Liderar el canvi
1.- Liderar el canvi
1.1.- El rol del/de la líder
1 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Webs
Objectius
  1. Conèixer i reflexionar sobre els aspectes bàsics del lideratge en processos de canvi.
  2. Conèixer el model de lideratge situacional de K. Blanchard.
  3. Analitzar i reflexionar sobre el propi estil de lideratge.
  4. Analitzar un cas real de procés de canvi (finalitzat o en curs).
Bibliografia
  • BLANCHARD, K. (2009) El ejecutivo al minuto. Barcelona: Editorial Debolsillo.
    Des de la seva primera publicació, l'any 1982, se n'han venut més de deu milions d'exemplars i s'ha traduït a vint idiomes. El ejecutivo al minuto presenta, en forma de novel·la, tres senzilles tècniques per a augmentar la productivitat, apreciar la feina ben feta i aprofundir en el creixement personal.

  • COVEY, S. (2009) Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Barcelona: Editorial Paidós.
    Covey presenta en aquesta obra una reflexió sobre quins aspectes podem canviar en la nostra conducta per a tenir un efecte en els resultats. Divideix els set hàbits en tres blocs: els tres primers, orientats a mirar-se un mateix i augmentar l'autodomini; els tres següents, orientats a les relacions interpersonals; i el darrer, a la renovació i millora contínua per fer que els sis primers guanyin un significat ple.

  • GOLEMAN, D. (1998) La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
    En la continuació del reconegut Inteligencia emocional, Daniel Goleman proposa una revisió de les competències bàsiques per afrontar els reptes d'un entorn canviant des d'una perspectiva on el coneixement d'un mateix i la relació amb els altres esdevé un factor clau.

  • HAMMER, M.; CHAMPY, J. (1994) Reingeniería de la empresa. Barcelona: Parramón.
    Hammer i Champy presenten en aquest llibre les bases de la reenginyeria entesa com la reestructuració radical dels processos d'una organització, de la seva organització interna i de la seva cultura. A diferència de l'enfoc tradicional de la reenginyeria de processos, en aquesta obra s'introdueix la dimensió humana.

  • SENGE, P. (1993) La quinta disciplina. Barcelona: Editorial Granica.
    És l'obra més coneguda de Peter Senge. A través d'una visió sistèmica, convida a revisar la nostra forma d'entendre les organitzacions. Proposa les cinc disciplines de l'organització intel·ligent.

Webs

Ken Blanchard és l'autor de El ejecutivo al minuto. Ha escrit més de trenta obres. Una de les seves aportacions més rellevants ha estat el desenvolupament del model de lideratge situacional, conjuntament amb Paul Hersey.

Videos Networking Photos, en la columna esquerra es pot accedir a actives i interessants discussions, en anglès, al twitter de l'autor.

Stephen Covey, permet accedir als abstracts de les principals obres d'Stephen Covey i enregistrar-se a la "Covey community".

El rol del/de la líder

Tot procés de llarga durada, i un procés de canvi ho és, necessita una "ànima", algú que vetlli per mantenir encesa la flama. Algú, en definitiva, que lideri el procés. Ben segur que a l'inici del procés haurem creat grups de treball, haurem establert objectius i haurem distribuït responsabilitats... però no és suficient.

Tot canvi ha de tenir un/una líder, una persona que sigui l'ànima del canvi i que acompanyi el procés d'inici a fi.

Stephen Covey a Los siete hábitos de la gente altamente efectiva ens proposa algunes claus per a poder portar a terme aquest lideratge d'una manera efectiva:

  • Ser proactiu: Ser responsable d'allò que es fa, no esperar que les coses succeeixin i anticipar-s'hi; ni les circumstàncies ni les condicions de l'entorn poden ser les culpables del propi comportament. Escollir la resposta més adequada a cada situació i a cada persona.
  • Començar visualitzant el final: Pot visualitzar el futur que vol aconseguir. Té una idea clara d'on vol anar i què vol aconseguir. Actua segons unes creences i principis que manté de manera ferma.
  • Posar les coses importants en primer lloc: Actua de manera disciplinada. Es centra en aquelles activitats de gran importància encara que no siguin necessàriament urgents (per exemple construir relacions personals, planificar a llarg termini...). Sap dir no a coses que semblen urgents però que no són importants.
  • Pensar en guanyar: No creu en la idea que perquè una persona triomfi una altra ha de fracassar. Busca solucions de sinèrgia als problemes. Troba solucions que beneficien a totes les parts.
  • Intentar primer entendre i després ser entès: Escolta amb la intenció d'entendre completament l'altra persona, tant emocionalment com intel·lectualment. Diagnostica abans d'aconsellar.
  • Sinèrgia: És creatiu. És pioner i explorador. Creu que el tot és més important que la suma de les parts. Té en compte la diferència entre les persones i construeix en funció d'aquestes diferències. Quan se li presenten dues alternatives en conflicte, busca una tercera resposta, més creativa.
  • Afinar: Busca contínuament innovar, millorar i refinar. Sempre vol aprendre coses noves.

Ben segur que un/una líder amb aquestes característiques pot afrontar el repte de portar a bon terme un procés de canvi.

Abans de continuar, et convidem a fer aquesta activitat que et permetrà revisar "els set hàbits de la gent altament efectiva" que hem vist en aquest apartat.

Idea principal

Un canvi sense "ànima" és tan sols una declaració d'intencions. El/la líder és qui abandera el canvi i està present des de l'inici i fins que està plenament arrelat.

Per saber-ne més

Stephen Covey és un reconegut expert en temes de lideratge. És cofundador i vicepresident de FranklinCovey Cp. És autor, entre d'altres, de:

COVEY, S. (2005) El octavo hábito. Barcelona: Editorial Paidós.

COVEY, S. (1996) El liderazgo centrado en principios. Barcelona: Editorial Paidós.

COVEY, S. (1999) Primero, lo primero. Barcelona: Editorial Paidós.

Autor:

Oscar Barrio Navarro

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest