Avaluació de projectes
1.- Cas 2. Dissenyar l’avaluació d’un projecte
1.6.- El sistema d’avaluació
6 de 8
Índex
Competència
Objectius
Mapa conceptual
Glossari
Competència

El treball amb el "Cas 2. Dissenyar l’avaluació d’un projecte" promou el desenvolupament de la següent capacitat:

  • Adoptar un enfocament de l'avaluació de caràcter estratègic i orientat vers la millora dels processos i de la qualitat del treball, i també vers l'aprenentatge.

Objectius

S’espera que el treball que el cas planteja et permeti desenvolupar els següents objectius:

  • Detectar i saber interpretar les necessitats d'avaluació i altres aspectes que condicionen el procés.

  • Analitzar el projecte.

  • Dissenyar el sistema d'avaluació més adient per al projecte, en funció dels objectius.

Mapa conceptual

Aquest és el mapa conceptual del curs Avaluació de projectes. En el "Cas 2. Dissenyar l’avaluació d’un projecte" es treballen els següents conceptes i les seves relacions:

Glossari

Avaluabilitat
Grau en què un projecte pot ser objecte d'avaluació.

Coneixement
Capacitat d'incorporar noves experiències i informació que permet als subjectes prendre decisions i actuar.

Dada
Valor objectiu obtingut respecte d'un fet, un esdeveniment o una situació.

Efectivitat
Grau en què s'han assolit els efectes previstos d'un projecte.

Eficàcia
Grau en què s'han assolit els resultats immediats esperats d'un projecte.

Eficiència
Relació entre els costos aplicats en un projecte i els resultats que s'han assolit.

Impacte
Modificació o alteració d'una realitat produïdes pel desenvolupament d'un projecte.

Indicador
Dada o conjunt de dades que ajuden a mesurar objectivament l'evolució d'un procés o d'una activitat.

Informació
Dades relacionades, categoritzades i contextualitzades, amb significació i utilitat, i que poden modificar la percepció i la valoració que es fa d'un fet, un esdeveniment o una situació.

Outcome
Efecte produït en un entorn determinat pel resultat immediat o output d'un projecte.

Output
Resultat immediat produït per una activitat, un procés o un projecte.

Part interessada
Persona o grup de persones amb interès en algun dels aspectes del projecte.

Procés
Conjunt de recursos i activitats interrelacionades que transformen elements d'entrada en elements de sortida.

Projecte
Procés únic que consisteix en un conjunt d'activitats coordinades i controlades, amb dates d'inici i acabament, que es duen a terme per assolir un objectiu d'acord amb uns requisits específics, els quals inclouen els compromisos de terminis, costos i recursos.

Quadre de comandament
Eina de gestió que facilita la presa de decisions i que recull un conjunt coherent d'indicadors que proporcionen a l'alta direcció i a altres responsables una visió comprensible del projecte o de la seva àrea de responsabilitat.

Rendició de comptes
Responsabilitat de respondre sobre la justificació de l'execució d'un projecte i de les condicions en què s'ha dut a terme, davant de les diferents parts interessades.

 

 

El sistema d’avaluació

La Carme va pensar: “Ja hi som... per què mai no disposo del temps que diuen els manuals i els cursos de formació que es necessita per fer les coses ben fetes?”.

Però el regidor és el regidor, així que es va comprometre a tenir una proposta per a l’endemà al migdia. Segurament algun dels companys de l’Àrea de Serveis a les Persones li podria donar un cop de mà, perquè sabia que feia no gaire havien fet un curs de gestió de projectes i haurien treballat el tema de l’avaluació.

Amb tot, abans d’acabar la reunió, la Carme va demanar algunes coses al Mateu.

Carme: –Miraré què puc fer, com sempre.

Mateu: –No esperava menys...

Carme: –Sí, però necessito que em donis alguna pista més sobre el que vols.

Mateu: –Tu diràs...

Carme: –En primer lloc, què t’interessa que avaluem del projecte? En què vols que ens concentrem?

Mateu: –Ja t’he dit que vull una avaluació tan completa com sigui possible. Almenys hauries de preveure tres coses: el vessant econòmic del projecte, la seva qualitat i si s’assoleixen els objectius.

Carme: –Bé, ja és alguna cosa per on començar.

Mateu: –A més, l’avaluació ha de tenir en compte que hi haurà força gent interessada a dir la seva. Hauries de tenir en compte quins són els seus interessos i quina informació necessiten per formar-se una opinió sobre el desenvolupament del projecte durant aquests dos anys. Haurem de preveure algun mecanisme de participació que reforci la decisió que prengui el govern i li doni legitimitat.

Carme: –Així doncs –va dir mentre en prenia nota–, hem d’avaluar la gestió econòmica, l’assoliment dels objectius i la qualitat. I vols també participació.

Mateu: –Correcte. De fet, l’ideal seria que l’avaluació fos al menys política possible.

Carme: –Això no serà possible! Decidir sobre un servei municipal és polític!

Mateu: –Dic “al menys possible”. Em refereixo al fet que es tinguin en compte dades objectives i punts de vista diversos. L’objectiu de l’avaluació seria donar elements suficients per decidir sobre el manteniment del servei en el futur, més enllà del termini de dos anys marcat per al projecte d’establiment.

Carme: –Gairebé és com fer una prova pilot...

Mateu: –Sí, una cosa així. Però pensa que una vegada posem en marxa l’escola, encara que sigui amb caràcter provisional, haurem de carregar-nos de raons si es proposen després canvis... o fins i tot deixar-ho córrer. L’avaluació s’ha de fer molt bé, i s’ha de preparar des del mateix inici.

Carme: –D’acord. Deixa’m el que queda de tarda i el matí de demà i al migdia te'n dic alguna cosa.

Mateu: –Perfecte, gràcies. Fins demà.

Et proposem la lectura del material conceptual que s’indica al marge. T’ajudarà a comprendre aquesta part del cas.

 

Acte seguit, la Carme va tornar a la seva taula de treball i va fer un esquema del que necessitava per presentar una proposta de sistema d’avaluació del projecte d’establiment de l’Escola de Música.

Documents

Recorda els punts principals de la planificació i del disseny de l’avaluació llegint els documents Preparar l’avaluació, Dissenyar l’avaluació i Qui ha de fer l’avaluació?. T’ajudaran a reflexionar sobre els passos que haurà de seguir la Carme per avaluar el projecte de l’Escola Municipal de Música.

Autor:

Alexandre Álvarez Mena

Per què avaluar?

L’avaluació de qualsevol projecte és un procés necessari perquè permet:

  • Comprovar el grau en què s’han assolit els seus objectius inicials.

  • Adquirir aprenentatges, tant a partir dels errors com de les bones pràctiques, amb la finalitat de millorar la forma de dur a terme nous projectes en el futur.

  • Conèixer el grau de qualitat assolit amb el projecte.

 

En el cas de la gestió pública, a aquests tres components s’ha d’afegir també la necessitat de “retre comptes” davant de totes les parts interessades.

Què avaluar?

L’avaluació ha de tenir en compte tots els aspectes que poden ser significatius per a qualsevol dels grups d’interès. Habitualment, en els projectes s’acostumen a avaluar els següents:

  • La necessitat.
  • L’avaluabilitat.
  • La implementació de la planificació.
  • El procés o els processos de treball o les activitats.
  • Els resultats.
  • Els aspectes econòmics.
  • La qualitat.

 

En cadascuna d’aquestes vessants és possible establir objectius específics que complementaran l’objectiu general del projecte.

Per exemple, si l’objectiu general d’un projecte pot ser la realització de la primera fira turística i comercial del municipi, els objectius específics poden ser que la fira assoleixi la xifra de 50.000 persones visitants, o que per a l’Ajuntament no suposi una despesa superior a 30.000 €.

Definició d’objectius

Els objectius són les referències respecte a les quals s’ha de fer el control i l’avaluació del projecte.

Definir correctament els objectius és, per tant, una tasca crítica, ja que l’absència d’objectius, la confusió entre objectius i activitats, o la definició d’objectius massa genèrics abocarà a una avaluació subjectiva, superficial i poc útil.

 

Una bona forma de definir objectius per als projectes és recordar l’acrònim SMART que utilitzen sovint les persones gestores de l’àmbit anglosaxó, segons el qual els objectius han de ser:

  • Específics.

  • Mesurables.

  • Assolibles.

  • Rellevants.

  • Temporitzats.

Tipologia de projectes

La forma d’avaluar cada projecte depèn de les seves característiques i tipologia. En l’entorn de l’Administració Pública Local, els projectes més freqüents acostumen a correspondre als tipus següents:

  • Construcció i enginyeria.

  • Tecnologies de la informació i la comunicació.

  • Socioculturals i educatius.

  • Organitzatius.

  • Integrals i comunitaris.

En el nostre cas, ens trobem davant d’un projecte de l’àmbit sociocultural i educatiu que agrupa els projectes que s’acostumen a impulsar des dels àmbits dels serveis a les persones (serveis socials, cultura, educació, esports, etc.).

 

Importància de l’avaluació

L’avaluació és un procés de treball d’especial importància dins de la gestió de projectes, ja que és la clau per a la millora i l’aprenentatge de l’equip de treball i de l’organització.

És important fixar-se en les finalitats del procés d’avaluació i en els punts de vista i les expectatives de les diferents parts interessades en el projecte, així com en els aspectes més importants que s’acostumen a avaluar en un projecte.

L’avaluació s’ha de preparar a l’inici del projecte, en la fase de planificació, tenint en compte tots els criteris i els elements que s’han de considerar. Cal també ajustar el sistema d’avaluació a cada tipus de projecte i a les seves característiques específiques.

L’avaluació és una de les fases o dels components essencials de la gestió de projectes. És possible dur a terme un projecte fins a l’assoliment del seu resultat final sense fer-ne cap avaluació. Però és precisament el procés d’avaluació el que permet tenir coneixement cert del grau en què l’objectiu ha estat realment assolit i treure conclusions sobre el seu desenvolupament.

Avaluar un projecte és el procés de treball pel qual s’analitza la informació que permet valorar els aspectes que es consideren significatius, en especial els resultats que ha assolit i en quines condicions ho ha fet, així com treure’n aprenentatges pràctics per a la millora.

Així doncs, l’avaluació és un procés que genera valor per al mateix projecte, per a l’equip que l’ha desenvolupat, i per a l’organització en el marc de la qual s’ha realitzat. Cal, per tant, dedicar-li l’atenció necessària i preparar la seva execució des de la mateixa fase de planificació del projecte.

Per què avaluar?

L’avaluació de qualsevol projecte és un procés necessari, perquè permet:

  • Comprovar el grau en què s’han assolit els seus objectius inicials.
  • Adquirir aprenentatges, tant a partir dels errors com de les bones pràctiques, amb la finalitat de millorar la forma de dur a terme nous projectes en el futur.
  • Conèixer el grau de qualitat assolit amb el projecte.

 

En el cas de la gestió pública, a aquests tres components (resultats, aprenentatge i qualitat) s’ha d’afegir també la necessitat de “retre comptes” davant de totes les parts interessades, com veurem a continuació.

Components del disseny d’avaluació

Per dissenyar l’avaluació de qualsevol projecte és necessari partir dels següents components bàsics, alguns dels quals ja han estat esmentats anteriorment:

  1. Existència d’objectius clars i definits per al projecte.

  2. Abast de l’avaluació, tenint en compte els punts de vista dels diferents grups d’interès.

  3. Objecte de l’avaluació, és a dir, quins dels vessants del projecte seran examinats, en coherència amb els seus objectius i el seu abast.

Vessants de l’avaluació de projectes

El projecte de l’Escola de Música del Camí del Mig

Oferta de places de l’Escola de Música Municipal

Mapa conceptual

El Mateu i la Carme es reuneixen per parlar del projecte

Pressupost del projecte de l’Escola de Música Municipal

Oferta formativa prevista a l’Escola de Música Municipal

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest