Liderar el canvi
1.- Liderar el canvi
1.3.- Transformar les crítiques en peticions de canvi
3 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Webs
Objectius
  1. Conèixer i reflexionar sobre els aspectes bàsics del lideratge en processos de canvi.
  2. Conèixer el model de lideratge situacional de K. Blanchard.
  3. Analitzar i reflexionar sobre el propi estil de lideratge.
  4. Analitzar un cas real de procés de canvi (finalitzat o en curs).
Bibliografia
  • BLANCHARD, K. (2009) El ejecutivo al minuto. Barcelona: Editorial Debolsillo.
    Des de la seva primera publicació, l'any 1982, se n'han venut més de deu milions d'exemplars i s'ha traduït a vint idiomes. El ejecutivo al minuto presenta, en forma de novel·la, tres senzilles tècniques per a augmentar la productivitat, apreciar la feina ben feta i aprofundir en el creixement personal.

  • COVEY, S. (2009) Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Barcelona: Editorial Paidós.
    Covey presenta en aquesta obra una reflexió sobre quins aspectes podem canviar en la nostra conducta per a tenir un efecte en els resultats. Divideix els set hàbits en tres blocs: els tres primers, orientats a mirar-se un mateix i augmentar l'autodomini; els tres següents, orientats a les relacions interpersonals; i el darrer, a la renovació i millora contínua per fer que els sis primers guanyin un significat ple.

  • GOLEMAN, D. (1998) La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
    En la continuació del reconegut Inteligencia emocional, Daniel Goleman proposa una revisió de les competències bàsiques per afrontar els reptes d'un entorn canviant des d'una perspectiva on el coneixement d'un mateix i la relació amb els altres esdevé un factor clau.

  • HAMMER, M.; CHAMPY, J. (1994) Reingeniería de la empresa. Barcelona: Parramón.
    Hammer i Champy presenten en aquest llibre les bases de la reenginyeria entesa com la reestructuració radical dels processos d'una organització, de la seva organització interna i de la seva cultura. A diferència de l'enfoc tradicional de la reenginyeria de processos, en aquesta obra s'introdueix la dimensió humana.

  • SENGE, P. (1993) La quinta disciplina. Barcelona: Editorial Granica.
    És l'obra més coneguda de Peter Senge. A través d'una visió sistèmica, convida a revisar la nostra forma d'entendre les organitzacions. Proposa les cinc disciplines de l'organització intel·ligent.

Webs

Ken Blanchard és l'autor de El ejecutivo al minuto. Ha escrit més de trenta obres. Una de les seves aportacions més rellevants ha estat el desenvolupament del model de lideratge situacional, conjuntament amb Paul Hersey.

Videos Networking Photos, en la columna esquerra es pot accedir a actives i interessants discussions, en anglès, al twitter de l'autor.

Stephen Covey, permet accedir als abstracts de les principals obres d'Stephen Covey i enregistrar-se a la "Covey community".

Transformar les crítiques en peticions de canvi

Els aspectes a tenir en compte per transformar les crítiques en peticions de canvi consisteixen en una forma respectuosa de fer saber a l'interlocutor que no ens sentim bé amb alguna cosa que fa o diu, alhora que li demanem que ho canviï sense criticar-lo, indicant-li o suggerint-li, a més, la direcció del canvi.

Si no utilitzem expressions negatives és més fàcil que l'interlocutor accedeixi afer un canvi en la seva conducta.

A tots ens resulta difícil reconèixer en determinats moments que tenim alguna cosa per canviar perquè resulta inadequada o molesta per a algú; és més suportable quan ens ajuden a prendre'n consciència d'una manera elegant. La relació en surt beneficiada i les accions següents són més efectives.


Per fer aquestes peticions, ens resultarà d'utilitat seguir les següents indicacions:

  1. Demanar només un canvi cada vegada. Pensar sobre ell en termes específics.

  2. Recordar drets: els propis i els de l'altre.

  3. Triar el moment adequat i consensuar-lo. Exemple.

  4. Si escau, ressaltar la importància de la relació. Exemple.

  5. Descriure.

  6. Demanar el canvi.

  7. Si no accedeix a fer-ho.

  8. Si no canvia o li resulta difícil.

Idea principal

La forma en què ens indiquen quins canvis hem de dur a terme i com fer-los determina, habitualment, més o menys predisposició a l'hora de posar-los en pràctica.

Autor:

Oscar Barrio Navarro

Triar el moment adequat


"M'agradaria comentar amb tu un tema que al meu parer és important. Et sembla bon moment ara? Tens temps?"

Ressaltar la importància de la relació


"Crec que la nostra relació és molt bona, i m'agradaria comentar-te un tema que em preocupa, per tal que segueixi així de bé o per millorar-lo."

Descriure


Situació: "Quan..." (situació concreta).

Conducta problemàtica: "No fas (el fet concret) el que havíem acordat..."

Efectes: "El que passa és que..."

Demanar el canvi


Directament.

Sense exigir.

De manera concreta.

Sense etiquetes, generalitzacions o vaguetats.

En termes positius.

Anticipant conseqüències positives: "T'agrairé que...", "Em pregunto si no podries...", "D'aquesta manera segur que milloraria..."

Si no accedeix a fer-ho


Respectar el seu dret.

Negociar: "Què estem disposats a fer cadascú per millorar?"

Si no canvia o li resulta difícil


Ajudar gradualment.

Establir terminis intermedis.

Recordar la nostra responsabilitat com a model.

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest