Models de canvi
1.- Models de canvi
1.3.- Els ingredients per a un procés de canvi amb èxit
3 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Webs
Objectius
  1. Anticipar resistències, legitimar-les i minimitzar-ne l'impacte.
  2. Identificar els elements que impacten en l'èxit d'un procés de canvi.
  3. Conèixer el model de gestió del canvi de J.P. Kotter, i la seva transferència a la tasca professional.
  4. Conèixer el model de P. Senge de les organitzacions que aprenen i la seva transferència a la tasca professional.
  5. Disposar d'eines per a la planificació d'un procés de canvi.
  6. Reflexionar, a partir d'un procés de canvi real viscut pel participant, sobre àrees de millora i accions d'èxit.
Bibliografia
  • BOYATZIS, R. (2008) "El cambio intencional desde la perspectiva de la complejidad". Harvard Deusto Business Review. Barcelona: e-Deusto.

  • JOHNSON, S. (2000) ¿Quién se ha llevado mi queso? Cómo adaptarnos a un mundo en constante cambio. Barcelona: Empresa Activa.
    Llibre de lectura fàcil, que de manera senzilla i divertida presenta, mitjançant una paràbola, algunes reflexions sobre l'adaptació (o no) al canvi i els seus efectes.

  • KOTTER, J. (2007) Al frente del cambio. Barcelona: Empresa Activa.
    Proposa i desenvolupa les vuit etapes d'un procés de canvi.

  • KOTTER, J. (2007) Nuestro iceberg se derrite: como cambiar y tener éxito en condiciones adversas. Barcelona: Editorial Granica.
    En aquest llibre Kotter ens presenta, mitjançant una entretinguda història d'una colònia de pingüins emperador de l'Antàrtic, una mostra de com actua la resistència espontània al canvi i algunes claus per a aconseguir superar-la.

  • LUNDIN, S.; CHRISTENSEN, J.; HARRY, P. (2007) Fish!. Barcelona: Empresa Activa.
    Llibre escrit a partir de la pel·lícula Fish! de John Christensen, filmada en el mercat de peix de Seattle. Proposa interessants reflexions per a redefinir el sentit de la pròpia feina.

  • O'TOOLE, J. (1995) Leading change: the argument for values-based leadership. EEUU: Jossey-Bass.
    A Leading Change, James O'Toole defensa que l'èxit del lideratge rau en aspectes morals i en el respecte als equips en contraposició a les propostes de Maquiavel sobre el lideratge situacional.

  • RAMON-CORTÉS, F. (2005) La isla de los 5 faros. Barcelona: RBA Nueva Empresa.
    Aquesta faula recorre els cinc fars principals de l'illa de Menorca. A cada far l'autor troba i comparteix una resposta sobre quines son les claus per a una millor i més eficaç comunicació.

  • SENGE, P.; KLEINER, A.; ROBERTS, CH.; ROSS, R.; ROTH, G.; SMITH, B. (2000) La danza del cambio. Barcelona: Gestión 2000.
    A La danza del cambio, Senge proposa una reflexió sobre com crear organitzacions obertes a l'aprenentatge, com accelerar l'èxit i evitar els obstacles que sorgeixen pel camí.

  • SENGE, P. (1993) La quinta disciplina. Barcelona: Editorial Granica.
    És l'obra més coneguda de Peter Senge. A través d'una visió sistèmica, convida a revisar la nostra forma d'entendre les organitzacions. Proposa les cinc disciplines de l'organització intel·ligent.

Webs

John Kotter.

Permet aprofundir en les principals aportacions de J.P. Kotter (secció Kotter Principles). La secció Books & Resources / Other Resources permet unir-se a les xarxes socials de Kotter International. Ofereix la possibilitat de subscriure's a un servei de Newsletter gratuït. Pàgina en anglès.


Society for Organizational Learning.

La SOL és una organització fundada per Peter Senge l'any 1997 com a successora del Center for Organizational Learning (OLC) del Massachussets Institute of Technology (MIT). En aquesta pàgina es pot trobar nombrosa documentació sobre organitzacions que aprenen així com vincles a altres webs d'interès.


Comunitat espanyola de la Society for Organizational Learning.

L'apartat "Qué leemos", accessible des del menú principal, proposa lectures interessants en l'àmbit de l'aprenentatge organitzacional.

Els ingredients per a un procés de canvi amb èxit

Cada procés de canvi és únic. Certament podem aprendre de cada experiència, però difícilment es donaran les mateixes circumstàncies dues vegades. L'èxit d'un procés de canvi depèn en bona mesura de:

  • Com interpretem la necessitat del canvi.
  • Com definim els objectius.
  • Com planifiquem.
  • Com comuniquem.
  • Etc.

Però cal no oblidar que sempre hi poden haver situacions d'entorn que no podem ni planificar ni preveure i que poden esdevenir crítiques per a l'èxit del procés.

No hi ha cap recepta infal·lible per a garantir l'èxit d'un procés de canvi, però hi ha certs aspectes que és bo tenir en compte per evitar errors:

  • Una vegada identificada la necessitat del canvi, cal definir els objectius i les accions concretes que conformaran el pla d'actuació. En aquest sentit és de vital importància tenir molta cura i realisme pel que fa als recursos necessaris per tal que el pla d'actuació pugui implementar i preparar adequadament les persones que hi estiguin implicades.
  • Comunicar, comunicar i comunicar. No hi ha canvi sense la participació de les persones, i difícilment podem comptar amb aquesta participació si no coneixen i entenen el perquè del canvi i les seves implicacions, si no comparteixen la visió. En la Unitat 3 aprofundirem en aquests aspectes.
  • Definir des de l'inici com monitoritzarem el procés, quines eines ens calen i quins indicadors ens proporcionaran informació vàlida per a poder prendre decisions.
  • El canvi ha d'estar liderat. Les coses no passen soles, cal un líder clar i identificable. El lideratge ha de tenir en compte les persones, veritables agents del canvi.
  • Cal no perdre de vista els possibles efectes no desitjats. Un canvi positiu i necessari per al meu servei pot generar un impacte negatiu en altres serveis o fins i tot repercutir en la ciutadania.
  • L'entorn i la conjuntura són importants. Un canvi ben planificat pot perdre sentit si canvies les condicions, tant internes com externes, que teníem en el moment de la planificació.

Un dels errors més freqüents en els processos de canvi és definir l'objectiu sense conèixer bé el problema. L'altre és creure que tothom defineix el problema de la mateixa manera.


Malgrat que aquestes consideracions puguin semblar massa òbvies, un alt percentatge dels processos de canvi no finalitzen amb l'èxit desitjat. S'inicien amb força, energia i entusiasme, però van desinflant-se amb el temps. Alguns dels errors més habituals són:

Tal com hem vist comunicar el canvi esdevé un element clau d'èxit o de risc en qualsevol procés de canvi. Comunicar és molt més que traslladar informació, és aconseguir que un altre interioritzi i faci seu un missatge. Ferran Ramón-Cortés, a La isla de los cinco faros ens proposa Cinc idees clau per a una comunicació efectiva.

A continuació, pots realitzar la següent activitat sobre el procés de canvi amb èxit que has vist en aquest apartat.

Idea principal

La fórmula perfecta per a gestionar adequadament un procés de canvi no existeix. Per a evitar resultats no desitjats i contribuir al màxim a l'èxit del procés cal iniciar el canvi des d'un profund coneixement de la situació que origina la necessitat o la voluntat de canvi i fer-ne partícip tots els agents implicats. La millor manera de treballar per a l'èxit és assumint, en primera persona, el canvi des del primer moment i actuant en conseqüència.

Autor:

Oscar Barrio Navarro

Errors més habituals


  • Comunicar el canvi de manera unidireccional, sense implicar activament totes les persones implicades.
  • Tenir massa pressa. Els resultats no són immediats, tot canvi té un procés.
  • "Qui no ho fa és perquè no vol". No totes les persones s'adapten als canvis a la mateixa velocitat. Alguns canvis poden implicar noves habilitats o nous coneixements que caldrà entrenar.
  • Fer cohabitar el sistema antic amb el sistema nou. Si bé és cert que en ocasions hi ha d'haver períodes de transició, cal que aquests siguin acotats. La duplicitat genera més feina i perllonga la incertesa.
  • Pensar que la nova situació esborrarà el passat. Un canvi crea un nou futur.

Activitat. El camí de l'èxit


Un procés de canvi és un camí llarg i complex. Cal, per tant, garantir que totes les decisions que es prenen contribueixin a assolir l'èxit.


Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest