Models de canvi
1.- Models de canvi
1.2.- Eines per a una gestió efectiva del canvi: la gestió emocional
2 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Webs
Objectius
  1. Anticipar resistències, legitimar-les i minimitzar-ne l'impacte.
  2. Identificar els elements que impacten en l'èxit d'un procés de canvi.
  3. Conèixer el model de gestió del canvi de J.P. Kotter, i la seva transferència a la tasca professional.
  4. Conèixer el model de P. Senge de les organitzacions que aprenen i la seva transferència a la tasca professional.
  5. Disposar d'eines per a la planificació d'un procés de canvi.
  6. Reflexionar, a partir d'un procés de canvi real viscut pel participant, sobre àrees de millora i accions d'èxit.
Bibliografia
  • BOYATZIS, R. (2008) "El cambio intencional desde la perspectiva de la complejidad". Harvard Deusto Business Review. Barcelona: e-Deusto.

  • JOHNSON, S. (2000) ¿Quién se ha llevado mi queso? Cómo adaptarnos a un mundo en constante cambio. Barcelona: Empresa Activa.
    Llibre de lectura fàcil, que de manera senzilla i divertida presenta, mitjançant una paràbola, algunes reflexions sobre l'adaptació (o no) al canvi i els seus efectes.

  • KOTTER, J. (2007) Al frente del cambio. Barcelona: Empresa Activa.
    Proposa i desenvolupa les vuit etapes d'un procés de canvi.

  • KOTTER, J. (2007) Nuestro iceberg se derrite: como cambiar y tener éxito en condiciones adversas. Barcelona: Editorial Granica.
    En aquest llibre Kotter ens presenta, mitjançant una entretinguda història d'una colònia de pingüins emperador de l'Antàrtic, una mostra de com actua la resistència espontània al canvi i algunes claus per a aconseguir superar-la.

  • LUNDIN, S.; CHRISTENSEN, J.; HARRY, P. (2007) Fish!. Barcelona: Empresa Activa.
    Llibre escrit a partir de la pel·lícula Fish! de John Christensen, filmada en el mercat de peix de Seattle. Proposa interessants reflexions per a redefinir el sentit de la pròpia feina.

  • O'TOOLE, J. (1995) Leading change: the argument for values-based leadership. EEUU: Jossey-Bass.
    A Leading Change, James O'Toole defensa que l'èxit del lideratge rau en aspectes morals i en el respecte als equips en contraposició a les propostes de Maquiavel sobre el lideratge situacional.

  • RAMON-CORTÉS, F. (2005) La isla de los 5 faros. Barcelona: RBA Nueva Empresa.
    Aquesta faula recorre els cinc fars principals de l'illa de Menorca. A cada far l'autor troba i comparteix una resposta sobre quines son les claus per a una millor i més eficaç comunicació.

  • SENGE, P.; KLEINER, A.; ROBERTS, CH.; ROSS, R.; ROTH, G.; SMITH, B. (2000) La danza del cambio. Barcelona: Gestión 2000.
    A La danza del cambio, Senge proposa una reflexió sobre com crear organitzacions obertes a l'aprenentatge, com accelerar l'èxit i evitar els obstacles que sorgeixen pel camí.

  • SENGE, P. (1993) La quinta disciplina. Barcelona: Editorial Granica.
    És l'obra més coneguda de Peter Senge. A través d'una visió sistèmica, convida a revisar la nostra forma d'entendre les organitzacions. Proposa les cinc disciplines de l'organització intel·ligent.

Webs

John Kotter.

Permet aprofundir en les principals aportacions de J.P. Kotter (secció Kotter Principles). La secció Books & Resources / Other Resources permet unir-se a les xarxes socials de Kotter International. Ofereix la possibilitat de subscriure's a un servei de Newsletter gratuït. Pàgina en anglès.


Society for Organizational Learning.

La SOL és una organització fundada per Peter Senge l'any 1997 com a successora del Center for Organizational Learning (OLC) del Massachussets Institute of Technology (MIT). En aquesta pàgina es pot trobar nombrosa documentació sobre organitzacions que aprenen així com vincles a altres webs d'interès.


Comunitat espanyola de la Society for Organizational Learning.

L'apartat "Qué leemos", accessible des del menú principal, proposa lectures interessants en l'àmbit de l'aprenentatge organitzacional.

Eines per a una gestió efectiva del canvi: la gestió emocional

Tenint en compte que un dels axiomes bàsics de la comunicació és que el responsable és l'emissor, en les nostres relacions amb els ciutadans i ciutadanes hem de tenir en compte que és la nostra responsabilitat que es produeixin de manera adequada i satisfactòria per a les persones que utilitzen els serveis.

Alguns consells i suggeriments per millorar les nostres habilitats comunicatives i millorar els processos de canvi són:

  1. Si vols facilitar el canvi en l'altra persona, parla del que fa i no pas del que és. Les etiquetes no ajuden afer canviar la persona ,sinó que reforcen les seves defenses. Exemple.

  2. Resol els problemes d'un en un. No barregis els temes, simplifica el missatge. Exemple.

  3. Transmet el missatge tan curt i clar com sigui possible i sense dubtar. Exemple.

  4. Centra el discurs en el present i no en circumstàncies del passat que ja no pots canviar. Exemple.

  5. Evita les generalitzacions. Sigues precís en la informació que transmets. No posis a tothom en el mateix sac. Exemple.

  6. Cuida la comunicació no verbal. Exemple.

  7. Tria el moment i el lloc adequat per facilitar la comunicació. Exemple.


Abans de continuar, et convidem a fer l'activitat sobre acceptació, resistència o boicot als canvis a través d'un cas pràctic.

Idea principal

La comunicació amb la ciutadania és molt més profitosa si gestionem les nostres emocions.

Autor:

Oscar Barrio Navarro

Parla del que fa i no pas del que és


No diguis: "És que ja li vaig dir l'altre dia que m'havia de portar la documentació. Vostè és una mica despistat, oi?"

Has de dir: "Vostè no m'ha portat la documentació que li vaig demanar l'altre dia. Si us plau, pot portar-me-la demà?"

Resol els problemes d'un en un


No diguis: "Ha d'anar a la segona planta a recollir el certificat i després torni i gestionarem la reclamació. El certificat ha de pagar-lo i demanar-ne una còpia...

Recordi que per fer la reclamació no ha de tornar a fer cua... Ah, el certificat li faran en cinc minuts!"

Has de dir: "En relació amb el certificat, pugi a la segona planta, ha de pagar-lo i demanar-ne còpia i li faran en cinc minuts. En relació amb la reclamació, torni si us plau quan tingui el certificat i no cal que faci cua."

Transmet el missatge


No diguis: "Em sembla que potser no li podrem fer el registre avui però no n'estic segur... ja és una mica tard... no ho sé... potser el meu company... Podria tornar demà, si us plau?"

Has de dir: "Ja ha finalitzat el nostre horari d'atenció al públic i ara no és possible fer-li el certificat. Si us plau, torni demà i estarem encantats de poder-lo atendre."

Centra el discurs en el present


No diguis: "Joan, ja et vaig comentar que no et puc reservar l'espai que em demanes. El mes passat ja em vas fer el mateix amb un altre espai que necessitaves i no hi va haver manera de trobar-lo i, a més, m'ho vas demanar en l'últim moment... Ara almenys ho demanes tres dies abans... anem millorant!"

Has de dir: "Joan, no et puc reservar l'espai. Busquem una solució que ens vagi bé als dos?"

Evita les generalitzacions


No diguis: "Marta, sempre em demaneu el mateix a la vostra entitat; mai no penseu que jo no puc fer-ho, això..."

Has de dir: "Marta, aquest mes ja m'ho has demanat dues vegades i les dues vegades no he pogut resoldre-ho..."

Cuida la comunicació no verbal


No diguis que no t'importa gens quedar-te cinc minuts més per resoldre un problema i alhora estiguis els cinc minuts mirant el rellotge amb ganes de marxar...

Tria el moment i el lloc adequat


Evita interrupcions, sorolls, espais massa petits, etc.

Activitat. Acceptació, resistència o boicot?


En el teu servei s'està endegant un nou projecte de redisseny d'alguns procediments interns, i tu n'ets el responsable. Ha estat un procés llarg i complex, moltes reunions, molts interlocutors, molts canvis sobre la marxa... Hi has dedicat moltes hores i molt esforç.

Sents molt orgull de la teva feina; aquest nou procediment permetrà estalviar temps i duplicitat de feina; segur que sortireu guanyant!

Ahir es van presentar els nous procediments a totes les persones del servei.

Avui al matí, en arribar has sentit pels passadissos tot tipus de comentaris.


Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest