Direcció estratègica per a directius/ives públics/ques
1.- Cas 1. L'Agència de Promoció Turística: planificació i direcció estratègica
1.7.- Cap a una visió compartida
7 de 8
Índex
Competència
Objectius
Mapa conceptual
Bibliografia
Glossari
Competència

El treball amb el "Cas 1. L'Agència de Promoció Turística: planificació i direcció estratègica" promou el desenvolupament de la següent capacitat:

  • Definir, a partir dels objectius estratègics definits per a tota l'organització o la seva àrea de responsabilitat, les línies d'actuació que cal desenvolupar per assolir els objectius previstos, dimensionant els recursos necessaris, els terminis i les prioritats en la seva execució.

Objectius

S'espera que el treball que el cas planteja et permeti desenvolupar els següents objectius:

  • Analitzar com es desenvolupa un Pla estratègic en l'organització i el seu condicionament a l'exercici d'una direcció de caire estratègic.

  • Seguir un procés de transformació organitzativa cap a la gestió estratègica.

  • Identificar els conceptes clau per a la direcció estratègica.

  • Vincular planificació estratègica i direcció estratègica.

  • Identificar les característiques principals del directiu/va estratègic/a.

  • Desenvolupar alguns dels instruments clau per a la direcció estratègica.

Mapa conceptual

Aquest és el mapa conceptual del curs Direcció estratègica per a directius/ives públics/ques. En el "Cas 1. L'Agència de Promoció Turística: planificació i direcció estratègica" s'hi treballen els següents conceptes i les seves relacions:

Bibliografia

DOYLE, M. (1990). Quest for Vision. Washington: Association Management.

Glossari

Actors
agents clau (interns o externs) per al desenvolupament de les diferents actuacions que ha de portar a terme una organització.

Administració relacional
model d'assignació i provisió dels serveis públics en col·laboració amb el sector privat, el tercer sector i la ciutadania en general.

Alineament
integració coherent de les diferents estratègies que tenen a veure amb una organització.

Anàlisi estratègica
procés mitjançant el qual s'identifica i s'analitza la informació clau per definir l'estratègia de futur d'una organització.

Entorn
elements i factors externs que formen part de l'espai d'actuació i de relacions d'una organització.

Estratègia corporativa
estratègia de l'organització i/o de l'ens de rang superior en el qual s'inscriu aquella i del qual depèn jeràrquicament.

Estratègia funcional
estratègia d'una organització orientada a l'assignació de recursos i el disseny de processos per a la realització d'actuacions concretes.

Estratègia sectorial
estratègia vinculada al sector d'activitat en el qual es porten a terme les actuacions d'una organització.

Estratègia territorial
estratègia general de desenvolupament del territori en el qual opera una organització.

Gestió de xarxes o relacional
gestió de l'organització que té en compte tots els actors interns i externs rellevants, independentment del seu posicionament.

Indicador
forma de mesura d'una variable clau de l'organització que en permet realitzar un seguiment i una avaluació periòdica.

Lideratge
exercici d'una responsabilitat gestionant un conjunt de recursos i un equip de persones motivant-les i capacitant-les per assolir de manera conjunta els objectius d'una organització.

Mapa d'actors
eina analítica mitjançant la qual s'ubica de manera visual el posicionament de cada actor rellevant per a l'organització respecte d'ella mateixa.

Màrqueting estratègic
enfocament del màrqueting d'una organització tenint en compte les variables d'entorn i la projecció dels valors de l'organització.

Missió
és un dels elements centrals de l'estratègia, que estableix la finalitat de l'organització d'acord amb la visió que s'hagi formulat.

Negociació
procés per resoldre dialogadament un conflicte.

Objectiu
expressió vàlida, simple, assolible, reptadora, acceptable i quantificada dels resultats que l'organització pretén aconseguir en un temps determinat.

Pensament sistèmic
forma de pensar l'organització tenint en compte que els elements que la componen no es troben aïllats, sinó que formen part d'un tot que cal entendre de forma integral.

Quadre de comandament
instrument que recull d'una manera sistematitzada la informació relacionada amb la gestió, la realització d'actuacions i els objectius operatius de l'organització, utilitzant indicadors.

Quadre de comandament integral
instrument de recollida, tractament i comunicació sintètica d'informació clau per a la gestió estratègica d'una organització, que incorpora els seus intangibles.

Sistema
conjunt organitzat d'àmbits i agents interactuants i interdependents, que es relacionen formant un tot unitari i complex per assolir un objectiu general, que reben unes entrades (d'informació, recursos, demandes, etc.), executen processos, presten serveis i impacten sobre l'espai (ciutadans, clients, proveïdors, etc.) en què es desenvolupen.

Valor públic
resultat de la realització d'activitats que aporten respostes efectives i útils a les necessitats o les demandes de la ciutadania.

Valors
principis i criteris bàsics per a l'estructuració i el desplegament de tot el que cal fer en una organització per complir amb la seva missió i assolir la seva visió.

Visió
és un component de l'objectiu central del Pla estratègic, que representa una declaració del que vol aconseguir i de quin és el futur desitjat per l'organització.

Visió compartida
identificació plena de tots els membres d'una organització amb els valors i l'estratègia d'aquesta.

Visió estratègica
capacitat per conduir l'organització a assolir uns objectius a mitjà i llarg termini sense deixar de banda els aspectes que reclamin una atenció immediata o els que formin part dels afers que cal atendre quotidianament.

 

 

 

Cap a una visió compartida

El mes d'octubre va resultar clau per al procés que havien posat en marxa la regidora i la Glòria. Es tractava d'aconseguir la implicació de l'equip de l'APT. Per això, es van organitzar tres reunions internes, amb la presència de tot el personal:

  • En la primera, la regidora va exposar la necessitat de canvi i la voluntat d'escoltar i tenir en compte l'opinió de tothom, i es va lliurar un resum del diagnòstic per tal que cada membre de l'equip el pogués analitzar amb calma durant uns dies.

  • En la segona reunió es va debatre llargament sobre els aspectes interns de l'APT i es va posar de manifest que, malgrat que tothom estava d'acord amb els valors que es proposaven, encara quedava força camí per recórrer per assolir la majoria d'aquests.

  • En la tercera reunió, ja al mes de novembre, es van repassar les qüestions d'entorn i es va valorar si la missió i la visió proposades eren coherents amb tot plegat.

 

 

De tot aquest procés van sortir dues propostes importants que van ser recollides en la formulació de l'estratègia del pla.

Així doncs, les bases per formular l'estratègia ja hi eren. Ara calia concretar les línies estratègiques, els projectes que se'n derivarien i la seva comunicació, així com resoldre la qüestió dels agents. És a dir, calia posar les bases del Pla d'Acció de la direcció.

Revisa el material conceptual que s'indica, per ampliar la informació sobre aquesta part del cas.

 

La Glòria, que se'n sentia plenament responsable, es va comprometre a recollir tot el que s'havia dit i presentar una proposta en una reunió posterior amb la regidora, previ debat amb el seu equip.

Documents

El material conceptual que t'ajudarà a reflexionar sobre els passos que segueixen a l'APT de l'Ajuntament de Puigferri de Mar cap a una visió compartida de la seva organització són El Pla d'Acció de la direcció, La gestió estratègica de les xarxes i els grups d'interès i De la planificació estratègica a la gestió estratègica.

Autor:

Yarima Torres Martínez

Cap a una visió estratègica de l'organització

La gestió de xarxes o relacional assumeix que els diferents actors interaccionen i mostren interdependències que comporten una adaptació mútua per tal d'assolir els objectius respectius i que, per tant, cal tenir-los tots en compte independentment del seu posicionament. Caldrà, en qualsevol cas, fer front a potencials conflictes d'interessos i diferències en el posicionament dels diversos actors amb els quals es relaciona l'organització, i no pas defugir-los, utilitzant la posició de lideratge i la capacitat de negociació per assolir consensos.

El pensament sistèmic afirma que no es poden considerar els elements de l'organització per separat, sinó que només se'ls pot descriure i analitzar amb relació amb el tot.

L'especialització dels equips és positiva en la mesura que permet atendre millor les necessitats específiques de cada àmbit, però això no ha de significar la creació de compartiments estancs que funcionen a la pràctica com organitzacions diferents en la mesura que els objectius a assolir són compartits.

 

 

La direcció estratègica requereix de visió estratègica, és a dir, de capacitat per conduir l'organització a assolir uns objectius a mitjà i llarg termini sense deixar de banda els aspectes que reclamin una atenció immediata o els que formin part dels afers que cal atendre quotidianament. No és incompatible, doncs, treballar amb una visió de futur, preparant l'organització per millorar la seva capacitat de resposta davant de nous reptes, mentre es resolen les qüestions que tenen a veure amb el seu funcionament ordinari.

Missió, visió i valors d'una organització

Els elements centrals de l'organització que un directiu estratègic ha de tenir clars són:

La missió ens indica el perquè de l'existència i de la necessitat de l'organització, posicionant-la en el seu entorn.

Els valors són els principis i criteris bàsics per a l'estructuració i el desplegament de tot el que cal fer per complir amb la missió i la visió acordades.

La visió ens indica on vol estar l'organització en el futur, d'acord amb la seva voluntat i les seves aspiracions.

 

Etapes de la visió compartida i mapa d'actors

La visió compartida promou la identificació plena de tots els membres d'una organització amb els valors i l'estratègia d'aquesta. Per assolir-la es poden seguir les etapes que defineix Doyle (1990):

  1. Preparar les ments.

  1. Anàlisi interna i externa de l'organització.

  2. Anàlisi dels valors que ens han ajudat a estar on estem.

  3. Grans tendències de l'entorn i de la societat.

  4. Visió de l'organització.

  5. Elaboració de l'estratègia.

  6. Identificació dels obstacles.

  7. Accions concretes de tots els participants.

 

El mapa d'actors consisteix a ubicar de manera visual el posicionament de cada actor rellevant per a l'organització respecte d'ella mateixa, de tal manera que es puguin identificar les característiques de la relació entre tots ells, permetent que s'orientin convenientment les accions de comunicació, s'estableixin els espais de diàleg oportuns i es busqui la implicació de cada actor en aquells projectes i aquelles actuacions que li puguin resultar més rellevants.

Aquestes solen anomenar-se de tal manera que s'identifiqui clarament l'objectiu essencial que es persegueix amb l'execució de les diverses actuacions que s'hi integren, i solen tenir un caràcter complementari entre elles.

 

 

El desenvolupament de l'estratègia demana articular l'acció d'acord amb els objectius perseguits, integrant les actuacions a realitzar en sengles línies estratègiques.

 

Mapa conceptual

DAFO de l'Agència de Promoció de Turisme

Propostes per elaborar el Pla d'Acció de l'APT

Noves orientacions econòmiques

Reunió de Elisenda i Glòria

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest