Liderar el canvi
1.- Liderar el canvi
1.4.- El lideratge situacional i la gestió del canvi
4 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Webs
Objectius
  1. Conèixer i reflexionar sobre els aspectes bàsics del lideratge en processos de canvi.
  2. Conèixer el model de lideratge situacional de K. Blanchard.
  3. Analitzar i reflexionar sobre el propi estil de lideratge.
  4. Analitzar un cas real de procés de canvi (finalitzat o en curs).
Bibliografia
  • BLANCHARD, K. (2009) El ejecutivo al minuto. Barcelona: Editorial Debolsillo.
    Des de la seva primera publicació, l'any 1982, se n'han venut més de deu milions d'exemplars i s'ha traduït a vint idiomes. El ejecutivo al minuto presenta, en forma de novel·la, tres senzilles tècniques per a augmentar la productivitat, apreciar la feina ben feta i aprofundir en el creixement personal.

  • COVEY, S. (2009) Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Barcelona: Editorial Paidós.
    Covey presenta en aquesta obra una reflexió sobre quins aspectes podem canviar en la nostra conducta per a tenir un efecte en els resultats. Divideix els set hàbits en tres blocs: els tres primers, orientats a mirar-se un mateix i augmentar l'autodomini; els tres següents, orientats a les relacions interpersonals; i el darrer, a la renovació i millora contínua per fer que els sis primers guanyin un significat ple.

  • GOLEMAN, D. (1998) La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
    En la continuació del reconegut Inteligencia emocional, Daniel Goleman proposa una revisió de les competències bàsiques per afrontar els reptes d'un entorn canviant des d'una perspectiva on el coneixement d'un mateix i la relació amb els altres esdevé un factor clau.

  • HAMMER, M.; CHAMPY, J. (1994) Reingeniería de la empresa. Barcelona: Parramón.
    Hammer i Champy presenten en aquest llibre les bases de la reenginyeria entesa com la reestructuració radical dels processos d'una organització, de la seva organització interna i de la seva cultura. A diferència de l'enfoc tradicional de la reenginyeria de processos, en aquesta obra s'introdueix la dimensió humana.

  • SENGE, P. (1993) La quinta disciplina. Barcelona: Editorial Granica.
    És l'obra més coneguda de Peter Senge. A través d'una visió sistèmica, convida a revisar la nostra forma d'entendre les organitzacions. Proposa les cinc disciplines de l'organització intel·ligent.

Webs

Ken Blanchard és l'autor de El ejecutivo al minuto. Ha escrit més de trenta obres. Una de les seves aportacions més rellevants ha estat el desenvolupament del model de lideratge situacional, conjuntament amb Paul Hersey.

Videos Networking Photos, en la columna esquerra es pot accedir a actives i interessants discussions, en anglès, al twitter de l'autor.

Stephen Covey, permet accedir als abstracts de les principals obres d'Stephen Covey i enregistrar-se a la "Covey community".

El lideratge situacional i la gestió del canvi

En els apartats anteriors hem vist la importància que el canvi estigui liderat al llarg de tot el procés i com cal tractar la transició de la situació inicial cap a la nova situació. Assumim, doncs, que el canvi és un procés llarg i que experimenta diverses etapes. Si això és així: el/la líder ha d'actuar sempre de la mateixa manera? O ha de variar el seu comportament segons l'etapa del projecte?

Per respondre a aquestes qüestions Ken Blanchard va desenvolupar el concepte de lideratge situacional.

El lideratge situacional és la integració de tres conceptes: l'estil de lideratge del líder, el nivell de maduresa del "liderat" i les bases del poder. Descriu com es comporten les persones i analitza l'estil eficaç per tractar diferents situacions, tot això en funció del desenvolupament i maduresa del col·laborador.


El factor tasca, el factor relació i el factor maduresa són tres aspectes que van estretament lligats:

Es refereix als comportaments del líder per comunicar el que ha de fer-se, el qui, el quan, el com i l'on. També es denomina conducta directiva.

Inclou la comunicació bilateral i el suport emocional. També es denomina conducta de suport.

Expressa el grau d'aptitud i voluntat del col·laborador. És la capacitat (competència) i disposició (motivació) per dirigir el comportament. Sempre, per tant, és un concepte relacionat amb la maduresa per desenvolupar una tasca i no amb la maduresa mental de l'individu. Aquesta maduresa del col·laborador indica l'estil de lideratge amb major possibilitat d'eficàcia i base de poder a utilitzar per influir.


D'aquest model s'extreu que:

  • No existeix una manera òptima de procedir per influir en els altres.
  • L'estil de lideratge depèn del nivell de maduresa del col·laborador.
  • Hem de conèixer i avaluar el nivell de maduresa del col·laborador.
  • El líder ha de contribuir a augmentar la maduresa del col·laborador.

S'estableixen quatre nivells de maduresa:

  1. M-1: Expressa baixa maduresa tècnica i baixa maduresa psicològica. En aquest nivell els individus no són competents per fer un determinat treball (aconseguir un objectiu concret) i no estan motivats per al seu assoliment.
  2. M-2: Es refereix als individus amb baixa maduresa tècnica i alta maduresa psicològica. No són competents (aconseguir un objectiu concret), però sí estan motivats per al seu assoliment.
  3. M-3: Engloba les persones amb alta maduresa tècnica i baixa maduresa psicològica. Aquestes persones són competents per realitzar un treball (aconseguir un objectiu concret), però no estan motivades per al seu assoliment.
  4. M-4: Explicita a individus amb alta maduresa tècnica i alta maduresa psicològica. Són competents per fer aquest treball (aconseguir un objectiu concret) i estan motivats per al seu assoliment.

Per a cada nivell de maduresa de l'equip, Blanchard proposa un tipus específic de lideratge:

Figura 1. Segons la teoria situacional de Hersey-Blanchard.

Per acabar, et convidem a fer la següent activitat que et permetrà revisar el lideratge situacional.


Idea principal

La manera d'exercir el lideratge depèn en gran mesura de les condicions de capacitat i voluntat que mostrin les persones de l'equip. El líder ha de poder motivar i capacitar la seva gent perquè puguin assumir una major autonomia en el desenvolupament de la seva feina.

Per saber-ne més

Ken Blanchard és l'autor de El ejecutivo al minuto. Ha escrit més de trenta obres. Una de les seves aportacions més rellevants ha estat el desenvolupament del model de lideratge situacional, conjuntament amb Paul Hersey.

Autor:

Oscar Barrio Navarro

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest