Dues mirades als processos de canvi: J.P. Kotter i P. Senge
John P. Kotter, professor emèrit de la càtedra Konosuke Matsushita de la Harvard Business School, és considerat
com un dels autors més influents en l'àmbit del canvi i el lideratge. Al frente del cambio (Leading change,
en la versió original) ha esdevingut un dels llibres de referència en Management. Ha escrit 17 llibres traduïts a
més de 120 llengües.
Per tant, John P. Kotter és una de les referències obligades quan es parla de canvi. En la seva obra Leading change
proposa vuit etapes per a la transformació de les organitzacions:
- Establir sentit d'urgència.
- Crear una coalició guia.
- Desenvolupar visió i estratègia.
- Comunicar la visió de canvi.
- Empoderar l'equip per a poder emprendre accions d'abast ampli.
- Generar victòries de curt termini.
- Consolidar els assoliments i produir més canvis.
- Institucionalitzar els canvis en la cultura.
En el document Les vuit etapes per a la transformació
de l'organització pots conèixer una mica més sobre aquestes etapes.
El concepte d'"organitzacions que aprenen" (learning organizations) el desenvolupa Peter Senge.
Senge defineix una organització que aprèn com un conjunt de persones que treballen juntes per, entre totes, potenciar les
seves capacitats per a crear resultats rellevants per a ells. Són, per tant, organitzacions flexibles i en evolució permanent.
Peter Senge, professor del Massachussets Institute of Technology (MIT). A The Fifth Discipline: The
Art and Practice of the Learning Organization, llibre del qual se n'han venut més d'un milió de còpies, introdueix el
concepte d'organitzacions que aprenen i aporten una visió sistèmica de l'organització.
A La quinta disciplina, Senge proposa cinc disciplines:
- Pensament sistèmic.
- Domini personal.
- Models mentals.
- Visió compartida.
- Aprenentatge en equip.
Si confrontem les aportacions de Kotter i Senge, veiem que:
Senge proposa un model d'organitzacions que volen aprendre per a adaptar-se a un entorn en constant canvi; aquestes organitzacions
necessiten lideratge amb visió sistèmica, amb models mentals oberts i oberts al diàleg permanent per tal d'assolir visions
compartides.
Kotter afirma que, donada la complexitat de les organitzacions i del seu entorn, el lideratge ja no descansa en una sola
persona, sinó que cal que sigui compartit. És necessari, per tant, que tots els agents tinguin una visió integral d'allò que
es vol assolir. D'acord amb aquest plantejament, Kotter considera que una organització tradicional de tipus burocràtic no
té líders, ja que els nombrosos nivells jeràrquics, normes, procediments i mecanismes de control fan molt difícil el desenvolupament
del potencial de lideratge particular. Aposta per un model d'organitzacions que requereixen un major nombre de persones desenvolupant
funcions gerencials d'alt, mitjà i baix nivell que gestionin les seves competències i que exerceixin el lideratge
en les seves corresponents àrees d'activitat.