Direcció estratègica per a directius/ives públics/ques
1.- Cas 1. L'Agència de Promoció Turística: planificació i direcció estratègica
1.5.- Elaboració del Pla estratègic
5 de 8
Índex
Competència
Objectius
Mapa conceptual
Bibliografia
Glossari
Competència

El treball amb el "Cas 1. L'Agència de Promoció Turística: planificació i direcció estratègica" promou el desenvolupament de la següent capacitat:

  • Definir, a partir dels objectius estratègics definits per a tota l'organització o la seva àrea de responsabilitat, les línies d'actuació que cal desenvolupar per assolir els objectius previstos, dimensionant els recursos necessaris, els terminis i les prioritats en la seva execució.

Objectius

S'espera que el treball que el cas planteja et permeti desenvolupar els següents objectius:

  • Analitzar com es desenvolupa un Pla estratègic en l'organització i el seu condicionament a l'exercici d'una direcció de caire estratègic.

  • Seguir un procés de transformació organitzativa cap a la gestió estratègica.

  • Identificar els conceptes clau per a la direcció estratègica.

  • Vincular planificació estratègica i direcció estratègica.

  • Identificar les característiques principals del directiu/va estratègic/a.

  • Desenvolupar alguns dels instruments clau per a la direcció estratègica.

Mapa conceptual

Aquest és el mapa conceptual del curs Direcció estratègica per a directius/ives públics/ques. En el "Cas 1. L'Agència de Promoció Turística: planificació i direcció estratègica" s'hi treballen els següents conceptes i les seves relacions:

Bibliografia

DOYLE, M. (1990). Quest for Vision. Washington: Association Management.

Glossari

Actors
agents clau (interns o externs) per al desenvolupament de les diferents actuacions que ha de portar a terme una organització.

Administració relacional
model d'assignació i provisió dels serveis públics en col·laboració amb el sector privat, el tercer sector i la ciutadania en general.

Alineament
integració coherent de les diferents estratègies que tenen a veure amb una organització.

Anàlisi estratègica
procés mitjançant el qual s'identifica i s'analitza la informació clau per definir l'estratègia de futur d'una organització.

Entorn
elements i factors externs que formen part de l'espai d'actuació i de relacions d'una organització.

Estratègia corporativa
estratègia de l'organització i/o de l'ens de rang superior en el qual s'inscriu aquella i del qual depèn jeràrquicament.

Estratègia funcional
estratègia d'una organització orientada a l'assignació de recursos i el disseny de processos per a la realització d'actuacions concretes.

Estratègia sectorial
estratègia vinculada al sector d'activitat en el qual es porten a terme les actuacions d'una organització.

Estratègia territorial
estratègia general de desenvolupament del territori en el qual opera una organització.

Gestió de xarxes o relacional
gestió de l'organització que té en compte tots els actors interns i externs rellevants, independentment del seu posicionament.

Indicador
forma de mesura d'una variable clau de l'organització que en permet realitzar un seguiment i una avaluació periòdica.

Lideratge
exercici d'una responsabilitat gestionant un conjunt de recursos i un equip de persones motivant-les i capacitant-les per assolir de manera conjunta els objectius d'una organització.

Mapa d'actors
eina analítica mitjançant la qual s'ubica de manera visual el posicionament de cada actor rellevant per a l'organització respecte d'ella mateixa.

Màrqueting estratègic
enfocament del màrqueting d'una organització tenint en compte les variables d'entorn i la projecció dels valors de l'organització.

Missió
és un dels elements centrals de l'estratègia, que estableix la finalitat de l'organització d'acord amb la visió que s'hagi formulat.

Negociació
procés per resoldre dialogadament un conflicte.

Objectiu
expressió vàlida, simple, assolible, reptadora, acceptable i quantificada dels resultats que l'organització pretén aconseguir en un temps determinat.

Pensament sistèmic
forma de pensar l'organització tenint en compte que els elements que la componen no es troben aïllats, sinó que formen part d'un tot que cal entendre de forma integral.

Quadre de comandament
instrument que recull d'una manera sistematitzada la informació relacionada amb la gestió, la realització d'actuacions i els objectius operatius de l'organització, utilitzant indicadors.

Quadre de comandament integral
instrument de recollida, tractament i comunicació sintètica d'informació clau per a la gestió estratègica d'una organització, que incorpora els seus intangibles.

Sistema
conjunt organitzat d'àmbits i agents interactuants i interdependents, que es relacionen formant un tot unitari i complex per assolir un objectiu general, que reben unes entrades (d'informació, recursos, demandes, etc.), executen processos, presten serveis i impacten sobre l'espai (ciutadans, clients, proveïdors, etc.) en què es desenvolupen.

Valor públic
resultat de la realització d'activitats que aporten respostes efectives i útils a les necessitats o les demandes de la ciutadania.

Valors
principis i criteris bàsics per a l'estructuració i el desplegament de tot el que cal fer en una organització per complir amb la seva missió i assolir la seva visió.

Visió
és un component de l'objectiu central del Pla estratègic, que representa una declaració del que vol aconseguir i de quin és el futur desitjat per l'organització.

Visió compartida
identificació plena de tots els membres d'una organització amb els valors i l'estratègia d'aquesta.

Visió estratègica
capacitat per conduir l'organització a assolir uns objectius a mitjà i llarg termini sense deixar de banda els aspectes que reclamin una atenció immediata o els que formin part dels afers que cal atendre quotidianament.

 

 

 

Elaboració del Pla estratègic

La Glòria es convenç que cal dissenyar una veritable estratègia de futur per a l'APT, i així li ho planteja a l'Elisenda l'endemà mateix:

Glòria: —...ben pensat, encara que l'equip de l'Agència i, sobretot, els agents del sector es trobin molt enfeinats durant la temporada, hi ha moltes coses que es poden anar avançant. Quin millor moment per captar l'opinió dels turistes?

Elisenda: —Potser tens raó. Però és important que aquests treballs no generin enrenou ni afectin de cap manera el bon desenvolupament de la campanya turística.

 

 

Cinc mesos després, la Glòria portava a la regidora els papers del diagnòstic, amb els elements més rellevants en una matriu DAFO. La consultora havia fet una bona feina i havia pogut recollir informació fins i tot del gremi d'hotelers.

Elisenda: —Bé –va dir la regidora–, més o menys tot això ja ho vèiem clar. Haurem de fer que l'APT treballi per compatibilitzar el turisme amb la sostenibilitat, incloent-hi aquí també el civisme. D'altra banda, l'APT haurà de ser la punta de llança de la bona imatge de Puigferri de Mar i implicar-hi la resta d'agents. Gent amb idees crec que no ens en falta. Ara, haurem de deixar tot això ben clar en la formulació del Pla estratègic.

Glòria: —D'acord. Pensarem com concretar això en una missió i una visió que es puguin comunicar bé. Per la nostra part, hem estat treballant de manera participativa amb tot el personal en la definició dels valors que creiem que poden encaixar amb aquesta nova etapa: s'ha parlat de qualitat, sostenibilitat, creativitat, diàleg i civisme.

Elisenda: —Sona bé. Ja m'explicareu en algun moment quines implicacions tindrà tot això per al funcionament de l'APT...

 

Revisa el material conceptual que et proposem.

 

 

Per concloure, l'Elisenda va dir que l'objectiu és acabar aviat el procés “perquè puguem anar per feina.

Documents

Per comprendre aquesta part del cas, revisa el material conceptual de l'apartat Els elements centrals de l'estratègia.

Autor:

Yarima Torres Martínez

Cap a una visió estratègica de l'organització

La gestió de xarxes o relacional assumeix que els diferents actors interaccionen i mostren interdependències que comporten una adaptació mútua per tal d'assolir els objectius respectius i que, per tant, cal tenir-los tots en compte independentment del seu posicionament. Caldrà, en qualsevol cas, fer front a potencials conflictes d'interessos i diferències en el posicionament dels diversos actors amb els quals es relaciona l'organització, i no pas defugir-los, utilitzant la posició de lideratge i la capacitat de negociació per assolir consensos.

El pensament sistèmic afirma que no es poden considerar els elements de l'organització per separat, sinó que només se'ls pot descriure i analitzar amb relació amb el tot.

L'especialització dels equips és positiva en la mesura que permet atendre millor les necessitats específiques de cada àmbit, però això no ha de significar la creació de compartiments estancs que funcionen a la pràctica com organitzacions diferents en la mesura que els objectius a assolir són compartits.

 

 

La direcció estratègica requereix de visió estratègica, és a dir, de capacitat per conduir l'organització a assolir uns objectius a mitjà i llarg termini sense deixar de banda els aspectes que reclamin una atenció immediata o els que formin part dels afers que cal atendre quotidianament. No és incompatible, doncs, treballar amb una visió de futur, preparant l'organització per millorar la seva capacitat de resposta davant de nous reptes, mentre es resolen les qüestions que tenen a veure amb el seu funcionament ordinari.

Missió, visió i valors d'una organització

Els elements centrals de l'organització que un directiu estratègic ha de tenir clars són:

La missió ens indica el perquè de l'existència i de la necessitat de l'organització, posicionant-la en el seu entorn.

Els valors són els principis i criteris bàsics per a l'estructuració i el desplegament de tot el que cal fer per complir amb la missió i la visió acordades.

La visió ens indica on vol estar l'organització en el futur, d'acord amb la seva voluntat i les seves aspiracions.

 

Etapes de la visió compartida i mapa d'actors

La visió compartida promou la identificació plena de tots els membres d'una organització amb els valors i l'estratègia d'aquesta. Per assolir-la es poden seguir les etapes que defineix Doyle (1990):

  1. Preparar les ments.

  1. Anàlisi interna i externa de l'organització.

  2. Anàlisi dels valors que ens han ajudat a estar on estem.

  3. Grans tendències de l'entorn i de la societat.

  4. Visió de l'organització.

  5. Elaboració de l'estratègia.

  6. Identificació dels obstacles.

  7. Accions concretes de tots els participants.

 

El mapa d'actors consisteix a ubicar de manera visual el posicionament de cada actor rellevant per a l'organització respecte d'ella mateixa, de tal manera que es puguin identificar les característiques de la relació entre tots ells, permetent que s'orientin convenientment les accions de comunicació, s'estableixin els espais de diàleg oportuns i es busqui la implicació de cada actor en aquells projectes i aquelles actuacions que li puguin resultar més rellevants.

Aquestes solen anomenar-se de tal manera que s'identifiqui clarament l'objectiu essencial que es persegueix amb l'execució de les diverses actuacions que s'hi integren, i solen tenir un caràcter complementari entre elles.

 

 

El desenvolupament de l'estratègia demana articular l'acció d'acord amb els objectius perseguits, integrant les actuacions a realitzar en sengles línies estratègiques.

 

Mapa conceptual

DAFO de l'Agència de Promoció de Turisme

Propostes per elaborar el Pla d'Acció de l'APT

Noves orientacions econòmiques

Reunió de Elisenda i Glòria

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest