit del projecte, aspecte primordial de les responsabilitats de la direcció del projecte.

Per acabar el mòdul, en les unitats 6 i 7 revisarem alguns aspectes en relació amb la gestió adequada de l'equip de treball des de la responsabilitat de la direcció del projecte, i sabreu quines són les etapes de desenvolupament d'un equip de treball.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • competència: Aptitud o capacitat d'aplicar en un treball uns coneixements, unes habilitats i unes actituds.
  • eficàcia de l'equip: Capacitat de l'equip de treball per assolir els resultats esperats.
  • equip de treball: Conjunt de persones que cooperen i treballen de forma integrada per assolir uns objectius comuns.
  • estructura organitzativa: Esquema de relació entre els elements que composen l'organització, com llocs de treball o departaments, a partir dels criteris de jerarquització i divisió del treball.
  • factor desmotivador: Situació que pot provocar que el rendiment de una persona o del conjunt d'un equip de treball sigui inferior al potencial.
  • grup de treball: Conjunt de persones que realitzen tasques per una mateixa finalitat.
  • monitorització: Seguiment detallat de la forma en què es desenvolupa un determinat procés.
  • motivació: Força interna o externa que impulsa una persona a treballar per assolir uns objectius.
  • unitats operatives: Àmbits o departaments de l'organització que desenvolupen tasques i activitats regulars i no integrades en projectes.

7. Les etapes de desenvolupament de l'equip del projecte (resum)

Com a direcció del projecte heu de ser conscients que l' equip de treball no es manté immutable durant tot el decurs del projecte, sinó que acostuma a passar per una sèrie d'etapes, que heu de conèixer, ja que cadascuna d'aquestes etapes reclamen una atenció de diferent tipus per part vostra:

1) Formació. L'equip es preocupa sobretot del seu propi funcionament. L'atenció es concentra en l'actuació del responsable, del qual s'espera que organitzi i estructuri correctament el treball.

En aquesta etapa els errors de la direcció poden provocar que apareguin lideratges alternatius, amb caràcter informal, però que poden perjudicar l'inici del projecte.

La direcció ha d'actuar liderant amb visió i amb una adequada preparació de cada activitat que cal realitzar, per demostrar control sobre la situació.

2) Eclosió. En aquest segon moment l'equip entra en crisi davant la incertesa que comporta conèixer els objectius i les tasques que cal dur a terme. Davant de les dificultats es qüestiona l'organització, l'estructura, els criteris de funcionament i, fins i tot, la direcció mateixa.

La direcció del projecte ha de saber gestionar els conflictes que apareixeran, a fi de reforçar l'equip.

3) Normalització. Arribat a aquest estadi, l'equip aprèn a resoldre els seus conflictes i a assolir un bon nivell de treball. S'han definit unes normes de relació i funcionament de l'equip, encara que siguin informals. Tot el personal s'ha ubicat en les seves responsabilitats; tothom sap el que s'espera d'un mateix i de les altres persones.

La direcció es concentra a fer avançar el projecte cap als objectius, tenint en compte la programació.

4) Maduresa. En aquest moment l'equip funciona adequadament: s'assoleixen resultats i això retroacciona les persones que l'integren, que veuen compensades el seu esforç. Es generen dinàmiques de millora i cooperació que corresponen al que realment és un equip de treball.

La direcció ha d'esforçar-se en aquesta fase per detectar les possibilitats de millora de l'eficàcia i l'eficiència del projecte, així com d'obtenir aprenentatges per a l'equip i l'organització. Cal tenir cura també dels riscos potencials i controlar qualsevol possible desviació de la programació.

5) Dissolució. Finalment, l'equip ja ha assolit els objectius del projecte. Una vegada executades totes les tasques operatives, es reflexiona sobre els aprenentatges assolits i s'aporten propostes de millora per a futurs projectes. L'equip pot gaudir del resultat assolit.

La direcció ha d'ajudar els membres de l'equip a reintegrar-se a les seves unitats operatives . Heu de tenir en compte, a més, que no es tracta d'un procés lineal. L'aparició de dificultats en el desenvolupament del projecte pot donar lloc a crisis i a retrocessos.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

competència

Aptitud o capacitat d'aplicar en un treball uns coneixements, unes habilitats i unes actituds.

eficàcia de l'equip

Capacitat de l'equip de treball per assolir els resultats esperats.

equip de treball

Conjunt de persones que cooperen i treballen de forma integrada per assolir uns objectius comuns.

estructura organitzativa

Esquema de relació entre els elements que composen l'organització, com llocs de treball o departaments, a partir dels criteris de jerarquització i divisió del treball.

factor desmotivador

Situació que pot provocar que el rendiment de una persona o del conjunt d'un equip de treball sigui inferior al potencial.

grup de treball

Conjunt de persones que realitzen tasques per una mateixa finalitat.

monitorització

Seguiment detallat de la forma en què es desenvolupa un determinat procés.

motivació

Força interna o externa que impulsa una persona a treballar per assolir uns objectius.

unitats operatives

Àmbits o departaments de l'organització que desenvolupen tasques i activitats regulars i no integrades en projectes.

Mapa conceptual mòdul 4

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest